Gå til innhold

Skravletråd

MonThe

Anbefalte innlegg

:velkommen:

Hyggelig at du tok turen inn i skrsvletråden også :)

Vil dere vite kjønn forresten?

Takk!

Nei, vi ba om å ikke få vite det på ultralyd. Mannen ville ikke vite og etter å ha tenkt litt på det så var det greit for meg. Innbiller meg at det er en gutt, men har ikke peiling. Er i alle fall skikkelig gutteklubb her inne foreløpig ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :vinke:

Ang do-besøk og hardt arbeid så vet jeg dessverre en del om dette... Såpass mye at jeg måtte gå på apoteket og kjøpe Duphalac eller hva det het.. Da var det 1 uke siden jeg hadde vært ordentlig på do, og prøvde såpass hardt at det kom blod :sjenert:

Jeg sjekket at det kom fra den "trygge åpningen" men så ekkelt det var å se blod på papiret igjen. Ble så redd at jeg nesten begynte å hyle :fnise:

Håper det ga seg og at det ikke kommer igjen, Line.. Jeg har jevnlig spist svisker og kiwi etter råd fra jm, samt at jeg bruker den Duphalacen er sjelden gang innimellom. Det er mye bedre enn å dra på seg rifter eller enda værre (hemoroider).

:klem: til alle :kaklehone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, "doproblemer" ja... Har spist svisker en uke eller to nå, men det er jo så vondt :( Hadde helt glemt at kiwi hadde samme effekt, da vet jeg hva det skal kjøpes i morgen! Takk for tips, sommerfuglen1982 :)

De siste dagene har lillegutt blitt STERK i magen! I går var han ikke enig i at det skulle soves, så jeg ble liggende til halv ett og i dag ville han ikke at jeg skulle sitte foroverlent :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Duphalac og do-problemer så bruker vi det på vår 2-åring. Men det som virkelig hjelper nå problemet er akutt er et middel man tar inn i endetarmen som løser opp "bjønntappen" såpass at det kommer lettere ut. Man angriper på en måte problemet litt mer "fra riktig ende".

Takk for rådet om kiwi! Det skal jeg benytte meg av!

I dag har jeg vært på gravidtrening. Skulle veldig gjerne sagt at det var gøy :sjenert: Jeg har alltid blitt mobbet for at jeg ikke liker å svette og det stemmer ennå...

Men det er godt for samvittigheten nå som det er over.

En helt annen ting. Jeg har i den senere tid laget en årsoversikt over alle mulige faste kostnader. Alt fra årsavgift på visakort, NRK-lisens (som er på nesten 2500kr i året!!), kommunale avgifter (over 10 000 i året!!!), tv- og nettleie, en haug med forsikringer, veiavgift osv, osv av sånne regninger man "glemmer" når de alltid har gått på avtalegiro. Jeg synes det er skremmende å se hvor mye dette blir i snitt pr mnd og hvor lite av disse utgiftene vi kunne kuttet ut om vi måtte kutte ned. Vi tjener "over snittet" av befolkningen på vår alder og har lite lån i forhold til hva vi kunne hatt (og hva mange andre har). Jeg sparer en del nå og vi betaler ekstra på huslånet som en pensjonssparing, vi har vaskehjelp endel timer i mnd og vi snur ikke på krona når vi handler mat, men spiser heller ikke spesielt dyrt, vi shopper lite klær og "statusting", vi reiser lite på ferie. Men likevel! De faste kostnadene mener jeg er nokså like for "hvem som helst" og skjønner rett og slett ikke hvordan folk med vesentlig lavere (eller bare en) inntekt klarer seg. Joda, jeg har vært student lenge og vet at penger kan tynes laaangt når man har få av dem, men når jeg ser rundt meg synes jeg ikke det ser ut som om folk må snu på krona, for å si det sånn og nå har vi mange utgifter vi ikke hadde som studenter.

Jeg har lyst til å ta lengre permisjon denne gangen og mener at vi "er stilt" sånn økonomisk at vi bør få til det (og det skal vi også). Jeg vil heller ikke tilbake i full jobb med to barn.

Så nå er sparemotivasjonen ekstra stor før jeg først går ned noe i lønn, deretter helt ned til null og så jobbe feks 80% etter det.

Har dere andre tenkt på økonomi? Har dere tenkt noe på hvilke grep dere skal gjøre for å feks ta permisjon med 80% lønn? Sånne ting går seg jo til når kontoen minsker utover mnd, men der det noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke gjøre noen endringer med 80% lønn. Vi har hittil levd med 1,5 inntekt fordi mannen har vært student, og vi har levd veldig godt! Nå har vi to gode inntekter så vi klarer oss helt fint med litt lavere lønn, det utgjør jo ikke så veldig mye hver mnd etter skatt.

Men det blir uansett noen forskjeller for oss fremover: Vi blir huseiere (like mye lån som nå bare litt andre kostnader), og vi har planer om bil nr to. Kan ikke se det skal by på problemer likevel.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å lese litt om hvordan dere andre skal gjøre det. Her tror jeg vi går for 80%, hadde vi begge hatt inntekt så hadde vi nok gått for denne løsningen.

Hos oss er mannen student et år til men får studielån, jeg har full stilling og tjener vel 270.000 i året (hotellyrket er ingen luksus:p) Mannen jobber såpass lite nå at det er mulig vi kan få overført hans permisjon over til meg, om dette går vil vi klare det akkurat slik at jeg kan være hjemme frem til august 2012 og da begynne på skolen. Da er han ferdig med sitt studie og går forhåpentligvis ut i full jobb. Han ligger da på rundt 400.000 i året.

Vi har sånn sett ikke mye penger å rutte med i forhold til andre, men vi har fryst lånet så vi kun betaler renter frem til mannen begynner å jobbe. Ellers så sitter vi med hus, bil, 2 hunder og 1 katt og snart to barn :) Og vi klarer oss mer enn greit :)

Denne mnd blir det dog ikke mye å rutte med på fritid, nå er det jo årsavgift, nrk-lisens, kommunale avgifter, strømregning som bare stiger i pris etc.. Nå er vi som Kiri's familie og bruker minimalt på klær og utflukter, så vi klarer oss fint. Hadde planer om å ut å shoppe litt til lille neste helg, men det ser ut som vi må utsette det til neste mnd.

Flink du er Kiri, med treningen. Det gjelder bare å ta seg litt i nakkeskinnet innimellom, dra selvom det ikke alltid frister. :tommelsmil: På onsdag måtte jeg virkelig dra meg selv opp av sofaen for å dra på svømming, men herlighet så god samvittighet jeg hadde etterpå. I går var vi i smømmehallen, jeg fikk svømt et par ganger frem og tilbake så det ble ikke mye, men noe :) Ellers så må jeg si det er trening nok å løfte L opp på kanten av bassenget for at han skal hoppe. :fnise:

De senere dagene har jeg blitt så trøtt igjen, kan sove mange timer og fortsatt være trøtt. I natt måtte vi ha L hos oss for første gang på lenge og da sover hverken jeg eller mannen spesielt godt. I tillegg begynner jeg å merke at pusten blir dårligere, peser for ingenting og jeg kan bare droppe å snakke i telefonen samtidig som jeg er ute å går iallefall :sjenert:

Nei, det var dagens klaging. Nå er det helg og bare 4 dager igjen til ul OG vi reiser hjem til mamma og søs neste helg så jeg har absolutt en uke å glede meg til :danser:

Nå må lille nurket snart gi litt lyd fra seg inni magen altså :babysmokk: Tror dette blir en sjenert babis, stikk motsatt av sin storebror.

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å tenke på ift permisjon, ja...har begynt å tenke så smått- synes det er mye som må vurderes.

Hvordan er det med barnehage? Altså: hvis vi benytter oss av 80%-løsningen, vil vi vel kunne være hjemme med bebis til etter barnehagestart. Er det slik at bebis MÅ begynne i barnehage på august (uff, sikkert dumt spørsmål, men kan ingenting om dette) hvis han får plass (og det gjør han fordi han mest sannsynlig kommer ut før utgangen av august). Eller kan barnet begynne i september? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kan barnet begynne i september? :sjenert:

Tror han kan starte i september men at du må betale for plassen fra august.. :sjenert: men dette er spekulasjoner, jeg har ikke snøring :gjeiper:

Her blir det 100 % og med ferie så får vi strekt det til august neste år. Jeg blir hjemme fullt frem til januar, da jobber jeg og kjære 50 % og deler perm.. :) Håper den planen kommer til å gå fint (både ift amming og arb-givere), som sagt - hva vet man egentlig? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får det akkurat til å gå opp med ferier og 80% lønn i forhold til barnehagestart. Mannen har ikke opparbeidet seg noe ferie i år fordi han er ny i jobben, og vi er usikre på om han skal ta ferie uten lønn. Jeg har allerede brukt 2 ferieuker i år, og vi vil ha 3 uker sammen neste år så da kommer vi oss akkurat til starten av august. Håper snuppa får starte de første ukene i barnehagen ellers må vi ta noe ulønnet ferie, eller ty til besteforeldre.

(Barnehageinntaket er ikke 1 august, men spres utover måneden på de barna som skal starte så man bør beregne noe overlapp).

Vi regnet forresten ut hva det kostet oss å ta 80% kontra 100% og vi taper vel ca 5-6 tusen totalt sett, og med 100% lønn kan vi ikke ha noe ferie sammen neste år for at det skal gå opp. Derfor valgte vi 80% lønn :)

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan begynne i september ja :) En i barnehagen til L begynte ikke før i desember så det er fullt mulig.

L begynte i barnehagen 4 august tror jeg det var, i fjord hadde de bare 3 uker ferie i barnehagen så de andre barna begynte i slutten av juli. I år derimot, skal de ha 4 uker og det skal de helt sikkert neste år også så da kan vi vel regne med å få lille inn andre uka i august.

Forresten, noen som har peiling på dette: Jeg har kontrakt frem til juni (kommer mest sansynlig til å være sykemeldt frem til permisjonsstart). Noen som vet om jeg får lønn for de 3 ukene i juli frem til permisjonsstart om jeg er sykemeldt? Eller må jeg eventuelt gå på dagpenger? Da må jeg isåfall prøve å forlenge kontrakten min 1 mnd, det er jo nav som betaler det og ikke jobb så det har jo ingenting å si for dem sånn sett.

Jeg begynte rett i full jobb etter permisjonen med L og skal ikke gjøre det igjen. Det var ganske hardt å plutselig skulle reise fra han 5-6 dager i uka. Jeg jobbet skift så kunne ha han hjemme på dagen, men uansett så var det beintøft. Om jeg ikke skal begynne på skole vil jeg ta en mykere start enn sist. Planen er uansett at jeg kan jobbe 80% om noen år, tenk så deilig å kunne ha litt ekstra tid med ungene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan begynne i september ja :) En i barnehagen til L begynte ikke før i desember så det er fullt mulig.

andre uka i august.

Jeg begynte rett i full jobb etter permisjonen med L og skal ikke gjøre det igjen. Det var ganske hardt å plutselig skulle reise fra han 5-6 dager i uka. Jeg jobbet skift så kunne ha han hjemme på dagen, men uansett så var det beintøft. Om jeg ikke skal begynne på skole vil jeg ta en mykere start enn sist. Planen er uansett at jeg kan jobbe 80% om noen år, tenk så deilig å kunne ha litt ekstra tid med ungene :)

Frykter, som LineGourmet sa, at man rett og slett må betale for b.hageplassen fra august dersom barnet har fått plass. Men- det er gjør ikke så mye, egentlig (bare litte sure penger).

Ja det høres hardt ut å reise fra bebis 5-6 dager i uka rett etter permisjonen! Uff! Det er nettopp dette jeg gruer meg til. :tristbla:

Så det må gå an å jobbe redusert en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha gradert permisjon nettopp for å gjøre overgangen enklere. Starter med en dag i uken noen uker, så 2 dager i uken og til slutt full uke. Jeg kjenner flere som har gjort dette med stort hell, og det er fint for pappan og prøve seg litt hjemme før han skal være hjemme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres smart ut, Sunshine! :) Dette høres ut som noe for oss også...greit for den nybakte far å få en myk overgang også, når jeg tenker meg om. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du nok gå på dagpenger ja.

Ok, er du helt sikker på dette? Tenkte å ringe nav senere, er litt av en kabal som skal gå opp dette med permisjon altså.

Jeg skal ha gradert permisjon nettopp for å gjøre overgangen enklere. Starter med en dag i uken noen uker, så 2 dager i uken og til slutt full uke. Jeg kjenner flere som har gjort dette med stort hell, og det er fint for pappan og prøve seg litt hjemme før han skal være hjemme hele tiden.

Kjempelurt å gjøre det sånn. Min mann kjedet seg skikkelig i permisjonstiden, selvom jeg som regel hadde sen-vakter og kunne ha han på dagen. Det ble rett og slett for mye for han å være hjemme i 2 1/2 mnd sånn uten å ha noe å gjøre. Om jeg ikke får han sin permisjon kommer vi til å utsette den til han har jobbet ett år, da vil barna være 4 og 2.

Og et annet råd - søk så tidlig dere vet hvilken løsning dere vil ha, det kan ta lang tid når det plutselig er ferie og vikarer. Her gikk det 1 mnd etter L var født før alt var i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser i denne tråden om det med sykepenger eller dagpenger og det ser faktisk ut til at jeg får sykepenger for de 3 ukene. Det har kanskje noe med at ingen vil ta inn en gravid som er 34 uker på vei, så jeg stiller jo ikke akkurat sterkest der :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Bladde innom VG og den tsunamien i japan :trist::sukk:

32 omkommet sålangt, men de frykter tusenvis.... Skal treffe både hawaii, Australia, fillipinene....... Massevis av lave øyer :(

Gråter jeg nå, syns sånt er helt ufattelig :(

Jeg har et fadderbarn på 9 år i indonesia, og det er også lave øyer... :sukk:

Har helt vondt i hjertet mitt av å tenke på alle som løper for livet akkurat nå :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er trist. Det er slike ting som får en til å tenke på hvor fint vi har det her i landet.

Men orker ikke tenke på sånt nå, nå er det jo helg :sjenert::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...