Meaty Skrevet 5. mai 2011 #1841 Del Skrevet 5. mai 2011 Dere er jammen flinke, som trener og greier! Jeg føler at jeg bare sover når jeg ikke er på jobb. På lørdag jobbet jeg 10-18.30, (jobber i butikk med masse kunder på lørdager), og var fullstendig skutt da jeg kom hjem. På mandag og tirsdag var jeg fortsatt sliten, så jeg byttet bort skiftet mitt på onsdag slik at jeg kunne hvile ut. Likevel sov jeg nesten 3 timer da jeg kom hjem fra jobb i dag, for ikke å snakke om i dag morges, da var jeg så nedfor og følte meg så oppblåst at jeg bare gråt. Legen min har sagt at jeg ikke må være redd for å be om sykemelding, men jeg føler meg ikke syk, bare veldig trett og sliten, så jeg prøver fortsatt å jobbe 100%. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg bør gjøre, og hva som forventes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 6. mai 2011 #1842 Del Skrevet 6. mai 2011 Dere er jammen flinke, som trener og greier! Jeg føler at jeg bare sover når jeg ikke er på jobb. På lørdag jobbet jeg 10-18.30, (jobber i butikk med masse kunder på lørdager), og var fullstendig skutt da jeg kom hjem. På mandag og tirsdag var jeg fortsatt sliten, så jeg byttet bort skiftet mitt på onsdag slik at jeg kunne hvile ut. Likevel sov jeg nesten 3 timer da jeg kom hjem fra jobb i dag, for ikke å snakke om i dag morges, da var jeg så nedfor og følte meg så oppblåst at jeg bare gråt. Legen min har sagt at jeg ikke må være redd for å be om sykemelding, men jeg føler meg ikke syk, bare veldig trett og sliten, så jeg prøver fortsatt å jobbe 100%. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva jeg bør gjøre, og hva som forventes. Jeg har også hatt perioder med enorm tretthet. Det høres ut som om du har det tungt! Det er en banal ting, og du har helt sikkert tenkt på det og gjør som du skal, men likevel spør jeg: Får du i deg nok jern? Og tar du det til riktige tider og i riktig form, slik at det faktisk blir tatt opp i kroppen din? Ta 40 til 50 mg ferrojern utenom dine måltider. Jeg oppdaget at det jerntilskuddet jeg tok gav for lite jern, og gikk opp i dose, samt var enda mer bevisst poå at jeg ikke inntok det samtidig med mat (perfekt tidspunkt for meg er før sengetid). Det hjalp veldig på trettheten min. Dessuten er jo kroppen din i gang med en kraftanstrengelse uten sidestykke - tenk, den bygger et helt nytt menneske! Klart det suger krefter. Ta vare på deg selv, og du...lytt til legen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 6. mai 2011 #1843 Del Skrevet 6. mai 2011 Var forøvrig hos legen i går for å teste om fosteret også er rhesus minus som mor Og fikk beskjed om at jeg har ødemer i bena...det er jeg plaget av også selv om jeg ikke er gravid, men legen var virkelig på alerten og spurte og grov om jeg kjente til svangerskapsforgiftning, om jeg brukte støttestrømper (gjør jeg nærmest konstant, selv som ikke-gravid) og så testet vi blodtrykk og urin. Alt i skjønneste orden, men jeg fikk en oppvekker. Det tar på kroppen å være drektig Snart kan jeg ikke lenger ligge på rygg, fordi det trykker sånn mot ryggsøylen og hovedvenen min (og beina blir bare mer fylt med væske), men det er heller ikke særlig behagelig å ligge på siden...og jeg har 15 uker igjen!!! Hva gjør man? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 6. mai 2011 #1844 Del Skrevet 6. mai 2011 Meaty: Min lege sykemeldte meg i går nettopp fordi jeg er sliten! Han har lenge sagt jeg bare må si ifra, men jeg har heller ikke hatt samvittighet til å ta sykemelding fordi jeg føler meg ikke syk, bare sliten og trøtt. I går seiret fornuften og jeg er sykemeldt 40% slik at jeg får en hviledag hver uke og noen timer spredd utover de andre dagene. Han ville gjerne sykemeldt meg mer, men det ble et kompromiss Jeg har hatt litt forskjellige tegn på at ting ikke er som det skal (hodepine, synsforstyrrelser, sove, sove, sove) og da gav han klar beskjed om at det betydde at nå måtte jeg roe ned! Og når du har en så aktiv arbeidsplass som butikkjobb synes jeg du skal takke ja til en gradert sykemelding så du for hvilt kroppen litt. Ingen er tjent med at du sliter deg ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 6. mai 2011 #1845 Del Skrevet 6. mai 2011 Enig med Sunshine! Syns du skal tenke på kroppen og ta en sykemelding Viktig å ta vare på seg selv også, og det å sove så mye etter man har hatt en vakt (selv om det var lørdagsvakt) sier at du er sliten og bør ta det mer med ro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 6. mai 2011 #1846 Del Skrevet 6. mai 2011 En jeg kjenner sa noe smart en gang... Hva har du egentlig igjen for å slite deg alldeles ut på jobben? Hvem takker deg for at du gjør det? Altså utenom at DU har bedre samvittighet, hva annet gjør at du vil fortsette å jobbe i 100 % ? Tenker du på de du jobber sammen med? De vil jo egentlig tape på det, for som du sier har du måttet bytte vakter fordi du er sliten, og de merker nok sikkert ellers også at du er sliten Så snakk med legen din og få deg litt kortere dager en periode for å se om det hjelper INGEN er tjent med at du sliter deg ut, ihvertfall ikke rabagasten i magen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 6. mai 2011 #1847 Del Skrevet 6. mai 2011 Snart kan jeg ikke lenger ligge på rygg, fordi det trykker sånn mot ryggsøylen og hovedvenen min (og beina blir bare mer fylt med væske), men det er heller ikke særlig behagelig å ligge på siden...og jeg har 15 uker igjen!!! Hva gjør man? Da er vi nok flere, her er det lenge siden jeg sluttet å ligge på rygg. Eneste ulempen er at snuppis er superaktiv når jeg ligger på sidene, legen mente hun lå i tverrleie og da blir hun jo most inni der når jeg legger meg på siden Hun slutter med en gang jeg ruller meg over på ryggen, men det må hun bare finne seg i inni der, hehe. Jeg ligger halvveis på mage/siden med et bein opp til siden, ellers så ligger jeg helt på siden og gjerne med dyna mellom beina. Meaty: Jeg kjenner meg litt igjen i staheten din, men det er ingen som takker deg for at du sliter deg ut. Det er bedre om du trapper gradvis ned istedetfor å gå på en smell om 3 uker og måtte være fullt sykemeldt, det kan fort skje om man sliter seg helt ut. Dette er en tid du skal nyte og du har så mye mer igjen for det når babyen kommer. Det er ingen sykdom å være gravid, men man trenger ikke alltid være syk for å få litt avlastning. Det er ikke uten grunn at legene har egne koder på sykemeldingen der det står 'kvalme i svangerskap' og 'tretthet i svangerskap'. Jeg synes du skal svelge staheten din og høre om å få en sykemelding, husk at babyen tar mye energi og har det mye bedre om du er opplagt og glad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #1848 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Innom og ønsker alle ei finfin helg! Jeg skravler ikke så mye her for tiden, men følger med dere! Endret 6. mai 2011 av MonThe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 6. mai 2011 #1849 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har i mange år drømt om honda cr-v, men kjære mente det var en "kjærring-bil"!?? Han er veldig fornuftig og mener vi må ha en ww passat eller toyota avensis - stasjonsvogner... Det blir nok en av de to... Om trening vil jeg bare si: siden jeg kom ordentlig i gang med styrketreningen igjen (for 2 mnd siden)- har jeg ikke hatt et snev av vondt i ryggen engang, ingenting, nada nix Prøver å knipe også mens jeg løfter... Kommer nok til å bli noe fornufitg her også Vi har allerede en Passat, men det har vært så ekstremt mye småreperasjoner på den de siste to årene at jeg ikke tror jeg orker den mer.. Den blir så slarkete i leddene når den er litt eldre - så må prøve å finne oss noe nyere.. Toyota ligger jo godt ann i alle tester ift vedlikehold!! tror også at regelmessig trening er veldig bra for ryggen - fysioterapauten min sier at jeg nesten ber om å få ryggvondt når jeg sluttet å trene så brått, og samtidig blir såpass mye tyngre på noen få måneder. Så i dag var jeg og en kollega på treningssenteret klokken syv, var faktisk en overraskende deilig start på dagen!! Jeg tror også det hjelper som flere av dere sier med aktive jobber og evnt småtroll som skaper aktivitet. Jeg sitter bare stille foran PC'en hele dagen, så må trå til litt ekstra.. Også en liten (stor) gladnyhet før helgen setter inn: Vi har kjøpt hus (dvs 1/2 hus) i dag!!! Det er så fint, med egen terrasse og inngjerdet hage - perfekt for lilemann! Så nå må han bare holde seg inni magen til vi er vel på plass!! HÅPER ALLE FÅR EN STRÅLENDE HELG!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 6. mai 2011 #1850 Del Skrevet 6. mai 2011 Også en liten (stor) gladnyhet før helgen setter inn: Vi har kjøpt hus (dvs 1/2 hus) i dag!!! Det er så fint, med egen terrasse og inngjerdet hage - perfekt for lilemann! Så nå må han bare holde seg inni magen til vi er vel på plass!! Gratulerer med huskjøp Det blir nok supert for lillemann ja! God helg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 6. mai 2011 #1851 Del Skrevet 6. mai 2011 Gratulerer med huskjøp! Ang bil: Vi må også ha ny bil. Vi fikk vogna inn i bagasjen vår, men da er det ikke plas til veldig mye mer Jeg ønsker meg en Saab 95 eller en Volvo av noe slag. Eller kanskje en nyere Ford Mondeo men jeg må se hvor mye penger vi bruker på huset først. Jeg håper jeg får en endelig regning om ikke så altfor lenge så vi kan se oss om etter bil snart. Det er en del usikre utgiftsposter fremover så det kan blir spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 6. mai 2011 #1852 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Tusen takk til alle dere som har gitt meg gode råd og innspill angående det å være trøtt og sliten om dagen. Dere har mange gode poenger, og jeg fikk litt å tenke på. Jeg tror jeg skal be om gradert sykemelding neste gang jeg skal på kontroll, hvis ikke ting bedrer seg frem til da. Jeg tror nok det hadde hjulpet mye å jobbe tre eller fire dager i uka, i stedet for fem. Og det er et par ansatte hos oss som ønsker seg flere timer, så det hadde bare vært fordel for dem. Men hvis man blir sykmeldt 20 eller 40 prosent, er det arbeidsgiver som betaler dette, eller er det staten? Ikke at jeg bryr meg så mye om det, men synes det er greit å vite. Pastill nevnte jerntilskudd; jeg tar multivitaminer og disse skal visst inneholde det man trenger av jern for en dag. Men jeg visste ikke at man ikke skal ta det i forbindelse med måltider, så der lærte jeg noe! Jeg har bare tatt dem en eller annen gang i løpet av dagen, dessuten smaker de pyton så det har vært greit å ta dem sammen med mat. Nå skal jeg begynne å ta dem før leggetid, så får vi se om det hjelper. Ellers skal det bli utrolig deilig med to dager fri nå, det eneste jeg har planlagt er å benke meg foran TV-en når ishockeykampen starter i morgen. Jeg har vært hockeyfan så lenge jeg kan huske. Gratulerer til Myzia med huskjøp, det høres ut som et idyllisk sted du har funnet! Jeg drømmer om hus, for vi bor i en leid leilighet på 65 kvadrat, heldigvis har vi et ekstra soverom som vi innreder som barnerom nå, men vi får se hvor lenge plassen rekker. Vi har bodd her lenge, mest pga at leia er så vanvittig lav (3700 i mnd) at vi har råd til å spare opp en del penger ved siden av, pluss at vi har brukt mye penger på å reise (særlig for å besøke samboers familie i Belfast.) Endret 6. mai 2011 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 6. mai 2011 #1853 Del Skrevet 6. mai 2011 Nav betaler når du er sykemeldt, men arbeidsgiver må dekke de første 16 dagene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 6. mai 2011 #1854 Del Skrevet 6. mai 2011 Nav betaler når du er sykemeldt, men arbeidsgiver må dekke de første 16 dagene selv. Aha, takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 7. mai 2011 #1855 Del Skrevet 7. mai 2011 Kommer nok til å bli noe fornufitg her også Vi har allerede en Passat, men det har vært så ekstremt mye småreperasjoner på den de siste to årene at jeg ikke tror jeg orker den mer.. Den blir så slarkete i leddene når den er litt eldre - så må prøve å finne oss noe nyere.. Toyota ligger jo godt ann i alle tester ift vedlikehold!! HÅPER ALLE FÅR EN STRÅLENDE HELG!! Ja, her har vi så godt som bestemt oss for en toyota avensis. Nå skal vi bare spise frokost og så ut på alle toyota-avdelingene i Oslo for å se hva de har av nyere brukte Toyota har også bruktbildager nå som gir diverse fordeler. Alt 1: 1 % nominell rente 1 år, alt 2: fri service 3 år/45000 km, alt 3: 20.000 i innbytte for ditt gamle vrak Grattis med nytt halvt hus! :hoppe: Meaty: Høres ut som du absolutt trenger en delvis sykemelding. Ikke ha dårlig samvittighet for det. Husk at du bør være i så god form som mulig, og da må man gjøre det man må Jeg er også 40 % sykemelding og trives veldig bra med det nå Ha en strålende helg alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 7. mai 2011 #1856 Del Skrevet 7. mai 2011 Gratulerer så masse med huskjøp, Myzia! Hørtes veldig fint ut for en liten familie --- Fikk beskjed fra arbeidsgier i dag at de ikke ønsker og forlenge kontrakten min, den går ut 31. mai og jeg hadde jo håpet at de ville ha meg her frem til jeg går ut i permisjon 23. juni Litt kjipt egentlig, for hadde jo vært greit med pengene, men vi klarer oss jo, og da får jeg bare litt lengre "ferie" før lillegutt kommer (man må vel se det positive i det? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 7. mai 2011 #1857 Del Skrevet 7. mai 2011 Hvor lange har du jobbet der da møffi? og har du fått en grunn til at de ikke vil forlenge kontrakten din? Kanskje det ligger noen regler på dette her, at de ikke har lov å ansettte nye, om de "vraker" deg siden du er gravid? Verdt å sjekke oppi da. Virker liksom som en veldig kort frist også da, sidan vi er på 7 mai allerede...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 7. mai 2011 #1858 Del Skrevet 7. mai 2011 Hvor lange har du jobbet der da møffi? og har du fått en grunn til at de ikke vil forlenge kontrakten din? Kanskje det ligger noen regler på dette her, at de ikke har lov å ansettte nye, om de "vraker" deg siden du er gravid? Verdt å sjekke oppi da. Virker liksom som en veldig kort frist også da, sidan vi er på 7 mai allerede...... Har jobbet der i nesten ett år. Begynte som sommervikar og fortsatte med fast annenhver helg. Tja, grunnen var vel at de ønsket at sommervikarene i år skulle starte rundt 20. juni, ikke at jeg helt forstår det da vi har nok av pågang i hele juni egentlig. Vet egentlig ikke helt om de "vraker" meg, siden kontrakten min jo går ut nå, men syns det var litt snodig at de ikke ville fornye. Vet om flere andre der som kun skal jobbe en mnd i sommer, så det kan det ikke være Jeg har jo ikke vært borte en dag i graviditeten, og jobber med samme effektivitet som de andre, men, men, vet lissom ikke helt om jeg skal gidde og ta kampen heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 8. mai 2011 #1859 Del Skrevet 8. mai 2011 I følge babyverden er jeg i uke 28 nå!!! Moro!! Da må jeg snart starte på barnerommet da gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 8. mai 2011 #1860 Del Skrevet 8. mai 2011 Også en liten (stor) gladnyhet før helgen setter inn: Vi har kjøpt hus (dvs 1/2 hus) i dag!!! Det er så fint, med egen terrasse og inngjerdet hage - perfekt for lilemann! Så nå må han bare holde seg inni magen til vi er vel på plass!! Kjempeherlig Vi har nettopp flyttet inn i nytt hus for 3 uker siden, med masse plass og stor hage. Det er så deilig å gå og rote rundt i hagen og å gjøre ting klart innendørs - gled deg masse!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå