Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Vi leier en leilighet som nå skal selges. Huseier er i en annen del av landet og alt går gjennom megler. Megler har nå satt opp dato til visning, uten å sjekke med oss om det passer. Hun prøvde å ringe meg én gang, og når jeg ikke svarte (var på trening) så fikk jeg bare en sms som opplyste om at hun har satt opp visning dato da og da, klokkeslett da og da. Halvannen ukes varsel. Er dette lov å gjøre? Vi visste jo at de skulle holde visning, men regnet med at vi kom til å få gi en mening om hvilke datoer og klokkeslett som passer for oss... Vi må jo komme oss ut, og vi har også (inne)katter som vi må få plassert et annet sted mens visningen pågår.

Jeg føler meg utrolig tråkket på av denne megleren. Tar jeg ikke telefonen med en gang hun ringer, så tar hun bare en avgjørelse... Hun var vannvittig frekk når hun var her med takstmann første gangen, selv om jeg advarte at leiligheten ikke var strøken fordi vi kom hjem fra bryllupsreise dagen før! Vi har virkelig prøvd å være behjelpelige og strekke oss så langt vi kan, selv om vi trodde salget kom til å bli gjennomført ETTER at vi flyttet ut... Vi har nå alt arbeidet med å gjøre klart til fotografering, visning osv, og dermed er det til en viss grad vårt ansvar om leiligheten ikke blir solgt til takst, i følge megler!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men hva vil rimelig utstrekning si? Er å bare få en dato tredd over hodet rimelig utstrekning? Den datoen var ikke diskuterbar, for å si det sånn.

Skrevet

Halvannen ukes varsel er for meg varsel i god tid, ja.

Skrevet (endret)

Men er det OK at megler bare setter en dato, når hun kun har prøvd å ringe meg én gang? Hun ventet ikke for å la meg ringe tilbake, meldingen var sent fem minutter etter at hun prøvde å ringe. Jeg har aldri solgt en leilighet selv, men jeg vil da ikke tro at meglere har for vane å se til de som eier huset "nå har jeg satt en dato, sånn er det bare, lev med det" når det er "vanlig" salg.

Endret av Ashelia
Skrevet

Halvannen uke er da mer enn nok varsel for å få ryddet, og til å fikse et sted dere og kattene kan være en time mens visning pågår. Da jeg leide og det skulle selges fikk vi beskjed tre dager før, og det er litt knapt, men gikk helt fint.

Når man selger bestemmes datoen ut fra når det er mulig å få annonsert boligen. Før annonsering skal det ofte inn takstmann, fortograf, papirer fra regnskapsfører, kommune osv. Deretter lages et prospekt som eier leser gjennom og godkjenner, og så legges boligen ut for salg, som regel via Finn.no og lokale aviser. Da bestemmer deadlinen til avisen yil en viss grad hvor kjapt man må vite når visningen skal være. Grunnet de nye reglene om budgivning er det skjelden visning en fredag, ofte ønsker ikke megler å ha visning i helgen, og dermed er det kun fire dager i uken igjen. Pga forholdt rundt bank og kontraktsignering foretrekker mange å ha visning tidlig i uken, og da blir det ofte ett valg mellom to påfølgende datoer. Første gang jeg solgte bestemte jeg dato, andre gang satt megler dato i en på forhånd bestemt uke.

Du som leietaker har ingen rett til å bestemme visnigsdato, for det går faktisk på eiers økonomi. Å selge er en dyr affære, som ofte koster mer jo lengrte tid det tar. Å få halvannen ukes varsel bør være mer enn nok.

Skrevet

Halvannen uke er da mer enn nok varsel for å få ryddet, og til å fikse et sted dere og kattene kan være en time mens visning pågår. Da jeg leide og det skulle selges fikk vi beskjed tre dager før, og det er litt knapt, men gikk helt fint.

Hva hvis de hadde vært bortreist i hele den perioden? Kunne de brutt seg inn i leiligheten for å få gjennomført visningen da? Jeg synes ikke halvannen uke er rimelig tid.

Skrevet

Hvis man er vekkreist rydder man før man reiser bort, og så kan megler låse seg inn med eiers nøkkel. Problem løst.

Skrevet

Jeg vil se det som selvsagt at visningsdatoer avklares med leietaker. Kommer det bare vage unnskyldninger og dårlige forklaringer på hvorfor omtrent ingen datoer passer må man selvsagt bare bryte igjennom, men er enig med deg i at megler her har tråkket over streken. Hadde jeg vært dere ville jeg imidlertid ikke laget så mye styr av det så lenge datoen er mulig for dere, men hadde sagt klart ifra at dere ikke anså fremgangsmåten som akseptabel.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men er det OK at megler bare setter en dato, når hun kun har prøvd å ringe meg én gang? Hun ventet ikke for å la meg ringe tilbake, meldingen var sent fem minutter etter at hun prøvde å ringe. Jeg har aldri solgt en leilighet selv, men jeg vil da ikke tro at meglere har for vane å se til de som eier huset "nå har jeg satt en dato, sånn er det bare, lev med det" når det er "vanlig" salg.

Synes du sa du leide jeg? Det er forskjell på hva megler avtaler med huseier - som selvsagt kan si: sorry den dagen går ikke for jeg har ikke kapasitet. Du er derimot egentlig underlagt eier, og denne kunne satt en dato uten å spørre først.

Og for å være helt ærlig: Du har blitt varslet om at det skal selges, gjøres tilgjengelig for visning, etc. Og nå har du fått 1,5 uker på deg til å ordne deg. Ingen kommer til å si at dette er urimelig frist. Så du har ingen sak.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva hvis de hadde vært bortreist i hele den perioden? Kunne de brutt seg inn i leiligheten for å få gjennomført visningen da? Jeg synes ikke halvannen uke er rimelig tid.

"Brutt seg inn i leiligheten"? De har vel nøkkel og ja det kunne de: låst seg inn for å ha visning.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vil se det som selvsagt at visningsdatoer avklares med leietaker. Kommer det bare vage unnskyldninger og dårlige forklaringer på hvorfor omtrent ingen datoer passer må man selvsagt bare bryte igjennom, men er enig med deg i at megler her har tråkket over streken. Hadde jeg vært dere ville jeg imidlertid ikke laget så mye styr av det så lenge datoen er mulig for dere, men hadde sagt klart ifra at dere ikke anså fremgangsmåten som akseptabel.

De har fått varsel om at leiligheten skal selges. Da må man også forvente at datoer for visning dukker opp. Og 1,5 ukes varsel er nok for de aller fleste til å områ seg. Hadde megler satt datoen samme uke hadde det stilt seg litt anderledes.

Skrevet

Jeg regner med at huseier har gitt megler tilladelse til å sette opp visninger innenfor en viss periode, og du som LEIETAKER har da ingenting du skulle ha sagt. Når vi solgte vår leilighet var det megler som bestemte tid for visning - i henhold til når det ville komme flest folk for å se på den. Nå hadde ikke vi noen protester, men det ville jo gått ut over oss om vi nektet å legge visningene til da folk faktisk kommer...

Skrevet

Ok, jeg trodde bare si som faktisk betaler for å bo her, faktisk hadde noen rettigheter på dette. Huseieren bor på andre siden av landet og har bare dumpet alt som har med salget å gjøre i fanget på oss... Vi visste ikke når vi flyttet inn at leiligheten skulle selges etterpå, og frem til for en måned siden var inntrykket vårt at den skulles selges ETTER at vi var ute. Så jeg er bare litt overveldet, jeg har egentlig ikke tid eller energi til å gjøre klart til fotografering og visning, men har ikke noe valg... Megler gjorde det veldig klart at om budene som kommer inn er lavere enn takst, kan vi bli stilt ansvarlige for mellomlegget hvis ting ikke er 110% perfekt og strøkent. Men, vi får bare bite tennene sammen og leke gulvmatte et par uker til.

Skrevet

Megler gjorde det veldig klart at om budene som kommer inn er lavere enn takst, kan vi bli stilt ansvarlige for mellomlegget hvis ting ikke er 110% perfekt og strøkent. Men, vi får bare bite tennene sammen og leke gulvmatte et par uker til.

Det siste der er bare bullshit. Selvsagt blir ikke dere ansvarlig for budene som kommer inn. Eier tar en risiko ved å ikke selv komme og gjøre klar leiligheten, dere har forøvrig ikke noe ansvar annet enn å stille leiligehten til rådighet under visningene. Normal folkeskikk tilsier imidlertid at dere rydder normalt sånn at det er pent og rent. Om eier/megler vil ha noe utover dette må de selv stå for det.

Skrevet

Det siste der er bare bullshit. Selvsagt blir ikke dere ansvarlig for budene som kommer inn. Eier tar en risiko ved å ikke selv komme og gjøre klar leiligheten, dere har forøvrig ikke noe ansvar annet enn å stille leiligehten til rådighet under visningene. Normal folkeskikk tilsier imidlertid at dere rydder normalt sånn at det er pent og rent. Om eier/megler vil ha noe utover dette må de selv stå for det.

Helt enig! Og jeg ville og gitt beskjed til megler om at jeg ikke vil ha noe av at de prøver å gjøre meg ansvarlig for hvor mye leiligheten går for og samtidig spørre om de kan henvise til en lovparagraf som støtter det de har sagt.

Men jeg synes og at en og en halv ukes varsel er rimelig. Hvis det overhodet ikke hadde vært mulig for dere på den datoen ville det vært en annen sak, men så lenge det faktisk er mulig ser jeg ingen grunn til å fyre meg opp over det.

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

Skrevet

Jeg regner med at huseier har gitt megler tilladelse til å sette opp visninger innenfor en viss periode, og du som LEIETAKER har da ingenting du skulle ha sagt.

Så lenge eier leier ut man han forholde seg til husleieloven, samme hva megler måtte synes og mene. Men halvannen ukes varsel vil normalt være ansett som rimelig tid, spesielt når dere har visst lengre at ett salg er på trappene.

At de prøver å gjøre dere ansvarlige for salget er derimot hinsides frekt. Dere har ikke noe som helst asvar for dette, og dere bør heller ikke legge noe arbeid i dette, med mindre dere får økonomisk kompensasjon for dette. Det eneste dere er ansvarlige for er at alt er vasket og klart den dagen dere flytter ut, og at eier får tilgang for megler og visning. Da jeg bodde i ett hus som skulle selges kompenserte utleier for det ekstra bryet for meg ved at jeg fikk en svært fleksibel oppsigelse, og slapp deler av husleia den siste måneden.

Skrevet

Det var dumt av henne å bare bestemme en dato, men synes ikke halvannen uke var så lite tid.

Hvor rotete har folk det da? :P Ser vel sjelden så bomba ut at man trenger uker på å rydde og shine opp:) Det med kattene er da heller ikke noe som tar så lang tid?

Jeg har bare bodd i en leilighet som skulle selges en gang. Da sa utleier ifra tre dager før det ble visning. Null problem.

Skrevet

Ikke pokker, forresten, at noen kunne dumpe alt som hadde med salget å gjøre i fanget mitt hvis jeg var leietakeren. Høres helt merkelig ut.

Og at dere skal betale noe hvis budene er under takst! Skal jeg le eller gråte..? Hørtes ikke mye hyggelig ut dette...

Huskjøpere bryr seg ikke så mye om dere har det ryddig eller hvordan det ser ut når dere bor der. Det viktigste er at de kan se for seg hvordan det blir om de bor der.

Gjest Blondie65
Skrevet

§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

Jeg tror du må finne en annen paragraf ... Det er KJØPERE som skal gis adgang her, ikke andre leiesøkende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...