Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Skulle på første kontroll med JM i dag jeg, men hun hadde blingset med tidene... Satt meg opp 8:30 i sin egen bok og sendt meg bekreftlse med 9:30 (jeg har dobbeltsjekket og det står 9:30) :(

Så da ble det ingen time... Ble litt skuffet kjenner jeg...

Men fikk pakke i posten fra en amerikansk venninne i dag, hjemmelagede babytepper og smekker! De var sååååå søte! Ble helt rørt jeg :rødme:

Endret av mjau-mjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle på første kontroll med JM i dag jeg, men hun hadde blingset med tidene... Satt meg opp 8:30 i sin egen bok og sendt meg bekreftlse med 9:30 (jeg har dobbeltsjekket og det står 9:30) :(

Så da ble det ingen time... Ble litt skuffet kjenner jeg...

Men fikk pakke i posten fra en amerikansk venninne i dag, hjemmelagede babytepper og smekker! De var sååååå søte! Ble helt rørt jeg :rødme:

Uff, så kjedelig med avlyst JM-time da :troest: Når fikk du ny time da?

Jeg smelter helt selv jeg av sånne babyting - særlig leker :jepp: Det er jo helt sprøtt! :ler: Jeg er ikke en sånn person egentlig i det hele tatt. Det er vel bare å innse at det er store vedvarende personlighetsforstyrrelser på gang.. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Tenkte å spørre om dette i boken min, men så tenkte jeg det var mer passende her inne :)

Hva har dere tenkt å gjøre med ferie og sånt i år?

Tar dere ferie rett før permisjonen, eller tar dere ut tidligere?

Hva er reglene og sånt? MÅ man ta ferie? og MÅ man ta mer enn 3 uker da?

Jeg har null peiling på sånt og lærer så tregt sånne ting, så mannen har lovet å sette seg inn i det for meg :sjenert:

Hva har det å si for meg som har time-basert jobb og ikke fastlønn?

Er det da lurt å sjekke hva jeg blir trekt for i uken for ferie, og så sammenligne med antall timer jeg vanligvis jobber? :klø:

ER så GRØNN på sånt! :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du ble skuffet over avlyst time altså, håper du fikk time igjen ganske raskt :)

I utgangspunktet må man ta 3 uker ferie med mindre arbeidsgiver lar deg overføre ukene til neste år, det gjør de ikke hos oss. Vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre enda, får se hva som passer best økonomisk. Forrige gang hadde vi all permisjonen og jeg gikk ut i full jobb med en gang. Det skal jeg IKKE gjøre igjen, ble altfor brått. Blir nok noe gradert uttak tenker jeg, får se hva vi velger å gjøre :) Det er en kabal som skal gå opp det der altså.

Her har jeg fortsatt ville drømmer og våknet i dag og nesten gråt når det ikke ble noe :sengekos::fnise:

Aldri opplevd noe liknende jeg altså, og mannen synes det blir bare mas :lete:

Nå er vi straks 11 uker :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovpålagt å ta ut ferie. Hvordan vi skal løse det er jeg litt usikker på men jeg skal ha en uke i februar, og så regner jeg med å overføre 2 uker til neste år, og forskyve dette årets permisjon med resten av ferien hvis jeg ikke tar noe mer utover våren. Vi skal renovere et hus, og selv om vi skal sette bort alt er det ganske mye som må ordnes. Bare det å bestemme fliser, kjøkken, farger, tapeter, møbler etc tar jo veldig lang tid så kanskje jeg tar meg en fridag her og der. Jeg orker ikke holde på så mye etter arbeidstid lenger, da vil jeg helst hjem og slappe av.

Jeg har hatt mye vondt i magen i dag, og livmora er veldig øm og sprengt. Jeg håper det er voksesmerter :)

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sist svangerskap var jeg sykemeldt store deler av svangerskapet.

Da fikk jeg overføre ferien til etter permisjonsslutt.

Samtidig avviklet jeg det årets ferie, så permisjonen ble lenger.

Var forresten på ultralyd i går. Der var det er en sprellende liten baby med bankende hjerte. :rødme:

Fikk ny termin: 5 august (som stemmer bedre med min opprinnelige termin, så en skal ikke kimse av magefølelser... ;) ) Kjønn var det for tidlig å se etter, men det er ikke så mange ukene til vanlig ultrlyd: gleder meg til det. :jepp:

Endret av barnehagetanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar dere ferie rett før permisjonen, eller tar dere ut tidligere?

Min perm starter akkurat i fellesferien vår (2. uka i juli). Jeg er litt usikker på om man kan "utsette" den forbeholdte permisjonen til mor, men det har jo ikke noe å si. Om jeg ikke kan det - skyve perm til august så tar jeg bare ferie i september. Spiller jo ikke noen rolle annet enn at man bruker av feriepenger i stedet for perm-penger?

Planen min er å være tilbake i jobb 50 % etter 6 mnd om jeg får det helt som jeg vil :lur: Tenker at det må være mye bedre å starte halvveis litt før enn å starte fullt rett på :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen forresten! :sol:

Jeg skal på UL kl 1030 :hoppe:

Drømte forresten at jeg nonsholant tok meg en røyk i natt. Den smakte innmari godt! :fnise:

Sluttet å røyke i september... :ler:

Tror jeg begynner å få mer tydelige drømmer nå, husker de i hvert fall. Men ingen baby-drømmer så langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med UL :) Begynner å gruglede meg til min 4 feb :)

Ang utsette permisjon pga ferie: Jeg leste en del om dette i går, og du kan utsette permisjonen pga ferie, men de tre ukene før fødsel og seks ukene etter fødsel kan man ikke flytte. Du må derfor ta permisjon i juli, og heller flytte ferien til august/september. Man kan også overføre 10 dager til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang hadde vi all permisjonen og jeg gikk ut i full jobb med en gang. Det skal jeg IKKE gjøre igjen, ble altfor brått. Blir nok noe gradert uttak tenker jeg, får se hva vi velger å gjøre :) Det er en kabal som skal gå opp det der altså.

Her har jeg fortsatt ville drømmer og våknet i dag og nesten gråt når det ikke ble noe :sengekos::fnise:

Aldri opplevd noe liknende jeg altså, og mannen synes det blir bare mas :lete:

Jeg har samme erfaring som deg om å gå tilbake i full jobb og skal heller IKKE gjøre det igjen. Jeg har planer om å jobbe redusert når vi får to, men dette kan bli en veldig utfordring på jobb. Jeg jobber i byggebransjen som er så testostronstyrt at det ikke finnes noe som heter deltid. Jeg har en langtidsplan om å bytte jobb og frykter det kan bli et STORT problem å få en deltidsjobb. Jeg trives godt i bransjen, men det har sine helt klare ulemper når man får barn og ønskene er "tradisjonelt kvinnelige".

Jeg misunner deg den lysten, Minnimusepus. Hos meg er det helt motsatt, men jeg har en mann som er som deg og han er rimelig frustrert om dagen...

Jeg var på tidlig ultralyd 6/1 og de skulle sende henvisning om fosterdiagnostikk til rikshospitalet. Med jenta vår ble ikke henvisningen sendt og det blei en del telefoner og styr i siste liten. Jeg ringte Rikshospitalet nå for å sjekke og de kunne fortelle at de ikke hadde mottatt noen henvisning :kjefte: Ringte så sykehuset her og de sier de har sendt henvisning den 6/1. Hun skulle faks den over nå og sende den på nytt. Makan til rør! Og dette er andre gang!! Man skal jammen meg være frisk og følge med selv når man er "syk"! Det synes jeg er skumle erfaringer om jeg skulle bli alvorlig syk en dag og ha behov for at systemet fungerer!

Jeg er i uke 9 i dag og sånn UL må tas mellom uke 10 og 14. Mannen reiser til USA og blir borte i 3 uker fra uke 12, så jeg hadde håpet å få time før det. Det gjør jeg jo nokså sikkert ikke nå :sukk: Jeg er ikke redd for å gjøre det alene så sant alt er bra, men om det ikke er det vil det bli en veldig tung tid alene. Krysser fingrene for at ting går min vei.

Jeg er helt enig med en annen her og synes tiden går veldig sakte fram til uke 12!

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg en god venninne, søster eller mor kiri. Jeg skjønner jo at du helst vil ha mannen der, men en god venninne/familiemedlem er sikkert en god erstatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

79 mm tilsier 13+5 :hakeslepp: H*n spiser og trives nok godt. Den var i sin dypeste søvn med 155 slag i minuttet og legen hadde et svare styr med å vekke h*n :ler:

Blir nok et B-menneske, eventuelt en alien :fnise:

Sannsynlighet ca 1:7000 på kromosonavvik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

79 mm tilsier 13+5 :hakeslepp: H*n spiser og trives nok godt. Den var i sin dypeste søvn med 155 slag i minuttet og legen hadde et svare styr med å vekke h*n :ler:

Blir nok et B-menneske, eventuelt en alien :fnise:

Sannsynlighet ca 1:7000 på kromosonavvik ;)

Så fint at alt stod bra til og bra du gir h*n nok mat da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sniker meg rolig og stille inn her og hilser pent på alle sammen :goodbye:

Liten introduksjon av meg selv. Er 23 år gammel, og er etter min beregning 17 uker på vei. Jordor derimot sier 16+4. Det har vel strengt tatt liten betydning, men oi så kjekkere det er å si at jeg er 17 uker på vei enn 16. Jeg har ihvertfall termin den 3 juli :-)

For øyeblikket er jeg evig KG-slave. Sykemeldt for øyeblikket med ekstrem trøtthet og en ganske grei mangel på energi. For å virkelig slå på stortromma har jeg ikke blitt kvitt kvalmen enda.

På den positive siden så får jeg vite kjønn om på onsdag om to uker (forhåpentligvis) :danse: Jeg gleder meg masse, selv om jeg må holde det hemmelig i over 20 uker! Godeste mannen vil nemlig ikke vite. Så bra at jeg er sykt god på å holde på slike kjekke hemmeligheter...(eller kanskje ikke:-P)

Og LineGourmet: Så kjekt at vi havnet i samme terminklubb. Jeg har nemlig vært snikleser av dagboka di ganske lenge, og det var kjempekjekt å se at du endelig har fått en spire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[/color

Og LineGourmet: Så kjekt at vi havnet i samme terminklubb. Jeg har nemlig vært snikleser av dagboka di ganske lenge, og det var kjempekjekt å se at du endelig har fått en spire :)

Så koselig! Velkommen :blomst:

Jeg blir visst fortsatt smigret av sniklesere som står frem :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kjedelig med avlyst JM-time da :troest: Når fikk du ny time da?

Jeg smelter helt selv jeg av sånne babyting - særlig leker :jepp: Det er jo helt sprøtt! :ler: Jeg er ikke en sånn person egentlig i det hele tatt. Det er vel bare å innse at det er store vedvarende personlighetsforstyrrelser på gang.. :hoho:

Fikk ny time på fredag så må heldigvs ikke vente så lenge :)

Jeg er egentlig heller ikke "soft" når det gjelder sånne ting, men disse hormonene slår nok inn :fnise:

sniker meg rolig og stille inn her og hilser pent på alle sammen :goodbye:

Liten introduksjon av meg selv. Er 23 år gammel, og er etter min beregning 17 uker på vei. Jordor derimot sier 16+4. Det har vel strengt tatt liten betydning, men oi så kjekkere det er å si at jeg er 17 uker på vei enn 16. Jeg har ihvertfall termin den 3 juli :-)

For øyeblikket er jeg evig KG-slave. Sykemeldt for øyeblikket med ekstrem trøtthet og en ganske grei mangel på energi. For å virkelig slå på stortromma har jeg ikke blitt kvitt kvalmen enda.

På den positive siden så får jeg vite kjønn om på onsdag om to uker (forhåpentligvis) :danse: Jeg gleder meg masse, selv om jeg må holde det hemmelig i over 20 uker! Godeste mannen vil nemlig ikke vite. Så bra at jeg er sykt god på å holde på slike kjekke hemmeligheter...(eller kanskje ikke:-P)

:velkommen:

Veldig hyggelig med flere i "klubben" ;)

-----------------------------------

Når det gjelder ferie og permisjon så har jeg tenkt å ta ut en uke ferie før permisjonen begynner også spare de 4 siste til f.eks november eller desember, og da stoppe permisjonen den perioden. På den måten forlenger vi jo også permisjonen med 4 uker :)

Eneste jeg stusser litt på da er utbetaling av lønn/feriepenger.

Kanskje noen av dere vet?

Sånn fungerer det på min jobb:

Jeg får utbetalt feriepenger i juni og vanlig lønn alle andre måneder. F.eks om jeg tar all ferie i oktober så får jeg allikevel feriepenger i juni og vanlig lønn i oktober. Når jeg da stopper permisjonen i f.eks november og tar ut 4 uker ferie da får jeg utbetalt vanlig lønn fra jobben den måneden eller må jeg ha spart opp av feriepengene?

Tenker at hvis jeg må spare av feriepengene så blir jo det ganske lite i forhold til vanlig lønn. For det betyr jo at feriepengene skal holde for 2 mnd og ikke for 1 som det ville gjort om jeg ikke hadde permisjon.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det hos meg også. Utbetaling av feriepenger i slutten av juni i stedet for lønn. Så jeg har sett for meg at jeg må spare de ja - til jeg faktisk skal ta ut ferie. I juli så vil jeg/vi da får foreldrepenger i stedet for lønn - da får vi jo dobbelt opp. (foreldrepeng + feriepeng) ;)

God morgen forresten! :sol:

13 Uker :strix::nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...