Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forøvig er jeg utrolig glad jeg slipper glukose belastning denne gangen. Her må man ta den om man har bmi over 30 før man ble gravid. Andre steder er det 27. Men for all del, er dere overvektige og ingen sier noe om testen, ikke spør. Det er helt grusomt :sjenert:

Jeg må til glukosebehandling... :(

Hva skjer egentlig på en sånn "behandling"?

Har ikke lest noe om det jeg og legen forklarte heller ingenting...

Eneste jeg har fått beskjed om er at time må bestilles og at det skal gjøres fastende på morgenen....

Jeg har siden sist kontroll (17/2) gått opp 1,4kg, men er fortsatt 3,6kg under startvekt :hoppe: Jeg har litt reserver å gå på så tillater meg å juble litt for at det ikke er mer!

Allikevel så føler jeg meg som en elefant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vil komme med is til meg da??? :gjeiper:

Her er det veiedag i morgen, litt spent ja! Men tar det egentlig ikke så tungt (enda) visste jo før jeg ble gravid at dette kom til å skje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sånn glukosetest? Skjønner det har noe med overvektige å gjøre, men hva tester den??

Dette er kun en "Kiri-teori" som ikke har noe grunnlag i lekfolk eller forskning:

Min erfaring er at "mange" normalvektige jeg kjenner gikk opp masse i vekt under svangerskapet og flere lå langt over snittet for vektoppgang. De (få) jeg kjenner som har endel ekstra kg gikk ikke opp så mye i vekt. Ei gikk til og med bare opp noen få (3?)kg og følte seg slank og lekker rett etter at hun hadde født(!) Så liten mage hadde hun ikke hatt på kjempelenge(hun hadde da brukt masse av sine fettreserver under graviditeten og mange kg forsvant da ungen kom ut, så reelt sett var graviditeten en slankekur). Bare så det er sagt så er ikke barseltiden da man normalt føler seg særlig lekker, hverken på den ene eller andre måten...

Er det noen som støtter teorien min?

Jeg tok 7 push-ups (hvorav 6 var på knærne) i går. Det var tungt for mine fiskebollearmer :sjenert:

Torsdag begynner jeg på gravidtrening. Skrekk og gru! Noen som vil være med på litt "motiver/spark-hverandre-bak-treningsprat"?

Jeg vil ta noen knipeøvelser og push-ups i kveld. Og kanskje noen skrå sit-ups. Kommer tilbake med resultat uansett om jeg har gjort det eller ikke. *sparker meg selv bak ved å legge ut hva jeg skal*

Tror mitt motto skal være at litt trening er bedre enn ingen trening og at når jeg ikke har trent før er det ekstra viktig å gjøre det nå. Eller noe sånt. Noen bedre forslag til motto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i din teori, Kiri.

En glukosebelastningstest er en test man tar for å sjekke for mulig svangerskapsdiabetes (overvektige har forhøyet risikio for dette). Da må man møte fastende hos legen. Først tas det en blodsukkermåling og deretter drikker man en viss mengde sukkervann (glukose) (det er denne blandingen som smaker j..) 2 timer senere tas en ny blodsukkermåling. Utifra disse to blodsukkermålingene kan en avgjøre om den gravide har svangerskapsdiabetes eller ikke.

I svangerskapet vil det være ett høyere behov for insulin enn normalt (dette hormonet senker sukkernivået i blodet) Hvis man ikke klarer å øke insulinproduksjonen vil man utvikle s-diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde BMI på 29 så egentlig burde jeg sikkert testes. Det ble ikke nevnt på kontrollen i uke 14 så jeg håper jeg slipper unna :sjenert:

Jeg fikk beskjed i uke 22 eller 24 :sjenert:

Jeg må til glukosebehandling... :(

Hva skjer egentlig på en sånn "behandling"?

Har ikke lest noe om det jeg og legen forklarte heller ingenting...

Eneste jeg har fått beskjed om er at time må bestilles og at det skal gjøres fastende på morgenen....

Det er vel en test som viser om du har svangerskapsdiabetes. Har ikke lest så masse om det, men var det jeg fikk beskjed om sist. Du skal drikke et lite glass med en søt drikk på fastende mage for så å sitte i 2 eller 3 timer på legekontoret å vente. Deretter måler de blodsukkeret ditt :) Ikke det festligste jeg har gjort, kastet opp som en gris etterpå. Men som flickan sier så syntes ikke hun det var så ille så det er nok forskjell.

Når det gjelder lege vs. jordmor så går jeg så sjeldent til legen at jeg har god samvittighet om jeg bruker et kvarter av tiden hans en gang i mnd :) Jeg må uansett ha sykemelding så jeg må inn til han på sjekk. Denne legen har tatt over for min fastlege som er i pappaperm og spesifiserte at han hadde hatt en egen kvinnegruppe der han jobbet før. Veldig flink lege som hadde mer peiling på graviditet enn de fleste på kontoret der :) Her har vi jo 5 leger inkl. turnusen så det er mange haste-timer til de syke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din teori stemmer nok ganske godt Kiri, det var slik her med L iallefall. Med unntak av de som har stoffskifte og andre grunner til høy vektoppgang så er det nok mange som unner seg litt ekstra og går opp mange kilo ekstra i fett. Om man veier 100 kg når man blir gravid er det jo klart at man har spist litt ekstra fra før :sjenert:

Tror det er viktig å passe på hva man spiser men samtidig bruke hodet. Det er ikke nødvendig å spise for to som noen gjør, men spise litt ekstra enn det man pleier. Er ikke mer enn en skive, et glass melk og en frukt som skal til.

Jeg var just i en periode med økning av mat, da spiste jeg mye. Men akkurat da trengte jeg det og etter vekten å dømme så gikk jeg ikke opp noe av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos legen siden uke 10 (første kontroll med blodprøvene) og har egentlig ikke tenkt meg dit så lenge jeg ikke må. Jeg byttet fastlege rett etter forrige kontroll for han var forferdelig håpløs, så jeg aner ikke en gang hvem min lege er :ler:

Ang vekt igjen, denne linken gir en pekepinn på hvor mye man bør gå opp i forhold til hvilket utgangspunkt man har:

http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm

Tynne bør gå opp mer enn tykke fordi de har mindre reserver å hente av under svangerskapet, og under amming. Det er uansett ikke bra å ikke gå opp noe fordi slanking ikke har positiv effekt på fosteret. Det er uvisst hva, men jeg kjenner en ammehjelp som mener at mange barn av slankende mødre sliter med spising, nesten ammevegring. Om det er tilfelle vet jeg ikke, men jeg tenker det er sunnere å gå opp rundt gjennomsnittet av vektoppgang, og heller måtte slite litt for å bli kvitt alt etterpå så lenge vekten alene ikke kommer av snop og usunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken viser forresten at jeg skal ha høyere vektøkning fra uke 20-28 så det stemmer ganske bra at jeg går raskt opp nå. Jeg ligger nesten en kg over max, men orker ikke stresse med det så lenge jeg følger en grei kurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære jenter! :rope: Vi er nå tross alt mitt i heftigste vektøknings-perioden nå også da :ler: Det er meningen at vi skal kose oss med svangerskapet og mennesker som vokser som besatt inni oss, vektøkning er en naturlig prosess :rolleyes:

Jeg også syns det er vanskelig, men vi kan da ikke ta helt av på det heller ;)

Line, du er super! :fnise::klemmer:

..må bare nevne på, at jeg fortalte min kjære om vektøkningen i morges etter jeg hadde veid meg. Da fikk han et bekymret ansiktsuttrykk, og sa at han syntes jeg hadde gått opp så lite, det kunne jo ikke være bra å gå opp såå lite når jeg er kommet så langt. Prøvde å forklare at det er bra, spesielt fordi at jeg har så mye ekstra å ta av frafør. Det kunne han ikke forstå, for det har jeg jo så absolutt ikke! Nei, dette måtte jeg nok ta opp dette med jordmor når jeg skulle dit ja. Søte, søte mannen :fnise::hjerte:

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lege vs jordmor, har det vært mangel på jordmødre i Trondhiem før, og fortsatt er det stort press på de, så jeg bruker fastlegen min med god samvittighet for da frigjør jeg plass til de som virkelig trenger/ønsker jordmor.

Og søte mannen da, MonThe :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke hvem som snakket om kjole og graviditet, men vil tipse om å følge med på finn.no. Der ligger det ofte ute fine gravidkjoler til selskapsbruk til en rimelig penge. Jeg skal selv i bryllup i sommer (uke 36), så er på leting etter pen kjole selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være "offentlig lovnad" her inne om min trening i kveld fikk jeg tatt meg selv i nakken på veien fra sofaen til kjøleskapet (og jeg hadde IKKE gjort det om det bare var for min egen del):

20 skrå sit-ups

10 armhevinger på kne

10 knipeøvelser hvor jeg holdt hvert knip i 7 sek. (Har aldri skjønt om jeg gjør disse helt riktig, men jeg strammer nå noen muskler nedi der..)

Bli med noen flere da... Dette er jo noe enkelt alle kan klare litt av og hvor det er mye bedre med noen få enn ingenting!

Om det bare er jeg som holder på sånn så blir det for dumt å legge det ut her :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang vekt igjen, denne linken gir en pekepinn på hvor mye man bør gå opp i forhold til hvilket utgangspunkt man har:

http://www.indiacurry.com/women/pregcalc.htm

Det er uansett ikke bra å ikke gå opp noe fordi slanking ikke har positiv effekt på fosteret.

Den kalkulatoren likte jeg godt :) Her ligger jeg 2 kilo under foreløpig.

Jeg var veldig fanatisk når jeg gikk med L og spiste, som jeg ser nå, mye mindre enn det jeg egentlig skulle. Jeg gikk opp minimalt pga graviditeten, hadde det ikke vært pga vannet mot slutten hadde jeg nok bare gått opp 6 kilo.

L var 3170 når han ble født og jeg mistenker at min "slanking" gjorde at han var liten. Han hadde trengt noen gram ekstra.

--------

Kiri, jeg blir med men på min egen måte :) Jeg skal svømme en gang i uka o g prøve å være flink til å gå en tur her og der. Også må jeg jo gjøre litt knipeøvelser :)

I dag skal jeg gå en liten tur (blir ikke lang pga bekkenet) og svømme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kniper stort sett hver dag :) Men jeg har hørt at det ikke er noen hensikt i å holde så lenge, så jeg kniper 20*3 når jeg først gjør det og kan godt finne på å gjøre det 2-3 ganger daglig om jeg kommer på det. Jeg er nok mye mer bevisst kniping etter at jeg var på bekkenbunnsundersøkelsen. Selv om jeg fikk vite at jeg har god kontroll på muskulaturen for 3 uker siden, kjenner jeg allerede at hvis jeg må tisse er jeg ikke like sterk som jeg var hvis jeg må hoste eller nyse :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kniper stort sett hver dag :) Men jeg har hørt at det ikke er noen hensikt i å holde så lenge, så jeg kniper 20*3 når jeg først gjør det og kan godt finne på å gjøre det 2-3 ganger daglig om jeg kommer på det. Jeg er nok mye mer bevisst kniping etter at jeg var på bekkenbunnsundersøkelsen. Selv om jeg fikk vite at jeg har god kontroll på muskulaturen for 3 uker siden, kjenner jeg allerede at hvis jeg må tisse er jeg ikke like sterk som jeg var hvis jeg må hoste eller nyse :sjenert:

Bekkenbunnsundersøkelse? :klo: Hvem hva hvor.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, felles vordende mammaer!

En stund siden jeg har vært her. Men like koselig å komme hit og lese hva som diskuteres!

Ahhhh, større pupper: check :fnise: De er vel små for andre, men digre for meg :ler: Alt er relativt.

Knipeøvelser, ja- prøver å huske på å gjøre det hver dag. Jordmor sa det var kjempesmart å begynne tidlig, og få en rutine på det. Men det er så lett å glemme, og altfor lett å tenke at "det kan jeg vel gjøre lenger ut i svangerskapet". :natti:

Det er en ting som plager meg litt: Dere som er rundt 17-18-19-20 uker, kjenner dere liv hver dag? Jeg kjente noen kjempesvake kilinger/bevegelser i forrige uke og sist helg. Lykke! Nå er det helt stille. Blir, til min store irritasjon, bekymret... Lovte meg selv at jeg ikke skulle bli en slik "bekymre-seg-for-alt-gravid", men her sitter jeg nå og nikonsentrerer meg for å kjenne ørsmå vink fra den lille. Drikker masse kaldt vann, dulter forsiktig borti magen etc. :klaske: Rart jeg greier å få gjort jobben min :eeeh:

Er det bare meg som er sånn?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...