Gjest Ruccola Skrevet 14. august 2011 #2501 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) http://www.familieprodukter.no/index.php?id=11 Veldig fin side med masse gode tips! Her er alt bra! Vesla er blitt 3 uker allerede, og vi begynnert å finne ut av hva mor kan spise og ikke Reagerer ikke så veldig, men nok til at hun krøker seg og sliter med luft. Hvordan går det med dere og bleier, dere som har fått? Her hadde dem Pamers nr 2 på sykehuset. De var litt store, og jeg liker best libero, så kjære tok med seg libero nr1. Men de er også litt for store! Blir mellomrom rundt lårene, så vi hadde lekkasjer hele tiden! (mest tiss faktisk!) Så nå kjøpte jeg pampers nr 1 og de sitter godt på Men jeg liker ikke lukta av pampers jeg sltså! Lukter så fort tiss syns jeg, selv om de nesten ikke er tissevåte! Og så liker jeg ikke måten de blir sånn gele-aktige på når de er kommet tiss i.... Så blir til at jeg skifter bleier mye oftere enn jeg trenger, fordi jeg tror de er kjempevåte! Sånn var detnår jeg jobbet i barnehage også. Litt lettere å vite nå, siden jeg er sikker på når hun fikk bleie sist, men har ikke tall på hvor mange ganger jeg skiftet på barn i barnehagen og så var det bare såvidt vått i dem selv om jeg trodde de var dyvåte! Ellers har Vesla skiftet endel hud på kroppen, spesiellt på armer og bein. Er nesten helt borte nå Navlestumpen falt av etter en liten uke, og ser helt fin og flott ut nå! Str 50 er fortsatt passe, noe er også litt stort! Har måttet bruke litt 56 innimellom siden vi har å lite 50, og det er kjempestort Tipper på hun er rundt 3800g nå, men skal en tur på HS i morgen for å sjekke, så det blir spennende! Skal også innom kirkekontoret og bestille tid til dåp Sånn, det var litt oppdatering fra meg og vesla EDIT: Tror forresten jeg fikk det første smilet som ikke var grimaser i dag! Vanligvis himler hun med øynene når hun gliser, men denne gangen så hun meg rett inn i øynene! Gleder meg til mer av dem, for det er bare så hærlig og hun er jo så nydelig!!! Endret 14. august 2011 av Ruccola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 14. august 2011 #2502 Del Skrevet 14. august 2011 Tips til alle dere som går gravide enda Om dere må handle klær nå fremover, så pass på at det er ammevennlige overdeler! Jeg kjøpte meg noen oversized topper på slutten av graviditeten, som var knappestolpe i, og de var supersmarte for de kan brukes nå også! Men har ALT for lite ammevennlige overdeler, og sliter skikkelig med å få vasket opp det lille jeg har! Har en frøken som ikke gulper så innmari mye, men litt blir det jo, og så lekker man litt melk her og der, og pluss på at man svetter innmari mye etter fødsel! Så da sier det seg selv at det går med noen plagg i uka! Så ammevennlige topper er noe av det som står på handlelisten når jeg skal til storbyen til helgen Ammesingletene til H&M er suuuupre! Da kan en bare slenge en cardigan utenpå ..og så er de så greie å sove i, så man slipper å sove med BH Ammebh'er kan også gnage litt om de har spiler, så finner du en god uten, så er det også en grei ting (Om noe strammer over/rundt puppene kan det vist hemme melkeproduksjonen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 14. august 2011 #2503 Del Skrevet 14. august 2011 Vi har brukt Pampers nr 1 hele tiden, men nå tror jeg vi snart må over til nr 2. Med Libero nr 1 blir det bare lekkasjer, så jeg tror egentlig den passer best til babyer med litt tykke lår. Jeg liker at Pampers blir geleaktig for da er det lettere å kjenne hvor mye hun har tissa. Det dumme er at bleiene svetter når de blir litt fulle så det kjennes fuktig ut på rompa. Lukta er jeg enig i er litt rar, men jeg synes ikke de stinker tiss så lenge det ikke er masse i dem. Libero lukter like mye tiss synes jeg. Jeg tror snuppa veier ca 4500 nå, så da er det vel kanskje på tide med en større bleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 14. august 2011 #2504 Del Skrevet 14. august 2011 Ang ammeklær og bh'er så er det nok veldig individuelt hva man liker. Mange bruker bare singlet under en topp, og når de skal amme drar de toppen oppover og singleten nedover så fungerer det som en ammetopp. Jeg bruker bare tunikaer og kjoler med V-åpning så jeg får dratt dem til side foreløpig, men så fort jeg får på meg buksene mine igjen kommer jeg nok til å gå for samme løsning som de andre også. Hittil har jeg hatt en ammebh i strech fra Babyshop uten spiler, og den har forsåvidt vært veldig god men jeg har følt at puppene ikke har hatt noe støtte. Jeg har derfor kjøpt to med spiler som jeg liker veldig godt. Ammesingleten fra HM synes jeg faktisk er fryktelig ubehagelig, og klør i alle kanter og sømmer. Samme med ammebh'ene deres. De var rett og slett grusomme og er kassert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 14. august 2011 #2505 Del Skrevet 14. august 2011 Da kikker jeg innom her igjen, og vil si gratulerer så masse til dere som har fått små siden sist jeg var innom! Her har det skjedd ting, vi kom endelig hjem fra sykehuset på tirsdag, 9 uker og 1 dag etter at lillegutt (som heter Tommy forresten - det var noen som lurte på det) ble født. Enda så er det nesten en uke til jeg hadde termin, det er veldig rart å tenke på, for nå har jeg nesten blitt vant til å være mamma. De siste ukene på sykehuset var ganske slitsomme, da var det spisetrening deLuxe, og jeg hadde bl.a. et tilfelle midt på natta da han ikke ville spise, og jeg brast ut i gråt midt på gulvet i avdelingen. Da trodde jeg aldri det skulle gå. Det blir sagt at det å amme et fullbårent barn er vanskelig nok, men det å amme et prematurt barn er enda verre. De er jo så små, og de har ikke all verdens kraft i de små munnene sine. Tommy ville heller ligge og sutte på puppen, og bruke den som sovepute. Løsningen ble etter hvert å ta ham vekk fra puppen når han fikk det litt for komfortabelt, og heller supplere med flaske. Dvs, han fikk ikke vanlig flaske, men en ny type som heter Medela Calma, som gjør at barnet må jobbe mer for å få ut melka. Dette fungerte helt supert, og vi har fortsatt å bruke denne flaska hjemme når han skal ha vitaminene sine, eller hvis jeg føler at han ikke har tatt nok fra brystet. Nå er Tommy 47 cm, og han veier over 2700 gram. Han har heldigvis gått opp også etter at vi kom hjem. Det har gått greit å komme hjem, vi har jo hatt så god til til å bli kjent med ham og lære å stelle ham på sykehuset. Men den første natta hjemme bare skrek han, vi fant etter hvert ut at det var fordi han ikke likte å sove i vogna si(senga hans var ikke klar enda) så vi tok frem kleskurven av plast som vi bruker til klesvask og lagde et lite rede til ham oppi der. Da sovnet han med en gang! Nå har vi gjort ferdig senga hans, og der sover han veldig godt. Dette var i hvert fall en liten oppdatering, beklager at dette ble litt rotete, jeg er i grunn ganske surrete om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 15. august 2011 #2506 Del Skrevet 15. august 2011 Her har vi gått over til å bruke pampers nr 2. Snuppa er nå over 4kg, var 4,1kg for halvannen uke siden. Vi skal veie igjen i dag så er veldig spent! Vi har prøvd både Libero og Pampers og her syns vi Pampers er best selv om jeg er enig i at den fort lukter tiss. Var ett eller annet med passformen til Libero som var merkelig. Men alle barn er vel forskjellige så godt det finnes et utvalg Bestille dåp ja, det skulle vi ha gjort og. Må man gjøre det så tidlig? Vi skal også få åpnet en bankkonto til snuppa som vi skal spare litt hver måned på til henne. Er det noen som har erfaring med det? Kom over en artikkel om overformynderi og alt mulig her en dag, men det gjelder vel bare sum over 75 000? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 15. august 2011 #2507 Del Skrevet 15. august 2011 Bestille dåp ja, det skulle vi ha gjort og. Må man gjøre det så tidlig? Man må nok ikke gjøre det så tidlig, men vi har stor familie og skal ha dåpen på en rastaurant, så derfor vil vi få ordnet datoen for kirken sånn at vi kan booke lokalet fortest mulig 40 stykker i den vesle stua her hjemme er liksom ike aktuellt.... (Og da snakker vi KUN faddere, foreldre, besteforeldre og søsken med barn!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 15. august 2011 #2508 Del Skrevet 15. august 2011 Man må nok ikke gjøre det så tidlig, men vi har stor familie og skal ha dåpen på en rastaurant, så derfor vil vi få ordnet datoen for kirken sånn at vi kan booke lokalet fortest mulig 40 stykker i den vesle stua her hjemme er liksom ike aktuellt.... (Og da snakker vi KUN faddere, foreldre, besteforeldre og søsken med barn!) Ååååh, da skjønner jeg! Vi blir vel og ca 30stk med kun de nærmeste. Når skal dere ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 15. august 2011 #2509 Del Skrevet 15. august 2011 Vi håper på midten av oktober, men må sjekke datoer og ledighet først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 15. august 2011 #2510 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg booket akkurat 9. oktober Ville egentlig ha 23, men da var det jubileum i kirken og de hadde ikke dåpsgudstjeneste. Litt usikker på hvor mange vi blir, min tante med familie bor veldig nære og det er naturlig og be de, men da burde vi jo be mannens tanter med familie også (de bor 2-3 timer unna) men da får vi ikke plass i leiligheten.... *tenke, tenke* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 15. august 2011 #2511 Del Skrevet 15. august 2011 Angående det "å burde be" noen - om det er til dåp, bryllup eller fødsellsdag... Det har jeg sluttet helt med. Veldig befriende, og så har jeg super kontakt med de i familien jeg faktisk inviterer. Jeg får bedre tid til dem, og kan også tillate meg å gjøre litt ekstra ut av det når jeg inviterer, for det er færre jeg skal beverte. Jeg holder en knapp på at du ber dem du har best kontakt med, Møffi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 15. august 2011 #2512 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Tenker oktober her også. Får vel ta en tlf til kirka snart. Det er jo faktisk bare halvannen mnd til oktober når jeg tenker meg om Syns det er så fælt det der med å plukke ut hvem man skal be jeg... Vi ble invitert i dåpen til sønnen til et vennepar selv om vi ikke var faddere, det syns jeg var litt rart for både i min og min manns familie så er det vanlig med bare familie + faddere. Nå vurderer vi å ha de som faddere så det er i grunn greit men litt usikker på hvordan de andre vennene som var invitert i den dåpen reagerer når de ikke blir invitert i lille T's... Vi skal også invitere tanta mi med familie tror jeg, vi står hverandre nær og jeg og mannen er faktisk faddere til min kusine der. Ingen andre onkler eller tanter av oss blir invitert. Har forresten vært og veid snuppa i dag, hun veier nå 4590g, det er 912g mer enn ved fødsel. Hun blir 1 måned i morgen. Syns det var mye jeg, men det er kanskje normalt? Noen som har noen formening? Hun spiser da iallefall nok! Endret 15. august 2011 av mjau-mjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 15. august 2011 #2513 Del Skrevet 15. august 2011 Så flott at hun vokser mjau-mjau! Hs her sa at alt var normalt når det gjaldt vektøkning, det viktige var at babyen viste tegn på trivsel Er ikke så lett det der med hvem man skal be, men ser for meg at svigermor ikke blir fornøyd når jeg ber min tante men ikke mannens lissom Jaja, finner vel ut av det! Har nok av tid til å tenke her jeg sitter med puppen ute Nå må vel økedøgnene snart være ferdig vel? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 15. august 2011 #2514 Del Skrevet 15. august 2011 Vi skal veie lillegutt i morra.. Var på veiing sist den 22/7 - da var han akkurat 4000 gram. Litt spent ang vekta nå, sikkert masse.. Han spiser godt tror jeg. Vi bruker også Pampers str 2, fornøyd med dem Ang dåp så har vi booket 09.10.11. Litt tøff dato synes kjære Skal ha det hjemme her, 35 stk.. Godt vi har rel stort hus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 15. august 2011 #2515 Del Skrevet 15. august 2011 Takk for gode ord alle sammen. Det er ikke sånn at vi holder på å skilles, men det var en dag hvor jeg var skikkelig sur på han og med høygravidhormoner på toppen, ser jo alt veldig svart ut. Vi dro faktisk på Ikea på ettermiddagen og han var tålmodigheten selv. Mitt humør gikk litt opp og ned etter hvor sliten jeg var, men nå er det bra igjen Nå føler jeg faktisk at vi har kommet i mål med det meste/viktigste. Ønsker meg fortsatt noen dager (helst 1,5 uke) til for å kunne pusle mer med bare-for-kosens-skyld-ting og slappet skikkelig av. Det siste har jeg ikke fått gjort ettersom må-gjøres-lista har blitt fylt på etterhvert som vi har gjort ting. Men litt "egentid" før fødselen og det nye livet starter hadde ikke gjort noe. Jeg er litt motsatt av andre og gruer meg ikke til fødselen, men til de første 3 ukene... Og litt til de første 6 til alle hormonene har roet seg litt ned... Til dere som hadde barn fra før: Hvordan har det gått med storesøskna? Jeg er veldig spent på hvordan det går her.. M gleder seg så mye at det ikke kan bli annet enn en nedtur tror jeg. Alle tips mottas med takk for hvordan vi kan gjøre hennes reaksjon så mild som mulig. Til dere som har født: Er det ting dere tenker nå at "det skulle jeg gjort/hatt klart før fødselen"? Ting dere ser når dere står oppi det som dere hadde glemt på forhånd? I dag er det 11 dager til termin. M ble født 12 dager før, men da var jeg fast bestemt på at hun skulle fødes før tiden. Denne gangen er min plan å gå til termin, eller bittelitt før, så får vi ser om det funker Tips til alle dere som er gravide ennå (og også dere som har født): Det skal være bra for babyens fordøyelsessystem om mor drikker ett glass biola hver dag de siste ukene før termin og etter fødsel. Jeg hadde et barn som gråt endel sist, så her drikker jeg biola nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 15. august 2011 #2516 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Vår snuppe hadde gått opp 1,3 kg etter 5 uker, og det er helt normal oppgang. De har ingen øvre grense på oppgang når de er så små, i allefall ikke om de får morsmelk. Minste oppgang er 150-200 gram i uka, og så lenge man er over det er det veldig bra. Kiri: Nei jeg kan ikke se at det var noe jeg angret på at jeg ikke hadde gjort, kanskje bakt litt for å ha til besøk og slikt, men vi kjøpte mye kjeks og ferdigkaker i stedet. Folk har for det meste ikke vett nok til å ta med noe selv Endret 15. august 2011 av Sunshine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 15. august 2011 #2517 Del Skrevet 15. august 2011 Har hørt at når søskenene kommer på besøk på føden første gang, så påss på å ikke ha den nye babyen i armene! La babyen ligge i sengen sin så du har armene fri for å klemme storebror/søster. Så kan dere da oppdage babyen i sengen sin sammen, og da føler ikke storesøskenet seg tilsidesatt og erstattet av babyen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 16. august 2011 #2518 Del Skrevet 16. august 2011 Vår snuppe hadde gått opp 1,3 kg etter 5 uker, og det er helt normal oppgang. De har ingen øvre grense på oppgang når de er så små, i allefall ikke om de får morsmelk. Minste oppgang er 150-200 gram i uka, og så lenge man er over det er det veldig bra. Så godt å høre!! Hun får så og si bare morsmelk, blir 1-2 matinger med erstatning da jeg ikke har klart å få produksjonen helt opp igjen på det brystet jeg hadde betennelse i... Lillesnupp feirer 1 måned i dag!! Syns det har gått så utrolig fort, og er redd de neste månedene vil gå enda fortere... :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 16. august 2011 #2519 Del Skrevet 16. august 2011 Har hørt at når søskenene kommer på besøk på føden første gang, så påss på å ikke ha den nye babyen i armene! La babyen ligge i sengen sin så du har armene fri for å klemme storebror/søster. Så kan dere da oppdage babyen i sengen sin sammen, og da føler ikke storesøskenet seg tilsidesatt og erstattet av babyen DET var et lurt tips! Håper vi får til det og at de ikke kommer akkurat under amming. Tusen takk :o) Jeg har også kjøpt en pakke som jeg skal ta med sammen med sykehusbagen. Den er fra Lillesøster til M. Har også kjøpt flere småting om vi får besøk som bare har med pakke til Lillesøster og som kan få en slik pakke de gir til M for at hun ikke skal føle seg tilsidesatt. Ang kaker så har jeg endel skillingsboller fra Findus(?) i fryseren. Og har kjøpt inn litt Bris. Det får være god nok bevertning. Tenkte også at vi gjør som sist og sender ut fellesmelding om at vi tar imot besøk da og da. Det føltes veldig riktig og behagelig sist. Leste linken som ble gitt lengre oppe i går om "hvorfor gråter barnet" og kjenner at jeg gruer meg til de første 3-6 ukene. Mine hormoner var helt på tur og jeg "kjente ikke igjen megselv og mitt eget reaksjonsmønster" og allting var liksom så ekstremt, enten den ene eller andre veien. Veldig bra link dette med masse gode råd. Denne gangen skal jeg gjøre enda mer for å få opp alt av rap. Husk at tiden går kjempefort og permisjonen som virket som et uendelig langt år er over før man vet ordet av det - dessverre. Så nyt hver dag ;o) Kjenner jeg gleder meg til å bli tobarnsmamma også altså :o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 16. august 2011 #2520 Del Skrevet 16. august 2011 Tips til alle dere som er gravide ennå (og også dere som har født): Det skal være bra for babyens fordøyelsessystem om mor drikker ett glass biola hver dag de siste ukene før termin og etter fødsel. Jeg hadde et barn som gråt endel sist, så her drikker jeg biola nå! Går til innkjøp av Biola i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå