Gå til innhold

På tide med ny laptop

Anbefalte innlegg

Gjest MissBella
Skrevet

Jeg har ikke mye peiling på data/pc. Ikke helt sikker på hva som er viktig å se etter. Eneste jeg vet, er at det må være god lagringsplass. Nå har jeg en acer aspire og det bråker enda. Kanskje ikke en like tung laptop heller.

Noen som har tips? Anbefalinger? Meninger?

Tar imot alt av hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Så lengde du ikke er totalt avhengig av en applikasjon som kun finnes på windows så kjøp deg en maskin fra Apple. Rett og slett fordi maskinvaren er overlegen alt annet. Om du må ha Windows så kjøp en forretningsmaskin fra Lenovo. Ikke kjøp den billige dritten som selges på el-kjeder.

Gjest MissBella
Skrevet

Jeg skal bare bruke den hjemme. Til å surfe, se film, høre på musikk, lagre bilder/dokumenter, betale regninger osv. Ikke noe mer enn det. Så en enkel og grei laptop.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Macbook white? : ) Men den har ikke så veldig mye lagringsplass i forhold til pro, men tror det kan oppgraderes med å kjøpe deg større lagringsplass...

Skrevet

Jeg skal bare bruke den hjemme. Til å surfe, se film, høre på musikk, lagre bilder/dokumenter, betale regninger osv. Ikke noe mer enn det. Så en enkel og grei laptop.

Da trenger du DENNE

Super maskin til ditt bruk. En stabil maskin som holder seg like frisk og rask i mange år fremover.

Gjest MissBella
Skrevet

Har ingen erfaring med Apple. Er det bra?

Noen som kan anbefale noe annet enn Apple?

Skrevet

Jeg skal bare bruke den hjemme.

Så hvorfor ikke kjøpe en stasjonær?

Skrevet

Ta deg en tur i en butikk og prøv litt forskjellig. Da ser du fort hva du liker. For din bruk funker det aller, aller meste. Unntaket er netbooks. En annen ting man kan notere seg er også at jo mer penger man legger på bordet, jo bedre blir maskinen. Ikke bare i ytelse, men i støynivå, tastaturkvalitet, touchpad osv. Det er ting som i lengden betyr mer enn rene ytelser, iallefall for meg.

Jeg personlig kunne aldri gått inn på en Lefdal og funnet en Windows-maskin og blitt fornøyd. For det første er de ikke spesielt pene og byggekvaliteten er stort sett så som så.

Gjest Thefainter
Skrevet (endret)

Det er så mye feil og tull med nye laptoper. Ikke kjøp Acer, Packard Bell, Dell, HP, Compac, Samsung eller Toshiba uten å lese mange anmeldelser først.

Et ganske trygt kjøp er Asus. Minst feil med dem :) Jeg skal forhåpentligvis kjøpe meg en Asus om ikke aå aaaltfor lenge :biggrin:

Edit: Komplett.no er en bra butikk. Anbefaler ikke Expert, Lefdal og Elkjøp, er det noe feil med maskinen din så kan de ingenting og du må krangle deg til å få igjen pengene (selv om det har gått under 30dager. Elkjøp har 30dagers returrett)

Endret av Thefainter
Gjest MissBella
Skrevet

Takk for tips!!

Ikke tenkt til å kjøpe stasjær pc!! Vil ha muligheten til å ta den med meg.

Lester en del tester om Asus og Lenovo.

Noen som kjenner til Lenovo?

Tenker å bruke ca 5000kr på ny pc. Hvis det er mulig.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Anbefaler alltid eplemaskiner til venner og bekjente. da slipper jeg nemlig alt maset i etterkant. Rett og slett fordi de bare virker.

Skrevet

Noen som kjenner til Lenovo?

Tenker å bruke ca 5000kr på ny pc. Hvis det er mulig.

Jeg kjenner veldig godt til Lenovos Thinkpad-linje og er storfornøyd. Billigste Thinkpad jeg har erfaring med kostet 11000, dyreste 49000, så det er gjerne utenfor ditt budsjett. Såvidt jeg har forstått skiller de billige ikke-Thinkpad Lenovoene seg fra Thinkpad blant annet ved at man ikke kan trø på eller helle vann oppi dem, men venner som har er likevel fornøyd.

Skrevet

Det er så mye feil og tull med nye laptoper. Ikke kjøp Acer, Packard Bell, Dell, HP, Compac, Samsung eller Toshiba uten å lese mange anmeldelser først.[....]

...eller bare spar deg bryet ved å filtrere vekk alt under 6-7000kr først, og SÅ lese anmeldelser. Kvaliteten på pcer har mer med prisleiet (og dermed byggekvaliteten) enn med merket å gjøre.

Skrevet

Jeg har også lenge vært på utkikk etter en ny bærbar til ca 5000 kr. Har for det første bestemt meg for en 13 tommer. Da er den liten og lett nok til å ta med seg, men stor nok til å faktisk se skjermen :gjeiper: Eneste minuset er at de ikke har cd-rom i den prisklassen, og selv i høyere prisklasse er utvalget veldig lite om man vil ha cd-rom.

Dette gjelder da ikke MAC, noe som jeg var fast bestemt på før jeg begynte leitingen at jeg absolutt ikke skal ha. Vet at veldig mange er fullstendig uenig med meg, men jeg syns MAC er helt grusomt. Dette har mye med vane å gjøre. Jeg orker rett og slett ikke å sette meg inn i ett helt nytt system. Kan Windows inn og ut og trives med det.

Jeg har lest over alt, både på tester, forum og artikler fra forskjellige land og satt igjen med ACER ASPIRE TIMELINE 3820T

Den koster tusenlappen mer men du får MYE data for pengene. Den har 500GB SATA hardisk. SATA er veldig bra, mye kjappere. De fleste bærbare i denne prisklassen har 250-320GB harddisk. Den har også 8timer batteri levetid.

Minuset med denne (og de aller fleste andre) er at er er blank skjerm. Dette gjør at lyset reflekter i skjermen slik at det er vanskelig å se noe. Matt skjerm er det beste.

Gjest hogwash
Skrevet (endret)

Den har 500GB SATA hardisk. SATA er veldig bra, mye kjappere.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men SATA er vel bare overføringen mellom disken og hovedkortet.. Klarer du å finne en ny maskin med annen overføring blir jeg imponert.

Forøvrig, for den tusenlappen mer kan man f.eks kjøpe en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596860

Hvis det er harddiskplass som er det viktige...

Endret av hogwash
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert, men SATA er vel bare overføringen mellom disken og hovedkortet.. Klarer du å finne en ny maskin med annen overføring blir jeg imponert.

Forøvrig, for den tusenlappen mer kan man f.eks kjøpe en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596860

Hvis det er harddiskplass som er det viktige...

Off jeg beklager så masse. Tenkte fullstendig feil, det er SSD jeg tenker på. Slik blir det når man skriver så sent på natt.

Gjest hogwash
Skrevet

Off jeg beklager så masse. Tenkte fullstendig feil, det er SSD jeg tenker på. Slik blir det når man skriver så sent på natt.

Kjenner til problemet ;)

Dog, ble nesten mer forvirret nå iom. at den du linket ikke har SSD, og SSD disker på 500gb er svindyre (hvis de i det hele tatt er å få tak i unntatt ved spesialbestilling)

Skrevet

Jeg snakket med en dataselger, og han drepte egentlig lysten min på apple. Han sa at det var blodig overprisa, pluss at man bør kjøpe apple care programmet ved siden av og det koster jo litt. Som om det ikke koster nok fra før av.

Og at det bare var tull at de har generell lengre levetid enn vanlige pc'er. Og mer, husker ikke akkurat nå. Men en ting skal de ha for, de er lekre! Er mest derfor jeg egentlig har lyst på den, men igjen så er det enkelte ting du kanksje ikke kan ha på mac som du kan ha på pc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...