Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Jada, det er jeg helt enig i. Og er veldig fint at han har en hobby og alt sånn :) Jeg visste jo om dette da jeg møtte han og lever veldig fint som gressenke en gang i blant.

Veldig viktig at man har tid til seg selv og egne hobbyer også, det håper jeg vi har tid til etter at lillegutt kommer også :)

Og siden mannen kom hjem med godis i går kveld er han tilgitt :ler:

Ja, kjempeviktig med alenetid og tid for å dyrke seg selv, og at man er bevisst på det også etter at baby er kommet til verden.

Jeg tror påbud om det ene eller andre, som å få meldeplikt en gang daglig, bare blir

tvangstrøye-aktig. Da er det bedre å blåse ut litt her, og heller tilnærme seg mannen der hjemme konstruktivt i forhold til å ringe hjem. Tror også han i juni, når mannen din er på tur, vil være så nysgjerrig på hvordan det går med deg, at han vil være tilgjengelig på tlf - samt ringe selv uten noe som helst påbud. Det er jo innenfor den tiden hvor det er helt normalt å nedkomme.

Her hadde mannen også festival-planer tre uker før termin, men etter et jordmorbesøk hvor hun fortalte at vi skulle "forholde oss klare" allerede fra den dato han skulle avsted, så avlyste han - med en erklæring om at han ikke ville gå glipp av en fødsel. Jeg ville aldri nektet han å reise avsted, men må innrømme at jeg ble kjempeglad over at han ville bli hjemme :)

Ellers er "alle" begynt å røre ved magen min for tiden. Nå har den fått skikkelig tutt. Koselig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja - da har jeg hatt møte med arbeidsgiver angående permisjon og sånn.

Jeg hadde jo et ønske om å være hjemme 6 mnd, og så komme tilbake på 50 % fra januar. Men neida - det går ikke. De mener det blir for komplisert og vanskelig å få til, så det er enten eller, 100 % jobb eller ingenting.

Noen av dere andre som har arbeidsgivere med samme holdning eller?

:kvalm::sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig dårlig! Min arbeidsgiver er super og lar meg bestemme akkurat som jeg vil :) Nå har han også gitt meg 20% "sykemelding" frem til jeg får vært hos legen på torsdag. (Legen skal tilbakedatere sykemeldingen uansett). Her er de utrolig hjelpsomme og fleksible :)

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja - da har jeg hatt møte med arbeidsgiver angående permisjon og sånn.

Jeg hadde jo et ønske om å være hjemme 6 mnd, og så komme tilbake på 50 % fra januar. Men neida - det går ikke. De mener det blir for komplisert og vanskelig å få til, så det er enten eller, 100 % jobb eller ingenting.

Arbeidsgiver kan ikke nekte dette med mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsplassen, og det skal en del til for å kunne påberope seg dette så sant arbeidsgiver får beskjed i god tid. Du har også krav på å ha tillitsvalgt tilstede under slike møter, det kan være lurt å benytte seg av denne retten, kan være vanskeligere for leder å nekte da. Dersom det fortsatt er uenighet om dette, kan tvisten bringes inn for tvisteløsningsnemda som administreres av Direktoratet for arbeidstilsynet.

Endret av flickan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig dårlig! Min arbeidsgiver er super og lar meg bestemme akkurat som jeg vil :) Nå har han også gitt meg 20% "sykemelding" frem til jeg får vært hos legen på torsdag. (Legen skal tilbakedatere sykemeldingen uansett). Her er de utrolig hjelpsomme og fleksible :)

I motsetning til min som ikke bare nekter gradert uttak, men begynte å lure på om jeg ikke også måtte kreve sykepenger fra NAV selv på de 40 %-ene jeg er sykmeldt! :daane:

Snakk om være vanskelig da :kjefte:

Hva slags stilling har du? Privat sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan ikke nekte dette med mindre det er til vesentlig ulempe for arbeidsplassen, og det skal en del til for å kunne påberope seg dette så sant arbeidsgiver får beskjed i god tid. Du har også krav på å ha tillitsvalgt tilstede under slike møter, det kan være lurt å benytte seg av denne retten, kan være vanskeligere for leder å nekte da. Dersom det fortsatt er uenighet om dette, kan tvisten bringes inn for tvisteløsningsnemda som administreres av Direktoratet for arbeidstilsynet.

Vi er en ganske liten bedrift, bare 10 ansatte så jeg tror faktisk ikke vi har noe tillitsvalgt. :roll: Uansett gidder jeg ikke bruke tid og krefter på å gå rettens vei for å få det som jeg vil. Da finner jeg heller en kulere arb.giver :ler:

Men dette er vel en klassisk situasjon kanskje, både på arb.givers holdninger, hvordan skvise ut ansatte som får barn osv osv...

Trist :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er en ganske liten bedrift, bare 10 ansatte så jeg tror faktisk ikke vi har noe tillitsvalgt. :roll: Uansett gidder jeg ikke bruke tid og krefter på å gå rettens vei for å få det som jeg vil. Da finner jeg heller en kulere arb.giver :ler:

Men dette er vel en klassisk situasjon kanskje, både på arb.givers holdninger, hvordan skvise ut ansatte som får barn osv osv...

Trist :sukk:

Synes du har en veldig avbalansert og fornuftig holdning. Bruk kreftene på å gjøre noe godt for deg selv, og finn deg heller nytt arbeid.

Fryktelig synd med små bedrifter som gjerne sliter økonomisk, eller ikke ser poenget i å ta vare på sine ansatte selv under spesielle eller vanskelige forhold (både for bedriften, og også for arbeidstaker).

Selv har jeg en arbeidsgiver som gir meg fin bonus og lønnsøkning - når det bare skal betales ut under min permisjon likevel, samt at der kommer ny lønnsøkning automatisk under perm - samt en erklæring om at jeg MÅ komme tilbake, selv med ny bebis i magen. Det skaper massevis av lojalitet og jeg har bare lyst til å rope høyt ut til hele verden at jeg har en fantastisk arbeidsgiver. Arbeider i privat sektor i et større farmasøytisk selskap.

Du kan spre ordet om hvordan forholdene er der du har arbeidet - så får de redusert sitt pool å rekruttere fra når kvinner i fødedyktig alder ikke vil være interessert i å arbeide der.

Når det er sagt, så er det mulig at en 50%-ordning vil føre til enormt arbeidspress for deg, når du går ned fra 100%. Arbeidsgiver og kolleger kan kanskje forvente at du er like produktiv som før, når du først er der. Det kan slite enormt på samvittigheten, både å være "halvveis" der for barnet og "halveis" der på jobb. Ingenting blir godt nok. Dette er i alle fall det mine venninner forteller når de har kommet tilbake i arbeid i redusert stilling. Selvsagt mulig at du takler dette anderledes, mange er jo veldig glad for å kunne jobbe deltid etter fødsel :) Hvordan er det for deg nå når du er delvis sykemeldt?

Endret av Pastill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til min som ikke bare nekter gradert uttak, men begynte å lure på om jeg ikke også måtte kreve sykepenger fra NAV selv på de 40 %-ene jeg er sykmeldt! :daane:

Snakk om være vanskelig da :kjefte:

Hva slags stilling har du? Privat sektor?

Tja, litt vanskelig å svare på. Egentlig privat, men litt statlig også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så er det mulig at en 50%-ordning vil føre til enormt arbeidspress for deg, når du går ned fra 100%. Arbeidsgiver og kolleger kan kanskje forvente at du er like produktiv som før, når du først er der. Det kan slite enormt på samvittigheten, både å være "halvveis" der for barnet og "halveis" der på jobb. Ingenting blir godt nok. Dette er i alle fall det mine venninner forteller når de har kommet tilbake i arbeid i redusert stilling. Selvsagt mulig at du takler dette anderledes, mange er jo veldig glad for å kunne jobbe deltid etter fødsel :) Hvordan er det for deg nå når du er delvis sykemeldt?

Syns du sier mye smart Pastill :)

Jeg startet med 50 % sykemelding og da ble jeg faktisk litt stresset, for jeg fikk ikke gjort og fulgt opp alt. Siden er sykemeldingen redusert til 40 % og nå føler jeg at mengden er passe/jeg har tilpasset meg - men det er klart: jeg har jo stadige stressende torsdager før jeg skal gå og må ofte gjøre litt hjemmefra på fredag (selv om jeg egentlig ikke skal jobbe da). Så jeg skjønner godt hva du mener :)

Jeg har snakka mye med min kjære om dette etter jobb, og det var vel kanskje mest mitt drømmescanario som ble knust. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få til for mange arb.givere og at jobben blir litt sånn "halveis" men.. :sjenert: Men jeg mener jo fortsatt at det handler om velvillighet også, jeg skulle jammen ha vist at det var mulig å gjennomføre om jeg hadde fått sjansen :ler: Det værste med det er i grunn bare følelsen av å ikke bli møtt i det hele tatt av arb.giver :vetikke:

Det ordner seg nok på et vis :)

Vi snakker om å kjøpe ny bil.... :reise::nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos permisjon og sånt, jeg har helt glemt å få terminbekreftelse... Kan man ringe til legekontoret/stikke innom og hente eller må jeg vente til neste legetime? :sjenert:

Er det flere som studerer her, forresten? Leveres terminbekreftelse når man søker permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leveres terminbekreftelse når man søker permisjon?

Ja, når vi søker Nav om foreldrepenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når vi søker Nav om foreldrepenger ;)

Ja, det har jeg fått med meg :) Men jeg skal søke studiestedet om permisjon også... Sånn at jeg ikke havner bakpå ifht studieplanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det arbeidsgivere som ikke er villige til å møtes på midten, noen har rett og slett bestemt seg for at det ikke skal gå virker det som. Håper det ordner seg, dere får klekke ut en ny plan :)

De to siste dagene har vært en rollercoaster hormonellt sett her i heimen. Skal ikke så mye til før hu mor feller en tåre og synes litt synd på seg selv. I går begynte jeg på lappeteppe men symaskinen ville ikke virke, i tillegg hadde jeg satt bjeffehalsbånd på hunden men hun bare fortsatte å bjeffe. Ut og inn og enda fortsatte det. Til slutt ble jeg så lei at jeg satt meg ned for å grine, rett og slett.

Når jeg i ettertid fant ut at jeg hverken hadde skrudd på halsbåndet eller tredd undertråden riktig måtte jeg jo le litt :sjenert:

Plutselig virket begge deler og jeg smilte for meg selv :fnise:

I dag føler jeg meg derimot i tipp topp form med unntak av en kjempestøl mage. Skjønner ikke hvorfor den skal være sånn men.

Når jeg f.eks står oppreist eller går så må jeg ofte bøye meg ned eller sitte for at "stølheten" skal gå vekk. Så kan jeg reise meg igjen og det samme skjer etter noen få minutter. Har tenkt på om det kan være kynnere for magen er stram, men det er så pokkers irriterende. Gjør ikke vondt men er skikkelig, skikkeig ubehagelig.

Ellers så har jeg fått ryddet kjøkkenet, både skaper og skuffer samt vasket litt :) Senere er det dugnad i nabolaget og jeg tenkte jeg skulle bake en kake istedet, den støleten gjør at jeg ikke klarer å være så aktiv.

Gikk på vekta i dag og har gått opp 3 kg, altså gått ned 0,5 kg siden kontrollen for en uke siden og er veldig fornøyd med det. Hadde faktisk gått opp 1 kg mer når jeg gikk gravid sist enda da hadde jeg 10 kg mer å tære på :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dessverre. Eller ikke like vrang og sta, men de gir meg absolutt følelsen av at det jeg ønsker er veldig vanskelig for dem og sist fikk jeg KLAR beskjed om at sånn tidskonto var noe de IKKE ønsket. Det er ikke like lett å legge fram at det er det jeg vil ha da, selv om jeg har krav på det. Ordene "jeg har KRAV på" er vel det verste min (og alle andres) ledelse hører. Jeg jobber hos en privat entreprenør og i bedriftens over 50 år lange historie var jeg førstemann som tok ut fødselsperm. Det er så godt som bare mannfolk i min stilling og kulturen er at man jobber til jobben er gjort og den som går hjem etter 7,5 times arbeidsdag er en sniker. Syke unger og denslags tar kona seg av. Det er jo mye bedre enn hva det sikkert var, men bransjen har en skikkelig testosteronfylt kultur som ikke er helt moderne likestillingsmessig.

Jeg føler at jeg allerede har fått mitt klare B-stempel etter at jeg kom tilbake på jobb og fikk på nåde lov til å jobbe 80% i to (rolige) mnd og har markert at jeg går hjem etter 7,5 time. Det er lenge siden jeg forsto at dette ikke er stedet å jobbe med små barn, men at jeg vil få de barna jeg skal ha og ha denne upopulære livsfasen hos én arbeidsgiver. Jeg regner med at jeg går tilbake i redusert stilling på fast basis (og da med minst C-stempel) for så å bytte jobb når minsten er forbi den første tiden/året i bhg (men jeg ANER ikke til hva, min utdannelse (ingeniør) tilsier at jeg enten må jobbe i det offentlige eller være griseheldig med arb.giver om det skal bli noe bedre).

Jeg synes det på en måte er veldig synd at isteden for å gå opp veien for de som kommer etter oss, "flykter" vi bare unna ved å bytte jobb og lar arbeidsgiverne fortsette lovstridig(?) og sånn det passer dem. På en annen side så er jeg ikke villig til å ta noen kamp og synes jeg betaler min egen pris ved å få dårligere erfaring/karriererutvikling (pga mer basic oppgaver), dårligere lønnsutvikling (pga liten faglig utvikling), dårlig attest osv.

I går hadde jeg også en dag hvor jeg merket GODT at det er dobbelt opp av kvinnelige hormoner i min kropp. Ultralyden har aldri vært større skuffelse, jeg ble irritert på elendige helsesekretærer og det verste av alt er når fornuften skjønner at jeg blir mye mer irritert, sur og sint enn hva det er grunn for! I natt sov jeg så godt som ingenting og jeg var i underskudd av søvn fra før, så i dag er jeg hjemme. Det er erfaringsmessig liten vits å sitte foran pc'n hele dagen og ikke få gjort noen ting. Da er det bedre med 1 dags sykmelding, sove hjemme på dagtid og komme tilbake når man faktisk kan produsere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

I dag føler jeg meg derimot i tipp topp form med unntak av en kjempestøl mage. Skjønner ikke hvorfor den skal være sånn men.

Når jeg f.eks står oppreist eller går så må jeg ofte bøye meg ned eller sitte for at "stølheten" skal gå vekk. Så kan jeg reise meg igjen og det samme skjer etter noen få minutter. Har tenkt på om det kan være kynnere for magen er stram, men det er så pokkers irriterende. Gjør ikke vondt men er skikkelig, skikkeig ubehagelig.

Ellers så har jeg fått ryddet kjøkkenet, både skaper og skuffer samt vasket litt :) Senere er det dugnad i nabolaget og jeg tenkte jeg skulle bake en kake istedet, den støleten gjør at jeg ikke klarer å være så aktiv.

Tror nok kanskje det er kynnere du har. Det pleier jo å vere et tegn på at du skal roe ned litt da, så kanskje lurt å legge inn mer hvilepauser? Kanskje ha en god 10-minutterspause hver time eller noe, bare så du blir mer bevisst på å faktisk sitte i ro litt mer? :vetikke:

Kroppen min sier ihvertfall godt ifra når den er sliten, så jeg lytter veldig på den og gjør deretter ;) Syns det er en grei funksjon jeg, siden jeg ikke har vert gravid før og ikke vet hva som er bra og ikke ;)

(Blir litt svimmel om jeg stresser for mye og setter meg da litt. Og om jeg tar i for mye på noe, så kommer kynnerene og ber meg roe ned ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt må jeg bare skryte av at jeg trente i morges... KJøpte video av Kari Jaquesson #Mammatrim med Kari" i begynnelsen av svangerskapet,som har stått ubrukt....men i dag tok jeg mot til meg,og trente.... får håpe at det ikke var siste gang:)

Stilig! Nå ble jeg helt inspirert :)

Skal ta meg en sykkeltur senere i dag, jeg. Det er noen dager siden sist. 8-åringen (mannen har to barn fra før) har dessuten fått ny sykkel, så den kan jeg invitere til at vi skal ut og teste én gang til. Han freser avsted på off roader'en, mens jeg kommer etter på min damesykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakker om å kjøpe ny bil.... :reise::nigo:

Vi også! Fikk jo god fortjeneste på leiligheten, og dersom vi klarer å finne et forholdsvis rimlig hus, så har vi kanskje råd til en bil også.. Plutselig ble sikkerhet og bagasjeplass veldig viktig! (mens min kjære drømmer om Porsche med plass til barnevogn :fnise:) Hva slags kan dere tenke dere?

Apropos permisjon og sånt, jeg har helt glemt å få terminbekreftelse... Kan man ringe til legekontoret/stikke innom og hente eller må jeg vente til neste legetime? :sjenert:

Er det flere som studerer her, forresten? Leveres terminbekreftelse når man søker permisjon?

Jordmoren min hadde ferdige bekreftelser kopiert opp, måtte bare fylle ut navn og riktig dato - så det burde vel gå greit å få det på en-to-tre?

Så håpløse noen arbeidsgivere er! Hos min arbeidsgiver har det vært to andre gravide de siste årene, som nok har "gått opp" litt vei for meg. Vi har også fått ny, kvinnelig sjef, som er utrolig flink til å se den enkeltes behov, og som bare har vært positiv hele veien. Vi har kommet fram til at tidskonto er en gunstig ordning for både meg og arbeidsgiver - jeg kommer til å jobbe noen dager i vinter (årsskiftet har en del kritiske oppgaver jeg gjerne vil være involvert i), og jeg kan ta ut dagene når jeg har begynt å jobbe igjen. Skulle virkelig ønske at alle arbeidsgivere hadde kunnet se de ansatte som ressurser - ikke bare "kravstore produksjonsmaskiner".. Får håpe det løser seg fint for alle!

Jeg er også i gang med treningsopplegg - har slitt en del med ryggen, og har endelig fått hjelp av en dyktig fysioterapaut som følger opp. Har treningssenteret ved siden av jobben, så ingen unnasluntring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere beveger dere, jenter! Hvis man har muligheten i forhold til form og sånn tror jeg det er veldig lurt :) Her har det blitt en del gåturer i det siste, er jo så fint i skogen nå som det er våren :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er til å bevege på dere, det er et godt utgangspunkt så lenge kroppen følger med :) De sier jo også at regelmessig trim gjør fødselen lettere.

Her har jeg vasket og støvsugd hele 2. etasje inkl toalett, kjøkken og skiftet på senger og luftet :) Virkelig tatt i bruk kroppen så da blir det ikke noen tur i dag og det har jeg god samvittighet for.

Ellers så blir det ikke veldig mye turer, sliter sånn med denne magen. Har jo ellers en aktiv (snart) 2-åring å herje med, så jeg tar det ofte som trim når vi er ute å tasser litt rundt. Blir fort mye løfting og småløping så det er ikke mange dager der kroppen ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også! Fikk jo god fortjeneste på leiligheten, og dersom vi klarer å finne et forholdsvis rimlig hus, så har vi kanskje råd til en bil også.. Plutselig ble sikkerhet og bagasjeplass veldig viktig! (mens min kjære drømmer om Porsche med plass til barnevogn :fnise:) Hva slags kan dere tenke dere?

Jeg har i mange år drømt om honda cr-v, men kjære mente det var en "kjærring-bil"!?? :sjokk::hakeslepp::ler:

Han er veldig fornuftig og mener vi må ha en ww passat eller toyota avensis - stasjonsvogner... :kyss::hjerte: Det blir nok en av de to... :)

Jeg er også i gang med treningsopplegg - har slitt en del med ryggen, og har endelig fått hjelp av en dyktig fysioterapaut som følger opp. Har treningssenteret ved siden av jobben, så ingen unnasluntring! :)

Om trening vil jeg bare si: siden jeg kom ordentlig i gang med styrketreningen igjen (for 2 mnd siden)- har jeg ikke hatt et snev av vondt i ryggen engang, ingenting, nada nix ;)

Prøver å knipe også mens jeg løfter... :sjenert::trene::nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...