LukaFrost Skrevet 4. november 2010 #1 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg har en tendens til å ikke være helt konsekvent med a-og e-endinger. Jeg skriver både elva og elven, strømninga og strømningen. I mnange tilfeller føles det naturlig å slutte med a, siden det ligger nærmest talemålet mitt, men ofte føles n-ending som mer korrekt skriftlig. Kan noen fortelle meg reglene her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 4. november 2010 #2 Del Skrevet 4. november 2010 Jeg har en tendens til å ikke være helt konsekvent med a-og e-endinger. Jeg skriver både elva og elven, strømninga og strømningen. I mnange tilfeller føles det naturlig å slutte med a, siden det ligger nærmest talemålet mitt, men ofte føles n-ending som mer korrekt skriftlig. Kan noen fortelle meg reglene her? De eneste reglene er vel, så vidt jeg vet, at man skal være konsekvent i bruken av a og en-endinger! Altså, velge enten -a eller -en... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 8. november 2010 #3 Del Skrevet 8. november 2010 I Bergen har vi ingen a-endinger. Takk og pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. november 2010 #4 Del Skrevet 8. november 2010 I Bergen har vi ingen a-endinger. Takk og pris. Du drikker cocen-colen du, kanskje? ;-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 8. november 2010 #5 Del Skrevet 8. november 2010 Du drikker cocen-colen du, kanskje? ;-)) Det er jo ingen a-ending. Det er et egennavn. Vi sier jo ikke Olen til en som heter Ola. Stranden, kuen, solen, jenten, alle barnene, etc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. november 2010 #6 Del Skrevet 8. november 2010 Det er jo ingen a-ending. Det er et egennavn. Vi sier jo ikke Olen til en som heter Ola. Stranden, kuen, solen, jenten, alle barnene, etc Unnskyld, det var bare et malplassert forsøk på å være morsom :-(. Jeg var sammen med en mann fra Bergen for lenge siden, var forelsket i både ham og Bergensdialekten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 8. november 2010 #7 Del Skrevet 8. november 2010 Du drikker cocen-colen du, kanskje? ;-)) Drikker alltid cocen-colen til pizzen grandiosen på lørdenskvelden. For meg som hottentott er det enklere å bruke en (ubestemt) og -en (bestemt) konsekvent enn å sette meg inn i en/ei og -en/-a. Såvidt jeg har forstått gjør man aldri feil med en/-en der man kunne brukt ei/-a, men man kan gjøre feil ved å bruke ei/-a i mange av tilfellene hvor man kunne brukt en/-en. At norsk for noen substantiv har andre kjønn enn tysk gjør saken enda verre for meg, i noen tilfeller er det også kjønnsskifter mellom bokmål og nynorsk. Sistnevnte må jeg heldigvis bare unntaksvis lese og aldri skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. november 2010 #8 Del Skrevet 8. november 2010 Drikker alltid cocen-colen til pizzen grandiosen på lørdenskvelden. For meg som hottentott er det enklere å bruke en (ubestemt) og -en (bestemt) konsekvent enn å sette meg inn i en/ei og -en/-a. Såvidt jeg har forstått gjør man aldri feil med en/-en der man kunne brukt ei/-a, men man kan gjøre feil ved å bruke ei/-a i mange av tilfellene hvor man kunne brukt en/-en. At norsk for noen substantiv har andre kjønn enn tysk gjør saken enda verre for meg, i noen tilfeller er det også kjønnsskifter mellom bokmål og nynorsk. Sistnevnte må jeg heldigvis bare unntaksvis lese og aldri skrive. Bist du deutch, ursprünglich? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 8. november 2010 #9 Del Skrevet 8. november 2010 Deutschsprachig. Egentlig skal vi holde innleggene på norsk/svensk/dansk/engelsk? Vil helst ikke pådra meg KGs overivrige moderatorers vrede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 8. november 2010 #10 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Unnskyld, det var bare et malplassert forsøk på å være morsom :-(. Jeg var sammen med en mann fra Bergen for lenge siden, var forelsket i både ham og Bergensdialekten. Når jeg først har forvillet meg inn på kverulantenes forum, kan jeg ikke dy meg: Bergensdialekten skrives med liten b, altså bergensdialekten. Alternativt Bergens-dialekten. Skal ikke bli en vane. :gjeiper: Endret 8. november 2010 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. november 2010 #11 Del Skrevet 8. november 2010 Deutschsprachig. Egentlig skal vi holde innleggene på norsk/svensk/dansk/engelsk? Vil helst ikke pådra meg KGs overivrige moderatorers vrede. Ja, der sier du noe. Ikke verdt å risikere å bli mistenkt for noe maskepi, hvis vi blir altfor fremmedspråklige her, ;-))). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. november 2010 #12 Del Skrevet 8. november 2010 Når jeg først har forvillet meg inn på kverulantenes forum, kan jeg ikke dy meg: Bergensdialekten skrives med liten b, altså bergensdialekten. Alternativt Bergens-dialekten. Du har aldeles rett, *rødmer av skam*. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 8. november 2010 #13 Del Skrevet 8. november 2010 Du har aldeles rett, *rødmer av skam*. Det var den reaksjonen jeg håpet på. Men jeg lover at jeg ikke skal fortsette med sånt pirk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. november 2010 #14 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Slettet Endret 8. november 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 8. november 2010 #15 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg har en tendens til å ikke være helt konsekvent med a-og e-endinger. Jeg skriver både elva og elven, strømninga og strømningen. I mnange tilfeller føles det naturlig å slutte med a, siden det ligger nærmest talemålet mitt, men ofte føles n-ending som mer korrekt skriftlig. Kan noen fortelle meg reglene her? Hankjønnsord slutten alltid med -en Hunkjønnsord slutter alltid med -a, men mange bruker -en som er litt "finere". I bergen f.eks bruker de bare -en til både hunkjønns og hankjønnsord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. november 2010 #16 Del Skrevet 9. november 2010 Hankjønnsord slutten alltid med -en Hunkjønnsord slutter alltid med -a, men mange bruker -en som er litt "finere". I bergen f.eks bruker de bare -en til både hunkjønns og hankjønnsord. Og alltid -ene ubestemt flertall. På bokmål er det noen ord som får -a der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 9. november 2010 #17 Del Skrevet 9. november 2010 Og alltid -ene ubestemt flertall. På bokmål er det noen ord som får -a der. tror du mener bestemt flertall. Hvordan kan jeg få a-ending i flertall her når jeg skriver bokmål? Jeg skriver ei jente - jenta - jenter - jentene, til tross for at jeg aldri sier "ei" (kun en og et). Jeg mener man skal bruke ei om man skriver a-ending, men er usikker på om det er en klar regel på dette (?). Det er et spørsmål om radikalt eller konservativt bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 9. november 2010 #18 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg skriver ei jente - jenta - jenter - jentene, til tross for at jeg aldri sier "ei" (kun en og et). Jeg mener man skal bruke ei om man skriver a-ending, men er usikker på om det er en klar regel på dette (?). Det er et spørsmål om radikalt eller konservativt bokmål. Jeg er også usikker på om det er en klar regel på dette. Så vidt jeg har skjønt bøyer man alltid hunkjønnsord med -a og hankjønnsord med -en, det er bare forskjell på hva man regner som hunkjønnsord og hankjønnsord. Så bergensdialekten har ikke hunkjønnsord? :klø: Jeg har alltid fått høre at jeg skriver relativt konservativt, og jeg ville skrevet elven, ikke elva. Derimot synes jeg jenten høres helt feil ut, men der kan man også velge mellom hankjønn eller hunkjønn i følge ordboka. Jeg har forøvrig en kamerat fra Bergen som alltid roper "Hurren!" på 17. mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 9. november 2010 #19 Del Skrevet 9. november 2010 Jeg er også usikker på om det er en klar regel på dette. Så vidt jeg har skjønt bøyer man alltid hunkjønnsord med -a og hankjønnsord med -en, det er bare forskjell på hva man regner som hunkjønnsord og hankjønnsord. Så bergensdialekten har ikke hunkjønnsord? :klø: Jeg har alltid fått høre at jeg skriver relativt konservativt, og jeg ville skrevet elven, ikke elva. Derimot synes jeg jenten høres helt feil ut, men der kan man også velge mellom hankjønn eller hunkjønn i følge ordboka. Jeg har forøvrig en kamerat fra Bergen som alltid roper "Hurren!" på 17. mai. I bokmål er det lov å velge bort hunkjønnsord helt. I bergen ville de sagt "jenten" og "elven". I nynorsk derimot mener jeg det er strengere med tanke på hokjønnsorda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. november 2010 #20 Del Skrevet 9. november 2010 tror du mener bestemt flertall. Hvordan kan jeg få a-ending i flertall her når jeg skriver bokmål? Jeg skriver ei jente - jenta - jenter - jentene, til tross for at jeg aldri sier "ei" (kun en og et). Jeg mener man skal bruke ei om man skriver a-ending, men er usikker på om det er en klar regel på dette (?). Det er et spørsmål om radikalt eller konservativt bokmål. Ja du har helt rett. Bestemt flertall, og jeg mener selvsagt intetkjønn også. Jeg var litt rask på avtrekkeren. feks. Et barn, barnet, barn, barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå