sommerfuglen1982 Skrevet 2. september 2011 #2641 Skrevet 2. september 2011 Her går det fint med mannen tilbake på jobb.. Lillegutt sover leenge da, så jeg rekker ofte å stå opp, dusje og ordne meg litt før han våkner.. Noen dager rekker jeg til og med frokost Så tar vi morgenstellet på han og så leker vi litt eller mater alt avhengig av humøret hans.. Og så sovner han igjen sånn rundt 12 og sover en god formiddagslur. Da er det som regel klesvask, klesbretting, rydding av kjøkken, stue eller loftsstue.. Kose litt med hundene eller drive med scrapping eller bare slappe av.. Det varierer litt hvor mye jeg rekker da selvfølgelig.. Alt i alt synes jeg dagene er veldig fine, og heldigvis reagerer ikke kjære om jeg ikke har gjort så mye husarbeid om det skjer For det hender visst at skjer :gjeiper: 1
Gjest Ruccola Skrevet 3. september 2011 #2642 Skrevet 3. september 2011 Klipper og limer litt fra boken min, for vil gjerne videreformidle så kanskje abdre ikke går i samme fella En oppmodning til alle dere som nettopp har fått barn! IKKE TVIHOLD PÅ STØRRRELSENE I KLÆR! Jeg har nok gjort det, og det resulterte i at jeg hadde masse fint i 56 som vi rett og slett ikke har fått brukt :snufs: 50 har liksom passet helt fin, selv om jeg har jo sett at armene og beina begynte å bli litt korte. Begynte vel med 56 når hun var 3 uker, en har fortsatt brukt mye av det i 50. Tok på henne en nydelig strikketdress i dag i 56 som vi ikke har brukt enda. har liksom spart litt på den til vi skulle noe - var på en måte for fin til å bare bruke her hjemme.... DEN ER KJEMPEKORT I ARMENE! Så bruk det fine tøyet også, selv om dere bare skal vere hjemme, og prøv neste str, selv om nåværende fortsatt passer!!!
kiri Skrevet 3. september 2011 #2643 Skrevet 3. september 2011 Så sant, så sant Ruccola. Dette gjelder SPESIELT om det er klær som er brukt før og som har krympet litt i vask. Her begynner mannen på jobb på mandag og det tror jeg skal gå fint. Jeg sover til langt utpå dagen og han leverer i barnehagen. Da får jeg tatt igjen søvn og det trenger jeg for vi legger oss alt for seint hver kveld. Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til å få litt mer rutine på ting (og ikke minst overskudd) sånn at jeg kan drive med endel prosjekter jeg har utsatt og som jeg gleder meg til Jeg føler også at det er utrolig mye enklere å få nr 2 enn nr en. Er det flere som er som meg? Har hørt at en er som ingen og to er som ti, men hos oss er det mer at to er som halvannen
kiri Skrevet 3. september 2011 #2644 Skrevet 3. september 2011 Først i dag har vi sett litt på permisjonen, telt uker osv. Må si at jeg overhodet ikke er klar for å gå tilbake til jobb allerede 1. april! Man tenker liksom at man skal være ett år hjemme, men det er jo helt feil når 100% lønn for det første "bare" gir 10,5mnd og når faren skal ha 3 mnd av disse. Jeg skal uten tvil ha ulønnet permisjon!
Diabla Skrevet 4. september 2011 #2645 Skrevet 4. september 2011 Ja lurer på om jeg oxo skal ha litt ulønnet permisjon.. Skal egentlig ut i jobb igjen i mars. men har vikar evt ut juli så jeg får se hvordan vi løser dette.. hehe Syns nå det er litt tidlig å sende nurket i barnehage. menmen får nå se litt..
Møffi Skrevet 5. september 2011 #2646 Skrevet 5. september 2011 Det er rart, men jeg husker ikke hvordan det føltes og ha baby i magen... Altså sparkene Savner det litt jeg, var jo så koselig Men er fint og ha han ute også da
Pastill Skrevet 5. september 2011 #2647 Skrevet 5. september 2011 Takk for oppmuntring ifm mannens jobbstart. I dag har vi vært alene for første gang. Det har jo gått fint. Men det hele startet med at mannen forsov seg, og ungene kom en time for sent på skolen... Så har vi prøvd det også - det skal man jo som småbarnsforelder, har jeg hørt. Enig med deg, Møffi, vedrørende dette å engasjere mannens barn i husarbeid og oppgaver i hjemmet. De er igrunnen veldig flinke til å hjelpe til, og vi har lagt enda mere vekt på at de skal nettopp det i de siste dagene også. De kan sagtens være til stor hjelp, 7- og 9-åringen! Og så er de kjempestolte når de har vasket gulv og tatt klesvasken. Denne gangen har de virkelig gjort seg fortjent til ukelønnen sin, og det virker som om de har nydt hvert sekund de har tilbragt her hjemme hos oss på toppen av det hele! Det er deilig. Knotten har sovet som en stein i flere timer nå, så fortsetter hjemmedagene sånn som dette her, så risikerer jeg å få gjort en god del som hjemmeværende husmor Er i gang med å lage en huskeliste/to-do-liste med oversikt over diverse ting jeg vil handle inn, melde meg/oss på, få i orden i huset og få gjort nå mens jeg har tiden her hjemme. Dessuten har jeg så lyst til å komme godt i gang med trening igjen. Den lå brakk det meste av svangerskapet, det ble bare til gåturer og sykling med hunden. Men det ville være supert å få løpt litt igjen, så jeg kan finne tilbake til før-gravid-formen. Og vekten... Med 20 kg ekstra under graviditeten så er det en del som skal av. Så langt har 13 kg rast av i løpet av de første 14 dagene. Det er jo en god start, men det er gjerne de siste kiloene som er de tyngste. Har passet på hva jeg putter i unnen, og holdt meg unna for mye kaker, dessert og sjokolade i tiden etter fødselen. Og jeg føler meg ekstremt disiplinert i så måte, for det har ikke manglet med sånt her hjemme den siste tiden! Hvordan går det med vektnedgangen for dere andre?
Pastill Skrevet 5. september 2011 #2648 Skrevet 5. september 2011 Det er rart, men jeg husker ikke hvordan det føltes og ha baby i magen... Altså sparkene Savner det litt jeg, var jo så koselig Men er fint og ha han ute også da ...jeg har allerede begynt å tenke på at jeg vil bli gravid igjen...
Gjest Ruccola Skrevet 5. september 2011 #2649 Skrevet 5. september 2011 ...jeg har allerede begynt å tenke på at jeg vil bli gravid igjen... Det har på en måte jeg også :gjeiper: sikkert fordi vi har uten regnfrakk på så tjangsen liksom er det tenker jeg Men vi vil egentlig ikke ha så tette barn da
Sunshine Skrevet 5. september 2011 #2650 Skrevet 5. september 2011 Jeg også Pastill Det blir nok prøving igjen om et års tid tenker jeg, kanskje halvannet. Vi får se hvor sliten jeg blir når snuppa blir mer aktiv Jeg ser faktisk frem mot å begynne å jobbe litt i mars. Skal bare jobbe en dag i uken de første mnd, så øker jeg til to og så fullt i juni før jeg skal ha ferie igjen i juli. Tipper august blir en hard mnd Denne uka har vi vært på vår første ferietur på hytta sammen med mine foreldre. Vi har hatt kjempefint vær og mamma har storkost seg som barnepasser mens vi andre har vært ute på fisketur. Jeg fikk testet at hun ikke tålte krabbe da, det var ikke like stas.... Jeg antar at det var det for de to dagene jeg spiste krabbe hylte hun lenge på kveldene og gulpet masse. Ellers har vi fått litt mer på stell i huset, og regner faktisk med å bli ferdig med alt de neste to ukene. Det gleder jeg meg veldig til! I dag har vi kjøpt spisebord, og i morgen skal vi prøvekjøre bil. Jeg merker jeg skulle hatt en stasjonsvogn hver gang jeg sloss med barnevogna ja
Sunshine Skrevet 5. september 2011 #2651 Skrevet 5. september 2011 (endret) Ang klesstørrelser så har vi akkurat begynt med str 56. Noe 50 passer fremdeles, men er korte på armene. Jeg har bare opplevd en ting som var for lite og det var en sparkebukse i cord fra Cubus. Den tror jeg har krympet i vask, for den ble vasket 3 ganger før hun fikk brukt den siden vi var korttenkte og vasket transmekka sammen med alle klærne hennes.... Det stinka av alt, men to vask med vanlig vaskemiddel fjernet heldigvis lukta (bruker bare sensitiv ellers). Jeg er kjempeglad for at hun ikke vokser fortere, for jeg vil at hun skal være liten så lenge som mulig. Egentlig er det litt rart for hun legger på seg 250-300 gram i uka, så man skulle tro at klærne ble fort små. Nå går vi og venter på en kjempebleie for frem til nå har vi hatt en diger bleie om dagen, men nå er det faktisk 4 dager siden sist. Hun promper masse og er ikke helt fornøyd så jeg håper virkelig at det kommer en skikkelig bæsjebleie snart. Endret 5. september 2011 av Sunshine
kiri Skrevet 5. september 2011 #2652 Skrevet 5. september 2011 Åh, heldige deg som har en bæsjebleie pr dag! Her i huset har hun det med å bæsje mens vi bytter, så et bleiebytte kan ta ganske så lang tid... Det er spesielt kjedelig om natten eller om vi skal rekke noe. Ang vekt så veier jeg nå 69kg og jeg vil i første omgang ned til 65 som er der jeg stort sett lå. I andre omgang vil jeg ned noen kg til/ned i fettprosent, men samtidig vil jeg opp i muskelmasse. Ser at særlig lårene og rompa er noen skikkelig slappfisker. I dag har mannen begynt på jobben og jeg har startet "mitt nye liv" Det betyr at jeg ikke kjøpte is (siden det var mandag) da jeg handlet mat. At jeg har som mål å ta 100 knipeøvelser hver dag og at jeg (igjen) gjør noe med neglbitingen min. Etter at det har gått 6 uker skal jeg begynne på noe slyngetreninggreier som i styrker ryggen og kjærnemusklatur. Har en holdning nå som ikke likner noe! Ellers må jeg si at formen er skikkelig dårlig. I dag ryddet jeg 2. etg veldig raskt da vaskedama kom. Det var etter at jeg hadde ammet, tatt morgenstellet på snuppa og dusjet meg og FØR frokost og jeg ble både svett, sliten og litt andpusten! Det merkes godt at jeg netto mistet 1,5liter blod for to uker siden. Har noen tips om hvordan man får opp jernlageret FORT? Jeg tar de sterkeste jernpillene de hadde på apoteket og noe flytende jern+vitaminer i tillegg. Spiser mye grovbrød med leverpostei og rødbeter og tar c-vitamin. Har noen flere tips?
flickan Skrevet 6. september 2011 #2653 Skrevet 6. september 2011 Sukk, jeg gikk opp 20 kg dette svangerskapet, mot 10 kg forrige, så jeg har og en jobb foran meg. Men heldigvis forsvant 10 kg på sykehuset, og ytterligere 2 kg har forsvunnet de siste 10 dagene. Men det skyldes at jeg er disiplinert og spiser sunt og beveger meg. Forrige gang forsvant ingenting under ammingen, så denne gangen er jeg forberedt på å jobbe for hver kg fra første dag. Æsj, jeg hater å slanke meg... 1
Møffi Skrevet 6. september 2011 #2654 Skrevet 6. september 2011 Her har jeg gått ned 12 kg, og har 5-6 igjen til førvekt.. Men stresser ikke noe med det, kjekt med et lite lager nå som jeg ammer Det som overrasker meg er hvor fort magen ble flat igjen! Hadde trodd jeg kom til å slite mer med den... I natt har jeg sovet kjempedårlig, lillegutt har kavet masse og prompet og prompet, tydeligvis noe jeg har spist som han reagerer på, kan det være mais?
Sunshine Skrevet 6. september 2011 #2655 Skrevet 6. september 2011 Så rart at det er så stor forskjell på klærne de bruker. For to uker siden var snuppa 55,5 cm og 4835 gram og likevel passet 50 fint. Vi bruker klær fra de ulike kjedene så det varierer jo litt hvor passe klærne er. Kilo ja.... Her har jeg mistet 11 av mine 16 kg. Jeg skulle så gjerne slanket meg skikkelig for forsiktig slanking som anbefales for amming fungerer ikke for meg. Da blir innsatsen laber... Jeg skulle gjerne mistet tre kg før navnefesten om tre uker, men det er det nok bare å glemme siden ammingen ikke hjelper meg noe. Vekta har stått stille i 6 uker....
Pastill Skrevet 6. september 2011 #2656 Skrevet 6. september 2011 Jeg skulle så gjerne slanket meg skikkelig for forsiktig slanking som anbefales for amming fungerer ikke for meg. Da blir innsatsen laber... Jeg skulle gjerne mistet tre kg før navnefesten om tre uker, men det er det nok bare å glemme siden ammingen ikke hjelper meg noe. Vekta har stått stille i 6 uker.... Interessant du sier dette, Sunshine. Jeg hadde også hørt at "forsiktig vektnedgang" skulle være godt mht amming for at det ikke skal frigjøres toksiner og tungmetaller fra fettet som går over i melken når man lynslanker seg. Dette drøftet jeg med jordmor før fødsel. Hun mente at jeg bare skulle slanke meg alt jeg orket, så lenge jeg hadde godt med energi og melk mens jeg ammet. Så her gir vi full pinne. Har begynt å sette opp tempoet på trilleturene til rask gange, håper jeg snart kan løpe... Lårene, rumpen og magen har bruk for det - de har smilehuller he he
Sunshine Skrevet 6. september 2011 #2657 Skrevet 6. september 2011 (endret) En av de vanligste årsakene til at man mister melka er faktisk slanking i følge ammehjelpere, så jeg tror jeg hadde tatt det helsesøstra di sier med en klype salt... Helsessøstre generelt har svært lite inngående kunnskap om amming. Endret 6. september 2011 av Sunshine
Pastill Skrevet 6. september 2011 #2658 Skrevet 6. september 2011 Ja, vil jo ikke miste melken! Men altså, så lenge kroppen ikke tror det er en sultkatastrofe på vei, så går det fint. Spise gjør jeg i aller høyeste grad - slik at humøret og energien er der, og ikke minst melken. Det er mer valget av matvarer jeg fokuserer på. Skal ikke så mye til før mitt kaloriinntak går drastisk ned, for å si det sånn. Kutter jeg ut sukkeret, så er jeg vel nede i en tredjedel av før-fødsel dagsinntak (Grøss, alt jeg har guffet i meg...)
Sunshine Skrevet 6. september 2011 #2659 Skrevet 6. september 2011 Hvis det er kostholdsendring og ikke hardslanking blir det jo noe helt annet. Det viktigste er at du ikke spiser mindre enn et visst antall kaorier (mener det var rundt 2000, men husker ikke helt). Og siden din baby bare er 2 uker ville jeg vært ekstra forsiktig med å slanke meg spesielt med tanke på avfallsstoffer som går over i melka.
Sunshine Skrevet 6. september 2011 #2660 Skrevet 6. september 2011 Her er det skrevet en del fornuftig: https://www.vektklubben.no/forum/showthread.php?t=10956
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå