Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Til dere med veldig mye melk: Husk at det går an å ha FOR mye melk, altså for mye formelk. Det var det absolutt ingen informasjon om da jeg fødte sist og jeg er helt sikker på at det var dette som gjorde at M fikk så vondt i magen etter noen uker.

Rådet for å løse det var at om babyen blir sulten igjen før det har gått 3 timer skal man amme fra samme bryst som sist (sånn at man da gir den fete melken og ikke ny formelk som mest bare fyller opp magen). Les mer her den som føler for det:

http://www.babyverden.no/Nyheter/Far-babyen-for-mye-formelk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BVN10W28&T=6545648853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 uker siden fødsel her i dag og jeg blør nesten ikke, kommer bare litt brunaktig slim av og til. Stingene er borte såvidt jeg kan kjenne iallefall. Turte til og med å frisere litt der nede i går, var jo rene jungelen! Smerter har jeg heller ikke lengre. Skal på etterkontroll 31. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med veldig mye melk: Husk at det går an å ha FOR mye melk, altså for mye formelk. Det var det absolutt ingen informasjon om da jeg fødte sist og jeg er helt sikker på at det var dette som gjorde at M fikk så vondt i magen etter noen uker.

Rådet for å løse det var at om babyen blir sulten igjen før det har gått 3 timer skal man amme fra samme bryst som sist (sånn at man da gir den fete melken og ikke ny formelk som mest bare fyller opp magen). Les mer her den som føler for det:

http://www.babyverden.no/Nyheter/Far-babyen-for-mye-formelk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BVN10W28&T=6545648853

Takk for tips til artikkel - følte dette stemmer veldig for meg! Synes han spiser og spiser, vil ha mat mye oftere enn hver 3. time iallefall! I tilegg drikker han en kort stund om gangen, og slipper ofte puppen underveis. Jeg har problemer med den ene puppen - han liker den ikke særlig godt - og i tillegg lurer jeg på om jeg kan ha fått noe betennelse i den.. Skal prøve å la han drikke to ganger etter hverandre fra samme bryst, og heller pumpe det andre!

Veldig fint å lese litt om andres ammeerfaringer - og godt å se at det tydeligvis ikke finnes noe fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt veier nå 3240, veide 3 kg ved fødsel, 2900 ved hjemreise og blir to uker i morgen :) Godt at han legger på seg i alle fall, da er det en mindre bekymring for hu mor ;) Han har hatt noen urolige kvelder nå, men sover veldig fint om natta og er verdens skjønneste :rodmer:

Jeg er mye bedre etter ks nå og klarer meg hjemme alene med han i flere timer! Heldigvis er mannen hjemme en uke til, men nå begynner vi å få hodet over vannet her *phu*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre Møffi :)

Jeg syntes mye "falt på plass" etter 5 - 6uker sist. Både at jeg ble tryggere på de nye rollene og at hormonene landet.

Her var det 3 uker til termin på fredag og jeg håper inderlig at jeg går gravid en god stund til. Stresser fortsatt med å få ferdig diverse ting (jobb, organisering av ting og tang, skulle gjerne kjøpt en seng til oss, osv). Bare jeg får overlevert jobben skikkelig,noe jeg ikke rakk før ferien, så skal jeg få litt lavere skuldre. Da er det liksom greit at ting blir som de blir etter det. Alt ordner seg, men jeg skulle så gjerne vært mye mer i forkant. Om jeg ikke føder på en stund rekker jeg det, men M kom to uker før termin og det ville ikke overraske meg om det samme skjer nå. Vel, et par dager skal gjøre underverker bare det!

Ellers synes jeg det er godt at varmen er over her jeg bor. Greit med sol, men flott med vind i tillegg!

Til dere som startet fødselen ved at vannet gikk: Fosset det da ut massevis av vann, eller bare piplet det littegran? Er litt redd for at det skal si splash når jeg er på et kjøpesenter, innom jobben eller et annet offentlig sted :sjenert:

Veldig hyggelig om flere vil gi en liten statusoppdatering ala den Møffi ga :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg begynte vannet bare å lekke. Det var så vidt det kom noen dråper på torsdagen, så lakk det litt mer jevnt på fredagen, og lørdag kveld ble snuppa født :)

Nå er hun over 5 uker, og vi skal på seksukerskontroll i morgen :) Vi veide forrige torsdag og da hadde hun gått opp til 3960 gram (veide 3080 da hun ble født). Jeg er spent på hvor mye hun veier nå, og også hvor lang hun er! Hun var 50 cm ved fødselen og har nettopp begynt å vokse ut av 50-størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg sildret fostervannet jevnt og trutt, men ikke verre enn at et bind holdt fint på det. Stod og tok oppvasken da det plutselig kjentes ut som om jeg tisset litt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å høre om dagene til dere andre, og gratulerer til dere som har fått i det siste (husker ikke om jeg allerede har gratulert, skylder på ammetåka ;) )

Her er F 6 uker på fredag, og dagene flyr. Vi begynner å få dreisen på familielivet, og er så heldige å ha pappaen hjemme enda, (han gikk ut i ferie etter å ha hatt to uker perm. i forbindelse med fødselen), så vi er masse ut og farter, og er akkurat kommet hjem etter en liten ferietur i Trøndelag. Setter så pris på å få nyte tiden sammen alle tre! :hjerte:

Lille F har begynt å smile skikkelig, han er veldig våken og observant, og følger oss med blikket når vi går forbi/kommer inn i rommet. Flere ganger iløpet av dagen har vi stunder hvor vi "pludrer", ser på hverandre og smiler, det er så fantastisk! :rodmer:

Vi har noen urolige perioder med magevondter/uro på kveldene, men nettene er heldigvis fine -- har får mat ca hver tredje time, og vi ligger stort sett i senga fra klokke 00 - 09 om morgenen (han ammes i senga om natta). Ellers sover han gode blunder iløpet av dagen, og han kan også være våken noen timer i strekk før han sovner igjen :)

Jeg er i fin form, og tror renselsen har gitt seg nå. Vondtene jeg skrev om forrige uke gav seg etter noen dager med ekstra mye lufting/skifting av truseinnlegg ofte/grønnsåpebad, og jeg føler meg nå "normal" igjen.

Håper alle andre har det bra! :klemmer:

Hvem er foresten nestemann ut?? :)

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet hun halv sju og har vært våken siden.....innimellom dupper hun av, men bråvåkner med et hyl.... virker som om hun har mareritt...Kanskje litt usannsynlig at en så liten baby har mareritt, men men....

Hadde en sånn dag i går, og bare sutringa egentlig når hun var våken. Og det var første dag hjemme alene uten pappa'n så jeg var dødssliten i går. Heldigvis bedre i dag, hun sover iallefall litt innimellom.

Når det gjelder vannavgang her så kom det ganske mye, det kom i flere skvulp og vanlige bind og nattbind hjalp ikke, det rant rett igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående vannavgang: Jeg trodde jeg hadde fostervannslekkasje tidligere på ettermiddagen den kvelden vannet gikk, men vet ikke om det var tilfelle. Jeg hadde en ørliten blødning i alle fall ;) Og jeg følte meg utrolig "øm" i bekkenbunnen, litt sånn som man kan føle seg rett før mensen kommer. Som om noe brister hvert øyeblikk. Og det gjorde det jo noen timer senere :ler:

Hos meg sa det da bare "knepp" på kvelden så kom det masse vann! :overrasket: Brukte masse håndklær, kluter, gassbleier og alt mulig for å stoppe det, men det hjalp jo ikke - kom jo litervis stadig vekk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonThe - JEG MELDER MEG FRIVILLIG!!!! :jepp:

Moro å lese om deres små, nå skjønner jeg hvordan det er å være en av de siste i klubben. Jeg vil også ha babis snart!!! Nå var det jo mange her som fødte før tiden, det er det i gruppa på babyverden også. Blir helt syk jeg, av å lese om fødsel og babysnakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli alvorlig utålmodig nå..... Så koselig innom her og lese om dere som har fått! :rodmer:

Jeg er mer enn klar for fødsel, vil treffe lille tassen NÅ, hihi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for det! Jepp, nå kan vi også få treffe de små " leietakerne" vi har i magen, synes jeg.

Går og kjenner etter tegn hele tiden, og går turer hver dag i håp om at det skal få fart på sakene. :fnise:

Min mor malte baderommet da hun hadde termin- og vannet gikk samme natt.

Vurderer å gjøre noe lignende; f ex å skure flisene på badet, slite meg skikkelig ut; i et barnslig håp om at det samme skal virke på meg :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Ville ikke ha sliti meg ut jeg altså. Fikk dessverre kun 3 timer søvn før min fødsel satte igang og det fikk jeg lide for i flere dager etterpå... Gjeeeeesp! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Ville ikke ha sliti meg ut jeg altså. Fikk dessverre kun 3 timer søvn før min fødsel satte igang og det fikk jeg lide for i flere dager etterpå... Gjeeeeesp! :gjeiper:

Hehe.. sånn var det hos meg også. Hadde sovet utrolig dårlig natt til onsdagen. Ingen søvn hele natten hvor rier og fødsel pågikk. Dvs 2 døgn uten søvn + at neste nettene ble kun korte slumringer! :daane::ler:

Viktig å sove nå - så mye som mulig! :jepp:

*sender litt tålmodighet til Minnimusepus og Miss Lynch ;) *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdt å skure hverken tak eller gulver nei, som regel (ofte) starter vel fødselen på kvelden så da blir du automatisk gående 24 timer uten søvn og det merkes på kroppen :)

Med storebror stod jeg opp 08.00 på lørdag, var på stranden hele dagen og passe sliten når vi kom hjem. Klokka 21.00 begynte de ordentlige riene og 07.00 dagen etter var han ute. Sov riktignok 2 timer fra 10.00-12.00 pga narkosen ved syingen men ellers så sov vi ikke noe før på kvelden igjen. Søvn var absolutt ikke det første jeg tenkte på eller klarte med en nyfødt i armene :)

Tålmodighet lenge leve, heldige er de som har den :gjeiper:

Vil ikke virke altfor lei, men når dere først snakker om det blir jeg så bitt av basillen, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal høre på dere....lover! :)

Og få masse hvile og søvn mens jeg ennå kan, hehe. Snart er alt snudd opp ned....utrolig! :rodmer:

Endret av missLynch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som gjerne går gravid i gjerne to uker til?

For det gjør jeg nemlig! I dag har jeg fått gjort unna det viktigste av "overleveringen av informasjon" på jobben og det var det som sto øverst på "stresslista" mi. Føles deilig! Er ikke helt ferdig så reiser en tur i morgen også, men lista over ting som må/kan/gjerne bør gjøres er ennå ganske lang. Er redd for at om jeg nå slapper av, så starter fødselen av den grunn og det ønsker jeg ikke for jeg trenger mer tid. Om ikke annet til å sove og hvile!

I går fikk jeg akupunktur og for første natt på lenge har jeg sovet nokså godt :) Det pleier å gjøre så vondt å snu seg fra den ene siden til den andre, (da kommer det alltid et "knepp" i bekkenet) men det gjorde det ikke i natt. Vet ikke om det har med akupunkturen eller om lillesøster kan ha lagt seg lengre ned i bekkenet el, men godt var det uansett :)

Vi sliter med å legge oss tidlig nok og nå som mannen er tilbake på jobb og hverdagen har begynt er det bare å skjerpe seg. Derfor skal jeg marsjere i seng - NU!

PS: Om du sender meg nr ditt på melding, så kan du gjerne være min sladris Minni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...