Gjest Linn Skrevet 1. november 2010 #1 Skrevet 1. november 2010 Hei! Jeg har lest litt rundt på dette forumet om forskjellige ting og tenkte jeg kunne spørre om råd eller noe angående helsa mi, for det virker som veldig mange har kjempegode råd. Jeg er 18, snart 19 år og går tredjeåret på videregående. For fire år siden, da jeg gikk førsteåret, kunne jeg gå hele dagen (fra 8.10 til 15.40) på skolen uten noe problem, jeg hadde kjempelite fravær og det gikk kjempebra. Men når jeg begynte andreåret begynte jeg å få mer fravær, rett og slett fordi jeg ble så fysisk sliten at jeg klarte bare ikke. Så begynte jeg på tredjeåret og hadde så mye fravær på grunn av dette at det ble foreslått at jeg tok tredjeåret over to år. Jeg trodde det kom til å gå bra, at karakterene ble bedre og jeg fikk mindre fravær. Det gjør ikke det. Nå klarer jeg nesten ikke å være på skolen i to timer, jeg blir så sliten og går og legger meg med en gang jeg kommer hjem. Jeg har faktisk tenkt på å slutte på skolen siden jeg blir så sliten. Bedre at jeg slutter nå enn at jeg får så mye fravær at jeg blir sparket ut, liksom. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har legetime den 22. november, så jeg tenkte jeg skulle ta det opp med henne da. Jeg har gjort det før så hun vet om det, og hun sa bare "ta en paracet hver morgen"! Åhhh, blir så frustrert Lurte på om det var noen som visste hva som forårsaker dette, eller hva jeg kan gjøre?
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #2 Skrevet 1. november 2010 Sover du nok? Drikker du nok vann? Er det dårlig luft på skolen? Har du et dårlig kosthold med mye boller og baguetter og brus og godt? (Noe man blir veldig sløv av) Eller spiser du frukt og grønnsaker og fisk og kylling og drikker mye vann?
Gjest Linn Skrevet 1. november 2010 #3 Skrevet 1. november 2010 Sover vel 6-7 timer, tror jeg... Og lufta på skolen er grei nok. Jeg har sluttet med å spise veldig usunt, og gjør jeg det, så er det i helgene. Jeg spiste veldig mye usunt før og ble anbefalt å spise sunnere, så da gjorde jeg det. Vil bare finne ut hva som skjer - jeg kan jo ikke ha det sånn her, hvis det fortsetter kommer jeg jo ikke til å kunne jobbe eller noe...
AnonymBruker Skrevet 1. november 2010 #4 Skrevet 1. november 2010 Har du tatt blodprøver for å sjekke jernnivå, stoffskifte etc? En lege som anbefaler folk å ta paracet hver morgen over lang tid i stedet for å komme til bunns i problemene må ha fått lisensen sin via postordre. Å bare dempe langvarige symptomer på den måten kan i verste fall være livsfarlig, fordi man ikke oppdager hva som egentlig var galt.
Jane F. Skrevet 1. november 2010 #5 Skrevet 1. november 2010 Bra tips her om å få testet om det er noe du mangler. Har selv hatt jernmangel og b12 mangel. Etter tre år har de nå funnet ut jeg trolig er nødt til å ta b12 injeksjoner fire ganger i året ettersom kroppen min ikke tar det opp selv. Jeg erfarte det samme som deg gikk fra å ha under en uke med fravær i året første år til å ha ca en måned og hvertfall 50 enkelttimer siste år. Jeg ble nødt til å kutte ut flere fag men har tatt de sakte men sikkert og nå har jeg bare en eksamen igjen. ellers burde man ikke undervurdere multivitaminer og tran og ikke minst søvn.
Dyreelskern Skrevet 1. november 2010 #6 Skrevet 1. november 2010 Kanskje du trenger mye søvn? Jeg trenger mellom 8,5 og 9 timer søvn for å føle meg oppegående. Du bør også sjekke stoffskiftet, det gjør du med en enkel blodprøve. Jeg har lavt stoffskifte, og er aldri uthvilt. Medisinen gjør at man kan fungere i hverdagen likevel Her kan du lese om lavt stoffskifte: http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499002 En annen årsak kan være utbrenthet - folk kan bli utbrent på videregående også, det kan hende det er det. En annen årsak kan være ME - kronisk utmattelsessyndrom. Men det er bare en lege (en som ikke syns paracet er en varig løsning!) som kan si hva som feiler deg
Dyreelskern Skrevet 1. november 2010 #7 Skrevet 1. november 2010 Bedre at jeg slutter nå enn at jeg får så mye fravær at jeg blir sparket ut, liksom. Jeg hadde helseproblemer på videregående som gjorde at jeg fikk veldig mye fravær, og jeg erfarte at hvis du prater med lærerne, så kan du være heldig og bli møtt med forståelse. Nå vet ikke jeg hvordan det er på din skole, men på min var det veldig vanskelig å ikke få karakter i et fag, selv om man var borte veldig mye, så lenge man var der på prøver, slik at lærerne hadde et grunnlag å bedømme folk på. Så kanskje du kan prate med lærerne og fortelle hvordan du har det, og at du er redd for å ikke få karakter i faget, og spørre hva du kan gjøre for å få karakter? Kanskje du får lov til å gjøre en hjemmeoppgave i stedet for en prøve eller noe. Mine lærere var i hvert fall nesten overraskende forståelsesfulle!
Gjest Linn Skrevet 1. november 2010 #8 Skrevet 1. november 2010 Tusen takk for svar! Jeg skal prøve å krangle meg til noe annet en "en paracet hver morgen" når jeg er der, hun må jo komme med noe annet enn en så latterlig løsning. Jeg skal prøve å prate med lærerne, eller ihvertfall rådgiveren for å finne ut om de kan tilrettelegge noe mer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå