Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Et spørsmål om barnevogner igjen.... :klo:

Vi har så godt som bestemt oss for simo duo, men så kom jeg over noen som skrev at om man har mye nedoverbakker så bør man vurdere en vogn med håndbrems... hva tenker dere om det, dere som har litt erfaring fra før? hvilke vogner har håndbrems egentlig?

Vi har ganske heftige nedoverbakker... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål om barnevogner igjen.... :klo:

Vi har så godt som bestemt oss for simo duo, men så kom jeg over noen som skrev at om man har mye nedoverbakker så bør man vurdere en vogn med håndbrems... hva tenker dere om det, dere som har litt erfaring fra før? hvilke vogner har håndbrems egentlig?

Vi har ganske heftige nedoverbakker... :gjeiper:

Det kan være lurt, fordi det kan være tungt med en tung vogn i nedoverbakke. Men det er veldig få vogner som har dette, og jeg ville personlig ikke vektlagt det så mye hvis resten av vognen er slik du vil ha den. Et godt tips er å kjøpe en såkalt sikkerhetsreim. De har det på de fleste barneutstyrsforretninger. Vår Bugaboo-vogn hadde det fast på, og jeg ble helt avhengig av den. Føles mye tryggere å trille i nedoverbakker, spesielt om vinteren når det kan være glatt, men jeg bruker den året rundt. Det er en reim som er festet i håndtaket og som skal festes rundt håndleddet. Dersom du snubler eller glipper taket vil ikke vognen seile ned bakken. Nå som vi har kjøpt Brio Go som ikke har en slik reim fra før, har jeg valgt å kjøpe en løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så kommer vi til å gå får 80% dekning og supplementere med ferie. Da vil jeg gå ut i permisjon i slutten av juni, bake inn 4 uker ferie og være tilbake på jobb i slutten av mars.

Da vil mannen ta sin fedrekvote (vi har tatt utgangspunkt i 12 uker) og 7 uker ferie. Da har vi kommet til første uken i august og da er et jo barenehagestart :)

På denne måten klarer vi å drøye permisjonen et helt år ++ men allikevel få fullt utbetalt :)

Vi har ikke SÅ god økonomi fra før så skal bli deilig å slipp å snu på krona og allikevel få ett drøyt år hjemme for snuppa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke helt hvordan du alltid kan ha vært forsørger samtidig som han (stort sett) har betalt sin del, Sunshine, men jeg liker godt forhold hvor ting er litt omvendt og det er jenta som tjener mest ;)

Fordi jeg alltid har betalt et høyere månedsbeløp enn han, mesteparten av ferier, ekstrautgifter som gaver til familiene våre, og ikke minst mesteparten av bryllupet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg alltid har betalt et høyere månedsbeløp enn han, mesteparten av ferier, ekstrautgifter som gaver til familiene våre, og ikke minst mesteparten av bryllupet :)

Skjønner :)

Jeg har funnet drømmehuset vårt! Vi mangler "bare" en million i egenkapital :gjeiper: :gjeiper:

Vi bor helt greit i dag, men vil ikke bo her med tenåringsbarn og jeg datt nå over dette huset og forelsket meg totalt (som jeg lett gjør). Dessverre er til salgs endel år for tidlig. Får håpe de som kjøper det nå pusser opp kjøkkenet og selger igjen om noen år. Det er jo lov å drømme, er det ikke?

Det gir meg ihvertfall motivasjon til å spare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det forresten med dere som bestemte dere for å flytte før termin? Fornøyd med prisantydning?

Og til Sunshine som pusser opp et helt hus: Fortell fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)

Da har vi rundet uke 23 her i huset:) Hurra... det går fremover:)

Jeg er misunnelig jeg da, på dere som har kommet såpass langt! :fnise: Er selv bare 17+5.

Et spørsmål til dere alle: Har dere skrevet om graviditeten på Facebook? Jeg har enda ikke nevnt noe der, det er jo mange folk der jeg ikke har sett på veldig lang tid, og sikkert ikke kommer til å se på lenge heller. Det er bare dem jeg omgås i dagliglivet som vet noe. Jeg er egentlig ganske usikker på hva man evt kan skrive på FB for at det ikke skal høres "skrytete" ut? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å skrive noe på FB før vi har vært på UL, men kommer sikkert til å skrive noe om det i statusen etter det. Vet ikke helt hva, men sikkert noe om at J blir storebror i august eller noe.

Nå skal jeg prøve å dra meg på trening. Blitt lite trening denne uka pga at vi har vært borte, så kjenner dørstokkmila er laaang i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut ett eller annet (om noe helt annet) på FB og fikk spm av en venninne som jeg ikke ser ofte om hvordan det ellers gikk med oss. Da svarte jeg ikke direkte at jeg var gravid, men i så klar tekst at folk skjønte og gratulerte. La så ut en melding med "venter nr to" for ville ikke ha det for "klissete" men fikk da spm om det var planlagt siden jeg virket så lite entusiastisk :sjenert: Er ikke bare lett med FB..

Ellers har jeg sett at andre venner har lagt ut ultralydbilde og fortalt det på den måten til folk de ikke har kontakt med jevnlig. Vet også om noen som har nevnt det i forbindelse med noen annet som feks "dårlig service på restaurant er ingen god kombinasjon med gravidhormoner og lavt blodsukker".

At mine "fjerne" venner venter barn synes jeg er vesentlig mer interessant informasjon enn masse annet fjas som blir lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mine "fjerne" venner venter barn synes jeg er vesentlig mer interessant informasjon enn masse annet fjas som blir lagt ut.

Enig! Mange poster jo de utroligste ting. Dessverre er det folk med god tid (les: lite å gjøre) som ofte poster mest. De som opplever masse spennende har jo ikke tid til å poste på FB. :fnise:

Det med UL-bildet er kanskje en fin måte å gjøre det på, det har jeg ikke tenkt på! Skal på UL på onsdag, blir fyllt av skrekkblandet fryd når jeg tenker på det! :)

"Var det planlagt?" er forresten et veldig irriterende (og personlig) spørsmål, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Jeg har med vilje unngått å ha det på FB lengst mulig.

Har noen skrevet noe, så har jeg tatt det bort.

Ville liksom bestemme selv når det skulle ut der :)

Har nylig lagt ut uketallet med et hjerte bak :)

Tror jeg fikk 50-60 kommentarer på den :fnise:

Mange som visste fra før, men også maaange som ikke visste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere alle: Har dere skrevet om graviditeten på Facebook? Jeg har enda ikke nevnt noe der, det er jo mange folk der jeg ikke har sett på veldig lang tid, og sikkert ikke kommer til å se på lenge heller. Det er bare dem jeg omgås i dagliglivet som vet noe. Jeg er egentlig ganske usikker på hva man evt kan skrive på FB for at det ikke skal høres "skrytete" ut? :klo:

Generelt er jeg ikke særlig aktiv ift statusmeldinger på facebook, men jeg la ut en helt enkelt: "153 slag/min <3" når jeg hadde vært hos jordmor og hørt hjertelyden for første gang. Og da tok det ikke lang tid før noen catcha hva det betydde :ler:

Også når jeg var på ordinær UL og hadde fått vite at det kom gutt og jeg var syvende himmel så klarte jeg heller ikke la være. "venter den skjønneste gutten i verden" :hjerte: og la ut UL-bilde. Helt greit for meg, men faren min fikk høre om det - og han likte ikke at jeg la ut bilder sånn... For meg blir det mest et spørsmål om hvor privat man skal/vil være på FB. Men faren min syns nok det med å legge ut bilder er litt "farlig"... hvordan vet jeg ikke :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fortalt det til venner når vi har møtt de, men ikke lagt ut noe på face. Komme nok til å legge ut noe etter han er født, men ikke bilder..

Så kjip er jeg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ingenting på FB før vi hadde vært på UL og sett at alt var ok :)

Huset ja!

Vi startet i går med rivinga og har faktisk fått unna alt unntatt å pigge opp hele badegulvet, og fliser i gangen nede. Noen tapetstrimler her og der står igjen, men vi har fylt en container med vegger, dører, fliser, tapet osv i løpet av helga. Håndtverkerne begynner til uka, og de skal ta for seg det aller meste av jobben. Vi vurderer å legge litt tapet selv bare for moro skyld (ja sær moro :ler: ), men ellers skal de ta alt. Jeg var også på hus og hjem messa i går og kjøpte garderobe (har ikke bestemt helt hvordan den blir, men det skulle vi ta senere), og nesten bestemt peis. Peisen får vi 20% rabatt på denne uka, så vi må forte oss med en avgjørelse. Jeg kjenner det er mye å tenke på nå med hus og baby samtidig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med husplaner, Sunshine. :klemmer:

Jeg er en av dem som skrev på fb at jeg var gravid: var da 12 uker på vei. Skrev videre at vi venter gutt nummer tre da vi hadde vært på ultralyd. Heller skrive det enn "har vasket gulv" meldinger... ;)

Masse bevegelse i magen om dagen: så kjekt. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det forresten med dere som bestemte dere for å flytte før termin? Fornøyd med prisantydning?

Og til Sunshine som pusser opp et helt hus: Fortell fortell!

Vi har hatt mgler her som kom med prisantydning 400.000 over det vi gav, og i morgen kommer takstmann så krysser fingre for at han er enig! Vi har fått finfint lån også, så nå "henger" vi på finn.no hver ledige stund :) Mannen fikk virkelig ånden over seg her i helgen og har gjort ferdig en masse "småprosjekter" vi aldri har fått fikset, så alt er fint til takstmannen kommer :)

Jeg er misunnelig jeg da, på dere som har kommet såpass langt! :fnise: Er selv bare 17+5.

Har skrevet litt "omformulert" på facebook, hinter litt her og der uten å si noe rett ut.. Synes det er ok at litt fjernere venner og bekjente på en måte får vite det, så slipper jeg liksom å rope ut "jeg er gravid!!" dersom vi tilfeldigvis møtes..

Endret av Myzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset ja!

Vi startet i går med rivinga og har faktisk fått unna alt unntatt å pigge opp hele badegulvet, og fliser i gangen nede. Noen tapetstrimler her og der står igjen, men vi har fylt en container med vegger, dører, fliser, tapet osv i løpet av helga. Håndtverkerne begynner til uka, og de skal ta for seg det aller meste av jobben. Vi vurderer å legge litt tapet selv bare for moro skyld (ja sær moro :ler: ), men ellers skal de ta alt. Jeg var også på hus og hjem messa i går og kjøpte garderobe (har ikke bestemt helt hvordan den blir, men det skulle vi ta senere), og nesten bestemt peis. Peisen får vi 20% rabatt på denne uka, så vi må forte oss med en avgjørelse. Jeg kjenner det er mye å tenke på nå med hus og baby samtidig ;)

Skjønner at det er masse avgjørelser og mye å tenke på, men også veldig gøy. Særlig når man slipper å bli svett selv :fnise:

Får håpe at ting går på skinner med innleide folk og koordineringen dem imellom.

Så spennende tid Myzia! Hold oss oppdatert. Hvor mange år siden er det dere kjøpte?

Jeg fant som sagt drømmehuset og har tenkt mye på det i natt. Vi må vinne i lotto eller arve om det skal bli noe, så egentlig bare tullete, men jeg henger meg så veldig opp i sånne ting som dette og blir veldig kreativ i tankeprosessen på hvordan vi kan få tak i penger. I ettermiddag kjørte vi og så på huset utenfra og gikk en tur i området. Perfekt med lekeplass og skogen like ved, enden av en blindvei, utsikt over fjorden (noe som er ikke er lett å få tak i når man bor på et nokså flatt sted og vannkanten er forbeholdt andre med vesentlig mer å putte i enn oss), kveldssol, utleie pluss mange andre positive ting. "Heldigvis" fant jeg også en ting med området som gjør at det er greit at vi ikke kjøper dette huset :jepp: Da er det lettere å legge det fra seg. Men jeg har det i bakhodet at vi bør flytte før skolestart på M og det er august 2014 og det er ikke sååå lenge til. Det betyr vel bare at vi bør spare som gale fram til da. Æsj, det er ikke like gøy :filer: Men kjekt å få en påminnelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å tenke på å være på plass der dere vil bo før skolestart. Det er hovedgrunnen til at vi blir boende her vi bor: det er begrenset med hus til salgs i skolekretsen. Og jeg vil ikke flytte barna fra miljøet de er vandt med. ;)

Skulle gjerne pusset opp huset, og hatt andre til å gjøre jobben: men det er jo så dyrt. Så vi får heller fortsette i slow tempo og ta det litt etter litt.

Ellers er det ukebytte på mandager: 21 uker i dag.

Masse bevegelse i magen for tiden: er så kjekt... :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sansol

Har selv lagt ut bilde fra UL på FB idag, grei måte å fortelle det på synes jeg :) Ble flyttet over tre uker fram, det synes jeg var utrolig deilig! Er over halvveis,yay!

Er ikke så flink til å skrive her, men leser og følger med på dere andre, gøy å se hvordan dere opplever deres graviditet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...