AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #1 Skrevet 2. november 2010 Jeg skal utføre abort. Er ca 10 uker på vei. Fikk tlf fra sykehuset idag om at jeg skal inn fredag og får en tablett da. Også skal jeg tilbake på mandag og utføre inngrepet. Vet noen om dette er kirurgisk eller medisinsk abort? Har lest at man får en stikkpille før kirurgisk abort men at det da er samme dag. Mens ved medisinsk abort står det ingenting om å utføre noe inngrep :S Trenger ikke noe mld som skal gi meg skyldfølelse oppi dette!! Det er spesielle grunner for at jeg har valgt å ta abort og trenger ingen leksjoner på det. Er 26 år og har en sønn fra før av så jeg vet hva jeg gjør og hvorfor jeg gjør det!
Gjest Consensio Skrevet 2. november 2010 #2 Skrevet 2. november 2010 Dette er medisinsk abort. Dvs at legene ikke går inn å skraper ut fosteret, men det støtes ut av kroppen din ved hjelp av tablettene. Da tar man en tablett og kommer tilbake etter et par dager og tar en tablett til. Når du tar tablett nr 2 så må du som regel være på sykehuset i noen timer. Fosteret skal støtes ut og det kan gjøre vondt, man kan bli veldig kvalm. Derfor vil sykepleierne kunne se deg, evnt gi smertestillende og hjelp.
Stinelin Skrevet 3. november 2010 #3 Skrevet 3. november 2010 Stemmer som Consensio sier, dette er medisinsk abort. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 3. november 2010 #4 Skrevet 3. november 2010 Tusen takk for svar. Er det mulig å be om kirurgisk? Har flere venninner som har fått komplikasjoner med medisinsk abort og jeg er mer redd for det. Spesielt pga at jeg egentlig skulle hatt konisering rett etter at jeg ble gravid men dette ble da utsatt...er redd for at ting skal skje med medisinsk...
peace Skrevet 3. november 2010 #5 Skrevet 3. november 2010 Tusen takk for svar. Er det mulig å be om kirurgisk? Har flere venninner som har fått komplikasjoner med medisinsk abort og jeg er mer redd for det. Spesielt pga at jeg egentlig skulle hatt konisering rett etter at jeg ble gravid men dette ble da utsatt...er redd for at ting skal skje med medisinsk... Ville egentlig tro at når du er 10 uker på vei at du er i grenseland og kan velge. Er det mindre enn det velger de som regel for deg, og da følte jeg meg ihvertfall presset til å ta medisinsk.. Jeg har gjort begge deler for mange år siden og vil absolutt anbefale kirurgusk, da var vel jeg 11 uker på vei, og var 8 uker da jeg tok medisinsk.. Jeg syns det var helt forferdelig med den medisinske; det å skulle få ut fosteret hjemme etter flere timer på sykehus... Huff, nei det var grusomt Håper det går bra med deg - lykke til!
Gjest Consensio Skrevet 3. november 2010 #6 Skrevet 3. november 2010 Etter hva jeg vet så kan man velge selv. Jeg fikk iallefall velge selv. Valgte medisinsk abort selv, mest fordi jeg har litt fobi med å "dopes" ned og miste kontroll over situasjonen. Medisinsk abort var ikke særlig bra i mitt tilfelle. Ingen komplikasjoner, men hadde veldige med smerter og kastet opp hele tiden. De var veldig medfølende der jeg var, og jeg fikk så mye smertestillende jeg ville. Fikk også lov til å ha mannen min til stede. Når det kom andre jenter inn på samme rom så fikk han fortsatt lov til å sitte ved sengen min, men ble avskjermet med forheng av hensyns til de andre damene som lå der. Dette hjalp meg veldig, og det hadde vært mye verre dersom jeg ikke kunne hatt hans støtte ved min side hele veien. Selvom medisinsk abort var veldig vondt i mitt tilfelle, så angrer jeg ikke på at jeg gjorde det, men det er nok mindre smertefult å ta kirurgisk (tror jeg).
Gjest Consensio Skrevet 3. november 2010 #7 Skrevet 3. november 2010 Jeg syns det var helt forferdelig med den medisinske; det å skulle få ut fosteret hjemme etter flere timer på sykehus... Huff, nei det var grusomt Håper det går bra med deg - lykke til! Hjemme? Uff, jeg fikk ligge på sykehuset til fosteret var ute. Mener å huske at jeg ble lagt inn rundt kl 9 om morgenen og reiste hjem rundt 3-4 tiden på ettermiddagen. Fikk hjelp og smertestillende hele veien, og når fosteret var ute så fikk jeg slappe av, spise litt og reise hjem når jeg selv følte meg klar.
peace Skrevet 3. november 2010 #8 Skrevet 3. november 2010 Hjemme? Uff, jeg fikk ligge på sykehuset til fosteret var ute. Mener å huske at jeg ble lagt inn rundt kl 9 om morgenen og reiste hjem rundt 3-4 tiden på ettermiddagen. Fikk hjelp og smertestillende hele veien, og når fosteret var ute så fikk jeg slappe av, spise litt og reise hjem når jeg selv følte meg klar. Ja de drøyde det jo ut så jeg skulle ha fått ut mest mulig før jeg reiste hjem, men er ikke særlig godt for psyken å "se" hva som ligger i doskåla hjemme et par timer senere når du er alene... det kom veldig overraskende på meg.. huff, nei det skal jeg aldri gjøre igjen rett og slett..
Gjest Airi Chikako Skrevet 3. november 2010 #9 Skrevet 3. november 2010 (endret) Jeg trodde man helst ikke fikk medisinsk abort etter niende uke. Du kan be om å få kirurgisk, i alle fall. Jeg hadde medisinsk abort i uke sju, og det gikk helt fint for min del, fikk velge det selv også, og hadde ikke noe press på meg. Jeg tok den hjemme, og det blødde mye, men det var ikke noen rester som så ut som et foster, det så bare ut som mensblod med levringer. Føler du deg ikke komfortabel med det, kan de ikke nekte deg kirurigisk Lykke til! Endret 3. november 2010 av Airi Chikako
AnonymBruker Skrevet 5. november 2010 #10 Skrevet 5. november 2010 Da har jeg vært på sykehuset og fått første tablett Fikk ikke velge kirurgisk :S De sa de ikke gjorde det lengre her... Gruer meg veldig til mandag, de sa at ettersom jeg er så langt på vei som jeg er (10+1 idag) så kan det ta litt tid før tabletten virker og at jeg gjerne må ha flere tabletter for å støte det ut :S
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #11 Skrevet 6. november 2010 Tok nylig en abort selv og var også 10 uker på vei. Det går nok bra skal du se! Sykepleiern jeg snakket med sa det var mindre komplikasjoner med medisinsk enn kirurgisk, så det trenger du ikke bekymre deg over. Jeg fikk med en del smertestillende med meg hjem (utførte hjemme med bare typen tilstede), men var så dum at jeg tok 3 paracet med en gang, og etter en del timer når ting virkelig begynte å gjøre vondt så hadde jo de gått ut for lenge sia. Da orket jeg ikke tanken på å svelge tabletter, så utførte hele greia uten smertestillende. Så et godt tips er å vente litt med å ta smertestillende til du begynner å kjenne noe. Men dette passer nok sykepleierne på siden du skal inn til sykehuset. Et annet tips er at når smertene begynner å komme, så sett deg på do! Jeg lå og vrei meg i senga veldig lenge, men med en gang jeg satte meg på do var det som å lette på hele trykket. Og så får man blødd ut ved hjelp av tyngdekraften. Lykke til! Fortell hvordan det går (:
AnonymBruker Skrevet 11. november 2010 #12 Skrevet 11. november 2010 Tok nylig en abort selv og var også 10 uker på vei. Det går nok bra skal du se! Sykepleiern jeg snakket med sa det var mindre komplikasjoner med medisinsk enn kirurgisk, så det trenger du ikke bekymre deg over. Jeg fikk med en del smertestillende med meg hjem (utførte hjemme med bare typen tilstede), men var så dum at jeg tok 3 paracet med en gang, og etter en del timer når ting virkelig begynte å gjøre vondt så hadde jo de gått ut for lenge sia. Da orket jeg ikke tanken på å svelge tabletter, så utførte hele greia uten smertestillende. Så et godt tips er å vente litt med å ta smertestillende til du begynner å kjenne noe. Men dette passer nok sykepleierne på siden du skal inn til sykehuset. Et annet tips er at når smertene begynner å komme, så sett deg på do! Jeg lå og vrei meg i senga veldig lenge, men med en gang jeg satte meg på do var det som å lette på hele trykket. Og så får man blødd ut ved hjelp av tyngdekraften. Lykke til! Fortell hvordan det går (: Hei Tusen tusen takk for den "oppmuntrende" meldingen. Du hjalp meg mye før jeg skulle inn på sykehuset Nå er jeg tilbake på jobb igjen. Det gikk greit, var ikke noen behagelig opplevelse og absolutt ikke noe jeg har lyst å gjøre igjen :S Men sykepleierne var helt fantastiske og selv om de ville jeg skulle opp å gå fikk jeg ligge i sengen da jeg var kvalmen og spydde en del. Kjente ikke så mye smerter, de ga meg mye smertestillende for at jeg skulle slippe smertene, men gjorde som du sa, når jeg kjente "trykket" så "løp" jeg på do og da gikk det ganske fort. Hadde 3 turer på do så var alt ute. Legen gjorde UL før jeg fikk reise hjem også for å sjekke at alt var ute så det var litt betryggende. Har litt mens smerter enda men håper det går over snart Hvor lenge blødde du etter aborten? Jeg sliter med det at jeg ikke kan bruke tamponger :S Har ikke brukt bind siden fødselen til sønnen min for 6 1/2 år siden...hehe
Gjest Airi Skrevet 11. november 2010 #13 Skrevet 11. november 2010 Hei Tusen tusen takk for den "oppmuntrende" meldingen. Du hjalp meg mye før jeg skulle inn på sykehuset Nå er jeg tilbake på jobb igjen. Det gikk greit, var ikke noen behagelig opplevelse og absolutt ikke noe jeg har lyst å gjøre igjen :S Men sykepleierne var helt fantastiske og selv om de ville jeg skulle opp å gå fikk jeg ligge i sengen da jeg var kvalmen og spydde en del. Kjente ikke så mye smerter, de ga meg mye smertestillende for at jeg skulle slippe smertene, men gjorde som du sa, når jeg kjente "trykket" så "løp" jeg på do og da gikk det ganske fort. Hadde 3 turer på do så var alt ute. Legen gjorde UL før jeg fikk reise hjem også for å sjekke at alt var ute så det var litt betryggende. Har litt mens smerter enda men håper det går over snart Hvor lenge blødde du etter aborten? Jeg sliter med det at jeg ikke kan bruke tamponger :S Har ikke brukt bind siden fødselen til sønnen min for 6 1/2 år siden...hehe Ikke meg du spør, men vi har jo vært gjennom det samme. Jeg blødde i nesten fire uker, men hadde en stopp på noen dager, så jeg tror den siste biten var en vanlig menstruasjon. Blødde meg gjennom 5 pakker med nattbind også.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #14 Skrevet 12. november 2010 Ikke meg du spør, men vi har jo vært gjennom det samme. Jeg blødde i nesten fire uker, men hadde en stopp på noen dager, så jeg tror den siste biten var en vanlig menstruasjon. Blødde meg gjennom 5 pakker med nattbind også. Såpass ja Ja blør sinnsykt mye, vært gjennom en pakke og det er ikke en uke siden en gang :S Men men...det må vel til det også Litt kjipt at det blir en "påminnelse" hele tiden men :S
Gjest Airi Skrevet 12. november 2010 #15 Skrevet 12. november 2010 Såpass ja Ja blør sinnsykt mye, vært gjennom en pakke og det er ikke en uke siden en gang :S Men men...det må vel til det også Litt kjipt at det blir en "påminnelse" hele tiden men :S Men det er desto deiligere når det faktisk er over
AnonymBruker Skrevet 12. november 2010 #16 Skrevet 12. november 2010 Huff kjenner jeg hyper ventilerer. Jeg turde ikke ringe KvinneKlinikken selv og be om time (fast legen sa jeg måtte gjøre det etter at han tok celle prøve og chlamydia test.) Jeg fikk typen min til å gjøre det, jeg gruer meg så ekstremt til aborten. Jeg er sannsynligvis bare 6-8 uker på vei, jeg har en veldig ustabil psyche fra før. Jeg vet ikke om jeg tør utføre medisinsk med det jeg har lest. Kunne noen delt litt om hvordand det var med kirurgisk ? :S Jeg har lest at opp til 7uker så utfører de aldri det, men jeg hadde virkelig satt pris på om jeg visste hva det gikk i også.
*frk. lykkelig* Skrevet 12. november 2010 #17 Skrevet 12. november 2010 Huff kjenner jeg hyper ventilerer. Jeg turde ikke ringe KvinneKlinikken selv og be om time (fast legen sa jeg måtte gjøre det etter at han tok celle prøve og chlamydia test.) Jeg fikk typen min til å gjøre det, jeg gruer meg så ekstremt til aborten. Jeg er sannsynligvis bare 6-8 uker på vei, jeg har en veldig ustabil psyche fra før. Jeg vet ikke om jeg tør utføre medisinsk med det jeg har lest. Kunne noen delt litt om hvordand det var med kirurgisk ? :S Jeg har lest at opp til 7uker så utfører de aldri det, men jeg hadde virkelig satt pris på om jeg visste hva det gikk i også. send meg en privat mld du
AnonymBruker Skrevet 13. november 2010 #18 Skrevet 13. november 2010 Hei Tusen tusen takk for den "oppmuntrende" meldingen. Du hjalp meg mye før jeg skulle inn på sykehuset Nå er jeg tilbake på jobb igjen. Det gikk greit, var ikke noen behagelig opplevelse og absolutt ikke noe jeg har lyst å gjøre igjen :S Men sykepleierne var helt fantastiske og selv om de ville jeg skulle opp å gå fikk jeg ligge i sengen da jeg var kvalmen og spydde en del. Kjente ikke så mye smerter, de ga meg mye smertestillende for at jeg skulle slippe smertene, men gjorde som du sa, når jeg kjente "trykket" så "løp" jeg på do og da gikk det ganske fort. Hadde 3 turer på do så var alt ute. Legen gjorde UL før jeg fikk reise hjem også for å sjekke at alt var ute så det var litt betryggende. Har litt mens smerter enda men håper det går over snart Hvor lenge blødde du etter aborten? Jeg sliter med det at jeg ikke kan bruke tamponger :S Har ikke brukt bind siden fødselen til sønnen min for 6 1/2 år siden...hehe Hyggelig å høre! Jeg blødde i ca. 3 uker etter aborten, og det FOSSET ut den første uka. Kunne sitte på do i en evighet og bare la det strømme ut. Blødde gjennom den største OB tampongen på under ett minutt. Haha! Så ble nattbind hele døgnet i 3 uker på meg. Blødningene roet seg gradvis ned etter første uka, men var fortsatt ganske mye. Men man blir heldigvis vant til det, og glemmer det litt etter noen dager
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå