Gjest Ruccola Skrevet 25. februar 2011 #1081 Del Skrevet 25. februar 2011 Ruccula: har aldri hørt noe om dette med "full, halvfull, tom blære" Nei det hadde ikke jeg heller, og høres ikke ut som om noen av dere her har hørt det heller, så da er det nok bare fordi gynekologen var svensk Så ikke hør på meg damer, jeg er nok feilinformert Barnehagetanten: Tror man må trykke F5 for å få det oppdaterte bildet...jeg måttte det når jeg skiftet, skjønner ikke hvorfor - men det funket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 25. februar 2011 #1082 Del Skrevet 25. februar 2011 Gratulerer med vel overståtte ultralyder Heldige dere! Sist kjøpte jeg en del gravidklær brukt og fikk poser med masse klær for nesten ingen penger. Noe falt veldig i smak, andre ting ble aldri brukt. Denne gang har jeg hatt et raid på HM og kjøpt masse nytt, så nå har jeg endel. Når det kommer til barneutstyr (ikke klær) så kjøpte(/fikk) vi det meste nytt da jeg var gravid. Etter at M var født og blei litt eldre så gikk det litt sport i det for meg å kjøpe brukt. Lekegrind, vippestol (som jeg bare farget trekket på, så så den helt ny ut igjen), trappegrind, briovogn (sånn gå-vogn), tripp-trappstol, 2 andre spisestoler, 3 reisesenger, sprinkelseng, bæremeis, reisetrille og sikkert en del mer. Jeg fant ut at om JEG annonserte gratis under "ønskes kjøpt" i byens gratisavis, var det alltid noen som ringte og det var utrolig billig siden folk ofte bare ville bli kvitt tingene. Et stort huskestativ i tre med sklie og klatrestativ fikk vi også tak i helt gratis ved å annonsere sånn og gjorde en ny boligeier lykkelig over å bli kvitt det uten jobb. Barneutstyr er sykt dyrt og jeg fikk en motreaksjon på at prisene var skrudd så mye opp bare fordi foreldre faktisk er villige til å betale den summen. Et eksempel er vippestolen fra Babybjørn som nevøen min på 19 år hadde da han var liten og som jeg mener var helt lik da. Utviklingskostnaden for den er for lengst tjent inn og det kan umulig koste så mye å produsere den, så prisen må være satt ut i fra hva folk er villige til å betale (og det er mye!) Og det var her trassen i meg kom ut første gang også gikk det som sagt sport i det. Før M ble født virket det mer "ekkelt" å putte henne nedi noe som var brukt, men når hun selv ikke var så ny lengre og selv hadde gulpet på det meste ble det liksom noe annet. Og alle tingene var jo så godt som nye. Men jeg husker at det føltes helt feil å kjøpe brukt FØR hun var født og at flere av de arva klærna virket litt, tja, vet ikke helt, det var liksom bare feil Nå som jeg ikke lengre er i permisjon har dette stoppet opp igjen. Det kan vel også ha en sammenheng med at det ikke er så mye utstyr hun trenger og at det er bestemte ting som jeg vil ha nytt. Det er masse utstyr man trenger, en del som er kjekt å ha og noe man ikke trenger, men husk at det er veldig mye som først trengs godt inn i det første året og da har man mye bedre "vurderingsgrunnlag" enn før babyen kommer. Også er det utrolig hvor mye penger man kan legge i sånne "småting" som et praktisk regntrekk til vogna (fraråder dere å kjøpe de spesialtilpassede regntrekkene i "hardplast" som opptar halve kurven når de ikke er i bruk, det er mye mer praktisk med et sånt lite i "tynnplast" som går nedi en liten pose som henger på vogna og passer de fleste dypvogner/sportsvogner). Jeg husker det var flere ganger hvor jeg brukte 2-300kr på enkelte småting og spekulerte da i hvor mye penger de som kjøper ALT nytt må bruke. Nå føler ikke jeg at vi sparte på noe utstyr, at vi har mer enn nok, men dermed tok vi oss råd til å betale 300kr for en liten ting som ikke var strengt tatt nødvendig osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 25. februar 2011 #1083 Del Skrevet 25. februar 2011 Fraråder regntrekk av denne typen Anbefaler regntrekk som denne istedenfor Den første tar masse plass i vognen når den ikke er i bruk, den siste (om det er den jeg har, men er uansett nokså lik) kan puttes i en liten pose som alltid henger på vognen og er mye lettere å tørke. Om man vil spare penger så ikke kjøp dette speilet til bilen Gå heller på biltema og kjøp dette (som dog er noe kjedeligere, men gjør samme nytten) Det var kveldens økonomitips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 25. februar 2011 #1084 Del Skrevet 25. februar 2011 Godt tickervalg barnehagetanten, syntes også den var så herlig Ruccola, jeg har heller aldri hørt om full blære, dog er det vel en grunn til at man kjenner livmoren best før man tisser om morgenen, så det er nok noe i det du sier Må jeg tisse så må jeg tisse før ul'en, skal ikke skryte av at knipemusklen er like sterk etter en fødsel :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 25. februar 2011 #1085 Del Skrevet 25. februar 2011 Fraråder regntrekk av denne typen Anbefaler regntrekk som denne istedenfor Den første tar masse plass i vognen når den ikke er i bruk, den siste (om det er den jeg har, men er uansett nokså lik) kan puttes i en liten pose som alltid henger på vognen og er mye lettere å tørke. Om man vil spare penger så ikke kjøp dette speilet til bilen Gå heller på biltema og kjøp dette (som dog er noe kjedeligere, men gjør samme nytten) Det var kveldens økonomitips Fint med erfaringer Vi har regntrekk nr.1 til vår vogn og har vært veldig fornøyd med det med unntak av at det tar opp nesten hele "handlebagen" under. Hvordan blir trekk nr.2 når du har sportsdelen? Vi har tre hjuls,vogn der den delen er ganske åpen, liker derfor godt det gjennomsiktige da det er et mer passelig hull så de ikke blir så våte. Men nå vet jo ikke vi bedre da, har jo bare hatt dette Men den sorte/blå var mye penere å se på, kanskje vi prøver det til neste vogn Og speilet er jeg helt enig i, vi har et lite speil som kostet rundt 70,- og det har fungert mer enn greit til sitt bruk. Dessuten så blir det vanskeligere å stille på speilene når de har alt dillet rundt. God natt alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 26. februar 2011 #1086 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Jeg tror det fulgte med regntrekk til Èmmaljungavognene De digre bamsespeilene ville jeg ikke kjøpt uansett. Jeg synes det er grusomme og digre Endret 26. februar 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 26. februar 2011 #1087 Del Skrevet 26. februar 2011 Syns du sier mye fornuftig Kiri Jeg er også åpen for å kjøpe brukt. 200 kr der og 300 kr der på 200 ting blir jo mye etterhvert. Jeg tror strategien min er å begynne med nytt, så får jeg se hva vi eventuelt mangler når det nærmer seg termin. Men jeg regner med at man kan bli litt frustrert over hvor fort våre små vokser og hvor lite man får brukt klær og sånn ? Tror også at det kanskje er "lettere" å kjøpe brukt utstyr enn klær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 26. februar 2011 #1088 Del Skrevet 26. februar 2011 Min plan er derimot helt motsatt Jeg vil kjøpe nytt fordi jeg vil det skal holde til 1-2 barn til. Jeg tar gjerne imot brukt utstyr fra venner og kjente, men ellers synes jeg det er gøy å handle inn, og det er ikke noe problem for økonomien at vi gjør det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 26. februar 2011 #1089 Del Skrevet 26. februar 2011 Min plan er derimot helt motsatt Jeg vil kjøpe nytt fordi jeg vil det skal holde til 1-2 barn til. Jeg tar gjerne imot brukt utstyr fra venner og kjente, men ellers synes jeg det er gøy å handle inn, og det er ikke noe problem for økonomien at vi gjør det heller. Jeg er absolutt enig i å kjøpe mye nytt dersom dere har råd til det. Det skal jo som regel holde til flere barn så da sparer dere heller inn hvis dere får en til Det vi kjøpte brukt sist var stellebord og en del klær. Vi arvet sengen som alle søsknene til mannen har hatt inkludert han, så den sengen ble brukt først i 1983 Vi valgte å ikke gjøre så masse med den, men nå når vi får vite kjønn skal den pusses og males. Vi kjøpte billig vogn på nett og det gjør vi ikke igjen, nå må vi kjøpe ny fordi den ikke holder Men til dere som skal ha lekegrind så ville jeg bare ha kjøpt det på finn. Mange av grindene er ikke brukt mye og de koster 4-500,-. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 26. februar 2011 #1090 Del Skrevet 26. februar 2011 For å ikke nevne barnesete, vi kjøpte det på finn til L og det angret jeg masse på så han satt ganske kjapt i en ny stol. En vet aldri om stolen har vært i ulykke eller blitt mistet i bakken. Det er veldig lite som skal til før et sete ikke skal brukes. Kjøp det eventuelt av noen dere kjenner Min mor er så snill og kjøper babysete til lillebaby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 26. februar 2011 #1091 Del Skrevet 26. februar 2011 Prøver: har trykket F5 og ser om det virker (når jeg er inne på profilen, viser mitt nye bilde... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 26. februar 2011 #1092 Del Skrevet 26. februar 2011 Prøver en gang til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 26. februar 2011 #1093 Del Skrevet 26. februar 2011 Får det ikke til jeg: men ok: tickeren er rett iallefall. :gjeiper: Når det gjelder regntrekk til vogn har jeg litt andre tilleggserfaringer å dele: skal dere bruke vognen i barnehage som sovevogn (eller er mye utendørs), og barnehagen ikke har vognskur: spander på et stivt regntrekk. Det tynne regner det rett igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 26. februar 2011 #1094 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Her er bilsetet kjøpt av noen vi kjenner veldig godt som er brukt til 1 barn og ikke kolidert med eller noe - og de er veldig nøye... Noe annet hadde jeg ikke tatt sjansen på! Vognen blir nok bestilt fra Tyskland; evt får en kamerat som bor i Danmark til å kjøpe den for oss. Bagen får vi låne av ei svigerinne; vi skal ha samme vogn og den er jo ikke brukt mer enn 8-10 mnd før den er for liten og den var visst som ny sa hun. Ellers blir alt av seng, madrass, dyner og diverse kjøpt inn nytt - kunne jeg ikke tenkt meg å kjøpe brukt heller forøvrig. Vi har kjøpt ny vippestol, babygym, el.brystpumpe og en del klær til gutten vår + en del mer unødvendige ting som interiør til et kommende gutterom Mangler en hel del enda, men kjøper litt og litt så kommer vi vel i mål før sommeren Endret 26. februar 2011 av peace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 26. februar 2011 #1095 Del Skrevet 26. februar 2011 Forresten; veldig bra for en førstegangsmor å se råd her fra folk med erfaring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 26. februar 2011 #1096 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi har en blanding av nytt og brukt, samt arvet/lånt. For det første syns jeg det har en viss sentimental verdi og bruke ting som jeg eller mannen har brukt, for det andre ser jeg fordelen miljømessig i å ikke kjøpe alt nytt. Vi skal faktisk overlevere denne verden til lillegutt og jeg vil gjøre mitt for å ta vare på den Det eneste vi skal kjøpe nytt er madrass og bilstol, resten tar vi gjerne fint brukt hvis anledningen byr seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 26. februar 2011 #1097 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi har ikke noe å arve da kjære sin side ikke har noen barn enda, og min side har så mange at alt er oppbrukt! Så vi ender på nytt på det meste, men det er greit da vi både har spart til det, har foreldre som vil kjøpe mye og skal bruke det til flere barn etterpå Jo forresten skal vi bruke den kurven kjære brukte når han var liten Den er nytt trekk i så den er veldig fin! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 26. februar 2011 #1098 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi har ikke noe å arve da kjære sin side ikke har noen barn enda, og min side har så mange at alt er oppbrukt! Så vi ender på nytt på det meste, men det er greit da vi både har spart til det, har foreldre som vil kjøpe mye og skal bruke det til flere barn etterpå Jo forresten skal vi bruke den kurven kjære brukte når han var liten Den er nytt trekk i så den er veldig fin! :D Pass på å legg ny madrass i den da. Brukte madrasser er fy fy med tanke på krybbedød. Jeg har jobbet overtid i dag, og da vi dro på matbutikken etterpå gikk jeg med nedpressfølelse hele tiden. Det var veldig ubehagelig, akkurat som om man må skikkelig på do. Så nå ligger jeg rett ut mens mannen lager middag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 26. februar 2011 #1099 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg har kjøpt Lillemanns første plagg idag! Må si jeg i grunn ble litt skuffet over meg selv. Endte opp med en hvit helt enkel body og svarte bukser med hvitt mummitroll på, og 2 par sokker (hvite og svarte, supersmå ) Jeg mener, kunne jo i det minste funnet noe blått liksom.. dette ble jo veldig nøytralt. Men fint da Men dette er vanskelig altså. Kan noen fortelle om basic plagg til babyene våre som kommer på sommeren. Syns jeg så veldig mye fleece og tykke plagg, og det må da bli alt for varmt? Så så jeg en del sånne tynnere tights, men lurte på om det var kun for jenter? Yes, veldig vanskelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 26. februar 2011 #1100 Del Skrevet 26. februar 2011 Vi hadde aaltfor mye tøy til L når han ble født, trodde vi. Han var en skikkelig gulpebaby så vi fikk brukt for samtlige plagg Du trenger strengt talt ikke mer enn det de fleste anbefalninger: F.eks: 6-8 bodyer 3-5 trøyer 4-5 sparkebukser 3-4 pyjamaser (helst hele dresser) Strømpebukser til kalde årstider Bomullsjakke, eller strikkejakke En varmere jakke (tilpasses årstiden) 3-6 par sokker To babytepper (ull, eller varmeregulerende) Lue, gjerne hettelue og votter i vinterhalvåret Tynn bomullslue i vinterhalvåret Utedress Funnet på klikk.no - her er link Lue må du ha uansett, de tåler ikke mye disse små og skal stort sett ha lue når man skal ut. Jeg syntes det var så lite tøy som var nevnt her, men erfarte at vi ikke hadde trengt mer om vi ikke hadde all gulpingen Men så er det jo så forferdelig gøy å kjøpe også da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå