Gå til innhold

Mye blødninger med p-sprøyten..

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg satt min første p-sprøyte for snart 3 mnd siden. Første mnd fikk jeg ikke mensen, men andre mnd så begynte jeg å blø.. bare små blødninger, men det som er saken er at jeg nå har hatt "mensen" i over 2 uker. Det er fremdeles bare småblødninger og det som kommer ut varierer veldig mellom friskt blod og sånn brunt som pleier å være på slutten av en menstrasjon. Hittil så virker det som om jeg nesten har hatt 4 korte menstrasjoner på 2 uker. Tror stadig at jeg er ferdig, men så er det på'n igjen senere på dagen/neste dag. Skjønner ingenting av dette.

Jeg var hos legen min for en uke siden, og fortalte at jeg hadde hatt (trodde jo selvfølgelig jeg var ferdig med mensen da) blødninger og hun sa at det var normalt med slike småblødninger innimellom når man gikk på p-sprøyten. Jeg har derfor bestemt meg for å slutte på sprøyten nå, men har jo en liten stund igjen før jeg er helt ferdig.

Har ikke så veldig lyst til å ringe legen helt ennå, kommer ikke helt overens.. så da spør jeg dere, noen som vet hva som skjer med meg? Er det normalt å ha slike blødninger så lenge? Det har som sagt gått litt over to uker nå. Noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg begynte med p-sprøyten hadde jeg også små blødninger de første 3 månedene.

Men etter at sprøyte nr.2 ble satt, forsvant blødningene helt!

Dette sa også legen fra om før jeg gikk over fra piller til sprøyte, som jeg har tatt i nesten to år nå og er superfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig normalt å ha slike blødninger når man nettopp har begynt på p-sprøyten.

Det pleier å rette på seg etter noen få måneder, og for noen tar det opptil et halvt år, før det går i balanse igjen.

Skjønner at du har lyst til å kutte den ut,- men du opplever ikke noe unormalt,- bare for å ha sagt det.

Noen ganger kan legen sette p-sprøyten med litt mindre tid mellom hver gang,- dvs for eksempel annenhver måned,- og dermed kan dette hjelpe for blødninger etc.

Men det er opptil legen å avgjøre.

Ikke alle "tåler" p-sprøyten like bra,- og har både blødninger og diverse bivirkninger ganske lenge. Men slik er det med alle hormonpreparater som gis som prevensjon,- mer eller mindre.

Om ikke du holder ut og vil slutte, så snakk med legen din,- eller en annen ( får du p-sprøyte av gynekolog eller fastlege ? ) og prøv sammen å finne et prevensjonsmiddel som kan passe for deg.

NB : Husk at du kan bytte fastlege hvis du vil det.

Viktig å ha en god lege som man kan snakke fortrolig med.

Her er litt info - just in case :

http://odin.dep.no/shd/flo/

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg går til fastlegen min, som også er gynekolog. Jeg skal flytte snart så jeg har ikke planer om å bytte fastlege før jeg flytter.

Og jeg har jo alt bestemt meg for å slutte med p-sprøyten og har alt fått resept på annen type prevansjon hvor jeg vil ha normal mens hver mnd. Nå lurer jeg bare på hvor lang tid det vil ta før blødningene fra p-sprøyten slutter? Har ikke hatt ordentlig god sex på over 2 uker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg bommet litt.

Men du spurte jo tross alt om det var normalt med disse blødningene og jeg fortalte kun litt rundt det.

Du lurer på når blødningene dine stopper ?

Tja,- det kan ta noen uker. Sorry....

For øvrig så er det lurt å høre med legen,- selv om dere har problemer med å komme overens. Eller du kan vente på flere svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...