Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, her var det blitt mange nye mammaet mens vi har vært borte. Så utrolig moro! Gratulerer så mye til dere andre som også har fått!

Her har vi hatt første døgnet hjemme og alt går helt strålende. Ser ut til at vi har fått nok en liten sovebaby akkurat som broren var. Ammingen går kjempefint og vi koser oss i grunnen bare. Er herlig å ikke være gravid lenger, og jeg føler meg omtrent 100 kg lettere, selv om vekta viser noe ganske annet :gjeiper:

Fødselen var grei, men tøffere enn jeg hadde håpet som 2. gangs. Synes egentlig denne fødselen var verre enn første, men det er nok litt fordi jeg hadde litt andre forventninger til denne. Sånn fysisk var den nok ganske lik, og det ble jeg litt overrasket over siden "alle" sier at de neste fødslene går raskere og greiere-. Skal prøve å få skrevet en mer detaljert fødselshistorie i løpet av helgen. Nå har vi besteforeldre på besøk, så vi skal snart ut en tur i sola. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Kiri! Deilig å være i havn med fødselen - nå begynner de første 6 harde ukene sier du. Jeg er spent på hvordan det går med deg, og er også spent for min egen del som førstegangs. Du vet jo litt mer om hva du går i møte :)

Og så gleder jeg meg til din fødselshistorie, Flickan! Jeg tenkte på det underveis i min fødsel; at jeg ikke kan fatte og begripe at folk vil utsette seg selv for dette flere ganger... Men altså, jeg har lyst på flere barn, og så fortoner det seg som det minst besværlige alternativ likevel.

Med litt avstand til det hele glemmer man vel kanskje noen av de dumme tankene og alt det som var vondt. Sum av summarum har jeg igrunnen vært veldig heldig med graviditet, fødsel og resultatet er ihvertfall fantastisk ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fødselshistorie:

Lørdag kveld ordnet jeg noe av det siste jeg gjerne skulle ha gjort før fødselen (klippe naboens hekk(!), mannens hår osv) og tenkte da jeg la meg at "nå håper jeg bare det drøyer til mandag fordi vi da kan sende M i barnehagen og hun vil ikke merke så mye forskjell på at vi må dra".

Natt til søndag kl 3.30 våknet jeg av at vannet gikk. Var ikke helt sikker med det samme, men vekket mannen som fikk hentet et håndkle og bekreftet at "dette er ikke tiss". Så da var det å ringe naboen som kom og reise til sykehuset. Kjente på veien inn at jeg hadde kynnere/rier med 6 min mellomrom, men de var veldig svake. Kom inn på mottaksrommet og blei liggende der lenge og vente med veldig uregelmessige rier. Hadde to cm åpning en gang rett etter vi kom inn. Sov mye og hvilte enda mer. Mange ganger jeg ikke vekte mannen under en rie fordi de var så svake. Kl 13 spurte jeg om jeg kunne få akupunktur for å bli satt i gang, siden akupunktur ser ut til å virke bra på meg. Fikk til svar at det var noe de bare ga til de som var "i aktiv fødsel", dvs de som hadde regelmessige rier, og det hadde jo ikke jeg, men hun skulle høre med overlegen og noen andre. Hun kom tilbake og sa at de andre hadde ledd litt av henne og svart at "du må jo ikke spørre om det, du må bare kalle det for avslappingsakupunktur og sette flere nåler". Så da fikk jeg "full pakke" og rett før jeg fikk disse nålene var jeg en tur på do og hadde noen STERKE rier der. Synes de andre hadde vært veldig milde (sånn i forhold til framgang og ikke minst veldig varierende både i tid, styrke og regelmessighet).

Nålene ble satt og den ene ria kom etter den andre og det gjorde vondt. Jeg tror det var da jeg sa at jeg følte jeg måtte bæsje at hun undersøkte meg og da bare lo hun og sa "du har jo full åpning, nå trykker du på neste ri". Ett eller annet sted nå var det snakk om at jeg måtte over til fødestua (var på mottaksrommet), men det ble til at de heller hentet ting inn til der jeg var for å få meg i rullestol nå var problematisk så tett som riene kom.

Mannen var super og minnet om at nå er vi over enda en fase, nå er det bare utpressingen igjen. Så trykket jeg og jordmor sa at "nå er ungen ute innen to minutter, det er jeg sikker på". Jeg sa meg uenig for det trodde jeg lite på. Presset en gang og hun sa "nå ser jeg masse av hodet" jeg ba henne vise meg på seg selv og vi var litt uenige i hva som var "masse"..... Mellom to rier ble hodet stående fast i utgangen og det skal jeg si at jeg kjente. Tror pressriene var som følger: 1. 2. ca to cm av hodet synlig. 3: hodet sto fast. 4: hele hodet kom ut og 5: kroppen kom ut.

Mulig det var et par press til, men det var ikke mange.

Fra jeg fikk nålene til jenta vår kom ut gikk det en halv time, så skal hilse og si at akupunkturen satte ting i full fart :)

Jenta gråt og jeg gråt :)

Hun var frisk og fin og tror hun fikk 9 - 9 på denne skalaen jeg ikke husker hva heter.

Men så startet "dramaet".

Morkaka kom ut og de sa den var fin. Etter kort tid kom det plutselig kaker med blod ut og det blei "liv i leieren" inne på rommet. Fikk vite i ettertid at på føderommet har de jo alt tilgjengelig i skap, men nå måtte de ha folk til å hente ting + at det var vaktbytte, så det var nok av folk. Jeg blei sydd 3 sting.

Blødde mer, morkaka undersøkt og det var nok rester av den igjen som gjorde at jeg mistet så mye blod. Måtte opereres og fikk både piller i rompa og sprøyte i låret.

Jeg tåler narkose dårlig, så var ikke fornøyd, men fikk noen enorme skjelvinger i hele kroppen, så rakk ikke tenke så mye på det da. Blei operert og fikk vite at jeg hadde mistet 2.5 liter blod. Følte meg veldig dårlig første tiden (orket knapt løfte hodet av puta), men fikk en liter blod dagen etter som gjrode underverker.

Har nå ei som gir beskjed om at det er på tide med amming. Tar resten av historien en annen gang.

Vi har det veldig bra nå :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til flere nybakte og stolte mammaer!! Her skjer det på løpende bånd, hehe! :rodmer:

Kan slenge inn min fødselshistorie, jeg med:

Mine rier begynte tidlig mandag morgen, og de kom med 10 minutters mellomrom hele dagen....slitsomt at det gikk så sakte. Forsøkte å få tida til å gå med varme dusjer, vaffelsteking, og filmer.

På kvelden ble det 7 minutter mellom, og ved midnatt dro vi til sykehuset.. Men bare 1 cm åpning. Nedtur!

Dro hjem igjen for å hvile litt og forsøke å sove (Himmel og hav....klin umulig, man har jo så utrolig vondt!)

Da ble det plutselig mye heftigere- det hjalp nok at jordmor på sykehuset hadde sjekka mormunnen....og verkene kom med  3 minutters mellomrom. Kjørte ned til sykehuset igjen, ble lagt i et varmt badekar av ei behagelig og rolig jordmor, og fikk lyset slukket og telys plassert på kanten; det hele virket utrolig beroligende for jeg skalv og rista sånn da jeg kom dit.... og da var det i gang!  4 cm åpning, og natten gikk.

Dette var ti tusen ganger vondere enn jeg kunne ha forestilt meg, for å være ærlig. ;)

På morgenen tirsdag kjente jeg at nå var det dags å trykke, sto opp av badekaret. Fikk lystgass og en akupunkturnål. Jeg ville ikke ha epidural, hadde bestemt meg på forhånd at jeg iallefall ville forsøke uten. Klokken 08.45 var han endelig ute! Hadde pressrier i en evighet, føltes det som, og da hodet sto i åpninga og jordmor ba meg holde igjen for å unngå å revne....trodde min siste time var kommet :fnise:

Men da gutten var ute, var alt glemt....for en LYKKE! 

Heftig opplevelse, kan ikke sammenlignes med NOE. Er ikke avskrekket- dette kan jeg gjøre en gang til.

Nå koser vi oss hjemme, og jeg prøver å fatte at det virkelig har skjedd: nå er jeg mamma! :rodmer:

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også lille prinsesse kommet til verden :)

Ble virkelig tatt på alvor og satt i gang på torsdag, fredag klokka 12.22 var hun ute. Hadde en fantastisk fødsel og ikke i nærheten av opplevelsen vi hadde med førstemann. Dro hjem igjen i dag og koser oss. Pappaen er helt fantastisk og alt er helt perfekt :rodmer:

Hun var forresten 3150 og 49 lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Skikkelig rush her nå ja! :ler:

Gratulerer alle sammen! :strix::hoppe:

Husk å gå inn å oppdater termintråden også nå da, så vi får se alle på ett brett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Kiri og Minni! :strix:

Nå har vel stort sett alle som har vært aktive i denne tråden fått sine små? :klo:

tusen takk til dere som deler fødselshistorier foresten, er så koselig å lese :rodmer:

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye til dere som har født nå i det siste, ja nå er det ikke mange igjen på den lista som ikke har fått. :) Egentlig skulle jeg jo vært en av de siste selv, men så ble jeg først.

Må sende en spesiell hilsen til Minnimusepus, har jo hørt litt oppdateringer via min mor, og nå er det i hvert fall TO stolte bestemødre på R.-fabrikken! :jepp:

Her har vi snudd døgnet, lillegutt nekter å sove om natta, i hvert fall ikke før 4 eller 5 om morgenen. Han gråter og gråter, og gir seg ikke før han får ligge ved puppen. Men han er ikke nødvendigvis sulten, for dette skjer selv om han akkurat har spist, han bare ligger og sutter og koser. Hvis jeg legger han forsiktig fra meg, så setter han i gang med skrikinga igjen. Noen som har noe tips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ruccola

Kanskje du kan ha hell med Swaddeling Meaty?

Jeg la inn noen linker i boken til LineGourmet tidligere i dag, gå inn der å se om du tror det kan vere noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har også lille prinsesse kommet til verden :)

Ble virkelig tatt på alvor og satt i gang på torsdag, fredag klokka 12.22 var hun ute. Hadde en fantastisk fødsel og ikke i nærheten av opplevelsen vi hadde med førstemann. Dro hjem igjen i dag og koser oss. Pappaen er helt fantastisk og alt er helt perfekt :rodmer:

Hun var forresten 3150 og 49 lang.

Gratulerer med prinsessa Minni! :bursdag: Så deilig med drømmefødsel :jepp:

-----

Meaty: Jeg anbefaler mei tai (eller annet bæretøy) mot så og si alt :ler: Virker alltid hos oss i alle fall *bank i bordet* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips. :)

Jeg tror ikke det er kolikk, for det begynte første natta etter vi kom hjem fra sykehuset. Det har ikke vært hver natt, men ca 2/3 av nettene, vil jeg si. Jeg trodde først at det var de nye omgivelsene som gjorde ham utilpass, men nå har vi snart vært hjemme i tre uker, så han bør jo ha vent seg til det. Jeg har lest at kolikk hos premature starter 2-3 uker etter termin, og dit har vi ikke kommet enda, det startet nesten 2 uker FØR termin. Og jeg har ikke inntrykk av at kolikkbarn roer seg når de blir lagt til brystet? :klo:

Men jeg skal uansett spørre på helsestasjonen, for vi skal dit om et par dager.

Swaddeling, det er vel det som kalles svøping på norsk? Det har jeg nemlig prøvd, det er nærmest det som gjøres med premature barn, de blir pakket veldig godt inn og lagt i et rede, for å gjøre det mest mulig likt slik de hadde det i livmora. Dette hjelper når han er urolig på stellebordet osv, men ikke når han skal sove. (Det hjalp derimot da han var mindre, og armer og ben flakset mye mer.)

Bæring, ja. :) Jeg har testet ut "kengurumetoden" på sykehuset, der man har barnet hud mot hud. Han trivdes godt i et sånt langt sjal, men mor holdt på å forgå av varme. Men har veldig lyst til å teste det her hjemme når vinteren kommer! :jepp: Men jeg har kjøpt en BabaSling slynge, men jeg har ikke turt å teste den enda, føler liksom at han er så liten at han kommer til å tippe ut. Men det er egentlig bare tull å tenke sånn, nå når han er ca. 3 kg er han mer enn stor nok. Tror jammen jeg skal kikke nærmere på dette, altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt "opp-ned" metoden. Dvs ta bayen opp når den er urolig men legge den ned så raskt den roer seg. Gjenta til den sovner om det så tar 100 ganger. Etterhvert vil det gå veldig raskt. Jeg ville også prøvd å unngå at han sovner ved puppen. Dvs noen ganger er det uunngåelig, men ta den alltid opp for å rape etterpå, så er ikke puppen det siste den ser. de jeg vet om som har "lært" babyen å sovne ved puppen har ofte slitt veldig med å slutte med "uvanen" senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...