Gå til innhold

Gifte seg på en fredag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt å gifte oss på en fredag, rett og slett fordi lokalet ikke er ledig noen lørdager. Er det veldig dumt? Gjestene må jo ta seg en dag fri fra jobb for å komme osv.. Men dette er et lokale som betyr mye for oss, så da ville vi heller gifte oss en fredag enn å ikke bruke dette lokalet.

Men jeg er så redd for at vi gjør en stor feil ved å satse på at alle har mulighet til å ta seg fri fra jobb for å komme i bryllupet vårt :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss en onsdag kveld vi. 20/10-2010 klokken 20.10 Dere må nok ta høyde for at ikke alle gjestene kan komme, men på en fredag tror jeg nok mange kan ta seg fri. Dere må nesten finne ut hva som er viktigst. At alle gjestene kommer (noe som forøvrig ikke er noen garanti om dere gifter dere i helgen heller) eller om lokalet er det som er viktigst.

Skrevet

Kan dere gifte dere på ettermiddagen da? Da kan nok de fleste komme :)

Skrevet

Skal du gifte deg i en ferie? Sommer- eller juleferie f.eks? Da er det jo gjerne enklere for gjestene aa komme paa en fredag.

Selv hadde jeg ikke noelt med aa ta meg fri for aa gaa i bryllup til naere venner eller naere familiemedlemmer, men jeg har en jobb hvor det ikke er noe problem aa ta en fridag naar jeg oensker det. Dog ikke sikkert jeg hadde gjort det for mer perifere bekjentskaper.

Skal dere ha middag og fest senere paa kvelden? Tror nok at dere da maa regne med at en del av gjestene bare kommer til festen, og ikke til seremonien paa dagtid (hvis det er tilfellet). Dersom det er greit for dere, og dere ikke blir fornaermet om gjester kommer kun til festen, er da fredag en flott dag aa gifte seg paa!

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt feriedag eller avspassering for å dra i bryllup på en ukedag. Og jeg vil tro ganske mange tenker som meg. Så dersom du ikke blir fornærmet dersom halvparten av de inviterte takker nei, så kjør på.

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt feriedag eller avspassering for å dra i bryllup på en ukedag. Og jeg vil tro ganske mange tenker som meg. Så dersom du ikke blir fornærmet dersom halvparten av de inviterte takker nei, så kjør på.

Vi opplevde at folk synes det var verdt å ta seg fri for å delta på den store dagen vår! Selvsagt var det noen som ikke kunne pga skole og jobb, men det gikk ikke på viljen. Tror veldig mange faktisk vil synes det er verdt å bruke en feriedag på å dele en så stor dag med noen de er glade i. Og om de ikke synes det, vel da får det i såfall være deres tap og så vet man hva man betyr for vedkommende.

Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på hvor nære relasjoner man har til brudeparet. Dere bør tenke på:

Hvor langt må gjestene reise for å komme til stedet der dere holder bryllup? Hvis det er snakk om litt reisevei, kan det hende at noen må ta seg fri torsdag ettermiddag også, og da begynner det kanskje å bli vanskelig for noen.

Hvor langt ut i familen og vennekretsen inviterer dere? Jeg vil tro at de fleste nære ville prioritert å ta fri, dvs de nærmeste vennene, søsken, foreldre, besteforeldre, og sannsynligvis også onkler og tanter.

Har noen av de viktige gjestene deres krevende jobber, som det kan være vanskelig å få fri fra?

Hvis dere bestemmer dere for å ha bryllupet på en fredag, bør dere gi beskjed i god tid i forveien, gjøre det klart at det er en fredag, slik at folk kan ta fri.

Alternativt, kan det være mulig for dere å gifte dere på en helligdag? Jeg vet ikke hvilken årstid dere planlegger, men det kan jo være muligheter til påske (april), Kristi Himmelfartsdag (torsdag 2.juni) eller pinse (søndag 12 eller mandag 13. juni) i 2011. Evt hvis dere velger fredagen 3. juni, er det jo mange som tar seg fri den inneklemte fredagen etter Kr. himmelfartsdag - greit hvis folk likevel skal reise langt.

Lykke til!

Skrevet

Vi opplevde at folk synes det var verdt å ta seg fri for å delta på den store dagen vår! Selvsagt var det noen som ikke kunne pga skole og jobb, men det gikk ikke på viljen. Tror veldig mange faktisk vil synes det er verdt å bruke en feriedag på å dele en så stor dag med noen de er glade i. Og om de ikke synes det, vel da får det i såfall være deres tap og så vet man hva man betyr for vedkommende.

Og i min alder, dvs i 30-årene, går det inflasjon i bryllup og det er sjelden kun ett bryllup pr år man inviteres til. Gjerne på de mest odde stederi landet i tillegg. Da må man prioritere, og å da bruke sårt opptjente avspasseringstimer eller feriedager på bryllup midt i uken er sjelden det som blir prioritert.

Nå syns jeg at brudeparet legger litt vel stor vekt på dagen sin, da. Ja, det er en stor dag for brudeparet, men face it - er man ikke i helt nær slekt med brudeparet er det en hvilken som helst annen fest.

Skrevet

Det kommer vel mye an på både gjestenes jobb, familiesituasjon og når dere har tenkt å ha bryllupet. Mange med barn i skolealder bruker vel opp mesteparten av feriedagene sine i skoleferiene? Og andre har ikke så stor fleksibilitet på når de kan ta fri. Å ta en ubetalt feriedag er jo noe en taper på, ikke alle har råd eller ønsker å ta seg råd til det. Hvis det er reisevei og andre utgifter som overnatting knyttet til bryllupet blir det enda mer å tenke på dersom man i tillegg taper en dagslønn. Samboern og jeg har relativt stor frihet, ikke barn og jobb hvor det er mulig å bytte vakter. Men jeg har også studier med obligatorisk oppmøte. I løpet av året er det gjerne også mange andre situasjoner hvor en gjerne skulle tatt en ekstra fridag og langhelg - f eks har vi nær familie som bor ganske langt unna. Så jeg synes det hadde vært mye lettere å komme om det var i en helg, og ville nok kunnet takke nei ellers.

Skrevet

TS her.

Det er i såfall snakk om 19.august. Altså helt på tampen av sommerferien. Godt mulig skolen har begynt da også..? (kanskje fredagen før hadde vært bedre..?)

Det er ikke snakk om et veldig stort bryllup heller. Vi ber nærmeste venner (da veldig nærme venner, og vi blir nok litt skuffet om de ikke kommer) og familie (inkl tanter og onkler). Min forlovedes slekt bor maks 1 time unna, mens mine tanter og onkler bor på andre kanten av landet. Så de må i såfall enten reise torsdag ettermiddag eller tidlig fredag morgen. Disse har alle voksne barn, så sånn sett er det ikke noe problem å reise bort en helg.

Skrevet

Jo før dere sier fra, jo bedre i hvert fall. Gjør oppmerksom på at det er en fredag, og så kan du jo be om tilbakemeldinger på om det blir vanskelig/umulig for folk, før datoen er endelig bestemt. Så går det an å endre hvis det virker som mange ikke kan, men gjennomføre det om det ikke er reaksjoner.

Skrevet

Og i min alder, dvs i 30-årene, går det inflasjon i bryllup og det er sjelden kun ett bryllup pr år man inviteres til. Gjerne på de mest odde stederi landet i tillegg. Da må man prioritere, og å da bruke sårt opptjente avspasseringstimer eller feriedager på bryllup midt i uken er sjelden det som blir prioritert.

Nå syns jeg at brudeparet legger litt vel stor vekt på dagen sin, da. Ja, det er en stor dag for brudeparet, men face it - er man ikke i helt nær slekt med brudeparet er det en hvilken som helst annen fest.

nettopp. vi ble invitert i mange brylluper i år, og slik kommer det til å fortsette noen år til.

det hadde vært fullstendig uaktuelt å ta seg fri en arbeidsdag for å være gjest i bryllup, og at lokalet var begrunnelse blir jo helt feil...

synes det er helt merkelig at så mange tror at nettopp deres dag er så genuin i forhold til alle andre når jo mange av gjestene tross alt blir bedt i MANGE bryllup.

det er hyggelig i bryllup, for all del, men det er ikke spesielt når alle andre venner og bekjente skal gjøre akkurat det samme - for å ikke snakke om en selv.

Skrevet

TS her.

Det er i såfall snakk om 19.august. Altså helt på tampen av sommerferien. Godt mulig skolen har begynt da også..? (kanskje fredagen før hadde vært bedre..?)

Det er ikke snakk om et veldig stort bryllup heller. Vi ber nærmeste venner (da veldig nærme venner, og vi blir nok litt skuffet om de ikke kommer) og familie (inkl tanter og onkler). Min forlovedes slekt bor maks 1 time unna, mens mine tanter og onkler bor på andre kanten av landet. Så de må i såfall enten reise torsdag ettermiddag eller tidlig fredag morgen. Disse har alle voksne barn, så sånn sett er det ikke noe problem å reise bort en helg.

men tenker noen bruder egentlig på at folk kanksje synes å bruke en helg på bryllup i utgangspunktet er litt slitsomt når det blir endel?

og når man da forventes å ta seg fri i tillegg og gå glipp av lønn - og i tillegg kanksje måtte jobbe ovetid for å ta igjen?

jeg kan ikke forstå at man forventer at mange gjester skal ta seg fri fra jobb for å delta i bryllup og/eller reise et stykke......og jeg vet mange tenker som meg, det er nemlig gjerne dette som er samtaleemnet i lunchen sommeren gjennom på jobb.

Skrevet (endret)

men tenker noen bruder egentlig på at folk kanksje synes å bruke en helg på bryllup i utgangspunktet er litt slitsomt når det blir endel?

og når man da forventes å ta seg fri i tillegg og gå glipp av lønn - og i tillegg kanksje måtte jobbe ovetid for å ta igjen?

jeg kan ikke forstå at man forventer at mange gjester skal ta seg fri fra jobb for å delta i bryllup og/eller reise et stykke......og jeg vet mange tenker som meg, det er nemlig gjerne dette som er samtaleemnet i lunchen sommeren gjennom på jobb.

Er vel ikke så lett for de som skal gifte seg å vite hvorvidt noen av gjestene blir bedt i flere brylluper? Man ringer ikke akkurat alle man har tenkt til å be før man planlegger for å høre om de er invitert i andre brylluper.

Hver og en må jo ta stilling til om de vil delta eller ikke, men hvis det er noen som står deg nærme så synes jeg det er ganske rart at folk ikke synes det er verdt det.

Hva reising angår så er det jo ofte at par kanskje kommer fra forskjellige kanter av landet og da må man velge et sted å holde bryllupet og da må noen reise da.

Jeg er fra Oslo, men min mann er fra Kristiansand. Vi bor sørpå så det var naturlig å holde bryllupet her fordi vi skulle arrangere det selv og av praktiske grunner så var det lettere for oss å fikse det her. Vi giftet oss midt i uken og vi inviterte kun de aller nærmeste vennene og familiene våre. Jeg hadde to venner som ikke kunne komme pga skole eller jobb og det er helt greit. Vi var klar over dette da vi satte datoen. Både jeg og mine venner er skuffet over at de ikke kunne komme, men jeg bærer ingen nag til dem.

Jeg er veldig glad for at mine venner og familie ikke har de holdningene jeg ser mange av dere her har. Blir lei meg på deres venner vegne av at det går an.

Endret av Barcelone
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er alle opphengt i man-fre-jobb? Å måtte ta seg fri for å delta i bryllup kan skje i helga og. Jeg tok meg ubetalt fri for å gå i venninna mi sitt bryllup, og det hadde vært en mer lønnsom dag for meg å gå på jobb enn en vanlig ukedag.

Ellers synes jeg det ikke er dumt å gifte seg på en fredag. Men som nevnt, er det greit å spesifisere dette til de dere ønsker å dele dagen med.

Endret av høstbryllup
  • Liker 1
Skrevet

Er vel ikke så lett for de som skal gifte seg å vite hvorvidt noen av gjestene blir bedt i flere brylluper? Man ringer ikke akkurat alle man har tenkt til å be før man planlegger for å høre om de er invitert i andre brylluper.

Hver og en må jo ta stilling til om de vil delta eller ikke, men hvis det er noen som står deg nærme så synes jeg det er ganske rart at folk ikke synes det er verdt det.

Hva reising angår så er det jo ofte at par kanskje kommer fra forskjellige kanter av landet og da må man velge et sted å holde bryllupet og da må noen reise da.

Jeg er fra Oslo, men min mann er fra Kristiansand. Vi bor sørpå så det var naturlig å holde bryllupet her fordi vi skulle arrangere det selv og av praktiske grunner så var det lettere for oss å fikse det her. Vi giftet oss midt i uken og vi inviterte kun de aller nærmeste vennene og familiene våre. Jeg hadde to venner som ikke kunne komme pga skole eller jobb og det er helt greit. Vi var klar over dette da vi satte datoen. Både jeg og mine venner er skuffet over at de ikke kunne komme, men jeg bærer ingen nag til dem.

Jeg er veldig glad for at mine venner og familie ikke har de holdningene jeg ser mange av dere her har. Blir lei meg på deres venner vegne av at det går an.

TS igjen her.

Takk for svaret ditt Barcelone! Fikk meg en liten støkk når jeg så noen av de negative svarene her, bra å se at ikke alle tenker likt om dette...

synes det er helt merkelig at så mange tror at nettopp deres dag er så genuin i forhold til alle andre når jo mange av gjestene tross alt blir bedt i MANGE bryllup.

Ja, vi tenker at VÅR dag er spesiell, både for oss og for de vi ber. Og det er jo nettopp derfor vi ber de. Ber ikke folk langt uti periferien fordi vi vil ha mange gjester eller noe... Disse vennene og slektningene betyr noe for oss, og vi har god kontakt med de. Jeg ville gladelig ha ofret en arbeidsdag eller to for å dra i hvilket som helst bryllup til de vi har bedt. Og det er ikke sånn at jeg har mye penger å leve på.. Men jeg synes det er viktig å støtte opp om mine nærmeste, og vise at jeg bryr meg om deres spesielle dag.

Jeg krever jo ikke at gjestene skal bruke hele helgen på vårt bryllup, men i dette tilfellet må de jo i såfall ta seg en arbeidsdag fri (for de som har man-fre-jobb). Selvfølgelig blir vi skuffet hvis noen ikke får anledning til å komme, men blir ikke sure fordet. Mener de det er for langt å reise kan vi forstå det.

Jeg får et inntrykk av det dere synes det er et ork og bare mas å dra i bryllup. Det er da ikke det!? Er brudeparet noen man bryr seg om er det jo bare koselig å bli bedt, og enda koseligere å delta i bryllupet! Blir dere sure og slitne hver gang dere får en bryllupsinvitasjon? (satt litt på spissen..).

Og som andre påpeker; vi kan jo ikke akkurat ringe rundt og spørre alle gjestene om datoen passer for dem..? Det var denne datoen som passet for oss, og da det ikke er mange lokalene å velge mellom her vi bor, måtte det bare bli sånn. Så får jeg heller krysse fingrene for at de vi ber har en litt annen innstilling til bryllup enn det enkelte kg-lesere har...

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke lei meg når jeg får invitasjon, men av og til er det veldig sært hva folk får seg til å be andre om bare fordi de skal gifte seg. Jeg var i bryllup hos en venninne i sommer og bryllupet skulle være på en lørdag. Det var langt å reise, slik at vi dro tidlig fredagen og var ikke fremme før sent fredag kveld. Så ble det to netter overnatting på et veldig dyrt hotell, fordi dette hotellet var det eneste på stedet. Ikke fri bar, og et bryllup som tok hele lørdagen, slik at mange satt bare å ventet på å bli skysset hjem om natten. Ikke fordi vi kjedet oss, men fordi vi var utslitte. Denne helgen kostet oss over 6000 kr, og da har vi ikke tatt med de timene vi tok fri fra jobben eller klær. Sier vel seg selv at ikke alle har råd til mange slike helger i løpet av en sommer. Skulle denne veninnen ha giftet seg på en fredag attpå til hadde vi nok sagt nei, for da måtte vi ha tatt fri i to hele dager. Og at en i tilegg skulle blitt uglesett av brudeparet av den grunn er jo helt utrolig. Synes mange brudepar er utrolig selvopptatte og kommer trekkende med dette- da betyr ikke vi særlig mye for dere, da vet vi hvor vi har dere, var vi ikke verdt ditt og datt bla bla bla. Et bryllup betyr mst for den som gifter seg, og så er det i beste fall hyggelig for oss andre. For å sette det litt på spissen:)

Skrevet

Blir ikke lei meg når jeg får invitasjon, men av og til er det veldig sært hva folk får seg til å be andre om bare fordi de skal gifte seg. Jeg var i bryllup hos en venninne i sommer og bryllupet skulle være på en lørdag. Det var langt å reise, slik at vi dro tidlig fredagen og var ikke fremme før sent fredag kveld. Så ble det to netter overnatting på et veldig dyrt hotell, fordi dette hotellet var det eneste på stedet. Ikke fri bar, og et bryllup som tok hele lørdagen, slik at mange satt bare å ventet på å bli skysset hjem om natten. Ikke fordi vi kjedet oss, men fordi vi var utslitte. Denne helgen kostet oss over 6000 kr, og da har vi ikke tatt med de timene vi tok fri fra jobben eller klær. Sier vel seg selv at ikke alle har råd til mange slike helger i løpet av en sommer. Skulle denne veninnen ha giftet seg på en fredag attpå til hadde vi nok sagt nei, for da måtte vi ha tatt fri i to hele dager. Og at en i tilegg skulle blitt uglesett av brudeparet av den grunn er jo helt utrolig. Synes mange brudepar er utrolig selvopptatte og kommer trekkende med dette- da betyr ikke vi særlig mye for dere, da vet vi hvor vi har dere, var vi ikke verdt ditt og datt bla bla bla. Et bryllup betyr mst for den som gifter seg, og så er det i beste fall hyggelig for oss andre. For å sette det litt på spissen:)

TS igjen.

Det eksempelet du kom med her kan jeg forstå. Vi har heldigvis de fleste av de som skal inviteres i nærheten, og familiene våre stiller med ekstra soverom til evt tilreisende. Så de kan slippe å betale for hotell om de ikke ønsker det, og vi setter også opp en felles maxitaxi som frakter gjestene hjem etter festen (turen tar kanskje til sammen en time hvor taxien kjører innom en rekke hus på veien). Det blir vel max 10 stk som har lang reisevei (mer enn 5 timer).

Vi hadde ikke uglesett noen som ikke velger å komme. Hadde bare blitt skuffet fordi vi hadde hatt lyst til å ha dem der. Men kan selvfølgelig forstå det hvis det blir for dyrt eller man ikke får tatt seg fri fra jobb og plikter.

Det skal også sies at det ikke er mange andre bryllup gjestene våre skal i denne sommeren(som vi vet om). Hvertfall ikke i slektene våre, og jeg tviler på at vennene våre har mange andre bryllupsinvitasjoner heller (vi har felles venner vi kjenner godt, en gjeng som har vært sammen i minst 8-10 år). Vi er de første i vennegjengen som gifter oss, så det store "bryllupsrushet" har ikke kommet enda, hverken for oss eller for dem. Ser for meg at det blir flere bryluper på oss alle om en 4-5 år. :)

Skrevet

TS jeg synes du skal se bort fra alt tullpratet til folk her.

Inviter gjestene deres i god tid så skal du se at dette går så bra. Bare ta høyde for at noen ikke kan komme, men sånn vil det uansett alltid være.

Ønsker dere all lykke til med planlegging og bryllup!

• Liker 1
Skrevet

TS jeg synes du skal se bort fra alt tullpratet til folk her.

Inviter gjestene deres i god tid så skal du se at dette går så bra. Bare ta høyde for at noen ikke kan komme, men sånn vil det uansett alltid være.

Ønsker dere all lykke til med planlegging og bryllup!

Takk skal du ha! :)

Blir nok bra, og det er jo moro å planlegge bryllup :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...