Gå til innhold

Barn i trafikken


miss daisy

Anbefalte innlegg

I morges, på vei til jobb kl 0720, mørkt og regn, sitter i kø å kjører 10-20 km/t, stopper-kjører / stopper/kjører. Køkjøring i min veibane, men motsatt kjørefelt gikk som normalt. På fortauet på min side går ei lita jente på 10-12 år, idet jeg stopper, får vi blikkkontakt, og plutselig løper hun ut i veien foran min bil, og fortsetter ut i motsatt kjørefelt, der det kommer en bil i 50-60 km/t. Bilen bremset og skrenset, og jenta klarte å komme seg uskadd til fortauet på andre siden. Men det var så på hengende håret at jeg hadde aldri trodd at dette skulle gå bra. Jeg var helt skjelven etterpå.

En helt annen ting er ungene i gata. Dårlig gatelys her, og en gjeng med jenter på rundt 10 år er ute i mørket nesten hver kveld i 18-19 tida. Ikke har de refleks, og er liksom midt i gata der de går/løper/leker. Jeg har sagt til dem at de må ta på refleks, fordi bilene ser dem nesten ikke, og jeg er redd for at de skal bli påkjørt. Men det hjelper ikke å si noe.

Så hva er det vi foreldre lærer barna vår? Eller ikke lærer dem? Vi voksne vet jo hvor begrenset evne barn har til å lese trafikken, lese avstander og forstå eventuelle konsekvenser av sine handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg.

Har opplevd et par ganger selv unger som går/springer/sykler rett ut i veien, var vitne til en nesten-påkjørsel for ikke lenge siden.

Mannen som kjørte bilen så rimelig forfjamsa ut, men han kjørte bare videre. Skulle ønske han hadde rulla ned vinduet og kjefta på ungene isteden. (Dette var store gutter, i 10-12 års alderen.)

Det er nesten bare barnehageunger som bruker refleks (som regel på klærne eller støvlene.) Med en gang de når opp i 8-9-10 års alderen så er det plutselig ikke kult lengre.

Skummelt. Skolene burde ha større fokus på slikt, og foreldre påpasselige med å lære ungene å bruke vettet i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene mine er store nok til å være ute alene blir det refleks, ingen bønn. Nekter de, får de være inne. Finnes det ikke "kule" klær med refleks på? Og disse refleksarmbåndene (de du "slår" på hånden), blir ikke de sett på som "kule nok"?

Ække kult å være dau, skal jeg fortelle dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ekkelt når barn ikke har refleks på seg. Der min mor bor er det ofte jeg ser barn uten. Det er like ekklet hver gang.

Mine bruker konsekvent refleksvest. Om morningen til skolebussen, og ellers når det blir mørkt på ettermiddag/kveld.

Min eldste er 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...