LineGourmet Skrevet 19. januar 2011 #621 Del Skrevet 19. januar 2011 Tenker at hvis jeg må spare av feriepengene så blir jo det ganske lite i forhold til vanlig lønn. For det betyr jo at feriepengene skal holde for 2 mnd og ikke for 1 som det ville gjort om jeg ikke hadde permisjon. Hva tror dere? Jeg skjønte ikke helt hvordan feriepengene skal holde for 2 mnd jeg.. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 19. januar 2011 #622 Del Skrevet 19. januar 2011 Husk at feriepenger er I STEDET FOR vanlig lønn. Du får ikke både feriepenger og lønn en mnd. Hvis jobben din betaler lønnen din mens du er i permisjon vil du derfor ikke få foreldrepenger og feriepenger samtidig. Men får du pengene fra NAV får du naturligvis begge ting samtidig, men ingenting når du skal ta ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 19. januar 2011 #623 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Er så glad mannen skal sette seg inni dette pengestyret, for jeg ER så blank at jeg blir redd!!! :gjeiper: Men over til noe annet.. Hvordan er blodtrykket deres damer? Mitt var på 95/60 når jeg var med legen. Lavt, men han sa det var normalt i en graviditet.. Kjenner jeg blir fort sliten og andpusten til tider, og av og til svimler jeg littegranne... Hvordan er det med dere? Endret 19. januar 2011 av Ruccola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 19. januar 2011 #624 Del Skrevet 19. januar 2011 Min permisjon begynner i juli, så jeg tenker å spare feriepengene jeg får til den mnd jeg faktisk skal ta ut ferie. Mannen får studielån og har dermed januar som den måneden hvor det blir mest utbetalt, derfor er det naturlig å velge den mnd i tilfelle vi bruker noe av feriepengene underveis Har enda ikke bestemt oss for om vi skal velge 80 eller 100%. Ellers så er vi 11 uker idag, bare en uke til ultralyd. Ruccola: Jeg har ikke vært på legetime og skal ikke før i slutten av januar. Har bevisst valgt det fordi ejg vil se om det er liv eller ei Blodtrykket går både opp og ned, veldig vanlig når en er gravid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 19. januar 2011 #625 Del Skrevet 19. januar 2011 Har dere forresten tatt vaksinen for influensaen....? Jeg har ikke tenkt å ta den. Har aldri tatt andre enn de obligatoriske vaksinene når jeg var ung, og har ikke tenkt å starte med det nå. Tok heller ikke svineinfluensavaksinen da jeg jobbet i barnehage. Noen mener sikkert det er uansvarlig, men la det nå vere sagt at mange rundt meg fikk den og barnehagen var halvtom i en uke! Deriblant fikk sambo den - men ikke jeg.... Og vi sover i samme seng.... Så syns ikke en graviditet er tiden for å bli hysterisk når jeg vanligvis har sterkt immunforsvar.... Hva tenker dere om dette? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 19. januar 2011 #626 Del Skrevet 19. januar 2011 At din samboer fikk det men ikke du kan faktisk komme av at du smittet han selv om du ikke merket noe til det Men nei, jeg skal ikke ta den. Jeg ønsker ikke å utsette meg eller fosteret for eventuelle bivirkninger. Dessuten begynner det å bli litt i seneste laget å vaksinere seg nå. Toppen forventes jo de neste ukene ettersom jeg forstå. Jeg fikk heller ikke noe klart svar fra jordmor om hva hun anbefalte så da tror jeg kanskje hun er litt usikker selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 19. januar 2011 #627 Del Skrevet 19. januar 2011 Så syns ikke en graviditet er tiden for å bli hysterisk når jeg vanligvis har sterkt immunforsvar.... Det er egentlig et veldig dårlig argument.. Når man er gravid svekkes immunsystemet og man kan ikke regne med å reagere likt på smitte som man gjorde tidligere. En eventuell svineinfluensa vil ikke være så skadelig/dødelig for deg som den er for den lille i magen din. Men dette er et valg alle må ta selv og stå for Jeg har ikke tatt den og tar derfor ekstra forhåndsregler nå som influensasesongen er på sitt verste. Foreløpig har dette gått bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 19. januar 2011 #628 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg tok den i fjor da vi hadde barn som var regnet i høyrisiko-gruppen (barn under ett år), og som ikke kunne vaksineres selv (under 6 mnd.) Pjokken fikk vaksinen da han ble 6 mnd. Var veldig glad jeg ikke var gravid i fjor da anbefalingene kom, men i år er jeg jo det. Usikker på om jeg kommer til å ta den i år, er jo ikke 12 uker før i midten av februar, og da er jo vanligvis toppen over. Får se hva anbefalingene er når den tid kommer. Ellers følger jeg stort sett de anbefalinger som kommer, og ser ikke noen grunn til at myndighetene skulle komme med anbefalingene om de ikke mente at det er det beste. Jeg er lite redd for bivirkninger, og er uansett mer redd for selve influensaen, da den statistisk sett er farligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 19. januar 2011 #629 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg skjønte ikke helt hvordan feriepengene skal holde for 2 mnd jeg.. :klø: Tenker at de de må holde for juni (får jo ikke vanlig lønn da) + november hvis det blir måneden jeg velger å ta ut ferie i... Men jeg tenker kanskje feil?!?! Husk at feriepenger er I STEDET FOR vanlig lønn. Du får ikke både feriepenger og lønn en mnd. Hvis jobben din betaler lønnen din mens du er i permisjon vil du derfor ikke få foreldrepenger og feriepenger samtidig. Men får du pengene fra NAV får du naturligvis begge ting samtidig, men ingenting når du skal ta ferie. Jeg vet det, men jeg det jeg lurer på er om jeg får vanlig lønn i november (hvis det blir måneden jeg velger å ta ut ferie i) da det da vil være et opphold i permisjonen? Jeg ville jo fått vanlig lønn om jeg hadde vært i jobb og ikke i permisjon. Det er forresten NAV som betaler foreldrepengene... Jeg vil mest sannsynlig gå ut i permisjon siste uken i juni, og da får jeg vel ikke foreldrepenger for hele juni?? Blir helt ør av dette her jeg... Men over til noe hyggeligere: 15 UKER Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnehagetanten Skrevet 19. januar 2011 #630 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Dette med ferieavvikling og permisjon er jeg også usikker på. Godt å lese hva dere andre tenker oppi det hele. Jeg er en av dem som oppriktig mener at de som produserer vaksiner har gjort en fabelaktig jobb med å gjøre folk engstelig. Tenk hvor et fantastisk salg de har oppnådd... Tok ikke vaksine i fjor og tar den heller ikke i år. Forstår at andre har annen mening enn jeg har, og regner med samme forståelsen tilbake uten skremmselspropaganda den ene eller andre veien. Ellers ble jeg jo satt tilbake litt etter ultralyden på mandag: så da blir det å juble for uke 12 nå da... Endret 19. januar 2011 av barnehagetanten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunflower87 Skrevet 19. januar 2011 #631 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg har også et lignende problem. Jeg begynte i jobben rett før jeg fant ut at jeg var gravid, altså i oktober. Dermed har jeg ikke jobbet så lenge før årsskiftet, og feriepengeutbetalingen i juni vil være heller liten. Jeg går jo også ut i permisjon i juni og må ta ut ferien min før det fordi vikariatet mitt går ut midt i permisjonen, så jeg lurer litt på hvordan alt dette skal gå opp Men det har en tendens til å ordne seg. Heldigvis! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 19. januar 2011 #632 Del Skrevet 19. januar 2011 Ellers ble jeg jo satt tilbake litt etter ultralyden på mandag: så da blir det å juble for uke 12 nå da... Frem og tilbake er like langt? 12 uker hurra! Jeg ble satt 6 dager frem på målingen. Men holder meg til mens-termin foreløpig. Får i hvert fall vente å se hva målingene på ordinær UL sier... Jeg vet jo når befruktning var.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 19. januar 2011 #633 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg har forresten lagt foreldrekabalen på jobben i dag (effektiv tidsbruk :gjeiper: ) Et flott excel-ark med uke-utak på 100 % perm og 50 % perm. Får timet det fint med overlapp 2 uker etter barnehagestart Om jeg får det som jeg vil da Avhenger jo av sambo, arbeidsgiver 1 og arbeidsgiver 2.. Og kjære syns jo det er helt psycho og måtte tenke på dette nå! Jeg er litt hormonell og lettfrustrert i dag Sjefen er en idiot osv.. :dåne: Heier på gradert uttak! En menneskerett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 19. januar 2011 #634 Del Skrevet 19. januar 2011 Tenker at de de må holde for juni (får jo ikke vanlig lønn da) + november hvis det blir måneden jeg velger å ta ut ferie i... Men jeg tenker kanskje feil?!?! Jeg vet det, men jeg det jeg lurer på er om jeg får vanlig lønn i november (hvis det blir måneden jeg velger å ta ut ferie i) da det da vil være et opphold i permisjonen? Jeg ville jo fått vanlig lønn om jeg hadde vært i jobb og ikke i permisjon. Jeg vil mest sannsynlig gå ut i permisjon siste uken i juni, og da får jeg vel ikke foreldrepenger for hele juni?? Hos min arbeidsgiver henger ikke når man får feriepenger sammen med når man tar ut ferie. Det er bare et system bedriften har for å enkle(?) lønnssystemet ved at alle med fastlønn(?) får feriepenger i en bestemt mnd og lønn alle de andre. Jeg vil derfor anta at du får vanlig lønn fra din arbeidsgiver når du tar ut ferie utenom feriepengemnd. Jeg har også et lignende problem. Jeg begynte i jobben rett før jeg fant ut at jeg var gravid, altså i oktober. Dermed har jeg ikke jobbet så lenge før årsskiftet, og feriepengeutbetalingen i juni vil være heller liten. Jeg går jo også ut i permisjon i juni og må ta ut ferien min før det fordi vikariatet mitt går ut midt i permisjonen, så jeg lurer litt på hvordan alt dette skal gå opp Men det har en tendens til å ordne seg. Heldigvis! :-) Men MÅ du ta ut ferie? Er dette din første jobb? Hvis ikke får du vel feriepenger fra forrige arbeidsgiver? Du får foreldrepenger fra tre uker før termin. Det ordner seg helt sikkert :o) Jeg har forresten lagt foreldrekabalen på jobben i dag (effektiv tidsbruk :gjeiper: ) Et flott excel-ark med uke-utak på 100 % perm og 50 % perm. Får timet det fint med overlapp 2 uker etter barnehagestart Om jeg får det som jeg vil da Avhenger jo av sambo, arbeidsgiver 1 og arbeidsgiver 2.. Og kjære syns jo det er helt psycho og måtte tenke på dette nå! Heier på gradert uttak! En menneskerett! Heldiggris som har lagt den kabalen allerede nå! Hvorfor blir man kvalm og kaster opp når man har gått for lenge UTEN matinntak og dermed ikke har noe å kaste opp?? Merkelig hvordan kroppen har sin egen måte og skrike etter mat!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunflower87 Skrevet 19. januar 2011 #635 Del Skrevet 19. januar 2011 Men MÅ du ta ut ferie? Er dette din første jobb? Hvis ikke får du vel feriepenger fra forrige arbeidsgiver? Du får foreldrepenger fra tre uker før termin. Det ordner seg helt sikkert :o) Hvorfor blir man kvalm og kaster opp når man har gått for lenge UTEN matinntak og dermed ikke har noe å kaste opp?? Merkelig hvordan kroppen har sin egen måte og skrike etter mat!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 19. januar 2011 #636 Del Skrevet 19. januar 2011 Hvis du ikke har opparbeidet deg noe ferie trenger du heller ikke ta ferie, men du har krav på ferie hvis du ønsker. Hvor mye man opparbeider seg fra oktover er jeg usikker på. Hør med HR/økonomi de kan dette mye bedre enn de fleste. Hos oss utbetales feriepenger og julilønnen i juni. I tillegg betaler arbeidsgiver foreldrepengene så det blir vel en god sum i sommer, og normal foreldrepengesum når jeg tar ferie senere på året. Uansett tilbringes nok den ferien hjemme så om jeg får lite da gjør ingenting. Jeg trenger de nok heller til å dekke baksmellen jeg regner med å få, babyutstyr, og mannens ferie Mannen er ny i jobben og måtte få feriepenger fra gammel jobb utbetalt denne måneden så han ikke skulle gå uten lønn. Det var ikke mye han fikk siden han har vært student frem til nå, og derfor blir det ingen feriepenger og ubetalt ferie hvis han skal ha noe. Terminen blir jo når han er pålagt å ta fri uansett så vi vet ikke helt hvordan vi gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 20. januar 2011 #637 Del Skrevet 20. januar 2011 Hos min arbeidsgiver henger ikke når man får feriepenger sammen med når man tar ut ferie. Det er bare et system bedriften har for å enkle(?) lønnssystemet ved at alle med fastlønn(?) får feriepenger i en bestemt mnd og lønn alle de andre. Jeg vil derfor anta at du får vanlig lønn fra din arbeidsgiver når du tar ut ferie utenom feriepengemnd. Det er det jeg også antar, men får dobbeltsjekke det så jeg plutselig ikke blir gående en mnd uten penger for det går ikke!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunflower87 Skrevet 20. januar 2011 #638 Del Skrevet 20. januar 2011 Takk for svar Sunshine. Jeg gleder meg til jeg har en løsning på den kabalen. Ikke minst hvordan vi skal gjøre det med tanke på fedrekvoten. Han er student, og har en liten deltidsstilling på siden, så han får nok ikke så veldig mye utbetalt i permisjonspenger. Jeg må nok ta meg en tur ned til NAV, slik at jeg får snakket med dem om alle de spørsmålene jeg har. Det er ikke så enkelt å bli klok på alle disse reglene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 21. januar 2011 #639 Del Skrevet 21. januar 2011 Ikke minst hvordan vi skal gjøre det med tanke på fedrekvoten. Han er student, og har en liten deltidsstilling på siden, så han får nok ikke så veldig mye utbetalt i permisjonspenger. Slik er det her også, og nav var ikke akkurat samarbeidsvillige med lillemann. Siden han jobber mer enn det han skal (tjener 2-3000 i mnd) kunne ikke jeg få hans permisjon. Når de skulle regne ut hvor mye permisjonspenger han skulle få, presiserte min mann at han hadde jobbet med masteroppgaven og ikke hadde jobbet mye de siste mnd. Enda tok de utgangspunktet i den siste 3 mnd Hadde det derimot vært slik at han tjente mer på de 3 mnd, da hadde de tatt 6 mnd. De gjør kun det som passer seg selv best er mitt inntrykk av nav. Svært lite samarbeidsvillige. Nå skal mannen kun jobbe 3 hver lørdag, noe som gjør at jeg får hans permisjon. Om de ikke plutselig begynner å regne inntekt for 1 år da Hadde ikke blitt overrasket. Jeg får iallefall mye mer enn han i permisjonspenger og han slutter uansett skolen i beg. av juni og har da 2 mnd fri -------------------- Lurer på om jeg skal tørre å begi meg ut på en ticker jeg Ville vente til 12 uker, men nå har jeg en så god følelse om at dette vil gå bra. Veldig spent på ul til onsdag, håper vi får se en sprell levende babis Ha en flott helg alle sammen, jeg har fri idag! Deeeilig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 21. januar 2011 #640 Del Skrevet 21. januar 2011 Da ble det ticker på meg også :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå