Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #1 Skrevet 3. november 2010 Har aldri vært til GU før. Er 20 år, og har i lang tid hatt litt plager som jeg syns det er greit å sjekke opp. I tilfelle det skulle være noe. Syns det er greit å få bekreftet, eller avkreftet, at alt er i orden. Har utsatt å bestille fordi jeg er så nervøs.. Men nå har jeg tatt mot til meg! Si det ikke er noe å grue for da!
Sequax Skrevet 3. november 2010 #2 Skrevet 3. november 2010 Har aldri vært til GU før. Er 20 år, og har i lang tid hatt litt plager som jeg syns det er greit å sjekke opp. I tilfelle det skulle være noe. Syns det er greit å få bekreftet, eller avkreftet, at alt er i orden. Har utsatt å bestille fordi jeg er så nervøs.. Men nå har jeg tatt mot til meg! Si det ikke er noe å grue for da! Uff, det er ikke akkurat noen morsom opplevelse, men du får trøste deg med at det er noe vi ALLE må igjennom....
Fanta Exotic Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Jeg syns ikke det er noe stress i det hele tatt, jeg. Dette er jo jobben til legen, og han/hun ser jo flere underliv daglig.. Blir jo det samme som å gå til tannlegen, eller ørelegen
Gjest heijhei Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Jeg var til gynekolog for første gang da jeg var 16år. Det er INGENTING å grue seg til :D De er erfarne folk som tar hensyn og vet at vi kan være litt nervøse;p Alle er vel ikke så begeistret første gang de skal på GU, men det kommer til å gå bra :D Egentlig skal man til en årlig sjekk hos gynekolog 1 gang i året pga det med kreft osv. lykke til =)
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Jeg var til gynekolog for første gang da jeg var 16år. Det er INGENTING å grue seg til :D De er erfarne folk som tar hensyn og vet at vi kan være litt nervøse;p Alle er vel ikke så begeistret første gang de skal på GU, men det kommer til å gå bra :D Egentlig skal man til en årlig sjekk hos gynekolog 1 gang i året pga det med kreft osv. lykke til =) Jeg tror det er hvert 3.år man skal inn for å kontrollere.
Gjest heijhei Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Jeg tror det er hvert 3.år man skal inn for å kontrollere. Mulig det, jeg har bare hørt at unge jenter bør ta en årlig sjekk :D Husker ikke hvor jeg fikk høre/lese det, men hvert tredje år høres logiskt ut Det har vel noe å si om man går på noen spesielle medesiner, p-piller e.l
Vera Vinge Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Jeg husker jeg grudde meg veldig til dette første gangen, men jeg vil bare si at for min del var fantasiene om hvor ille det var, veldig mye verre enn virkeligheten. Jeg tok på meg kjole, så jeg ikke skulle føle meg så naken, og så gikk det mye bedre enn fryktet. Selv om det selvsagt fins morsommere ting å gjøre, var det så jeg etterpå tenkte "var dette alt jeg har grudd meg for så lenge?" Så dette kommer helt sikkert til å gå bra. Du kan jo si fra om at du er nervøs, så er legen gjerne mer forsiktig, og hun/han kan forklare deg hva som skjer underveis, så du kanskje kan slappe mer av? Det er hvertfall viktig at du forsøker å slappe av når du ligger der - hvis du spenner deg veldig i underlivet kan det sikkert være litt ubehagelig.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Jeg jobber hos en gynekolog og du er ikke alene om å være redd og grue deg. Fortell gynekologen at det første gangen for deg og at du er redd. Det kommer forresten til å gå kjempebra, mange av pasientene sier; Og jeg som har gruet meg sånn, også var det ikke noe farlige i det hele tatt.
Sequax Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 Greit at dere vil trøste, jenter, men fakta er at det ER ubehagelig. Ikke til å stikke under en stol! Det som gjør det mest ubehagelig er redskapet som brukes for å åpne vagina og den lange q-tipsen som legen bruker for å ta prøver av livmortappen din. Prøv å slappe av! ( selv om det er nesten klin umulig )
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #10 Skrevet 3. november 2010 Ja det kan kjennes litt ubehagelig ut, men ikke vondt eller noe å grue seg til. Så bare slapp av
Vera Vinge Skrevet 3. november 2010 #11 Skrevet 3. november 2010 Greit at dere vil trøste, jenter, men fakta er at det ER ubehagelig. Ikke til å stikke under en stol! Det som gjør det mest ubehagelig er redskapet som brukes for å åpne vagina og den lange q-tipsen som legen bruker for å ta prøver av livmortappen din. Prøv å slappe av! ( selv om det er nesten klin umulig ) Det er jo veldig forskjellig hvordan man opplever det. Det fins selvsagt mer behagelige ting man gjør, men jeg regner med at hun som startet tråden skjønner det. Men jeg må likevel si at jeg ikke syns det var vondt. Og det er vel heller ikke noe vits å gjøre et stort poeng ut av at noen syns det er ubehagelig, når veldig mange (de fleste?) ikke syns det er spesielt vondt? Jeg tror ts gruer seg nok allerede, om man ikke skal skremme unødig.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #12 Skrevet 3. november 2010 Greit at dere vil trøste, jenter, men fakta er at det ER ubehagelig. Ikke til å stikke under en stol! Det som gjør det mest ubehagelig er redskapet som brukes for å åpne vagina og den lange q-tipsen som legen bruker for å ta prøver av livmortappen din. Dette oppleves tydeligvis individuelt, for jeg synes du overdriver noe vilt her. Tror du virkelig at din opplevelse av dette er den eneste riktige? Hvis det er spekulumet du mener bruker de fleste jeg har vært hos ett i plast, som de varmer i hånda først, og da kjenner man det nesten ikke. Celleprøven kjenner jeg, men bare som ett lite napp, synes ikke det er ubehagelig, bare litt "rart" å kjenne noe akkurat der. Jeg grudde meg også veldig før første gang, men det gikk ganske greit, og nå, ti år etter er det ganske rutinemessig det hele, ikke noe annerledes enn andre besøk hos legen. Lykke til, dette går nok fint.
SmallTalk Skrevet 3. november 2010 #13 Skrevet 3. november 2010 Greit at dere vil trøste, jenter, men fakta er at det ER ubehagelig. Ikke til å stikke under en stol! Det som gjør det mest ubehagelig er redskapet som brukes for å åpne vagina og den lange q-tipsen som legen bruker for å ta prøver av livmortappen din. Prøv å slappe av! ( selv om det er nesten klin umulig ) Mulig jeg er rar, men jeg synes faktisk ikke en GU er spesielt ubehagelig. Situasjonen kan defineres som litt ubehagelig ja, men spekulumet er ikke ubehagelig, selv om følelsen er litt ekkel. Ei heller var celleprøva ubehagelig, jeg merket den ikke engang.
fink Skrevet 3. november 2010 #14 Skrevet 3. november 2010 Det er absolutt ikke fakta at det er vondt! Synes det var helt udramatisk, og langt ifra vondt. Redskapet som åpner vagina heter spekulum, og jeg synes ikke det var spesielt ubehagelig. Det hele var overstått på 3-5 minutter.
Sequax Skrevet 3. november 2010 #15 Skrevet 3. november 2010 Da er det helt sikkert bare meg. Alle andre her slapper godt av og syns det er en helt ok undersøkelse, så derfor: ingenting å grue seg til, TS.
Neala Skrevet 3. november 2010 #16 Skrevet 3. november 2010 Jeg gruet meg også første gangen, men det viste seg å ikke være hverken vondt eller ubehagelig for min del, og over før jeg visste ordet av det Det kommer til å gå kjempebra!
Gjest Ruccola Skrevet 3. november 2010 #17 Skrevet 3. november 2010 Jeg syns celleprøven rasper ganske bra, og jeg kjenner det varmer/småsvir noen timer etterpå, men ellers går det greit. Ha på en tunika eller lang t-skjorte, så kjenner du deg ikke så naken. Husk truseinnlegg da en gjerne blør litt etterpå. Du får gjerne der, men ta med eget så får du det sånn som du pleier Legg hendene på magen og pust rolig. Går så fint så! :D
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2010 #18 Skrevet 3. november 2010 Det er ingenting å grue seg over du kommer til å bli svært positivt overrasket over hvor fint det går. Det er faktisk mye verre å gjøre det hos fastlegen. Gynekologene har mye erfaring med undersøkelsen og de vet at alle unge jenter gruer seg til det derfor gjør dem det på en behagelig måte. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2010 #19 Skrevet 4. november 2010 Jeg som startet tråden, og tusen takk for alle svarene!! Virkelig godt å høre Kan fortsatt ikke si jeg akkurat gleder meg da.. Men det skal nok gå! Som dere alle sier, det er jo normalt å være nervøs for en sånn ting!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå