Gå til innhold

Typiske trekk ved 3 personlighetstyper

Steinar40

Anbefalte innlegg

Faen, da går det ikke an å foholde seg til deg. Jeg forholder meg KUN til mennesker jeg kan sette i en av tre båser.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javisst, det er jeg enig med deg i. Det blir fort altfor komplisert og mote.

Og derfor syns jeg dette forenklede eksemplet med bare 3 personlighetstyper er interessant. Og jeg tror at de fleste vil kjenne igjen store deler av seg selv (og andre) i disse.

Men en grunn til at gode tester er kompliserte, er jo nettopp fordi verden (mennesker) er komplisert. Det er massevis av dårlige tester der ute, som det er god grunn til å være skeptiske til. Man kan alltids more seg over å kjenne seg igjen i enkelte ting, men skal da være forsiktig med å tro at det er noen fasit på hvordan man selv eller andre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

HJELPER'N

FØLELSER - Aksepterer "varme". Avviser aggresjon. Hengivenhet og sympati er fremtredende.

MÅL - Å akseptere.

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem som er "varm" og hvem som er fiendtlig, hvem som hjelper og hvem som skader.

INFLUERER ANDRE - Forsoner, beroliger, gir anerkjennelse, appellerer til medlidenhet, søker vennskap.

OPPGAVELØSNING - Søker å skape harmoni, oppmuntre, redusere spenninger, finne kompromiss, uttrykke varme.

OVERDREVEN TENDENS ... til å være vennlig.

BLIR LETT ... en smule sentimental.

FRYKTER ... å bli stående utenfor, ikke å bli likt, at det skal oppstå konflikter.

TRENGER Å VISE MER ... styrke, fasthet, sikkerhet og selvhevdelse.

FIGHTER'N

FØLELSER - Aksepterer aggresjon. Avviser "varme". Streben, konkurranse og påståelighet er fremtredende.

MÅL - Å dominere.

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem som er sterk, hvem har makt, og hvem er svak. Hvem vinner - hvem taper.

INFLUERER ANDRE - Gir ordre, truer, dirigerer, tilbyr utfordringer. Kontrollerer fordeling av belønninger.

OPPGAVELØSNING - tar initiativ, krever disiplin, kjemper for resultater, gransker ulikheter, vil ta beslutninger.

OVERDREVEN TENDENS ... til å fighte.

BLIR LETT ... stridbar, kamplysten og sta.

FRYKTER ... at han skal miste evnen til å slåss, at han skal bli "bløt", "sentimental" og avhengig.

TRENGER Å VISE MER ... varme, omtanke, hensynsfullhet, objektivitet og ydmykhet.

LOGIKER'N

FØLELSER - Er full av forståelse, logikk, systemer og kunnskaper. Avviser både "varme" og aggresjon.

MÅL - Å være korrekt.

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem er intelligent. Hvem er nøyaktig - hvem unøyaktig. Hvem tenker klart - hvem ikke.

INFLUERER ANDRE - Viser til regler og logikk. Viser til fakta og omfattende kunnskaper.

OPPGAVELØSNING - Samler informasjon, klargjør idéer, definerer, systematiserer og kritiserer.

OVERDREVEN TENDENS ... til å analysere.

BLIR LETT ... pedantisk.

FRYKTER ... følelser og irrasjonelle handlinger. Redd for uorden i sin egen verden.

TRENGER Å VISE MER ... oppmerksomhet overfor følelser, evne til å uttrykke varme og til å sloss.

Kjenner du deg igjen i noen av disse 3 personlighetstypene?

Jeg må bare innrømme at det nesten er skremmende hvor typisk jeg passer inn på LOGIKER'N, selv om jeg har noen elementer ifra de andre typene også.

Av disse tre er jeg stort sett hjelperen, men det går da ikke an å sette folk inn i bås på den her måten. I så fall bytter jeg mellom hjelpern og logikeren flere ganger i uka. Og nå når det heller mot eksamenstid blir jeg fighteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt logikeren, men jeg tror jeg er hakket bedre på følelser enn det som skisseres, akkurat den biten er jeg forsåvidt veldig bevisst på og jobber med (men det er faktisk ikke så lett å bryte ut av egne mønster). I parforhold derimot er jeg ganske kjærlig og kosete, men kan nok generelt fremstå som nokså strikt. Uansett synes jeg hjelperens frykt passer meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

HJELPER'N

FØLELSER - Aksepterer "varme". Avviser aggresjon. Hengivenhet og sympati er fremtredende.

MÅL - Å akseptere.

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem som er "varm" og hvem som er fiendtlig, hvem som hjelper og hvem som skader.

INFLUERER ANDRE - Forsoner, beroliger, gir anerkjennelse, appellerer til medlidenhet, søker vennskap.

OPPGAVELØSNING - Søker å skape harmoni, oppmuntre, redusere spenninger, finne kompromiss, uttrykke varme.

FRYKTER ... å bli stående utenfor, ikke å bli likt, at det skal oppstå konflikter.

FIGHTER'N

FØLELSER - Aksepterer aggresjon. Avviser "varme". Streben, konkurranse og påståelighet er fremtredende.

MÅL - Å dominere.

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem som er sterk, hvem har makt, og hvem er svak. Hvem vinner - hvem taper.

INFLUERER ANDRE - Gir ordre, truer, dirigerer, tilbyr utfordringer. Kontrollerer fordeling av belønninger.

OPPGAVELØSNING - tar initiativ, krever disiplin, kjemper for resultater, gransker ulikheter, vil ta beslutninger.

OVERDREVEN TENDENS ... til å fighte.

BLIR LETT ... stridbar, kamplysten og sta.

FRYKTER ... at han skal miste evnen til å slåss, at han skal bli "bløt", "sentimental" og avhengig.

TRENGER Å VISE MER ... varme, omtanke, hensynsfullhet, objektivitet og ydmykhet.

LOGIKER'N

FØLELSER - Er full av forståelse, logikk, systemer og kunnskaper. Avviser både "varme" og aggresjon.

MÅL - Å være korrekt.

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem er intelligent. Hvem er nøyaktig - hvem unøyaktig. Hvem tenker klart - hvem ikke.

INFLUERER ANDRE - Viser til regler og logikk. Viser til fakta og omfattende kunnskaper.

OPPGAVELØSNING - Samler informasjon, klargjør idéer, definerer, systematiserer og kritiserer.

OVERDREVEN TENDENS ... til å analysere.

BLIR LETT ... pedantisk.

FRYKTER ... følelser og irrasjonelle handlinger. Redd for uorden i sin egen verden.

TRENGER Å VISE MER ... oppmerksomhet overfor følelser, evne til å uttrykke varme og til å sloss.

Kjenner du deg igjen i noen av disse 3 personlighetstypene?

Jeg må bare innrømme at det nesten er skremmende hvor typisk jeg passer inn på LOGIKER'N, selv om jeg har noen elementer ifra de andre typene også.

Airi-mixen fortoner seg (veldig unyansert) omtrent sånn her:

FØLELSER - Aksepterer "varme", forståelse, logikk, systemer og kunnskaper. Avviser aggresjon. Hengivenhet og sympati er fremtredende.

MÅL - Å akseptere

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem som er "varm" og hvem som er fiendtlig, hvem som hjelper og hvem som skader, ut fra hvem er intelligent. Hvem er nøyaktig - hvem unøyaktig. Hvem tenker klart - hvem ikke.

INFLUERER ANDRE - Forsoner, beroliger, gir anerkjennelse, appellerer til medlidenhet, søker vennskap. Viser til fakta og omfattende kunnskaper.

OPPGAVELØSNING - Søker å skape harmoni, oppmuntrer, reduserer spenninger, uttrykker varme. tar initiativ, krever disiplin, kjemper for resultater, gransker ulikheter, finner kompromiss, definerer, systematiserer og kritiserer.

FRYKTER ... at det skal oppstå konflikter, irrasjonelle handlinger.

En fin miks, med andre ord. Det er jo ingen motsetning mellom å være disiplinert og å vise anerkjennelse, for eksempel.

Endret av Airi Chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives i å lede, ja. ;) Får se hva det blir til. En storesøster da, man blir nok litt formet av hvor man er i søskenflokk og slikt? Og oppvekst generelt sikkert.

Ja, jeg tror du er inne på noe her.

For meg ser det ut som at den førstefødte veldig ofte blir mer utadvendt og selvstendig enn sine yngre søsken.

Men det finnes selvfølgelig ingen regel uten unntak.

Og hva kommer det av i så fall? Kan være at den første får mer oppmerksomhet. Spørsmålet er også om det ikke betyr en del hvor mange år senere søsknene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av disse tre er jeg stort sett hjelperen, men det går da ikke an å sette folk inn i bås på den her måten. I så fall bytter jeg mellom hjelpern og logikeren flere ganger i uka. Og nå når det heller mot eksamenstid blir jeg fighteren.

Poenget er IKKE å sette folk i bås. Poenget er bare at det kan være interessant å se igjen noen av sine egne styrker og svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airi-mixen fortoner seg (veldig unyansert) omtrent sånn her:

FØLELSER - Aksepterer "varme", forståelse, logikk, systemer og kunnskaper. Avviser aggresjon. Hengivenhet og sympati er fremtredende.

MÅL - Å akseptere

DØMMER ANDRE ... ut fra hvem som er "varm" og hvem som er fiendtlig, hvem som hjelper og hvem som skader, ut fra hvem er intelligent. Hvem er nøyaktig - hvem unøyaktig. Hvem tenker klart - hvem ikke.

INFLUERER ANDRE - Forsoner, beroliger, gir anerkjennelse, appellerer til medlidenhet, søker vennskap. Viser til fakta og omfattende kunnskaper.

OPPGAVELØSNING - Søker å skape harmoni, oppmuntrer, reduserer spenninger, uttrykker varme. tar initiativ, krever disiplin, kjemper for resultater, gransker ulikheter, finner kompromiss, definerer, systematiserer og kritiserer.

FRYKTER ... at det skal oppstå konflikter, irrasjonelle handlinger.

En fin miks, med andre ord. Det er jo ingen motsetning mellom å være disiplinert og å vise anerkjennelse, for eksempel.

Ja, jeg tror at en fin miks vil være bedre for individet selv enn at man befinner seg altfor mye i en av båsene. Noe jeg altså gjør selv som typisk 'Logiker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...