Gå til innhold

Gnagere ute på lufting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har lovet gutten vår å få kjæledyr. Hund og katt er uaktuelt her vi bor, så det må bli burdyr. Valget falt på deguser, og vi har kjøpt det største buret vi fant for at de skal få god plass å røre seg på.

Vi planlegger godt før vi kjøper dyrene, så nå må vi tenke på hvordan de skal få løpe fritt uten å skade/drepe seg ved å gnage over en ledning eller lignende (brannfarlig er det jo også).

Dere som har gnagere: Hvor luftes de? Hvordan sikrer dere ledninger og lignende?

Vi har saumfart huset, og oppdaget at eneste plassen det ikke er ledninger satt fast langs lister osv er i gangen. Men der står fryseskapet, og vi er redd degusene skal komme seg bak der og skade seg. Med hamstere er det kanskje nok å sette noe foran åpningen bak skapet, men deguser er jo både spretne og mye mer aktive enn hamstere, synes jeg, så jeg er redd det ikke skal nytte.

Det beste hadde vært om dyrene kunne springe løse i stua, men der er det jo fullt av ledninger til tv og lamper og alt mulig rart.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Våre løper gjerne rundt i stua under oppsyn (forøvrig i hele leiligheten da vi kun har dør inn til badet). Det går helt fint! Først er de gjerne opptatte av å finne smuler vi kan ha mistet på gulvet, og å gå på oppdagelsesferd. Etter 20-30 min begynner de å kjede seg litt, og kan da finne på å gnage på diverse saker, men da tar jeg dem ganske enkelt inn i buret igjen. Etter noen ganger lærer du å ta dem før de får anledning til å begynne å gnage på lister, møbler og ledninger. Min erfaring er heller flere ganger ute, enn en lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kanin da jeg var liten :hjerte: Han hadde både innebur og utebur.

Han var i buret (enten inne eller ute) mens vi var på skole/jobb, og så fikk han løpe fritt rundt på kjøkkenet hele ettermiddagen. Det hendte stadig at han bet over ledninger, hehe.

Jeg var også ute med kaninen flere timer hver dag. Hadde verdens lengste bånd til den, så jeg bare lekte med mine venner på fellesarealet (mens jeg holdt i den ene enden), og kaninen løp rundt og koste seg.

Vår kanin ble for øvrig også med på hytteturer og dagsturer i skogen, hehe :) Tror han hadde en perfekt liv :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunnrotter.

De løper løs i stua og på kjøkkenet, har en åpen romløsning så det er ingen dør imellom.

Kjøkkenet er relativt ledningstrygt, det eneste er at jeg må blokkere inngangen til bak komfyren med noen store bøker, slik at de ikke løper bak der. I stua er det derimot en del ledninger, til både lamper, TV, stereo og diverse ladere. Noen ledninger er blitt gnagd litt på, men det virker som at det var mest da de var yngre. Nå som de er voksne har det roet seg.

Noen løsninger som kan fungere er å putte store ledningshauger i plastbokser med lokk hvor man klipper ut små inn-og-ut-hull, og smører inn de delene av ledningene som stikker ut med bitterspray eller andre ting som smaker ekkelt.

Aner ikke hvordan deguser er sammenliknet med rotter på dette punktet, da. Men her er det i hvert fall ikke et stort problem å ha rottene løse hver dag. Noe svinn blir det så klart, blomsterpotter er blitt gravd i, noen papirer er blitt smakt litt på osv. Men med litt forhåndsregler går det helt greit, og rottene storkoser seg på de daglige "utfluktene" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Hunnrottene jeg hadde før, var overalt. Så jeg lukket døra og hadde de bare i stua og bare ute når jeg var der. Som regel gikk det greit og jeg holdt de unna ledningshjørnet. Det gikk hardere utover bøkene i bokhylla og ullklær. Men de gnagde litt på ledninger. Var heldigvis aldri igjennom. Men skummelt alikevel.

Nå har jeg hannrotter og de tørr ikke hoppe ned fra sofaen, så det er veldig enkelt:-)

Du finner en løsning, som passer dere. Dere må bare passe på og følge med på hvor de går.

Ellers går det ann å smøre skokrem på ledningene kanskje. Evnt pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...