LineGourmet Skrevet 28. juni 2011 #2181 Del Skrevet 28. juni 2011 "jeg blei skikkelig fnisefull av den lystgassen, jeg - BLE IKKE DU???" Fnisefull var vel så langt unna jeg kunne komme, men godt gjorde den! :skratte: ----- I morgen er det halv dag på jobb så går jeg ut i permisjon! 37 uker i dag Har lagd ostekake til kollegene mine Gleder meg til masse spenning og action her inne nå! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 28. juni 2011 #2182 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg er også spent fremover nå, og litt misunelig på de som har termin om kort tid. Er litt tyngre å være gravid denne gangen enn forrige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 29. juni 2011 #2183 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Hva er grunnen til at du ikke vil prøve sånne saltvannspapler og sånt, mjau-mjau? Synes det hørtes ganske ok ut.. (fikk litt skrekken for epidural!) Hovedgrunnen er vel at det er snakk om 4 sprøytestikk!! Også har jeg som minnimusepus og kiri nevner hørt at de for mange gjør mer vondt enn godt - og det føler jeg ikke akkurat at jeg trenger. Regner med det er smertefullt nok i seg selv å føde God permisjon LineGourmet! Heldige kolleger som får ostekake Jeg begynte i går på å skrive fødebrev som jeg skal ha med. Noen flere som gjør det? 2 UKER TIL TERMIN Endret 29. juni 2011 av mjau-mjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 29. juni 2011 #2184 Del Skrevet 29. juni 2011 Jeg heller har ingen intensjonen om flere sprøytestikk enn nødvendig! IKKE min favorittsyssel for å si det sånn Er det forresten flere enn oss som er begynt å tenke på dåp allerede.....? Vi måtte liksom bare, for har noen sjømenn i nærmeste familie, og prøver å planlegge rundt da de er hjemme. En av dem skal vere fadder også. så håper å ha ham hjemme ihvertfall Må bare se hvor stor unge vi får, og sjekke ut hvor stor dåpskjolen er så vi ihvertfall ikke risikerer en for liten dåpskjole Vi ønsker ikke å få dåpen tett oppi julestria, så senest november for vår sin del da... Vi blir hele 40 stk....... Ikke alltid positivt å ha så svær familie nei :gjeiper: Så nå er skattepengene mine satt på egen konto - øremerket dåp Føler vi er veeeeldig tidlig ute, men da har vi ihvertfall litt kontroll, for hvem vet hvordan vi oppfører oss etter ørten uker med nattevåk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 29. juni 2011 #2185 Del Skrevet 29. juni 2011 Vi har også begynt å tenke på dåp, vil unngå å ha det tett opp i jul, men det spørs hvordan vi skal løse det. Ønsker helst å få det unna tidligst mulig - svigerfar, 2x svogere, svigerinne og oldemoren har bursdag i nov/des og så kommer juleaften og deretter mannens bursdag på nyttårsaften. Det blir mye penger for alle på kort tid så vi får se. Frister jo lite å ha det etter nyttår når ungen er 5 mnd, de er som regel mye lettere å ha med å gjøre når de er små og kan sove gjennom seansen i kirken L døpte vi når han var 3 1/2 mnd, det var akkurat passe. 40 stykker Ruccola?? Det er jo rene bryllupet, hehe. Stor familie dere da? Vi blir vel ca 20 tror jeg, denne gangen tror jeg ikke vi skal ha det hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 29. juni 2011 #2186 Del Skrevet 29. juni 2011 Hva er normal alder på disse dåpsbarna egentlig? 2-4 mnd? Vi har ikke avklart noe, mannen vil (som ikke er døpt ) - jeg er skeptisk (som er døpt ) - men familien har jo også svært høye forventninger... Tradisjon osv og bla, bla... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 29. juni 2011 #2187 Del Skrevet 29. juni 2011 Her blir det aldri i verden dåp, men kanskje en navnefest. Jeg er sterkt i mot å følge seremonier hvis man ikke er religiøs og tror på budskapet. Vi giftet oss via HEF fordi de har et livssyn jeg kan stå for, og det er også derfor jeg vurderer en navnefest via dem. Når det evt blir aner jeg ikke, men jeg kunne egentlig tenke meg å ha det så fort som mulig. Jeg ønsker meg en koselig sammenkomst for de aller nærmeste (blir nok mest venner for vi har liten nær familie), og jeg skulle gjerne hatt det her hjemme hvis vi kunne hatt det ute. Så da burde vi vel egentlig hatt det seneste i august/september. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 29. juni 2011 #2188 Del Skrevet 29. juni 2011 Vi hadde navnefest gjennom HEF forrige gang. Hverken jeg eller mannen er kristne, så for oss blir det helt feil å ha kristen dåp. Vi giftet oss gjennom HEF, og jeg er medlem, så for oss er det helt naturlig å bruke HEF. Synes det er ålreit å samle familien og feire den nye verdensborgeren også (selv om jeg vet at noen synes navnefest gjennom HEF er noe tull og en etterlikning av dåpen, bla min farfar). Vi hadde det i september forrige gang (gutten er født i juli), og da var vår sønn absolutt yngst. Tror 3-9 mnd er det mest vanlige, men har sett både yngre og langt eldre dåps/navnefest-barn. Vi blir vel opptil 25 stk, og denne gangen er jeg fristet til å ha alt på en restaurant (vi har overhodet ikke plass hjemme hos oss). Forrige gang var vi på østlandet og hadde leid lokale og catering-mat. Denne gangen vil jeg ha det i byen hvor vi bor (Trondheim), for å slippe all reisingen og planlegging så langt unna. Da kan det hende det blir litt frafall også,( har litt stefamilie som det ikke er veldig viktig for meg at kommer men som selvsagt blir invitert.) Men det er jo et økonomisk spørsmål også, så vi får se hva vi tar oss råd til. Blir jo ikke billig å ta det på restaurant, men det kan hende vi synes det er verdt det for å slippe å styre selv til så mange tilreisende gjester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 29. juni 2011 #2189 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Hva er normal alder på disse dåpsbarna egentlig? 2-4 mnd? Vi har ikke avklart noe, mannen vil (som ikke er døpt ) - jeg er skeptisk (som er døpt ) - men familien har jo også svært høye forventninger... Tradisjon osv og bla, bla... Vi var begge 3 mnd da vi ble døpt, men tror det er valgfritt når man vil ha dåp. Alt mellom 2 og 6 mnd vil jeg si er vanlig Edit: jeg mener dåp altså, navnefest via HEF arrangeres ikke så ofte som gudstjenester, så da blir det også litt mer sprik i alderen til barna. -- Vi skal selvsagt ha dåp, dette faller helt naturlig for oss, men er litt usikker på om vi skal ha det i Oslo (da må vi leie lokale for har ikke plass til alle - rundt 20 stk - hjemme) eller hos mine eller mannens foreldre, de har mye bedre plass og da kunne vi jo invitert litt mer familie Uansett blir det nok dåp i sept/okt, dåpskjolen er ganske liten så her må vi forte oss før ungen vokser ut av den :gjeiper: Endret 29. juni 2011 av Møffi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 29. juni 2011 #2190 Del Skrevet 29. juni 2011 Vi har også begynt å tenke på dåp, skattepengene er allerede satt av. Blir nok til at vi leier et lokale i nærheten av her vi bor også lager i stand koldtbord. Blir vel kanskje 25-30stk. Litt usikker på faddere enda, vil ha noen venner men redd for å skuffe andre... Kunne helst tenkt meg å ha dåpen på hjemstedet mitt sånn at bestemor kunne fått vært med men har slått det fra oss, det blir rett og slett for slitsomt med reisingen og alt styret. Det er snakk om 5 timer reisevei... Tenker å ha den i slutten av september eller oktober. Orker ikke ha den rett opp i julestria som flere andre her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 29. juni 2011 #2191 Del Skrevet 29. juni 2011 40 stykker Ruccola?? Det er jo rene bryllupet, hehe. Stor familie dere da? Vi blir vel ca 20 tror jeg, denne gangen tror jeg ikke vi skal ha det hjemme. Ja, har stor familie. Dette er da bare søsken med barn, foreldre, besteforeldre og faddere... Vi vil også ha det på et lokale der de ordner alt og vi kan komme til duk og dekket bord, og dra derifra uten å tenke på noe. I min familie er det vanlig med dugnad på dåper, så skal bli godt for dem å slippe unna denne gangen tenker jeg (Da tenker jeg spesiellt på mamma som har mange barnebarn og har laget maten til de fleste dåpene) Aner ikke hva det vil koste, det har vi ikke sjekket enda, men nå er ihvertfall penger satt av, så får vi ta det etter babyen er kommet på utsiden Jeg var døpt når jeg var 1,5 mnd selv, sikkert fordi jeg har bursdag i oktober, og de også ville slippe å komme oppi julestria Vi har sjekket nettsidene til kirken, og funnet et par datoer som kan vere aktuelle. Prøver å unngå de gudstenestene som har nattverd, for da tar det så mye lenger tid i kirken Hverken jeg eller sambo er personlig kristne, men ingen av oss har noe i mot å vere i kirken og vi respekterer de som ER personlig kristne. (Vi har begge vert aktive i TenSing, Yngres og diverse kristne organisasjoner oppigjennom oppveksten. ) Hadde vi hatt tradisjoner for navnefester her vi bor, hadde vi nok kanskje vurdert det, men sånn vi står pr i dag er dette det som er riktig for oss Har forresten sånn kynnere i dag! Ikke noe regelmessig, men har nok gjort litt for mye på jobb i dag tenker jeg Så nå ligger jeg på sofaen og slapper av, mens venter på at sambo skal komme fra jobb og lage middag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 29. juni 2011 #2192 Del Skrevet 29. juni 2011 I morgen er det halv dag på jobb så går jeg ut i permisjon! 37 uker i dag Har lagd ostekake til kollegene mine Gleder meg til masse spenning og action her inne nå! Hadde siste dag på jobb på fredag! Så nå blir det MYE KG framover! (Hva skal man finne på??!) Godt det blir litt action her! Vi lurer veldig på dåp - mannens familie er katolsk, men han føler ikke noe tilknytning til noe religion/kirke. Jeg er døpt og konfirmert, men føler meg mindre og mindre "religiøs" (har min personlige tro, uten at den "matcher" helt inn i noen religion..) Føler derfor det blir litt hyklerisk å døpe i kirken. Har lyst til å ha en fest for barnet - både fordi det er tradisjon og fordi man får samlet familiene - men føler kanskje HEF heller ikke helt er vår ting.. Hmh, må undersøke om det finnes andre alternativer - kanskje bare en privat navne/fødselsfest? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 29. juni 2011 #2193 Del Skrevet 29. juni 2011 Her kom plutselig murringer og kynnere tilbake for noen timer siden sammen med litt blodig slimpropp... Jeg håper virkelig det gir seg igjen denne gangen også, selv om det er kraftigere, og kynnerene er konstante Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 29. juni 2011 #2194 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Du er vel bare dager unna termin nå Sunshine Hvorfor håper du det gir seg? De fleste syns vel det er helt ok å føde litt før temin og ikke gå laaaangt over EDIT: kom på nå at du skrev at du trengte litt mer tid til å bli klar Har du ting du ikke er klar med også, eller er det bare at du ikke er helt klar tankemessig? Endret 29. juni 2011 av Ruccola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diabla Skrevet 29. juni 2011 #2195 Del Skrevet 29. juni 2011 Vi hadde bare en egen navn fest for førsta mann vi.. Der vi bare samlet familien og koste oss med mat og kaker. Fikk fine gaver.. Vi bare kallte det for Navnfest vi. Kommer til å gjøre det samme med neste mann og. Ingen av oss er noe kristene, og jeg syns det er teit at vi skal da sitte i kirken å love ting vi aldri kommer til å holde. Selv om noen i familen kanskje ble skuffet for at vi ikke valgt kirken ble det en fin dag fordet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 29. juni 2011 #2196 Del Skrevet 29. juni 2011 Jeg må si jeg er misunnelig på dere som skal føde nå og tenker at jeg godt kunne ha byttet plass med deg sunshine. Jeg kan forstå at du ikke føler deg klar, men for meg som er så klar som et egg blir det hele så... Vet ikke hvordan jeg skal forklare det jeg Poenget mitt er vel at jeg på en måte forstår deg uten å kunne sette meg i situasjonen selv Litt dårlig forklart det der men Uansett så må du ha masse lykke til dersom det tar seg opp, men siden dere har litt ting å ordne så får vi håpe du klarer å knipe igjen litt til Her gikk slimproppen om morgenen den 4. juli, hadde smårier hele dagen sammen med blod og klokken 21.00 ganske nøyaktig skjønte jeg at det var igang. Klokken 07.02 den 5. juli kom gullgutten vår til verden Åh, husker det som det var i går, et magisk øyeblikk. Dere har litt å glede dere til dere som er 1.gangs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 29. juni 2011 #2197 Del Skrevet 29. juni 2011 Jeg tror sunshine har litt igjen å få ferdig før hun er fødeklar, stemmer ikke det? Vi lurer veldig på dåp - mannens familie er katolsk, men han føler ikke noe tilknytning til noe religion/kirke. Jeg er døpt og konfirmert, men føler meg mindre og mindre "religiøs" (har min personlige tro, uten at den "matcher" helt inn i noen religion..) Føler derfor det blir litt hyklerisk å døpe i kirken. Har lyst til å ha en fest for barnet - både fordi det er tradisjon og fordi man får samlet familiene - men føler kanskje HEF heller ikke helt er vår ting.. Hmh, må undersøke om det finnes andre alternativer - kanskje bare en privat navne/fødselsfest? Sånn hadde vi det sist! Jeg er døpt og konfirmert og selv om jeg har "min egen religion" skulle jeg veldig gjerne døpt M. Mannen derimot er ikke døpt eller konfirmert og for ham var det komplett uaktuelt å stå foran i kirken og lyve til presten og hele menigheten og alt det kirken står for om at han har tenkt til å oppdra barnet i den kristne tro. Jeg mener nå at "den kristne tro" er ganske vidt, men han var ikke til å rikke. Han kunne godt ha giftet seg i kirken og lovet foran alle at han skal være snill og grei mot meg, for det løftet har han tenkt til å holde, men å stå å lyve i en dåp var alt for hyklersk for ham. Jeg er på en måte enig i tankegangen, men ikke helt i hva som ligger i "den kristne tro". Vi undersøkte litt om HEF, men syntes det var feil å melde seg inn der bare for å få være med på en seremoni. Det passet også veldig dårlig tidsmessig. Å arrangere noe selv hjemme ville liksom bare bli et vanlig familieselskap, så det føltes også feil og det ville føltes enda mer rart å komponere sin egen seremoni hjemme i stua med allsang og dikt osv med våre familier. Så vi endte med ingenting På ettårsdagen ba vi inn og sa at "dette er M's alternativ til dåp", men så var det så mange som ikke kunne komme helt i siste liten (sykdom ol), at det ble liksom ikke noe spesielt over det heller (annet enn store gaver). Synes det blir feil å lage navnefest for nr to når eldste ikke fikk det, men nå når jeg skriver om det føler jeg for å sjekke ut HEF igjen. Spesielt datoer siden det var en viktig årsak til at det ikke ble noe sist. Godt dere tok dette opp Ang penger så fant jeg i dag ut at jeg har fått feriepenger + lønn + skattepenger i løpet av kort tid og det ble over 100tusen utbetalt Nå får jeg ingen lønn i juli da, men det var mye penger inn på en gang. Har vært superfornuftig i våres og tenkt som så at dette er den siste tiden på veldig, veldig lenge jeg tjener såpass godt som jeg gjør. Jeg vil ta noe/endel ulønnet permisjon og så gå ned i stilling, så jeg har spart endel både for å lære å leve med redusert forbruk og ikke minst for å bygge opp bufferkontoer. Årets ferie og skattepenger går til bufferkontoer, både mine og felles, så jeg føler ikke at jeg kan "gå på shopping", men det gir meg en STOR tilfredsfølelse at jeg klarte spareplanen mer enn forventet Fortalte jeg alt om det huset jeg falt så pladask for? Kjøp og salg passer maks dårlig nå og heldigvis blei jeg litt skuffa da jeg kom på visning. Det har stått tilsalgs i høst også og jeg tenker som så at om det fortsatt er tilsalgs en god stund til, da legger vi inn et skambud (som er det eneste vi har råd til når takst er 4,7 mill). Det er egentlig forbaska at det skulle dukke opp akkurat nå og ikke om 2-3år. Jeg er på en måte redd for å begynne prosessen på nytt med å tenke på det dag og natt, på en annen side er jeg redd for at det går til skampris og vi kunne vært med i leken, om vi bare hadde tenkt oss godt om begge to.. Jeg vet ikke hvor mye nytte andre har av å lese om alle mine detaljutspill, men for meg renser det godt opp i hjernen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 29. juni 2011 #2198 Del Skrevet 29. juni 2011 Helt greit å lufte hjernen litt her inne kiri, vi er mange med mange tanker for tiden Syns absolutt du kan lage en liten navnefest for nr to selv om du ikke hadde for nr 1 Trenger jo ikke å vere så høytidlig, bare en samling av nære og kjære, med litt lett mat og noen kaker Hve er forresten egentlig dette HEF greiene dere snakker om alle sammen? Her er alternativet en navnefest på frelsesarmeen tror jeg. Aldri vert selv da. Var på en navnefest i ålesund for noen år tilbake, sånn Humanistisk. Men der trengte man ikke vere innmeldt på noen slags måte, det sa de til og med i "talen" før de presanterte barna (Var 8-9 barn der den dagen, alt fra 3 mnd til 10 mnd gamle) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 29. juni 2011 #2199 Del Skrevet 29. juni 2011 Jo, tror hun hadde litt igjen. Også har det vel vært oppussing og slike ting oppi alt Ikke så lett å følge med på alle sammen, men en får et visst bilde av hver enkelt. Spent på hvordan det har utviklet seg der, det er jo så spennende nå Synes det er fint at du får luftet tankene Kiri, og jeg leser det mer enn gjerne 100.000 er en god del penger så det må være deilig å vite at kontoene er fylt opp i tilfelle. Vi fikk ikke skattepengene i juni og ble passe skuffet over det Men, de pengene kommer jo enda bedre med i august og da er det ikke så mye å bruke pengene på av tull og vas som det ville vært nå. Typisk å spise ute, sommerleker, ekstra mat etc.. Ting vi egentlig ikke trenger. Da er det mye bedre at de kommer etter sommeren så vi kan fylle opp hver konto litt samt spare til dåp og bursdag/julegaver. Jeg vet ialleall at jeg skal ut å spise på big horn litt etter fødselen, der har vi ikke spist på over 2 år og jeg har lenge tenkt på det Ikke det første vi tar oss råd til når det koster 1000,-. Da blir det heller en go' helg biff fra kiwi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 29. juni 2011 #2200 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Smertefri fødsel - det er et ganske provoserende utsagn Men flere beretter om drømmefødsel, angstfri fødsel, fødsel der man har kontrollen, og altså smertefri fødsel!, etter å ha lært seg det jeg går på kurs for å lære nå. Juhu! Nå har jeg altså begynt på mitt fødselsforberedende kurs, og jeg gleder meg allerede til det å føde! Jeg har gått fra å være nervøs og bekymret for hvordan fødselen skal gå av stabelen - spesielt fordi jeg ingen epiduralbedøvelse kan få - til å være kjempenysgjerrig på hvordan dette blir, og jeg føler det som om jeg kommer til å være helt klar. "Smertefri fødsel" er ganske nøyaktig navnet på det kurset jeg går på for å lære meg mer om fødselens faser, hvordan kroppen er i endring underveis i en fødsel, hvilke mekanismer som inntrer når, hvilke hormoner som er i spill og hvordan jeg bevisst kan arbeide med kroppen og fasilitere prosessen som er i gang. Flere av dere har helt sikkert hørt og lest om Lamaze-teknikken, og flere elementer herfra er innlemmet i kurset jeg deltar i. Så langt har vi lært oss avslapningsteknikk for å gi livmoren best mulig vilkår å arbeide under, når veene kommer i utvidelsesfasen. Jeg skal, ved å fokusere på å slappe av i tre punkter: kjeve/munn, skuldre og håndflater, "lære" hele kroppen min å slappe av i høyest mulig grad, slik av livmoren skal få rikelig med blod tilført, og dermed kan jobbe optimalt, og med et minimum av (om noen overhode) smerte. For å videre sikre de beste livmor-arbeidsvilkår, så skal jeg fokusere på å puste riktig: ta noen dype innåndinger INNEN sammentrekningene begynner, for deretter å pese som en varm hund mens sammentrekningene står på. Altså en overfladisk pustemåte som sikrer at diafragma/mellomgulvt ikke presser ned på livmoren. Når sammentrekningene topper, setter jeg opp tempoet på pustingen, og setter det ned igjen når de begynner å ebbe ut. ..og dette skal jeg øve meg på frem til fødselen, så jeg vet hvordan jeg skal gjøre det når det hele står på for full skrue.. I dag har jeg øvd meg på å puste og pese overfladisk i 1 minutt og 10 sekunder - det er altså ikke lengre de lengste veene varer... Synes dette er så kult! Så er det bare å innstille seg på at sjansene er gode for at jeg er en av de 90% gravide som føder normalt, og ikke får et barn i seteleie eller annet som skulle komplisere det hele - og så kan jeg kanskje helt slippe for behov for smertelindring i form av legemidler. Bare for å presisere: Thumbs up for at vi har så mange fine farmasøytiske smertelindringsmuligheter, og jeg er absolutt tilhenger av at man skal ta dem i bruk når man har behov for det! Det som er viktig for meg, er imidlertid at jeg ikke er redd, at jeg føler jeg har kontrollen over hva som foregår - og at jeg slipper fra fødselen med minst mulig smerte underveis. Ny kursdag i morgen - will keep you posted! Endret 29. juni 2011 av Pastill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå