Gjest idakaroline Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Jeg har nå begynt å få en visdomstann nede til venstre. Det gjør fryktelig vondt både der den kommer opp, i nabotanna og helt bakerst på tunga. Kjenner også at det stråler opp til øret, kjennes ut som øreverk. Hva bør jeg gjøre? Vente i håp om at det skal gå over, eller bør jeg komme meg til en tannlege?
Gjest Cho Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Du burde ta en sjekk hos tannlegen, i tilfelle de må bort. Ikke alle har plass til visdomstennene.
Gjest idakaroline Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Du burde ta en sjekk hos tannlegen, i tilfelle de må bort. Ikke alle har plass til visdomstennene. Tror ikke den har kommet helt igjennom enda, men jeg kjenner at det gjør fryktelig vondt bak i der. Jeg befinner meg for tiden i utlandet, og har hørt at i det landet jeg befinner meg i så er tannlegepraksisen ganske så annerledes enn i Norge. Skrekk og gru!
Gjest Cho Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Uffameg! Hvis du ikke skal være i utlandet så fryktelig mye lenger hadde jeg nok prøvd å knaske smertestillende frem til jeg fant meg en ordentlig tannlege.
Gjest idakaroline Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Skal ikke hjem til Norge igjen før i desember! :O
Gjest Cho Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Hvis du kan leve med smertene så lenge, så hadde jeg ventet hadde jeg vært deg. Tannen kommer uansett ikke til å gjøre uopprettelig skade på tanngarden din på én måned. Kan du kanskje gå til tannlegen der du er nå og be om smertestillende?
Gjest idakaroline Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Jeg får prøve og se åssen det går! Jeg bor hos en norsk familie i dette landet - kan jo høre med dem om de har noen erfaringer med tannleger i nærheten? Jeg har sjekket sidene til Den Norske Ambassaden i landet her, og der står det at tannlegebehandling her er grisedyrt :s
Gjest Cho Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Hør med de ja! Og jeg hadde også tatt kontakt med ambassaden og hørt med de - det høres ut som du er på en form for utveksling/språkreise? Det kan godt være det finnes ordninger for akutt tannbehandling du kan benytte deg av. Ring ambassaden og hør!
Gjest idakaroline Skrevet 1. november 2010 #9 Skrevet 1. november 2010 Ja, skal se hva jeg får gjort i morgen! Har ikke ekstreme smerter, men det hemmer meg litt i å spise. Takk for svar!
Gjest Sommertid Skrevet 1. november 2010 #10 Skrevet 1. november 2010 Åh vet at det er smertefullte å få visdomstenner. Jeg holder på å få den 3 nå og må mest sansynelig trekke den også Lykke til med tannlegejakt. Håper det ordner seg for deg =)
Gjest tannlegen Skrevet 1. november 2010 #11 Skrevet 1. november 2010 kjøpe deg en klorhexidin holdig munnskyllevann..(antibakteriell munnskyll) Skylle med det 2-3 ganger om dagen til symptomene gir seg. Ta paracet og ibux ombinert. Det hjelper bra mot smerter. God bedring:)
Gjest brutal_mann Skrevet 1. november 2010 #12 Skrevet 1. november 2010 Jeg har nå begynt å få en visdomstann nede til venstre. Det gjør fryktelig vondt både der den kommer opp, i nabotanna og helt bakerst på tunga. Kjenner også at det stråler opp til øret, kjennes ut som øreverk. Hva bør jeg gjøre? Vente i håp om at det skal gå over, eller bør jeg komme meg til en tannlege? Røsk den ut. Mengden slit er betydelig mindre uten enn med. trekking inkludert.
Sunniva81 Skrevet 1. november 2010 #13 Skrevet 1. november 2010 Jeg har nå begynt å få en visdomstann nede til venstre. Det gjør fryktelig vondt både der den kommer opp, i nabotanna og helt bakerst på tunga. Kjenner også at det stråler opp til øret, kjennes ut som øreverk. Hva bør jeg gjøre? Vente i håp om at det skal gå over, eller bør jeg komme meg til en tannlege? Kom deg til tannlegen med en gang.Skal love deg at det ikke blir bedre.Og blir det det,kommer det garantert tilbake med dobbel smerte og det blir KUN værre og værre. Jeg gikk leeeenge med slik tannverk,av og på, til eg ikke klarte mer.Da måtte den opereres ut, gikk med sånn dott som stinka drit i flere uker pga blod, knasket smertestillende i flere uker,ble sykmeldt og det eneste jeg klarte å få i meg av mat, var Nutrilett.DET var slankekur det.Gikk ned flere kilo på de 6-7 ukene.Men fy faen for et helvette! Så mitt råd; gå til tannlegen
Gjest idakaroline Skrevet 1. november 2010 #14 Skrevet 1. november 2010 kjøpe deg en klorhexidin holdig munnskyllevann..(antibakteriell munnskyll) Skylle med det 2-3 ganger om dagen til symptomene gir seg. Ta paracet og ibux ombinert. Det hjelper bra mot smerter. God bedring:) Det første er jo verdt et forsøk! Jeg er ikke glad i smertestillende, så det kommer jeg til å ta før jeg absolutt må! Takk for tips Kom deg til tannlegen med en gang.Skal love deg at det ikke blir bedre.Og blir det det,kommer det garantert tilbake med dobbel smerte og det blir KUN værre og værre. Jeg gikk leeeenge med slik tannverk,av og på, til eg ikke klarte mer.Da måtte den opereres ut, gikk med sånn dott som stinka drit i flere uker pga blod, knasket smertestillende i flere uker,ble sykmeldt og det eneste jeg klarte å få i meg av mat, var Nutrilett.DET var slankekur det.Gikk ned flere kilo på de 6-7 ukene.Men fy faen for et helvette! Så mitt råd; gå til tannlegen Åh, det hørtes ikke godt ut! Skulle ønske jeg var tilbake i Norge nå =/ Har en utrolig flink og god tannlege der som jeg skulle ønske kunne tatt en titt! Men men, når jeg er her jeg er så må jeg bare gjøre det beste ut av det! Jeg snakket med de jeg bor hos, og de skulle hjelpe meg med å finne en tannlege i løpet av morgendagen Får håpe det ordner seg snart!
Gjest idakaroline Skrevet 2. november 2010 #15 Skrevet 2. november 2010 Det føles litt bedre i munnen idag, men jeg har fortsatt vondt Jeg har prøvd å se i speilet, men kan ikke se at det har kommet opp en tann. Det eneste jeg kan se er at jeg har en stor, rød kul helt bakerst. Blør også så vidt tannbørsten kommer borti. Jeg lurer fælt på om jeg skal til tannlegen eller ikke, og hva får tannlegen gjort når det ikke har kommet opp en tann?
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #16 Skrevet 2. november 2010 Dette har jeg gjennomgått på alle mine fire visdomstenner, og i følge min tannlege så er det helt normalt. Visdomstenner er store tenner og det gjør vondt når de kommer opp. Når det blir ett lite hull i tannkjøttet så er det veldig viktig at du er nøye med rengjøringen. Puss, også nå, selv om det gjør vondt og skyll med klorhexidin preparat, det finnes mange forskjellige. Hvis det først kommer bakterier ned i tannkjøttet så blir det en skikkelig stor og vond betennelse, og da må du til tannlegen. Ta smertestillende og rengjør godt, så vil det nok gå over i løpet av noen uker ihvertfall.
Gjest Sommertid Skrevet 2. november 2010 #17 Skrevet 2. november 2010 (endret) Tannlegen kan skjære ut tannen. De gjore det med begge de jeg har trukket. De hadde ikke kommet ut pga for liten plass så de måtte skjære i tannkjøttet for å få de ut. Smertefullt å gjøre, men verdt det. Edit: Jeg hadde også store betente røde klumper baki det tannen holdt på å komme. Har heldigvis sluppet det med tannen som er på vei nå. Puss ofte og rens munnen så vil det forsvinne raskt. Endret 2. november 2010 av Sommertid
Gjest idakaroline Skrevet 2. november 2010 #18 Skrevet 2. november 2010 Jeg tror jeg først prøver å rense i et par uker, også får vi se om det blir bedre etterhvert. Frister svært lite å gå til tannlegen her jeg oppholder meg nå!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå