Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

Legen min var i allefall veldig opptatt av at jeg hadde det bra på jobb og at det gikk fint å jobbe 100%. Hvis jeg hadde sagt jeg var veldig sliten er jeg rimelig sikker på at han hadde sykemeldt meg hvis jeg ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag tidlig lå jeg for første gang og så på at magen beveget seg når lillefrøkna sparket :rodmer:

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen av dere jenter har handlet!! :hakeslepp: ..nå ble jeg nesten stressa! Ikke tvil om kjære måå begynne på barnerommet i helga så vi får handla inn mer!! :ler:

Slapp av!! Babyer er anbefalt å sove i samme rom som foreldrene det første 1/2 (eller var det hele?) året, så barnerommet var for oss ikke annet enn oppbevaringsrom (les bod/lager) veldig lenge. Om dere har råd til å kjøpe mye på en gang går det helt fint å skaffe ting fort. Jeg syntes at mye av jobben var å bestemme seg for hva man vil ha (sånn eller sånn vogn/stellebord osv) og dette kan også gjøres fra sykehuset om man skulle føde maaaange uker for tidlig og bli liggende der tilsvarende lenge. Det finnes massevis av lister over alle mulige småting som man kan sende andre ut med. Alt ordner seg :)

Jeg har forresten fått innbydelse til skolejubileum, det er 20 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen.

En annen ting er at jeg ble en del mobbet på den tiden, og det er et par stykker jeg godt kan klare meg uten å møte...kanskje jeg kan se an om disse takker ja, for arrangementet ligger på Facebook så jeg kan se hvem som skal dit.

Vet du, jeg synes du skal dra. Vi hadde jubileum fra barneskolen for en del år siden og da var det så godt å se hvordan de som var klassens hakkekyllinger var så sterke og flotte folk i dag. Tror de hadde veldig godt av det selv og komme tilbake og bevise for alle at "se så bra jeg klarer meg, jeg lot meg ikke knekke av dere som ikke behandlet meg bra", mens flere andre "av de kule" surret med studier og strøk i fag og måtte gå om igjen og byttet skoler og surret verre rundt var disse både blitt trygge, reflekterte og ansvarlige.

Så gå og bevis for alle (inkl deg selv) at du har det utmerket i dag med mann og kommende baby :) Du kommer ikke til å få et eneste spm om alkohol og du kan kose deg over de kule som helt sikkert ikke er så kule lengre. (Har et par skikkelig gode eksempler hvor skolens, og her snakker vi ungdomsSKOLENS - ikke klassens, kuleste gutt i dag er ute av ruskjøret, men ikke tør åpne munnen på en privat middag med 6 stk fordi han ikke kjente et av parene!)

Hva tenker dere om bæretøy? Skal dere ha det? I tilfelle hvilken type? Og dere som eventuelt har erfaring, hva anbefaler dere?

Vi hadde elastisk bæresjal til M og jeg hadde gått på veggen uten! M gråt mye de første tre mnd og det eneste som roet henne var å putte henne i sjalet og gå opp og ned trappa (med hørselvern på den som bar). Vi kunne gå runder i stua også, men fant ut at trappa var mest effektiv. Deretter var kvelden reddet med en rolig baby på magen. Åh, jeg skal definitivt ha bæresjal igjen!

Deretter gikk vi over til, eh, hva het den igjen, sånn butterfly som en linket til her inne. Det er et veldig godt alternativ til babybjørn (da sitter de riktig og belaster ikke ryggen/hofter) og den eneste ergonomiske bæreselen hvor man kan putte babyen oppi FØR man tar "sekken" på seg. Jeg sydde meg en mei tai, men brukte den aldri noe særlig siden knytingen blei så plundrete i forhold til butterfly'n. Kjøpte også en slynge brukt, men fikk aldri dreisen på den.. Men for de som fikk det gikk det mye raskere å putte babyen i slyngen enn i bæresjal.

Vi brukte bæretøy først og fremst til byssing hjemme, men også på flyturer ol. Jeg brukte det aldri i byen, for da syntes jeg det var greiest med vogn siden man alltid skal ha med seg så mye + at man handler og vogna da er genial stableplass. Vi gikk også Besseggen da M var 1/2 år med henne i butterflyen. Den blei også brukt en del ved barnehagestart og vi fikk hjem et utslitt barn som trengte å bli båret (under middagslaging og andre upassende tider).

Jeg opplever ikke at M ble avhengig av å bli båret annet enn de første tre mnd, men da var jo alternativet at hun gråt og vi hadde blitt helt sprø.

Sånne sjal, er de ikke vanskelige å knyte riktig? Ville vært redd for å miste ungen i gulvet mens jeg prøvde å knyte... :sjenert:

Sjal knyter man først og putter ungen deretter oppi. Den første tiden hadde jeg ikke to ledige hender, men 1,5 men det føltes mye likevel. Med Mei tai og andre formsydde bæreseler er man redd for å miste i gulvet, men kan da stå på kne i senga til man får inn knyteteknikken. De brukes også ofte når barnet er litt større.

Telise:

Jeg er nå 30% sykmeldt fordi jeg ikke har energi til alt! Inntil nylig var jeg 50% sykmeldt men ble da kvalm så fort jeg ble sliten/sulten. Min eneste "fysiske" plage nå er at jeg sover dårlig om natten. Jeg har en toåring og en mann som jobber MYE og har allerede nedtelling til ferie/permisjon og orker ikke være superkvinne denne gangen som jobber fulltid helt ut, slik jeg ville sist. Da hvilte jeg nesten all tid utenom jobb, men det går rett og slett ikke nå. Da jeg 4 uker før permisjon ba om 20% sykmelding fordi jeg ikke følte at jeg hadde energi nok, mente legen at det ikke monnet med noe under 40% og ville sykmelde meg mer, men jeg fikk det som jeg ville likevel.

Om man stiller spm på hodet: hvis du blir sykmeldt 100% for en kortere periode for å ta deg inn og deretter jobber litt. Ville du ANGRET på det??

Har en venninne som angrer på at hun ikke sykmeldte seg i andre svangerskap fordi det gikk litt mer ut over ekteskapet at hun alltid var så sliten, enn hva hun skjønte før leeenge etterpå. De er ikke skilt eller noe, men småbarnsfasen er ikke akkurat en glanstid sånn forelskelsesmessig :sjenert:

Staten tjener MYE mer på at dere holder sammen som par enn å betale deg litt sykepenger nå! Jeg har ikke dårlig samvittighet for min sykmelding som er av samme grunn som deg, men som jeg har hatt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men spurte hun faktisk hvorfor du er sliten? Hvor dum går det ann å bli? :klaske: Hun har vel ikke vært gravid selv tenker jeg? Alle mine kolleger er veldig opptatt av min helse, og er så klare på at jeg må si ifra hvis jeg er sliten og trenger avlastning. Og det er bare 3 av dem som har barn og vet hva de snakker om!

Å herregud, bare 15 uker? Det betyr at det er 12,5 uke til vår snuppe kommer :daane:

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av!! Babyer er anbefalt å sove i samme rom som foreldrene det første 1/2 (eller var det hele?) året, så barnerommet var for oss ikke annet enn oppbevaringsrom (les bod/lager) veldig lenge. Om dere har råd til å kjøpe mye på en gang går det helt fint å skaffe ting fort. Jeg syntes at mye av jobben var å bestemme seg for hva man vil ha (sånn eller sånn vogn/stellebord osv) og dette kan også gjøres fra sykehuset om man skulle føde maaaange uker for tidlig og bli liggende der tilsvarende lenge. Det finnes massevis av lister over alle mulige småting som man kan sende andre ut med. Alt ordner seg :)

Stresser ikke, var ment som en spøk den kommentaren. Var kanskje litt utydelig der :gjeiper: Har foresten tenkt å ha den lille på vårt soverom ganske lenge, men vil allikevel ha ferdig barnerommet. Rett og slett fordi at vi har ventet på å gjøre "rotrommet" til barnerom siden vi kjøpte leiligheten for to år siden :)

Håper alle har en fin søndagskveld! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de som har hatt veldig lette svangerskap er de som spør om slike ting. Eller så har de ikke vært gravide selv, teit spørsmål forresten :sjenert:

Når det gjelder svangerskap er det nok vanskelig å sette seg inn i hver enkelts opplevelse og "plager". Jeg har til nå merket utrolig stor forskjell fra nummer 1 og her har dette svangerskapet vært mye tyngre enn første.

Nei, jeg ville ha snakket med legen og blitt enige om hva som passer best og informert sjefen samtidig :)

Så deilig med bevegelser utenpå magen :rodmer: Skriv ned datoene, det er utrolig moro å se på i ettertid :)

Vi gjorde også ferdig barnerommet, men det ble jo bare stående der i flere måneder. Men så er det jo så koselig å ha noe å pussle med fremover mot fødsel, så jeg ville gjort det samme nå hadde det ikke vært for at vi allerede har en storebror som okkuperer rommet :fnise:

Mitt prosjekt blir sengen og den skal jeg kose meg gløgg ihjel med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ruccola

I dag tidlig lå jeg for første gang og så på at magen beveget seg når lillefrøkna sparket :rodmer:

Det gjorde jeg også i dag! :rodmer:

Lå i sofaen og hadde brettet ned buksekanten.

"dro" litt i huden på magen, sånn at livmoren hadde helt stram hud utenpå (Dro liksom navlen litt oppover med hånden, om det forklarer hva jeg mener :fnise: )

Da så jeg og kjære de sterkeste sparkene fra utsiden! :strix:

Sterke lillle Ruccoliten vår! :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre om bevegelser utenpå magen. :rodmer:

Kan så vidt se det her også, men jeg kjenner det veldig godt når jeg holder på magen.

Vi har 3 barn fra før, men vi huset har vi bare 4 soverom. Bestemte oss for å ofre tv-stuen og gjøre den om til et soverom. Men i går ombestemte vi oss. Barna beholder de rommene de har, tv-stuen består og babyen sover med oss det første året. Deretter får vi se hvordan vi gjør det: 17 åringen snakker jo om å flytte ut: kanskje det da blir en omrokkering. Da ble det plutselig mindre jobb her i huset. Deilig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en dårlig sovenatt pga halsbrann og aktiv baby i magen, så jeg har startet dagen med å være svimmel og uvel. Jeg tror blodtrykket mitt ikke takler dårlige sovenetter. :vetikke: Jeg har slappet av en god stund på soffaen på jobb og nå ser det ut til å bli bedre, men at jeg kjørte til jobb i dag tidlig var nok ikke det tryggeste jeg har gjort :sjenert: Dette lover ikke bra for de siste ukene der jeg neppe får veldig mye søvn om natten :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med dårlige netter, jeg har også sovet forferdelig dårlig de siste nettene men det tror jeg er pga tetthet og forkjølelse. Tenkte jeg skulle legge meg ned å sove litt helt til de ringte fra barnehagen, da hadde L kastet opp. Så da ble det ingen soving enda :sjenert:

Jaja, han skal sove om ikke altfor lenge :)

I går inngikk jeg et veddemål med min mann, hvis vi begge holder oss unna godterier frem til fredag skal han lage en 3-retters middag til meg på lørdag og han får kroppsmassasje :fnise:

Den 3-retteren skal jeg få med meg, det er evigheter siden ahn lagde middag.

Tror dette er noe vi kommer til å fortsette med, alltid lettere når det er en "premie" :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Telise :tommelsmil: Husk å være streng på oppgaver du tar på deg så det ikke blir mer stress med å jobbe redusert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mannen her er også som din egentlig. Ikke akkurat totalt avhengig, men småspiser hele tiden om det ligger noe gjemt i skapene.

Er igrunnen for å kunne klare å holde meg unna snop og annet søtt, men det blir spennende med en skikkelig middag. Han har laget biff før, men det er jo evigheter siden, he he :)

Så fint at du fikk sykemelding, du skal se at du får masse energi fremover. Og den energien trenger du til storebror :)

Det er godt å kunne ha litt overskudd etter jobb også, ikke ligge rett ut resten av dagen.

I dag har jeg jo hatt L hjemme, men jeg tror han kastet opp pga asmaen så vi tok en tur ut. Ned på butikken og opp laaaange bakker. Merket godt at jeg hadde vogn og mage med meg på tur opp igjen kan man si :fnise:

Nå har jeg iallefall fått meg trim for et par dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter! :vinke:

Nå har jeg sittet på Ikea sine sider og laget meg en innkjøpsliste til neste gang vi skal til Trheim. Skal innrede vaskerom + barnerom, samt kjøpe en ny og større kommode til gangen, så listen ble laaang :ler: Har helt klart et skrikende behov for mer oppbevaringsplass!

I ettermiddag skal jeg og kjære på svangerskapskurs -- "Aktiv bruk av kroppen under svangerskap, fødsel og i barselstiden". Gleder meg! :)

Håper alle har en finfin dag! :)

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I ettermiddag skal jeg og kjære på svangerskapskurs -- "Aktiv bruk av kroppen under svangerskap, fødsel og i barselstiden". Gleder meg! :)

Håper alle har en finfin dag! :)

Håper dere får mer glede av kurset enn hva vi fikk. Hos oss handlet det mye om fødselen, men når den kommer så har man ingen garantier for hva som skjer. Jeg hadde ingen "etter boka" fødsel sist så det er kanskje derfor :)

Men, det er kjekt å kunne finne på noe sammen som omhandler babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg synes du skal dra. Vi hadde jubileum fra barneskolen for en del år siden og da var det så godt å se hvordan de som var klassens hakkekyllinger var så sterke og flotte folk i dag. Tror de hadde veldig godt av det selv og komme tilbake og bevise for alle at "se så bra jeg klarer meg, jeg lot meg ikke knekke av dere som ikke behandlet meg bra", mens flere andre "av de kule" surret med studier og strøk i fag og måtte gå om igjen og byttet skoler og surret verre rundt var disse både blitt trygge, reflekterte og ansvarlige.

Så gå og bevis for alle (inkl deg selv) at du har det utmerket i dag med mann og kommende baby :) Du kommer ikke til å få et eneste spm om alkohol og du kan kose deg over de kule som helt sikkert ikke er så kule lengre. (Har et par skikkelig gode eksempler hvor skolens, og her snakker vi ungdomsSKOLENS - ikke klassens, kuleste gutt i dag er ute av ruskjøret, men ikke tør åpne munnen på en privat middag med 6 stk fordi han ikke kjente et av parene!)

Tusen takk for oppmuntrende ord! :) Jeg tror du har mye rett i det du sier. Fristen for påmelding har ikke gått ut enda, så jeg skal definitivt vurdere å gå på festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg hatt enda en dag hjemme med L med feber og slapphet så han må være hjemme i morgen også. Han har vært vanvittig mye syk denne vinteren så nå skal det bli godt med sommer :) Håper ikke lillesøster er like `heldig` å får astma som han :sjenert:

Nå begynner jeg å kjenne mer romstering i magen, det er igrunnen det samme jeg har kjent hele tiden men nå kommer de nok litt oftere. Det er fortsatt langt unna slike spark jeg hadde med L, men det har jo sin naturlige årsak med morkaken :)

Skal til legen på torsdag, da er det 6 uker siden forrige legekontroll. Spent på hva han sier om terminen samt målene på livmor etc. Om noen få uker skal vi på 3D ultralyd og jeg er kjempespent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, får håpe L blir frisk snart, minnimusepus :)

--

Jeg er 25 uker i dag :hoppe: og har begynt å rydde litt på det som skal bli barnerommet :) Lillegutt i magen vokser, og nå har jeg jaggu fått råmelk også! Shit! Nå går det fort altså :jepp:

Endret av Møffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får håpe L blir frisk snart, minnimusepus :)

--

Jeg er 25 uker i dag :hoppe: og har begynt å rydde litt på det som skal bli barnerommet :) Lillegutt i magen vokser, og nå har jeg jaggu fått råmelk også! Shit! Nå går det fort altså :jepp:

Ja, satser på det :)

Synes tiden går skummelt fort jeg, føler ikke det er så lenge siden vi begynte å skravle for første gang :)

Nå så jeg bevegelser utenpå magen, det kom som lyn fra klar himmel for jeg føler ikke sparkene er så tydelige :) Og like etterpå kunne mannen også kjenne dem :rodmer:

Åh, nå ble det plutselig veldig virkelig. Alt skjedde så fort liksom, he he. Nå er det ikke så altfor lenge til lillemann skal krype til køys, da er det ei mor som skal studere magen og dunkene iallefal. :rodmer::rodmer::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å se bevegelser :rodmer: Jeg ligger med magen fremme hver kveld og ser på at han turner rundt, er såååå koselig altså :):hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det også utenpå magen i går for første gang - veldig morsomt :ler: Kjære kjenner ordentlige dunk også nå :)

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...