Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Du er vel bare dager unna termin nå Sunshine :) Hvorfor håper du det gir seg? :klo::klemmer:

De fleste syns vel det er helt ok å føde litt før temin og ikke gå laaaangt over ;)

:popcorn::popcorn::popcorn:

EDIT: kom på nå at du skrev at du trengte litt mer tid til å bli klar :)

Har du ting du ikke er klar med også, eller er det bare at du ikke er helt klar tankemessig? :)

Ja vi har en del igjen i huset, men hodet er heller ikke klart enda. Jeg har hele tiden vært veldig klar for å gå litt over tiden både fordi jeg har tenkt at det mest sannsynlig kommer til å skje og også fordi jeg ikke har vært fødeklar psykisk. Formen har vært veldig fin gjennom svangerskapet også så jeg har ikke begynt å bli utålmodig enda heller. Jeg tror nok at mye av grunnen til at jeg ikke er psykisk klar er fordi jeg ikke har hatt tid til å tenke på svangerskapet pga husrenoveringen. Hele fokuset mitt har vært på det, og de forberedelsene jeg har gjort i forhold til babyen har blitt gjort veldig strukturert pga behov, og ikke koseshopping.

Det har i allefall ikke roet seg noe her. Jeg har fremdeles murringer og litt kynnere, og ser at jeg blør litt når jeg er på do. Jeg skulle veldig gjerne ønske hun kom tidligst fredag så vi får med oss de nye permisjonsreglene, men akkurat nå er jeg nesten litt i tvil om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, så spennende Sunshine :popcorn:

---

Er det noen pappaer her som skal ha gradert permisjon? Jeg fikk beskjed av dama på nav akkurat at han må ha 6 uker med 100 % permisjon før han kan begynne med graderingen :klo: stemmer virkelig dette? Jeg finner ikke noe om det på internett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har i allefall ikke roet seg noe her. Jeg har fremdeles murringer og litt kynnere, og ser at jeg blør litt når jeg er på do. Jeg skulle veldig gjerne ønske hun kom tidligst fredag så vi får med oss de nye permisjonsreglene, men akkurat nå er jeg nesten litt i tvil om det...

Spennende Sunshine! Ønsker deg masse lykke til, selv om du ikke er helt klar :jepp: Satser på fødsel i morgen, 1. juli!

:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Er det noen pappaer her som skal ha gradert permisjon? Jeg fikk beskjed av dama på nav akkurat at han må ha 6 uker med 100 % permisjon før han kan begynne med graderingen :klo: stemmer virkelig dette? Jeg finner ikke noe om det på internett...

Nei det er feil. Du må ha dine første 6 uker etter fødsel før han kan begynne med sin permisjon. Hvordan dere deler det opp er opp til dere.

Det ble heldigvis ingen baby i natt, men menssmertene er fremdeles tilstede og jeg lekker rosa fostervann. Tenkte ringe jordmor snart for å høre om jeg må inn for sjekk eller om jeg kan vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Det ble heldigvis ingen baby i natt, men menssmertene er fremdeles tilstede og jeg lekker rosa fostervann. Tenkte ringe jordmor snart for å høre om jeg må inn for sjekk eller om jeg kan vente

Spennende å høre etter du har snakket med jordmoren da! :jepp:

Masse lykke til uansett!! :D

Blir vel dåp i begynnelsen av oktober her tenker jeg:) Har tenkt en del, men ikke så mye....Sliter mest med valg av faddere...Skulle jeg tatt "alle" som jeg har lyst til blir det 5 faddere (i tillegg til oss) og synes kanskje at dette er alt for mye.... Hvor mange faddere har dere? (til dere som skal ha kirkelig dåp da) ..

Har en del kraftige kynnere som er vonde for tiden jeg også...men de gir seg om natta heldigvis..... Formen er langt fra bra så jeg er glad det snart er bare 1 uke igjen (11. juli).Og hun bør holde seg inne til da, ettersom jeg ikke vil ha et nytt hastekeisersnitt:)

I min familie er det mest vanlig med 4 faddere, men noen har også hatt 6.

Vi skal ha 4 faddere, to fra min side og to fra hans side.

Vi er ikke faddere selv. Vet ikke hvor vanlig dette er lenger, både jeg og sambo har foreldrene våre som faddere, men hører ikke om noen i dag som enda gjør dette her jeg bor.

Vi kommer sikkert til å ha dåp i slutten av oktober eller begynnelsen av november, om det passer inn med turnusene til disse sjømennene i familien ;)

Har du planlagt keisersnitt den 11 juli? ekstra spennende når en liksom har en dato da :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Dette stemmer ikke. For det første gjelder kravet om sammenhengende uttak, kun ved utsettelse av permisjon, ikke gradert uttak. For det andre holder det at den andre forelderen har tatt sammenhengende permisjon forut for evt utsettelse.

Det står om det her.

Hvordan kan du kombinere arbeid med foreldrepenger?

Du kan

*utsette perioden med foreldrepenger fordi du arbeider fulltid

*strekke perioden over lengre tid ved å ta delvis (gradert) uttak av foreldrepenger samtidig som du arbeider deltid

Disse to variantene kalles fleksibelt uttak av foreldrepengene.

Utsettelse av perioden

Du kan utsette perioden ved å arbeide i 100 prosent stilling uten å motta foreldrepenger. Som hovedregel må arbeidsforholdet ha en varighet på minst 14 dager, og foreldrepenger må ha vært tatt ut sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet. Dersom arbeidsforholdet er mindre enn 14 dager, er det ikke krav til at perioden med foreldrepenger har vært sammenhengende i minst seks uker forut for arbeidsforholdet.

(...)

Gradert uttak av foreldrepenger

Du kan kombinere delvis arbeid med delvis uttak av foreldrepenger.

(...)

Dersom far skal ha gradert uttak som ikke er fedrekvote, er det et krav om at mor må være i arbeid, i utdanning på heltid, kombinasjon arbeid og utdanning som i sum blir 100 prosent, på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet eller at hun er innlagt i helseinstitusjon

Far kan ikke få mer i gradert uttak enn det mor er i aktivitet. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.

Hvem kan få fleksibelt uttak?

Både mor og far kan benytte seg av fleksibelt uttak. Dere kan begge utsette perioden ved å arbeide full tid. (...)

Hvor lenge kan du benytte deg av fleksibelt uttak?

Ved en fødsel kan hele perioden benyttes til fleksibelt uttak med unntak av tre uker før og seks uker etter fødselen. Fedrekvoten kan også tas ut fleksibelt.

(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for link og tilbakemelding :goodbye: Haha, var så typisk, for jeg mente akkurat at jeg hadde skjønt det og skulle bare bekrefte med nav at vi gjorde det riktig, og så kommer hu dama med noe helt nytt jeg aldri hadde hørt :gjeiper:

Men da er det jeg som har skjønt det og hun som tok feil :) (Kanskje på tide og endelig sende inn skjemaer når det er 2 uker til termin :sjenert: )

--

Her er det vaaaaaarmt i dag og jeg er sliten og slapp! Savner det å ha energi altså, føler jeg blir sliten bare jeg tenker på og gå ut av huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man ved kirkelig dåp kan ha seks faddere til sammen. Vi tenker og ha søskenene våre, 4 tilsammen, + to venner. Syns bare det er så vanskelig å plukke venner, sikker på noen kommer til å bli skuffet. Kanskje ikke skuffet over å ikke bli valgt til faddere, men skuffet over å ikke bli bedt. Tradisjonen i våre familier er at kun nærmeste familie + faddere blir bedt. Men vi har venner som har døpt sine barn og som har invitert venner utenom faddere (vi har vært blant de utenom-inviterte). Vi får se det an litt tror jeg...

Spennende hos deg for tida Sunshine :popcorn:

Skjønner du vil drøye fødsel til vi har nådd juli pga de nye permisjonsreglene - sånn er det her og :fnise:

Masse, masse lykke til i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en tur på sykehuset på meg for de mente jeg skulle sjekkes for vannavgang. Det ble jeg aldri for legen var så oppatt at han endte opp med å sende meg hjem for han trodde mest sannsynlig ikke det var vannet som hadde gått. Først sjekket de babyens hjertelyd og eventuelle sammentrekninger en times tid, og etter å ha venta over en halvtime ble jeg bare sendt hjem med beskjed om å heller komme tilbake om jeg trodde det kom mer vann. Jeg visste at turen kom til å bli bortkasta, og det er egentlig innmari dumt for nå blir terskelen min enda høyere for å ringe føden. Heldigvis skal jeg til jordmor i morgen så jeg kan høre litt med henne. Blødninger og murringer har jeg i allefall fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de hadde et eller annet middel de kunne dryppe på det som man mistenker om er fostervann for å få det bekreftet/avkreftet jeg :klo:

Dumt at du ikke ble behandlet bedre da, men jeg syns ikke du skal nøle med å ringe igjen hvis du blir usikker/det tar seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertefri fødsel - det er et ganske provoserende utsagn :)

Men flere beretter om drømmefødsel, angstfri fødsel, fødsel der man har kontrollen, og altså smertefri fødsel!

Så langt har vi lært oss avslapningsteknikk for å gi livmoren best mulig vilkår å arbeide under, når veene kommer i utvidelsesfasen. Jeg skal, ved å fokusere på å slappe av i tre punkter: kjeve/munn, skuldre og håndflater, "lære" hele kroppen min å slappe av i høyest mulig grad, slik av livmoren skal få rikelig med blod tilført, og dermed kan jobbe optimalt, og med et minimum av (om noen overhode) smerte.

..og dette skal jeg øve meg på frem til fødselen, så jeg vet hvordan jeg skal gjøre det når det hele står på for full skrue..

Ny kursdag i morgen - will keep you posted!

Jeg er nok av de som hadde en drømmefødsel sist og som gjorde det du beskriver under utvidelsesfasen. Men om det var helt smertefritt av den grunn? Vel, det blir litt som å tro på julenissen, mener nå jeg (frk svartmaler)... Eller kanskje ikke julenissen, men noe som kaaaaaan skje, men som er VELDIG usannsynlig..

Men at det hjalp MASSE, for ikke si ENORMT å klare å slappe av og jobbe med kroppen/la kroppen jobbe, DET skal jeg være helt enig i!! Så bare fortsett å tren på teknikkene og ha all tro på at det virker! Jeg hadde veldig stor nytte av at mannen også kunne disse og kunne "instruere" meg da det sto på som verst. Det gjorde også at han følte seg veldig nyttig der han så hvordan jeg gikk fra å spenne hele kroppen til å slappe av og ha mindre vondt.

Fortsett gjerne med å fortelle hva du lærer på kurset :) Jeg kunne ikke den peseteknikken du nevner og synes utdrivelsesfasen var vondest, så den skal jeg tenke litt på.

Jeg har bare 6 dager igjen på jobben og får litt skrekkblandet følelse av det. Det er alt for mye jeg gjerne skal rekke før jeg går ut i ferie/permisjon, men jeg kommer neppe til å rekke alt. Bortsett fra det skal det bli veldig godt med ferie. Vi har planlagt litt "feil" i år og reiser litt for tidlig bort. Ser at vi burde hatt litt hjemmetid først for å få div ting gjort, men det er for sent å endre nå siden vi involverer andre mennesker på våre hytteturer. Jeg satser på at jeg føder til termin denne gang. 8 uker igjen nå. Og de ukene trenger jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de hadde et eller annet middel de kunne dryppe på det som man mistenker om er fostervann for å få det bekreftet/avkreftet jeg :klo:

Dumt at du ikke ble behandlet bedre da, men jeg syns ikke du skal nøle med å ringe igjen hvis du blir usikker/det tar seg opp.

Som regel "låner" de bindet ditt for å sjekke det, det blir sikkert tatt prøve eller noe? Vannet mitt gikk under fødselen men hadde 2 episoder der jeg trodde det hadde gått.

Blir spennende å høre hvordan du synes fødselen blir Pastill, jeg er selv litt tvilende til slike ting da man aldri vet hvordan en fødsel blir. Jeg hadde en fødsel som ikke var etter boka og er egentlig glad jeg ikke hadde lest så masse om fødsler, da hadde jeg nok blitt skuffa. Men det er jo slikt man aldri vet og som du sier så har de fleste en grei fødsel, da hjelper det nok å ha litt teknikker klare samt meninger om hva man vil.

Jeg vet iallefall hva jeg vil til neste fødsel og håper ikke den blir så mye verre enn den forrige :)

Er du her enda Sunshine? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

Har Sunshine noen som sladrer for seg forresten? :klo:

Vi må jo få vite når noe skjer kan en skjønne! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn:

Spennende tider her nå fremover.

Får håpe Sunshine knep igjen til kl var over 24.00 da, så de fikk med seg de nye permisjonsreglene. Litt surt å bli slått sånn på målsterken :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn: MonThe-vennen har reist i natt :popcorn:

Jeg er sååå spent :rodmer:

Vet ikke ang Sunshine og sladris :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vilt med alle som næremer seg fødsel og er i gang nå!! juhu!!

Jeg var på fødselsforberedende kurs i går igjen, og det er altså bare til å bli i godt humør av. I går lærte vi teknikker for å presse barnet ut.

Først av alt gikk vi igjennom flere alternative stillinger. For en førstegangsfødende var det altså befriende å bli innviet i flere stillinger enn den klassiske "misjonærstillingen", det å ligge på rygg. Og det å føde har enkelte likhetstrekk med god sex (og så skal jeg fjerne meg fra denne sammenligningen heretter, ikke meningen å gjøre folk brydd): Det er godt å kunne variere stilling av og til, man får sin favoritt helt sikkert og poenget er ikke å være innom alle sammen i løpet av en fødsel, men finne frem til den som fungerer best for en. Da er det gost å kjenne til alternativene!

Så nå har jeg øvd meg på sideleie, sitteleie, kne-og albuestående, stående, hockey-stilling med både hælen opp av og nedi gulvet...Alt sammen mens jeg igjen har øvet den riktige pusteteknikk for å kunne hjelpe livmoren med å presse ovenifra og ned! Her var det om å gjøre å trekke pusten dypt og så puste langsomt og forsiktig ut (som å blåse på et stearinlys som ikke skal slukke!), imens man bøyer hodet mot brystet og krummer skuldrene for å få strammet øverste del av magemuskulaturen og utøve et press nedover. Og så slappe av i bekkenbunnsmuskulaturen samtidig. Man skal samtidig tenke at man virkelig kan bli STOR der nede (hvis menn kunne ha blitt like store, hadde de løpt rundt og skrytt høylydt av det!!) og mentalt "åpne underlivet som en paraply" :) Altså en mental instilling som er ment å fremme det at barnet kan passere ut igjennom hele fødselskanalen - tankene skal ikke holde barnet tilbake...

For flergangsfødende vil det være et poeng å kunne "holde på barnet" underveis, og det lærte vi også teknikker for, nyttig også når man får beskjed av jordmor å ikke øve aktivt press: Løs opp muskelpresset i magen/over livmoren med å reise hodet opp igjen fra brystet og ta noen overfladiske hundepes (sånne som jeg beskrev i utvidelsesfasen for å unngå å utøve press på livmoren når den er i veer).

Vi gjennomgikk også det å skrive en ønskeliste til sykehuset, og det å ha tenkt igjennom følgende faktorer kan fremme en god fødsel:

• Varme. En behagelig romtemperatur gik det mest optimale forhold og hjelper til at huden er mest fleksibel (unngå å sprekke)
  • Vann. Tilgang på badekar/dusj - eller aller best: fødsel i vann. Bidrar til å gjøre mellomkjøttet elastisk.
  • Lys. En dunkel belysning i rommet fremme kroppens oxytocin-nivå.
  • Informasjon. Fungerer du best med å få vite om hva som skjer, få beskjed om de skal skjære i deg osv? Gi beskjed om det på forhånd
  • Personale. Har du ikke kjemi med den jordmoren du har fått tildelt? Sørg for at din partner informerer personalet ved sykehuset underveis i fødselen og ber om å få en ny.
  • Smertelindring. Gi beskjed om du vil tilbys dette, eller du helst vil klare deg uten.
  • Annet. Vil du føde i ditt eget tøy, i ditt eget sengetøy, vil du ha musikk i rommet du føder i, vil du ha mulighet til å varme omslag som skal brukes som smertelindring (varme tøystykker kokt sammen med ingefær skal visstnok være ypperlige smertelindrere; man koker dem hjemme, har dem med på sykehuset og får en mikro på sykehuset til å varme dem i)

Neste kurs-gang skal mannen med. Han gleder seg :)

Endret av Pastill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[*]Varme. En behagelig romtemperatur gik det mest optimale forhold og hjelper til at huden er mest fleksibel (unngå å sprekke)

[*]Vann. Tilgang på badekar/dusj - eller aller best: fødsel i vann. Bidrar til å gjøre mellomkjøttet elastisk.

[*]Lys. En dunkel belysning i rommet fremme kroppens oxytocin-nivå.

apropo det sexy mellomkjøttet :roll::fnise: - vi blir jo anbefalt å smøre oss med hvetekimolje eller tilsvarende i forkant, men ville det ikke være lurt at det er godt smurt under selve fødselen også? :sjenert::klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good point, Line! Aner ikke om det vil hjelpe, men skader sikkert ikke. Det som er faktum, er at studier viser at smøring og tøying av mellomkjøttet ca 6 uker innen fødsel gir betraktelig færre som sprekker, som jeg tror du selv har nevnt tidligere i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er her enda, en har rier med ca 6-7 minutters mellomrom nå. Det har variert litt på tiden i mellom den siste timen. Jeg skal egentlig inn på føden for sjekk grunnet vannavgang kl fem, men det håper jeg egentlig jeg slipper for jeg kan ikke se at jeg skal orke å reise frem og tilbake nå...

Jeg har så sykt lyst på spekemat akkurat nå. Er det for tidlig å hive seg over spekeskinka? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...