Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Gratulerer Diabla! :duskedame:

Så deilig å få dra hjem så fort! Kos dere masse! :rodmer:

Jeg får ikke tømt det venstre brystet!!!

Det er det jeg har fått betennelse i!!

Lillemor vil ikke ta det, pumping funker heller ikke. Jeg får håndmelket litt men langt fra tømt det!! Hvor kritisk er dette? Vil antibiotikan etter hvert løse det? Jeg skulle ha ringt helsestasjonen i dag og spurt men jeg har rett og slett glemt det... :-/

Er så redd for å få betennelse igjen!! I og med at jeg da kun har et fungerende bryst for tiden så får snupp erstatning i tillegg så hun slipper å sulte stakkar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer Diabla! :blomst:

Mjau-mjau: Du burde nok prøve å tømme det for ellers kan det fort bli en langvarig greie. Kom deg i dusjen/badet og maser brystet forsiktig mens du får varmt vann på det. Det burde hjelpe på utdrivningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som har født og takk for gratulasjonene :klemmer:

Nå er det allerede en uke siden lillegull kom, det ble en tøff fødsel med intense rier som han etter hvert reagerte så dårlig på at ved 8 cm ble det bestemt at han skulle forløses med hastekeisersnitt. Akkurat da var jeg bare kjempelettet over at de ville avslutte det, men i ettertid har jeg hatt mye smerter ifm med såret. Føler meg også mørbanka i magemusklene og lurer på om jeg kan ha en påbegynnende infeksjon i såret. Går fortsatt som ei gammel dame og klarer ikke stelle lillegull en gang. :tristbla:

Men mannen er kjempeflink oppi det hele og ordner, fikser og pleier og lillegullet er jo også helt nydelig og veldig snill :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som har født :)

Her er det 3,5 uke igjen til termin og jeg TRENGER de ukene. Har nettopp kommet hjem fra ferie og har haugevis av klær som skal vaskes og mye som henger etter. Må også en tur på jobben og fullføre ting og tang jeg ikke rakk før ferien... Vi har ferie denne uka også og det skal bli deilig å være litt hjemme og få ting på stell. M begynner på storavdeling i barnehagen og tanken er å gi henne en myk start, så der var hun 2 timer i dag, så øker vi litt på utover uka.

Ang blødning, så hadde jeg aldri én kjempeblødning, men om alt det jeg blødde i alle de ukene jeg gjorde (det er normalt at blødningen er ferdig etter 10 uker, mener jeg) skulle kommet på én gang, ville ikke ett nattbind holdt! Jeg brukte massevis av nattbind de første ukene og følte det som om at alt det jeg ikke hadde hatt av mensen på 9 mnd, nå skulle ut.. Tror det tok 8 uker, men det avtok mye.

Trøsten er at om det skulle komme en kjempeblødning er jo dette noe man merker fort og kan gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et spørsmål vedrørende amming og det å sove igjennom om natten:

Bør barn vekkes hver 3dje time den første tiden for å få melk om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte vekke vår,men det var fordi han hadde gulsot og var liten. Ellers så hadde jeg bare latt han sove. Eneste ulempen er melkesprengen da, det var igrunnen det verste her :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere andre som har født, hvordan har dere helet nedentil?? Til fredag er det fem uker siden fødselen, og jeg har ikke blødd på noen uker, og har heller ikke svidd noe særlig de siste ukene, kun brunlig utflod. men de siste to-tre dagene har jeg vært så øm og sår nedentil igjen:( svir noe vanvittig når jeg skal på do, og det er vondt å sitte - ja, er egentlig sånn det var de første ukene etter fødselen :( hva kan dette komme av, at smertene har kommet tilbake?? ..er redd for at jeg av en eller annen grunn har "revna" igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her våkner han også når han er sulten, ca hver tredje-fjerde time. Om den lille spiser godt ellers ville jeg ikke vekket om natta for å gi mat.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vekket ikke jenta vår og gjør det fremdeles ikke selv om hun sover 6-7 timer innimellom. På sykehuset sa de at jeg skulle gjøre det, men på helsestasjonen sa de at man kun skulle gjøre det hvis barnet var undervektig og ikke la på seg skikkelig. Det var gammeldags å vekke barna og mate hver 3/4 time, nå er det selvregulering som gjelder (for friske barn), og da våkner de når de er sultne.

Monthe: Jeg svir litt innimellom, og har fremdeles vondt når jeg bommelommer og blør friskt. Jeg er enda ikke kvitt renselsen helt. Noen dager er det bare litt brunlig/gulaktig utflod før det går over til litt blødning igjen. Jeg håper det slutter snart :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Har et spørsmål vedrørende amming og det å sove igjennom om natten:

Bør barn vekkes hver 3dje time den første tiden for å få melk om natten?

Jeg vekker ikke snuppa for mat. Hun våkner når hun er sulten :-D

Jeg vekker heller ikke Vesla for mat. Når hun legger seg for kvelden sover hun gjerne 5 timer før hun våkner første gangen, og så går det 2-4 timer imellom de neste gangene hun våkner.

Veide henne i dag og hun er over fødselsvekten allerede, så Helsesøster var godt fornøyd og mente det tyder på at hun er sunn og frisk og at jeg har nok melk :) Veldig godt å vite! :jepp::rodmer:

Dere andre som har født, hvordan har dere helet nedentil?? Til fredag er det fem uker siden fødselen, og jeg har ikke blødd på noen uker, og har heller ikke svidd noe særlig de siste ukene, kun brunlig utflod. men de siste to-tre dagene har jeg vært så øm og sår nedentil igjen:( svir noe vanvittig når jeg skal på do, og det er vondt å sitte - ja, er egentlig sånn det var de første ukene etter fødselen :( hva kan dette komme av, at smertene har kommet tilbake?? ..er redd for at jeg av en eller annen grunn har "revna" igjen...

Kan det kanskje vere at stingene ikke har gått bort av seg selv? Har hørt om det nemlig, at av og til sitter det noen igjen som da strammer og lager krøll. Har du fått deg time til 6 ukerskontoll? Viss ikke kan du jo sikkert få tatt den med en gang. En uke til eller ifra har vel ikke så mye og si ;) Greit å få sjekket tenker jeg ;)

Du kan også prøve å sette deg med baken i en stamp med grønsåpevann, om det kanskje er litt betent eller noe? Har hørt det skal hjelpe godt ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vekker ikke lillegutt for amming.. Her våkner han av seg selv.. Legger godt på seg, hadde gått opp 300 gr over fødselsvekten da han var 8 dager og på forrige kontroll veide han 4,1 kg.. Akkurat på kurven sin og 600 gr mer enn når han ble født (det er noen uker siden forrige kontroll nå da når jeg tenker meg om)

Jeg blør fortsatt litt... Er ikke vondt lenger heller, jeg er bare overnervøs for å tørke meg for hardt så jeg er iverig med dusjing der nede og lufttørker flere ganger om dagen fremdeles. Har tatt litt duphalac om det er flere dager siden jeg har bommelommet.. For å slippe hard trykking bak der, føler det går helt fint, men klarer ikke å slappe helt av før etter legen har sagt ok på 6 ukers kontroll. Jeg skal på det den 19 august, gruer meg kjenner jeg :gjeiper:

Håper det går seg til MonThe, kjedelig med vondt der så lenge etter.. Litt rart at det skal bli vondt igjen og synes jeg.. :klem:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, 5 kilo på 4 uker :sjenert:

Det er sånt som skjer når aktivitetsnivået går fra "hundre" til null med en uke på hyttetur i regnvær med skapet fullt av godteri... Veier 78 kg nå og det er vel en 12-13 kg mer enn jeg gjorde før start. Er 173 høy, så får fortsatt høre fra mange at "du har jo bare en kul på magen og man ser ingenting bakfra", men skal hilse og si at det ikke føles sånn eller er riktig!

Endret av kiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Hehe, 78 er jo nesten startvekta mi, og jeg er lavere enn deg ;) Så ikke ta det så tungt kiri - du er sikkert flott! :jepp:

Jeg startet på 75, er 170 høy.

Var oppe i 89 på det meste, men det var da jeg hadde så mye vann. Dagen etter hadde jeg gått ned igjen til 87. Så jeg tenker vi sier at jeg la på meg 12-13 kg totalt ;)

(Hadde som mål å ikke gå over 90, så er fornøyd med det også! )

Veide meg i dag, 12 dager etter fødselen og er nå 77,8 kg ;)

Det vi si at det er 3 kg igjen til strartvekta ;) Hadde ikke turt å håpe på det, så er veldig fornøyd! :jepp:

(Og husk da også at puppene veier mye mer en vanlig!!!! )

Har ikke prøvt jeansene mine enda, for det er så varmt at jeg bare går i tights/capri, men skal prøve dem når det blir litt kjøligere i været igjen ;)

Nå lager vesla lyd og vil ha litt mat her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om renselsen er annerledes/kortere når man har tatt keisersnitt? :klo: har nesten ikke blødd de siste dagene... Og hva med seksukerskontroll? Skal jeg fortsatt på det? Jeg mener, alt er jo som det alltid har vært der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

renselsen skal vere det samme, er jo fortsatt samme mengdene med blod og gørr som ligger igen og vil ut :)

6 ukerskontoll og KS aner jeg ingenting om, vulle nå bare spurt HS jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært her inne, har vært på ferie med begrenset nettilgang. Gratulerer så mye til dere som har fått sine små, dere er virkelig heldige. Er mange som sniker i køen her, litt uvanlig mange for å være så mange førstegangsfødende synes jeg :) Får håpe det er rom for at jeg og kan snike litt på slutten, begynner å bli ganske (les: veldig) lei, til tross for at jeg egentlig ikke tillater meg selv å være det allerede. Er jo enda noen uker til termin for min del.. Så nå har jeg vel gått fra at jeg ikke tillater meg å være lei, til at jeg ikke tillater meg å klage.. :ler:

Forrige gang rakk jeg aldri å bli lei, og følte meg egentlig aldri hverken stor eller tung.. Denne gangen er jeg alt, enda jeg ikke har noe "store" plager annet enn at jeg sover dårlig, har litt nedpress, kynnere, osv. Så jeg skal ikke klage, vet det er mange som har veldig mye tyngre svangerskap enn jeg har hatt.

6-ukers kontrollen er forøvrig ikke bare for å sjekke underliv etter fødsel, mange leger (deriblant min) utfører ikke engang GU som rutine lenger med mindre det er noe kvinnen selv ønsker og/eller føler behov for. Det kalles vel heller ikke 6-ukers kontroll lenger, men 'etterkontroll', fordi de 6 ukene bare regnes som veiledende. Mange får litt "panikk" hvis de ikke får kontroll akkurat når det er gått 6 uker.

Etterkontrollen er vel en generell oppfølging for mor uansett forløsningsmetode. De fleste sjekker blodtrykk og tar blodprøve for å sjekke jernlagrene. I tillegg snakkes det litt om evt prevensjon, amming, vannlating, osv. Mange har problemer med bekkenbunn/blærekontroll selv om de ikke har hatt en vaginal fødsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle amme-svarene. Det er veldig interessant å høre om andres erfaringer, og hvor forskjellig anbefalingene er - også fra helsepersonell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...