Gå til innhold

Sier du "jeg elsker deg" til barnet ditt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en svigerinne som har for vane å si "jeg elsker deg" til ungene sine. Hvis hun f.eks. har guttungen på fanget i sofaen, kan hun plutselig finne på å kysse ham og si "elsker deg lille venn" eller noe i den dur.

Jeg merker jeg reagerer litt på dette. Synes det er et uttrykk som ikke hører hjemme i forhold til ungene sine, det bør være forbeholdt partneren.

Selv sier jeg aldri "elsker deg" til mine unger. Men til kjæresten min sier jeg det.

Hva tenker du om dette? Kan du finne på å si dette til barnet ditt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor skal man ikke si "jeg elsker deg" til barna sine? Er det noen man virkelig elsker her i verden, så er det vel dem.. Synes det er helt naturlig.

Men for meg så trenger ikke ordet elske bety noe romantisk, da. Det er et begrep for intens kjærlighet.

Endret av Dainty
Skrevet

Jeg har alltid brukt "Glad i deg" til barna mine. Jeg elsker deg har jeg kun sagt til partner.

Men selvfølgelig elsker jeg barna mine - så det går nok mer på hvilke ord jeg synes bekriver kjærligheten jeg har overfor de forskjellige.

Det engelske "love you" et for meg et mye videre begrep - så det kunne jeg nok brukt direkte både til barn og venner - men jeg har inntrykk av at den bruken blir mer og mer vanlig her også.

Gjest Raindrops
Skrevet

For de fleste med barn så er jo kjærligheten til barna den sterkeste man har, så hva er vel mer naturlig enn å si at man elsker dem? Jeg klarer ikke å se noe upassende i det.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg sier "jeg elsker deg" ofte til snuppa mi.

Skrevet

Jeg sier det ofte. Vokste opp med en mor som var totalt følelseskald mot meg, så jeg har null problemer å vise og si til barna at jeg elsker dem.

Gjest youlookslashy
Skrevet

jeg er fortsatt barn, og lever med en mor som sliter veldig med å uttrykke positive og kjærlige tanker og følelser, så jeg vil nå si det er veldig viktig å fortelle barna at du elsker dem. De få gangene mor forteller meg at hun elsker meg er det som å sveve på skyer :-)

Skrevet

Jeg tror faktisk aldri jeg har sagt at jeg elsker noen som helst. Det må være en dialekt-ting, det føles bare så rart å si det.

Jeg elsker både barna mine og mannen min av hele mitt hjerte, selv om det ikke føles naturlig å bruke akkurat de ordene i det daglige.

Men jeg sier at jeg er glad i dem hele tiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må legge til at jeg helst sier det på engelsk (faren er fra england). Og det gjør de til meg også. Men jeg sier også: Glad i deg. Elsker deg blir heller når det er følelsesladet stemning, som da feks mamma døde.

Gjest Sommertid
Skrevet

Jeg elsker datteren min over alt i verden, men sier glad i deg til henne. For meg blir det unaturlig å si elsker deg til et barn.

Skrevet

For meg er det naturlig å si "elsker deg" til barna mine. De sier det til meg også.

Foreldrene mine gjorde det ikke, men har hørt moren min begynt å si det til mine barn, etter at hun har hørt jeg si det.

Vi er forskjellige, og oppdrar barna våre også deretter. Hvilken foreldretype man hører under, påvirker hvordan man er ovenfor barna sine. Ut fra hva forskning har vist, er det ikke feil å sette ord på følelsene sine ovenfor barna. Derimot kan det motsatte være galt. Om en bruker ordet "glad i", "elsker deg" osv. Er av mindre betydning. Det viktigste er at man klarer å formidle følelsene sine, og at man er komfortabel med ordene man bruker.

Gjest wild bird
Skrevet

Til ungene mine sier jeg "kjempeglad i deg" eller "veldig glad i deg". Det føles bare feil for meg å si elsker deg til ungene mine, selv om jeg jo gjør det. E-ordet brukes bare på kjæresten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier "mamma elsker deg" til jenta mi ofte. :)

Føles helt naturlig...

Ikke noe mindre naturlig enn å si "jeg elsker sjokolade" eller "jeg elsker å shoppe"....

Skrevet

Både jeg og ungene bruker ordene "jeg er glad i deg".

Har aldri brukt ordet elsker til de.

Om man bruker ordene jeg elsker deg eller glad i er for meg uinteressant. Det viktigste er å fortelle unger at de betyr noe. :)

Skrevet

Både jeg og ungene bruker ordene "jeg er glad i deg".

Har aldri brukt ordet elsker til de.

Om man bruker ordene jeg elsker deg eller glad i er for meg uinteressant. Det viktigste er å fortelle unger at de betyr noe. :)

Akkurat hva jeg hadde tenkt å skrive. :)

Skrevet

Jeg er kjempe glad i mitt barn og sier det ofte. Jeg elsker deg er forbeholdt min kjæreste og mann akkurat slik som kyss på munnen.

Men har sett mange som kysser barna på munnen og sier jeg elsker deg så det er nok vanlig. Bare ikke noe som passer meg.

Skrevet

Jeg synes også det blir unaturlig å si det til et barn. Hvis mamma hadde sagt det til meg, ville jeg sagt spar det til pappa :ler:

Skrevet

Jeg sier jeg elsker deg til barna mine opp til flere ganger om dagen. Er også det siste jeg sier til dem før jeg slukker lyset. Elsker er ett alt for svakt ord for hva jeg føler for dem :rødme: De sier at de elsker meg daglig tilbake uoppfordret og det er sååå koselig :)

Skrevet (endret)

Bruker Glad i deg mest her

Tror ikke ungene bryr seg om det er elsker eller glad i.De merker jo kjærligheten uansett hvilke ord jeg bruker.

Endret av Kårky
Gjest BabyBlue
Skrevet

Mamma sier det ofte. Men synes det blir for klissete, som den tenåringen jeg er :fnise:

Pappa har aldri sagt noe lignende. Men så er han litt mer lukket og ikke like glad i å vise følelser som mamma er. Tror jeg slekter på han, jeg. For har aldri vært noe særlig fan av å vise følelser sånn åpenlyst :P

Tror det kommer ann på foreldrene, egentlig. Noen synes det er naturlig å si det, andre mener at det er nok at ungene er klar over at de lever i et godt og kjærlig hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...