Gå til innhold

Hva er sunnest for barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Som nybakt mor blir jeg forvirret av diskusjonen mellom smør og margarin og klarer ikke gjøre meg opp en mening om hva som faktisk er best å gi til barna. Jeg vil, som alle andre i min situasjon bare at barna skal få det beste og lurer derfor på hva dere andre gir til deres barn.

Jeg har hørt så mye forskjellige meninger. Som at margarin fremstår mer kjemisk enn smør, men at de på den andre siden inneholder "renere" produkter. Som sagt, veldig forvirret.

Setter stor pris på svar.

Mamma32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått for VANLIG meierismør. Naturlig, og det smaker godt :)

Skrevet

Jeg stemmer for rørossmør! :jepp: Eller cocosa. Økologisk, bra fett, som gir god utvikling og friske barn!

Skrevet

Hvis jeg kunne valgt vanlig smør, ville jeg definitivt valgt det fremfor margarin. Det både smaker bedre og virker på meg å være sunnere.

Skrevet

Jeg ville gått for VANLIG meierismør. Naturlig, og det smaker godt :)

Hehe, i grunn enig. Men, er ikke poenget med margarin at det nettopp er så mye mer naturlig enn smør?

Gjest Idamarte
Skrevet

Her blir vel ekspertene aldri enige, ergo er det ett fett!

Jeg bruker plantemargarin på brødskiva, og smør i matlaging, fordi det smaker bedre.

Skrevet (endret)

Jeg bruker Vita hjertego' Lettmargarin, rett og slett fordi jeg liker den. Innholdet av sunt fett og antall kalorier er godt over det akseptable nivået.

Endret av sunglasses
Skrevet

I valget mellom smør og margarin velger jeg smør.

Du må nesten lese deg opp og gjøre ditt valg. Margarin er blitt mye sunnere de siste årene. I og med at de har fjernet det meste av herdete og delvis herdete planteoljer i mange margarintyper.

Jeg velger de produktene med kortest innholdsfortegnelse.

Gjest Sommertid
Skrevet

Litt ot, men er smør sunt? Her i hjemmet dropper vi smøret. Jeg har alltid sett på det som unødvendig fett.

Skrevet

Litt ot, men er smør sunt? Her i hjemmet dropper vi smøret. Jeg har alltid sett på det som unødvendig fett.

Joda, men av og til trenger man faktisk fett i matlaging.

Jeg bruker rapsolje til steking, smør til kakebaking, og prøver å unngå smør på brødskivene. Må jeg ha, velger jeg Bremykt.

Skrevet

Hehe, i grunn enig. Men, er ikke poenget med margarin at det nettopp er så mye mer naturlig enn smør?

Smør er vel meg bekjent mye mer "naturlig" enn margarin - men naturlig betyr ikke nødvendigvis at det er sunnere (selv om det er en av de mest hardlivede moderne kostholdsmytene). Smør har mer mettet fett enn margarin, så sånn sett er margarin sunnest. Før var det mye transfett i margarin, noe som definitivt er usunt, men nå er det såvidt jeg vet ingen margarintyper i Norge som har det lenger. samtidig så er det stadig noen som hevder at produksjonen av smør er mer miljøvennlig - hvor sant det er vet jeg ikke.

Jeg har løst dette ved å nesten kutte ut smør på skiva og på maten, og heller bruke olje når jeg steker noe. Og å heller dampe eller koke ting enn å steke. Når jeg først skal bruke noe på skiva blir det smør, og da er det på grunn av smaken.

Skrevet

Nå har vel metta fett blitt friskmeldt også, så jeg ville tenkt mest på sammensettingen av fett, proteiner og karbohydrater i kostholdet generelt, ikke så mye på hvor mettet fettet er. Når jeg velger matvarer, ser jeg mer på ingredienslista enn fettinnholdet. Når man vet hvordan man lager margarin, og sammenligner med hvordan man lager smør, ja da ville jeg valgt å spise smør.

se bla:

http://www.stop-trans-fat.com/butter-v-margarine.html

http://www.stop-trans-fat.com/how-is-margarine-made.html

(siden er noget propagandistisk, men poenget deres er faktisk gyldig)

myten om at fett er dårlig ville jeg tenkt om igjen. De tilfeller der fett ikke er bra, er det snakk om palmeoljer og transfett, og ofte også fett i kombinasjon med raske karbohydrater.

mitt poeng: smør er et rent naturprodukt uten tilsetningstoffer, margarin er et kjemisk fremstilt produkt. Velg rent, ikke magert. Det vil kroppen takke deg for på sikt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...