Gå til innhold

Nedgiring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en ting angående nedgiring.

Når man for eksempel ska kjøre inn mot en rundkjøring og skal gire ned må man jo selvfølgelig bremse ned og trykke inn clutchen og gire ned til et passende gir. Men, det jeg lurer på er når man er ferdig med å gire og bremse og skal gi gass igjen - skal man da slippe clutchen FØR man slipper bremsen eller skal man slippe bremsen FØR man slipper clutchpedalen? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slipp bremsen først du, hvordan skal du ellers gasse?

Heel-and-toe. Utbredt teknikk blant oss som av ulike grunner har trening i å komme raskest mulig i mål eller bort fra en trussel, men sannsynligvis ikke noe TS bør prøve på med det første.

Til normal bruk vil jeg si det ikke har mye hensikt å slippe ut clutchen mens man fortsatt bremser. Om man ikke prøver å oppnå noe helt spesielt, ikke ha bremsene på mens du slipper ut clutchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsingen gjør du ettersom det er nødvendig iht. trafikken.

I praksis bør du mellomgasse litt rett før du slipper ut clutchen når du girer ned samtidig som du bremser, for å unngå at turtallet er for lavt når du slipper ut clutchen. Om motoren går på tomgang når du tar ut clutchen etter å ha bremset/nedgiret, vil bilen rykke til, og clutchen blir unødvendig slitt.

Passasjerene dine blir blidere fordi du kjører smoothere, og clutchen din varer lenger, hvis du er flink til å mellomgasse.

Det er tøft å være flink til å matche turtallet på motoren til giret du skal inn i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...