LineGourmet Skrevet 27. juni 2011 #2161 Del Skrevet 27. juni 2011 I dag har jeg hatt mye murringer, og slimproppen har antagelig begynt å gå. Jeg håper ikke det betyr så veldig mye enda for jeg trenger litt mer tid på å bli klar Oh wow! Spennende! Jeg tipper fødsel om 1 uke da, så har du litt ekstra tid på deg til å bli klar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 27. juni 2011 #2162 Del Skrevet 27. juni 2011 En uke er passende Har ikke så mye murringer lenger, men får kynnere av å gjøre nesten ingenting. Og jeg har fått den fine vaggete gangen Kanskje hodet endelig har festa seg i løpet av natta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 27. juni 2011 #2163 Del Skrevet 27. juni 2011 Spennende Sunshine Ønsker deg ihvertfall lykke til, og så får du passe på å få mye hvile fremover! Du ur jo ikke langt ifra termin da, så kan jo skje når som helst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 27. juni 2011 #2164 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg fikk min første dagen etter at slimproppen gikk Men det kan jo ta flere dager også, så vanskelig å si.. Men du får holde oss oppdatert da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 27. juni 2011 #2165 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg tror jeg mistet slimproppen ganske lenge før jeg fødte sist (flere uker?) Om det går an da... Støtter meg til andres kloke og gode ord til deg, Meaty. Det kan alle her inne vite, at "alle" nybakte mødre har humør som følger barnet. Det er IKKE bare idyll å bli mamma. (Føler jeg er den som svartmaler en masse, men jeg tror mange kan ha godt av å være bittelitt forberedt på det og ikke minst huske å ha lest at det er helt normalt når man står der med alle de negative følelsene og føler at "dette er jo helt feil, det skulle jo være idyll".) Til dere som har to barn fra før: Har dere tips og råd om hvordan det er å få barn nr to? Hva var annerledes fra å få nr en? Hva bør man være forberedt på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 27. juni 2011 #2166 Del Skrevet 27. juni 2011 Som svar på et annet spm her: Om man føder for tidlig blir man normalt på sykehuset fram til termin. Om ting går bra og man føler seg klar for det slipper mange hjem før den tid. Fordelen med å få så tidlig at man er lenge på sykehuset er at man rekker å komme ordentlig inn i rutiner ol før man står der alene hjemme og ikke vet hva man skal gjøre. Det følte i hvertfall en god venninne. Selv syntes jeg det var skikkelig skummelt å ikke ha en tråd jeg kunne dra i med det resultat at det kom noen kyndige fagpersoner og hjalp meg med M. Da jeg fortalte dette til min jordmor nå så sa hun at da hun var ferdig utdannet sykepleier og jordmor og kom hjem med sitt første barn hadde hun lagt barnet på sofaen og tenkt: "Om du begynner å skrike nå, så vet jeg ikke hva jeg gjør!" Det var nok svartmaling for i kveld Jeg gleder meg til å se hvordan min lille jente ser ut! I dag var vi på UL for å sjekke morkaka som heldigvis ikke lå foran åpningen. Jordmor prøvde lenge å få til et 3D-bilde av ansiktet, men måtte gi opp. Tissen derimot gikk med det samme, så ut fra undersøkelsen kom vi med ett bilde av ei lite sjenert jente Alt var bra så langt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. juni 2011 #2167 Del Skrevet 28. juni 2011 Så fint å høre fra deg Meaty, godt å høre at gutten din er sterk. Det høres det ut som dere er også og det er bra i en vanskelig tid Nå må han vokse seg stor og sterk så dere kan slippe bekymringer. Heldigvis er det sommer noe som kanskje gjør det litt lettere for dere? Med lyse dager, besøk og ferie. Så spennende å lese om dere som er klekkferdige og bare har noen dager igjen til termin. Selv har jeg ikke så mange gleder ved svangerskapet denne gangen og jeg har såå dårlig samvittighet for lilletulle inni magen for det betyr ikke at vi ønsker henne noe mindre. Hun er like ønsket som storebror, men svangerskapet denne gangen er ganske mye tøffere denne gangen. Gråter i ett sett og er generelt veldig sliten. Med bekkenløsningen og det å ha vært 100% sykemeldt siden januar tærer på. Har tatt ibruk krykkene igjen og de er herlige å ha på det verste Jeg begynner å ha mer og mer tro på min termin og er forberedt på å få rundt 16-18. august selvom jeg vet at jeg kan ende opp veldig skuffa. Vel, det er det som holder litt av motet oppe nå, for jeg orker ikke tenke på å skulle gå slik i 9 uker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 28. juni 2011 #2168 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg syns det egentlig er fint at du svartmaler litt jeg kiri Selv er jeg født pessimistisk/realistisk og er helt forberedt på at dette kommer til å bli tøft! Både fødsel og tiden etter.. Har forøvrig innstilt kroppen på at han kommer langt over tiden, så selv om jeg er 38 uker i dag "vet" jeg at det er ca 4 uker igjen :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 28. juni 2011 #2169 Del Skrevet 28. juni 2011 Signerer flere andre her, om at det er greit med litt "svartmaling" også - det BLIR jo en stor omveltning, og tenker at det kan ta på alle og enhver! Vi var på fødselsforberedende kurs i går, og følte i grunn at jeg fikk svar på en del, ikke minst var det nyttig for mannen! Det var jo fullt av bittesmå babyer overalt, og han gikk bare rundt med et salig smil - hans pappahormoner er iallefall på plass! Jeg har egentlig ikke lest så mye om fødsel, så det var greit å få litt detaljer om hvordan det faktisk foregår. Fikk høre at de vurderte å skru av lystgassen på Ullevål i sommer - fordi den visstnok lekker litt, og da blir alle jordmødrene påvirket.. Selv om det er dumt at man eventuelt mister det alternativet må jeg fnise litt av hvordan det hadde sett ut om hele avdelingen hadde vært full av "høye", fnisete jordmødre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 28. juni 2011 #2170 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg syns det egentlig er fint at du svartmaler litt jeg kiri Selv er jeg født pessimistisk/realistisk og er helt forberedt på at dette kommer til å bli tøft! Både fødsel og tiden etter.. Jeg hører nok også til de pessimistiske/realistiske. Pleier å si jeg er ingen pessimist men en optimist med erfaring Jeg tenker heller det verste og blir positivt overrasket i stedet for å tenke positivt og bli skuffet... Fikk høre at de vurderte å skru av lystgassen på Ullevål i sommer - fordi den visstnok lekker litt, og da blir alle jordmødrene påvirket.. Selv om det er dumt at man eventuelt mister det alternativet må jeg fnise litt av hvordan det hadde sett ut om hele avdelingen hadde vært full av "høye", fnisete jordmødre Tanken på de fnisende jordmødrene er jo festlig da, men jeg skulle helst se at vi som skal føde der får det alternativet. Det er liksom det og epidural som er mest aktuelt for meg. Sånn saltvannsinjeksjoner og petidin vil jeg aller helst unngå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 28. juni 2011 #2171 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Jeg har egentlig ikke lest så mye om fødsel, så det var greit å få litt detaljer om hvordan det faktisk foregår. Fikk høre at de vurderte å skru av lystgassen på Ullevål i sommer - fordi den visstnok lekker litt, og da blir alle jordmødrene påvirket.. Selv om det er dumt at man eventuelt mister det alternativet må jeg fnise litt av hvordan det hadde sett ut om hele avdelingen hadde vært full av "høye", fnisete jordmødre Hun på "mitt" svangerskapskurs sa at det stadig gikk rykter om det men at det ikke stemte De hadde dog satt ned styrken eller trykket eller noe sånt med 10 % nettopp av hensyn til jordmødrene, men at dette ikke kom til å påvirke oss... Jeg har også satt min lit til lystgass + vann og varme og kanskje litt lokalbedøvelse i utdrivelsesfasen. Men vi får nå se! Noen som vet om de har bleier til mor og barn på sykehotellet eller om man må ha med sånt? Vet at man må ha med egne klær... Jeg hører nok også til de pessimistiske/realistiske. Pleier å si jeg er ingen pessimist men en optimist med erfaring Jeg tenker heller det verste og blir positivt overrasket i stedet for å tenke positivt og bli skuffet... Sånn er jeg også Bedre og bli positivt overrasket enn og sitte og rosemale og fantasere på forhånd og treffe DEN veggen lissom... Endret 28. juni 2011 av Møffi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #2172 Del Skrevet 28. juni 2011 Fikk høre at de vurderte å skru av lystgassen på Ullevål i sommer - fordi den visstnok lekker litt, og da blir alle jordmødrene påvirket.. Selv om det er dumt at man eventuelt mister det alternativet må jeg fnise litt av hvordan det hadde sett ut om hele avdelingen hadde vært full av "høye", fnisete jordmødre Her tilbyr de ikke lengre lystgass som alternativ nettopp pga at det lekker (dårlig ventilasjon/gammelt sykehus). Er vel en to år siden de sluttet med det, både på sykehsuet hvor jeg bor, og i begge nabobyene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. juni 2011 #2173 Del Skrevet 28. juni 2011 Jeg vet igrunnen ikke om lystgassen hadde så voldsom stor effekt på meg sist, for når de skrudde den av og bare brukte oksygen så merket jeg ingenting før de gav beskjed at det kun var oksygen :gjeiper: Ganske teit å si når en ligger der og føler det hjelper, etterpå hjalp det jo ingenting. Med lystgass så må du automatisk konsentrere deg mer om å puste riktig, så det kan være til like stor hjelp med oksygenmaske om man kan få det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 28. juni 2011 #2174 Del Skrevet 28. juni 2011 Minnimusepus, det er lov å ha vondt og å være grundig lei, uten at du skal føle at du "ikke ønsker barnet nok". Den dårlige samvittigheten din kan du ikke bruke til noenting annet enn å slå deg selv i hodet med Klem til deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastill Skrevet 28. juni 2011 #2175 Del Skrevet 28. juni 2011 I dag skal jeg på kurs i "smertefri fødsel" - jeg er så spent!!! Vil dele mine erfaringer når jeg er tilbake foran skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myzia Skrevet 28. juni 2011 #2176 Del Skrevet 28. juni 2011 Tanken på de fnisende jordmødrene er jo festlig da, men jeg skulle helst se at vi som skal føde der får det alternativet. Det er liksom det og epidural som er mest aktuelt for meg. Sånn saltvannsinjeksjoner og petidin vil jeg aller helst unngå... Jeg vet igrunnen ikke om lystgassen hadde så voldsom stor effekt på meg sist, for når de skrudde den av og bare brukte oksygen så merket jeg ingenting før de gav beskjed at det kun var oksygen :gjeiper: Ganske teit å si når en ligger der og føler det hjelper, etterpå hjalp det jo ingenting. Med lystgass så må du automatisk konsentrere deg mer om å puste riktig, så det kan være til like stor hjelp med oksygenmaske om man kan få det De sa ingenting sikkert (vi fikk ikke tak i noe jordmor som kunne svare), men hvis det er som Møffi sier, så er det kanskje bare rykter som går. Har liksom også sett for meg at lystgass er mest aktuelt - men det er vel kanskje individuelt også. Puste-konsentrasjon er nok kanskje det som gjør susen! Jeg har uansett byttet til Drammen sykehus nå - fordi det blir nærmere det nye huset, og de hadde visst ganske mye mindre trykk der.. Hva er grunnen til at du ikke vil prøve sånne saltvannspapler og sånt, mjau-mjau? Synes det hørtes ganske ok ut.. (fikk litt skrekken for epidural!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 28. juni 2011 #2177 Del Skrevet 28. juni 2011 Fikk høre at de vurderte å skru av lystgassen på Ullevål i sommer - fordi den visstnok lekker litt, og da blir alle jordmødrene påvirket.. Selv om det er dumt at man eventuelt mister det alternativet må jeg fnise litt av hvordan det hadde sett ut om hele avdelingen hadde vært full av "høye", fnisete jordmødre Haha, mannen er av typen som er ekstremt nysgjerrig og jeg visste at han hadde veldig lyst til å prøve den lystgassen. Så under fødselen ga jeg han maska (man bruker den bare under/mellom riene, ikke hele tiden) og han dro inn litt gass, men merket ingen ting. Han ga det et siste forsøk og tok et skikkelig magedrag og blei visst skikkelig fnisefull i samme øyeblikk. Dette fortalte han meg etterpå og klarte å uttale seg slik til meg som hadde liggi der og hatt det forferdelig vondt: "jeg blei skikkelig fnisefull av den lystgassen, jeg - BLE IKKE DU???" Fnisefull var vel så langt unna jeg kunne komme, men godt gjorde den! I dag skal jeg på kurs i "smertefri fødsel" - jeg er så spent!!! Vil dele mine erfaringer når jeg er tilbake foran skjermen Fortell fortell! Merker jeg har glemt enormt når jeg leser om alternativer dere nevner her inne. Saltvannspopler er himmelen for noen og helvete for andre. Det gjør visst først forferdelig vondt for deretter å virke, mener jeg å huske. Overtid på jobben i dag. Kom inn i et effektivt modus på slutten av dagen og har så dårlig samvittighet for alt jeg skal få ferdig på jobben innen fredag i neste uke, at jeg ba mannen hente i bhg. Nå har effektiviteten gått over til andre ting, så kanskje på tide å komme seg hjem... Dog med bedre samvittighet enn på lenge. Å få unna sånne saker som skulle vært gjort for leeenge siden er virkelig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. juni 2011 #2178 Del Skrevet 28. juni 2011 Minnimusepus, det er lov å ha vondt og å være grundig lei, uten at du skal føle at du "ikke ønsker barnet nok". Den dårlige samvittigheten din kan du ikke bruke til noenting annet enn å slå deg selv i hodet med Klem til deg!! Ja, har en lei tendens til å ha dårlig samvittighet over alt så slike ord hjelper faktisk Har fått beskjed av mannen om å prøve å skyve samvittigheten litt unna noen ganger men ikke alltid så lett... Når det gjelder disse saltvannsgreiene så har jeg hørt at de er dritvonde. Virker nesten som det er mer vondt å stikke enn det hjelper. Men alle er forskjellige, det er det som er så spennende med fødsler. Jeg skal til samtale med jordmor på sykehuset den 8. juli for å gå gjennom forrige fødsel og skrive ned ønsker rundt denne. Tror jeg kommer til å skrive at jeg muligens vil ha epidural dersom fødselen drøyer eller om siste del går sent som sist. Jeg ønsker også lystgass dersom det er mulig samt at de klipper meg istedetfor at jeg revner slik jeg gjorde sist. På sykehuset i Kr. sand er de visst kjempeflinke til å passe på at man ikke revner og sitter med varme kluter hele tiden. Har hørt masse positivt om drammen sykehus myzia, der tror jeg du er i gode hender Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 28. juni 2011 #2179 Del Skrevet 28. juni 2011 Flink du er Kiri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 28. juni 2011 #2180 Del Skrevet 28. juni 2011 Da skal jeg endelig somle meg til å få samlet papirer og gå å levere til NAV Sitter å oppdaterer meg nå på hva de må ha, så sjefen kan lage til i morgen Så skal jeg faktisk begynne å pakke fødebagen denne uka har jeg bestemt meg for! Og så skal jeg ringe føden og be om omvisning der. På tide å begynne å ordne litt sånne ting nå, jeg er vist alltid i siste liten jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå