Gjest Slagmark Skrevet 29. oktober 2010 #1 Skrevet 29. oktober 2010 Sjøl har jeg to åpne nerver for tiden. En jeksel med stort åpent krater. Den andre er vel en sånn tidligjeksel med amalgamfylling i som sist uke begynte å svi som satan hver gang noe som helst kommer borti. Å gå med kjeften åpen når man er ute er utelukket. I løpet av hvert døgn nå svinger det fra helt rolig smertefritt til tortur når man tygger som en gammal kæll (mens jeg er drøyt 40). Fra før har jeg to rotfylte kratere. Den første ble fylt med amalgam eller hvitt (husker ikke), men fikk aldri krone. Dette er borti 10 år siden. Den andre var en akutt-rotfylling på tannlegevakta i Oslo som fikk sånn hvit midlertidig fylling som aldri ble gjort noe mer med (smart). Begge disse er nå nærmest jevnet med jorden og små skarpe stubber står igjen. Må nok forsøke å redde de kommende, men det blir vel 10-20 lapper antar jeg. Og da har jeg altså ikke tatt med alle andre småfeil som sikkert ulmer i resten av stubbene. Har jeg dårlig tannmateriale? Trolig... Gjorde skoletannlegen mer skade enn nødvendig? Har en sterk følelse av det. Kan jeg trøste meg med at noen har det verre?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #2 Skrevet 29. oktober 2010 Aldri hatt verken hull eller betennelser
slask Skrevet 30. oktober 2010 #3 Skrevet 30. oktober 2010 Aldri hatt verken hull eller betennelser Da vet du ikke hvor heldig du er. 2
Dyreelskern Skrevet 30. oktober 2010 #4 Skrevet 30. oktober 2010 (endret) Jeg har agenesi, som betyr at to av jekslene mine kommer til å dette ut, og at en del andre tenner har jeg aldri hatt, yay. Så jeg må få implantater som erstatning for de to jekslene, siden jeg ikke har så mye tenner å tygge med fra før. Det kommer til å koste en del, selv om jeg får 75% dekka pga at det er agenesi. Jeg er livredd (virkelig, LIVREDD) for tannleger og har ikke penger til det her men det må jo bare gjøres. Den ene jekslen har alt begynt å løsne. So good times ahead! Endret 30. oktober 2010 av Dyreelskern
Supramundane Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har slitt med alvorlig tannlegeskrekk og medfølgende problemer med tennene, men dette ble løst da jeg fant en tannlegg som tilbyr lystgass. Jeg har gått fra å ligge våken hele natten, kaldsvette, kaste opp og ha det helt forferdelig, til å være helt avslappet og kunne gjennomføre tannlegetimen på en OK måte. Det koster en 4-500kr ekstra, men er virkelig verdt hver eneste krone.
Dyreelskern Skrevet 31. oktober 2010 #6 Skrevet 31. oktober 2010 Okei, det virker såpass bra med lystgass? Blir man rolig og likegyldig av det, eller hvordan virker det? Jeg har hørt mye bra om sedasjon, altså, man får beroligende intravenøst og kan være lykkelig i la-la-land mens tannlegen gjør det han må. Man slipper narkose, er til stede men likevel mentalt langt borte. Høres bra ut!
Supramundane Skrevet 31. oktober 2010 #7 Skrevet 31. oktober 2010 Lystgass har vel forskjellig effekt fra person til person. Tannlegen min fortalte at noen blir likegyldige, mens andre blir ruset. Jeg får en veldig følelse av ro og lykke. Jeg bryr meg ikke om hva som foregår overhodet, og tenker mange gode tanker om mannen min, og om andre ting jeg driver med. Alikevel får jeg med meg alt som skjer og husker det etterpå. Den kanskje aller største fordelen med lysgass vs. annet beroligende er at når man får oksygen i et lite minutt etterpå så er virkningen borte øyeblikkelig. Slipper å ha en pille eller noe annet som virker i kroppen.
FoxyFish Skrevet 31. oktober 2010 #8 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har aldri hatt hull, og aldri måttet trekke tenner. Jeg har fått to av fire visdomstenner totalt blottet for problemer, og jeg får neppe de to siste på grunn av genetikk. ...Så jeg er heldig!
Gjest idakaroline Skrevet 31. oktober 2010 #9 Skrevet 31. oktober 2010 Jeg har måtte operert i ganen pga en tann. Skulle ha regulering, og etter diverse undersøkelser, fant de en tann som lå ganske så nærme nervene til fortennene mine. For at fortennene ikke skulle bli skadet og falle ut, var jeg nødt til å operere. De ville først ta det med lokal bedøvelse, men det nekta jeg fullstendig. Endte med at jeg ble lagt i narkose. Måtte også fjerne to andre tenner i samme slengen. Ble syv sting i ganen og to der som de andre tennene hadde vært. Utenom dette har jeg vært veldig heldig! Null hull, for inntil et par måneder siden. Da ble det borring og fylling i den ene jekselen. Ikke spesielt behagelig, men det måtte gjøres. Jeg ville bli tannlege selv da jeg var liten, men nå når jeg har blitt voksen er ikke det aktuelt lenger. Har ikke hatt spesielt med tannlegeskrekk heller
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå