Gå til innhold

Livet med Pittelille


sunflower87

Anbefalte innlegg

Så bra at alt ser ut som det skal Knøtteliten! Stemmer i at du får deg en dagbok så vi virkelig kan følge med alt som skjer i graviditeten din. Det er som jeg sier, Gompen har kommet for å bli denne gangen :jepp:

Her er alt fint og flott. Jeg sov til 15.30 idag :hakeslepp: Kan jo si at jeg er uthvilt ihvertfall!! Våknet opp til strålende sol og 22 grader ute, så nå er det på tide å sluke i seg frokosten og nyte det som er igjen av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Sunflower87 :vinke:

Nå har jeg lest igjennom dagboken din og syns du virker som en veldig sterk jente! Utrolig mye kjipt du har måttet gå igjennom med bf og så i tillegg det her med bekkenløsning. Håper forholdet dere imellom blir bedre så du slipper å stresse med det ihvertfall :klem:

Kjenner meg litt igjen i deg i det at jeg også blir alenemor og har et litt vanskelig forhold til bf og en far som er lite til stede i livet mitt. Heldigvis har jeg ikke et vanskelig forholdt til bf fordi han oppfører seg teit, men fordi det er så stor avstand mellom oss at det blir vanskelig for han å få så bra forhold til ungen jeg gjerne vil han skal ha. Får bare håpe han bestemmer seg for å gå på skole her istedenfor i Oslo eller Trondheim.

Vil ihvertfall gjerne følge deg videre og ønsker deg masse lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Beklager at jeg ikke alltid er like flink til å skrive her.

Huff, ikke greit å ikke komme inn på masteren, som du håpet, men det er jo neste år også vet du. Det kommer alltids en ny mulighet, og du får mye tid med

frøkna di også. :rodmer:

Hvordan går det med pittelille og risken for å komme for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint Delphina, bare koselig at du titter innom :) Og JØSSENAVN så langt du har komt i løpet! Herregud, du var jo ikke så langt på vei sist jeg "så" deg :gjeiper:

Ja herlighet, jeg er jo bare 24 år, jeg har masse tid på meg til å gjennomføre den masteren. Det var aller helst for å kunne bedre jobbmulighetene mine etter permisjonen. Men jeg har jo allerede en bachelorgrad i boks, så jeg kommer jo et godt stykke bare med det.

Joda, jeg kniper igjen enda :gjeiper: Jeg har ingen interesse av å poppe riktig enda. Jeg håper ihvertfall at jeg klarer å holde igjen til etter uke 34. Da skal lungene være såpass modne at hun klarer å puste selv ihvertfall. Det aller beste er at hun holder seg inni der frem til termin, men vi får se hva som skjer. Jeg har fortsatt en god del nedpress og ganske vonde kynnere, så jeg er litt skeptisk mtp hvordan livmorhalsen min har det akkurat nå. Dersom den har blitt kortere så ligger jeg jo litt tynnere an. Time will show, som vi sier på godt norsk. Jeg går uansett en meget spennende tid i møte :jepp:

Hvordan har graviditeten gått til nå for deg Delphina? Bare velstand håper jeg! Fått vite kjønn og slikt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOOH GUNS! Den skal jeg sjekke ut og få på lista mi :jepp:

:goodbye: Nima! Velkommen skal du være, og tusen takk for en hyggelig hilsen :klemmer:

Ja det kan være tøffe tak som enslig mamma (jeg liker ikke bruke begrepet alenemor, for det er knyttet så mye stigmatisering og negativitet til dette ordet. Jeg er litt rar sånn :gjeiper: ), spesielt når barnefar bor langt borte/er lite til stede av andre grunner. Vi krysser fingrene for at dere etterhvert bor så nær hverandre at en god relasjon mellom far og barn vil være mulig! Hvor langt er du på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, så flink jeg er å lese innleggene skikkelig.... Så nå at du er 14 uker på vei :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunflower, jeg leste gjennom gamleboka mi nå... Husker du brystvorterullinga? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Det går fint Delphina, bare koselig at du titter innom :) Og JØSSENAVN så langt du har komt i løpet! Herregud, du var jo ikke så langt på vei sist jeg "så" deg :gjeiper:

Ja herlighet, jeg er jo bare 24 år, jeg har masse tid på meg til å gjennomføre den masteren. Det var aller helst for å kunne bedre jobbmulighetene mine etter permisjonen. Men jeg har jo allerede en bachelorgrad i boks, så jeg kommer jo et godt stykke bare med det.

Joda, jeg kniper igjen enda :gjeiper: Jeg har ingen interesse av å poppe riktig enda. Jeg håper ihvertfall at jeg klarer å holde igjen til etter uke 34. Da skal lungene være såpass modne at hun klarer å puste selv ihvertfall. Det aller beste er at hun holder seg inni der frem til termin, men vi får se hva som skjer. Jeg har fortsatt en god del nedpress og ganske vonde kynnere, så jeg er litt skeptisk mtp hvordan livmorhalsen min har det akkurat nå. Dersom den har blitt kortere så ligger jeg jo litt tynnere an. Time will show, som vi sier på godt norsk. Jeg går uansett en meget spennende tid i møte :jepp:

Hvordan har graviditeten gått til nå for deg Delphina? Bare velstand håper jeg! Fått vite kjønn og slikt? :D

Sniker innom med mage og greier! :fnise: Tiden går raskt vet du. Jeg har lest jevnt og trutt og oppdatert megselv hele veien, er bare ikke alltid jeg er like flink til å skrive i dagbøkene til folk.

Vi er jevngamle, er sen 87-modell og vi har begge bachelorgrader, så dårlig stilt er vi nå hvertfall ikke. Jeg skulle gjerne begynt på mastergraden selv, men vil utsette det et par år. Nå er jeg realfagsutdannet, så kan hende jeg stiller annerledes enn du gjør, at jeg har ulemper (for alt jeg vet).

Du går absolutt en spennende tid i møte, og det er "bare" 2 uker igjen til uke 34, og kanskje ting begynner å gå seg til etterhvert. Vi får da håpe hvertfall. :fnise:

Graviditeten har vært til tider slitsom, men jeg klager ikke. Nå er det aktivitet og slikt. Veldig deilig, spesielt når det av og til er respons til mine smådytt. Får vite hva det er på torsdag. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er virkelig ikke dårlig stilt. Det kunne stått verre til med oss, det er det ingen tvil om! :jepp: Tror ikke du stiller dårligere med realfagsbachelor. Jeg kan ihvertfall ikke se det for meg. En bachelor er vel en bachelor? :vetikke:

Å det er så herlig å kjenne liv! Og du er jo halvveis nå jo! Tiden går kjempefort, selv om den går veldig sakte når du står midt oppi det :gjeiper: Kan vel si at den går skikkelig sentfort. Når jeg kikker tilbake på de siste 32 ukene så lurer jeg på hvor de har blitt av! Etterhvert vil du få masse respons på dyttene dine. Jeg starter daglig slike "pokekriger" med lillejenta. Hun vinner selvfølgelig alltid, for det ender med et realt spark i blæra slik at jeg må desperat tisse :fnise: Merkelige greier det der!

Hvilke kjønn tror du selv det blir?

Ja det er bare 2 uker igjen til "den sikre" grensa jeg har satt for meg selv. Etter det er det bare 3 uker igjen til hun ikke vil være prematur hvis hun blir født. Viktig å sette seg sånne milepæler har jeg funnet ut. :jepp:

Nå har jeg pakket kofferten min og forlater byen min for en stund. Nå er det hjem til kjære mor og få slappet helt og holdent av frem til Pittelille ikke vil være inni magen mer! Jeg har alt på stell. Leilighet står klar når jeg kommer tilbake, alt av oppgaver jeg måtte ta meg av på jobben er gjort og jeg har sagt "vi sees" til vennegjengen min (jeg suger på å si farvel). Nå avslutter jeg nok et kapittel i livet mitt, og jeg åpner ivrig en ny side i boken min for å se hva fremtiden bringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHAHA :skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

Brystvorterulling da gitt!! :skratte: Det hadde jeg virkelig glemt ut! Nå er det snart min tur å bake fødepizzaer og rulle på brystvortene mine i ren desperasjon! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Nei vi er virkelig ikke dårlig stilt. Det kunne stått verre til med oss, det er det ingen tvil om! :jepp: Tror ikke du stiller dårligere med realfagsbachelor. Jeg kan ihvertfall ikke se det for meg. En bachelor er vel en bachelor? :vetikke:

Å det er så herlig å kjenne liv! Og du er jo halvveis nå jo! Tiden går kjempefort, selv om den går veldig sakte når du står midt oppi det :gjeiper: Kan vel si at den går skikkelig sentfort. Når jeg kikker tilbake på de siste 32 ukene så lurer jeg på hvor de har blitt av! Etterhvert vil du få masse respons på dyttene dine. Jeg starter daglig slike "pokekriger" med lillejenta. Hun vinner selvfølgelig alltid, for det ender med et realt spark i blæra slik at jeg må desperat tisse :fnise: Merkelige greier det der!

Hvilke kjønn tror du selv det blir?

Ja det er bare 2 uker igjen til "den sikre" grensa jeg har satt for meg selv. Etter det er det bare 3 uker igjen til hun ikke vil være prematur hvis hun blir født. Viktig å sette seg sånne milepæler har jeg funnet ut. :jepp:

Nå har jeg pakket kofferten min og forlater byen min for en stund. Nå er det hjem til kjære mor og få slappet helt og holdent av frem til Pittelille ikke vil være inni magen mer! Jeg har alt på stell. Leilighet står klar når jeg kommer tilbake, alt av oppgaver jeg måtte ta meg av på jobben er gjort og jeg har sagt "vi sees" til vennegjengen min (jeg suger på å si farvel). Nå avslutter jeg nok et kapittel i livet mitt, og jeg åpner ivrig en ny side i boken min for å se hva fremtiden bringer!

Har et inntrykk at realfagsbachelor er litt for diffust. Selv har jeg matematikk, fysikk og geofag som mine fag, så har jo muligheter. :fnise: Jeg gir meg uansett ikke. Må bare lære alle uttrykkene på nederlandsk. :sjenert:

Hehe, gleder meg til de krigene, hvor lille vinner. :fnise: Her har det vært lite aktivitet de to siste dagene, men i dag så er lille aktiv igjen. Noe som varmer mammas hjerte. :fnise: Tror noen turner rundt og legger seg litt forskjellige steder, slik at mamma ikke føler alt. I tillegg er jeg jo "bare" 20 uker på vei, så skal ikke alltid kjenne alt (selv om det er kjennbar aktivitet hver dag). Tror det blir gutt, men tørr ikke ekskludere jente heller. I starten av graviditeten var det veldig jentefølelse, men det har snudd. Jeg er glad så lenge barnet er friskt. :fnise:

Veldig viktig med milepæler, ellers blir man gæren. 8 uker til termin er for lenge. :fnise: I mitt tilfelle, 20 uker! :snurt::fnise: Uansett er det viktig å glede seg over de små tingene.

Gleder du deg til å reise hjem til mor? Skjønner det blir deilig å slappe av hos mor, det er alltids behagelig. :lur: Det å si farvel er alltid vanskelig, jeg sniker meg som regel unna, for vi ser vennene våre igjen.

Håper du har en fin dag i dag forresten :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er kjempeviktig med milepæler. I ditt tilfelle vil det være mye kjekkere å si at nå er det bare tre/fire uker igjen så er babyen levedyktig utenfor livmoren, og etter det er det bare noen uker igjen så er du i siste trimester osv. Tiden går så sykt mye fortere da :gjeiper:

Det blir kjempespennende å få vite kjønnet! Men så lenge alt er vel med den lille så er det ingenting som er bedre. Slik er det vel vi bør tenke, men kjønnsspørsmålet er alltid like spennende allikevel :fnise:

Det er kjempeherlig å komme hjem til mamman min. Idag har jeg ikke gjort annet enn å være på kontroll. Etter det gadd jeg å rydde kjøkkenet, men ellers har jeg bare vært på sofaen og nytt livet! Meget behagelig. Nå vet jeg hvordan katter har det. Man er våken for å spise, så sover man resten av tiden :fnise:

På jordmorkontrollen gikk det kjempefint. Jeg har fått ny jordmor i den nye hjemkommunen min, og jeg må si det at hun var fantastisk i forhold til den forrige jordmora mi. Den forrige var helt grusom! Hun satt og snakket om graviditet og alt rundt med rosa briller og en "in my world everybody eats butterflies and poops rainbows" holdning. Det funker skikkelig dårlig for meg som er hardbarka realist. Spesielt etter alt jeg har gått igjennom i løpet av de siste månedene. Så det at jeg nå har fått en jordmor som faktisk går an å snakke med er helt nydelig. Det er deilig å forholde seg til et ærlig og jordnært menneske, og ikke et kvinnemenneske som flyr høyere enn skyene!

Men sånn bortsett fra det så vokser Pittelille slik hun skal. Fordi det endelig er oppdaget at symfysen er veldig langt nede på meg, så kom jeg opp på gjennomsnittsstreken på magemålet, og alt tilsier at hun trives inni der enn så lenge. Jeg fikk spurt jordmor litt ut ang trusselen om for tidlig fødsel, og hun sa at det er absolutt en fare for det, men jeg skulle heller ikke gå rundt og vente på at vannet skulle gå. Det varierer så voldsomt at jeg bare skal slappe av, og dersom fødselen starter.... Vel ja da starter den og den problemstillingen skal vi eventuelt ta når den blir aktuell.

Jeg kan ikke få sagt det nok! Jeg slår et heftig slag for jordnære og realistiske jordmødre! Det er så mye mer beroligende enn rosabrillede, drømmende jordmødre, som ikke evner å se at det finnes flere typer svangerskap enn det perfekte. Ikke minst at det fins mødre som ikke synes at det å gå gravid er det mest fantastiske i hele verden!

Håper alle har en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten... Det er bare 2 punkter igjen på lista mi nå... :sjenert:

Unnfangelsen finner sted omkring: 12. oktober 2010

Hjertet begynner å slå: 6. november 2010

Embryoet beveger seg: 30. november 2010

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 7. desember 2010

Alle indre organer er ferdig formet: 7. desember 2010

Risikoen for spontanabort avtar: 21. desember 2010

Kvalmen avtar for de fleste: 28. desember 2010

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 4. januar 2011

Fosteret svelger og tisser: 18. januar 2011

Tid for ultralyd: 25. januar 2011

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 1. februar 2011

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 15. februar 2011

Fosteret begynner å høre: 8. mars 2011

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 5. april 2011

Mange fostre legger seg med hodet ned: 10. mai 2011

Svangerskapspermisjonen begynner: 16. juni 2011

Antatt termindato: 7. juli 2011

Og HEY hvor det går :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Ser for meg en gravid solsikke som ligger henslengt på sofaen og strekker seg som en katt :fnise: Det er greit å få en liten "pause" fra dagliglivet spesielt når du har hatt en truende tidlig fødsel og sånt, og ikke hatt det helt greit i svangerskapet. Tøffe deg fortjener en pause.

Jeg må innrømme at jeg ikke er en milepæl-person, jeg tar hver dag som det kommer og tar hver minste lille opplevelse med meg, i stedet for å sikte meg inn på den og den uka. Tror det er fordi jeg liker å la tiden gå. Uansett, om vi snakker milepæler, så må jeg se UL som en milepæl (selv om det bare er en dag jeg gleder meg utrolig mye til).

Sånne jordmødre tror jeg prøver å være overpositive, og når du nevnte henne så tenkte jeg på en episode av Scrubs:

J.D.: I'll be in charge of the epidural, and as soon as you're ready I'll have them make you so numb it'll feel like you're passing a marshmallow.

Kim: But that sounds sticky and uncomfortable!

J.D.: Passing a unicorn

Kim: That's a big horse with a horn!

J.D.: Passing a rainbow!

Kim: That's better

Selv om det er hu Kim som skal føde, så tenkte jeg uansett på akkurat den episoden da jeg leste om din forrige jordmor. Noen mennesker liker å bli pludret med og få vite at alt går bra. Dog, noen svangerskap er ikke typiske og de vil man gjerne få litt mer råd og tips rundt. Jeg liker jordnære jordmødre som sier ting ganske så ærlig, rett og slett fordi jeg er den typen. Forloveden klager litt på det, fordi jeg har en tendens til å IKKE sensurere ting.

Det viktigste er at frøkna di vokser som hu skal, og det er bra! :hoppe:

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, ja det er akkurat slik hun er! For å ikke glemme den der:

Sunflower: "Nei altså nå gikk jeg fra barnefaren, bekkenet har kranglet noe infernalsk og jobben er slitsom. Må ærlig innrømme at jeg er jæævlig klar for litt smerte nå"

JM: (snakker med en så lav og myk stemme at det nesten ikke høres) Uuuuuff så tøft du har det...stakkar deg... Det er godt du har en slik vakker mage ihvertfall"

Sunflower: :lete::unsure::kari:

Der står vi ganske likt gitt Delphina. Jeg liker ikke å godsnakke med folk. Slik dulling kommer man ingen vei med. Jeg forventer vel også når jeg er i samhandling med slike som helsestasjoner, jordmødre og leger etc at disse hører på hva jeg sier, hjelper meg med problemløsning hvis jeg trenger det, og ikke minst tips og råd om hva jeg kan gjøre bedre. Da hjelper det ikke med en "fluffy bunnyrabbit" av en dame som tror at verdensproblemene løses bare man snakker lavt nok.

Det er rart hvordan alle tenker fremover på forskjellig måte! Jeg hadde ikke klart å tatt dag for dag, rett og slett fordi det da går litt for tregt for meg :fnise: Det er vel derfor jeg skriver både denne dagboka her, samt en svangerskapsdagbok jeg kjøpte når jeg fant ut jeg var gravid. Der skriver jeg ned alle hendelser som har betydd mye for meg gjennom denne tiden, både på godt og på vondt. Det skal bli interessant å lese når det har gått så lang tid at jeg har begynt å glemme :)

En annen litt snodig og rørende ting jeg opplevde idag på kontroll. Frem til nå når jeg har hørt hjerteslag så har det hørtes noenlunde slik ut "sviiishsviiiishsviiiish".. Det har ikke hørtes ut som hjerteslag. Men idag så hørte jeg tydelig skikkelig dunkelyd! :rodmer:

Hurra for en voksende Pittelille som begynner å bli moden :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Haha, himmel for en amøbe av en jordmor! Da hadde jeg bare lurt på hva hun hadde røyka og om det var sokkene hennes. Her, så vet jeg hvertfall at noen hadde gått liiitt berserk på cannabisen (hurra for Nederland?). Ja, ville nå ikke akkurat trodd du var en som trengte å få inn alt pakket inn med rosa fløyel, ihvertfall ikke hvordan du har håndert ting. Du er ei tøffing. Kommer til å repetere det jevnlig. :sjenert:

Hurra for tøffe, jordnære jordmødre og helsearbeidere generelt. Dog, jeg tror kanskje noen bare har møtt kvinner som trenger alt pakket inn i rosa fløyel eller sukkerspinn... *sikler* Uansett, det er enkelte som trenger å bli synes synd på og trenger å beroliges på den snille måten. Har alltid sagt til jm at "ja, jeg er bekymret at alt ikke står bra til med lille", får alltid svar at "Det er jo heller aldri noen garanti, men i de fleste tilfeller går det bra." Akkurat starten av setningen viser bare at jm ikke kan garantere, og det liker jeg. :fnise:

Så herlig med ordentlig hjertelyd! :rodmer: Vi hørte en mellomting mellom sviisjsviisj og dunk sist gang, det var mye kraftigere hjertelyd enn de andre gangene jeg har hørt hjertet.

:hoppe: for pittelille som vokser seg moden, og som om senest 2 måneder kommer og sier hei til mamma solsikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Haha, himmel for en amøbe av en jordmor! Da hadde jeg bare lurt på hva hun hadde røyka og om det var sokkene hennes. Her, så vet jeg hvertfall at noen hadde gått liiitt berserk på cannabisen (hurra for Nederland?). Ja, ville nå ikke akkurat trodd du var en som trengte å få inn alt pakket inn med rosa fløyel, ihvertfall ikke hvordan du har håndert ting. Du er ei tøffing. Kommer til å repetere det jevnlig. :sjenert:

Hurra for tøffe, jordnære jordmødre og helsearbeidere generelt. Dog, jeg tror kanskje noen bare har møtt kvinner som trenger alt pakket inn i rosa fløyel eller sukkerspinn... *sikler* Uansett, det er enkelte som trenger å bli synes synd på og trenger å beroliges på den snille måten. Har alltid sagt til jm at "ja, jeg er bekymret at alt ikke står bra til med lille", får alltid svar at "Det er jo heller aldri noen garanti, men i de fleste tilfeller går det bra." Akkurat starten av setningen viser bare at jm ikke kan garantere, og det liker jeg. :fnise:

Så herlig med ordentlig hjertelyd! :rodmer: Vi hørte en mellomting mellom sviisjsviisj og dunk sist gang, det var mye kraftigere hjertelyd enn de andre gangene jeg har hørt hjertet.

:hoppe: for pittelille som vokser seg moden, og som om senest 2 måneder kommer og sier hei til mamma solsikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg i at det er mye bedre med realistiske og jordnære jordmødre. Jeg føler meg ikke tatt på alvor dersom jeg blir dullet for mye med.

Må bare få sagt at du virker som en veldig sterk jente med ben i nesa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...