AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Vi har i brutto 11.640 i inntekt hver måned, dvs en månedslønn hver på 139.680. I tillegg sitter jeg med 25.000 på BSU, og han sitter med ca 53.000 på BSU. I tillegg har han litt i overkant av 200.000 på bok. Hvor mye i førstehjemslån tror dere at vi kan få? Vi har prøvd diverse kalkulatorer på nettet, men de tar ikke hensyn til egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Oi, ser at jeg skrev litt feil i første setning der. Vi har brutto 11.640 kroner hver PER måned.
Alison Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Vi har i brutto 11.640 i inntekt hver måned, dvs en månedslønn hver på 139.680. I tillegg sitter jeg med 25.000 på BSU, og han sitter med ca 53.000 på BSU. I tillegg har han litt i overkant av 200.000 på bok. Hvor mye i førstehjemslån tror dere at vi kan få? Vi har prøvd diverse kalkulatorer på nettet, men de tar ikke hensyn til egenkapital. Lånekalkulatorene gir likevel en pekepinn. Husk at du ikke får mer lån enn du har inntekt til å betjene. Egenkapitalen din gir deg ikke mer å betale lånet med hver måned da den vil gå med som innskudd i boligen. For å få lån blir det sett på flere ting som bl.a. betjeningsevne (inntekt), betjeningsvilje (historikk som f.eks. sparing, forbruksmønster ol.) og sikkerhet. Med en brutto årsinntekt på hver av dere på ca 140.000,- kan dere ikke gjøre regning med å få noe boliglån i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 100.000,- kanskje? I allefall ikke store beløpet med såpass lite betalingsevne. Av de 11.640 skal det først trekkes skatt, så skal en ha til livsopphold (mat, klær, telefon, strøm, transport, forsikringer, m.m.). Blir lite igjen til betaling av rente på boliglån, og enda mindre til nedbetaling av selve lånet.
Glitnir Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Dere får jo ikke lån med slike inntekter - dere har knapt nok til mat og billig leie. Første bud er å få høyere inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #6 Skrevet 29. oktober 2010 Men hvorfor får vi det til å gå opp når vi setter opp ett budsjett? Og bryr bankene seg virkelig ikke om vi har sikkerhet så det holder både i form av sparing og eiendom?
Lulilelu Skrevet 29. oktober 2010 #7 Skrevet 29. oktober 2010 Men hvorfor får vi det til å gå opp når vi setter opp ett budsjett? Og bryr bankene seg virkelig ikke om vi har sikkerhet så det holder både i form av sparing og eiendom? Har dere annen eiendom fra før? Det dere sitter med som sparte penger nå er ikke sååååå mye, og det blir ikke sett på som noe sikkerhet. Det spiller ingen rolle hvor stramt budsjett dere har skrevet eller hvor mye dere "vet" at dere klarer å holde det så lenge banken ikke tror på det. Dere får vite hvor mye dere kan låne ved å føre inn opplysningene på div lånekalkulatorer. De tar selvfølgelig ikke med egenkapital i begreningen siden dette ikke har noe med hvor mye dere kan låne å gjøre. Det betyr bare at dere kan kjøpe leilighet for 278.000 kr mer enn dere låner.
Rosalie Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 Sikkerhet spiller ingen rolle for lånets størrelse, da dette ikke bedrer betalingsevnen deres.
Alison Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Men hvorfor får vi det til å gå opp når vi setter opp ett budsjett? Nå har ikke jeg sett budsjettet dere har satt opp, men jeg antar at det vil være mangelfullt på en del områder. Dere kan ikke gå ut fra dagens rente, men bør tåle en rente på i hvertfall 8 %. I tillegg må du ta med utgifter til bl.a. mat, klær, strøm, forsikringer, telefon, bredbånd, kommunale avgifter, helse/tannlege og tv-lisens. Dere må også ta med utgifter til kollektivtransport om dere ikke har bil. Har dere bil vil det være en del utgifter i forbindelse med slikt som årsavgift, bensin/disel og vedlikehold. Det bør også være rom for å sette til side noe til sparing hver måned slik at dere har en reserve til f.eks. oppussing, uforutsette utgifter mm. Og hva med ferier, noe ekstra til høytider og bursdager, mulighet til en tur på byen? Og bryr bankene seg virkelig ikke om vi har sikkerhet så det holder både i form av sparing og eiendom? Har dere eiendom fra før siden du skriver at dere har sikkerhet så det holder? Hvis ikke vil det selvfølgelig bli tatt sikkerhet i boligen som blir kjøpt, men de kr 278.000,- vil ikke være så mye i disse dager selv om det selvfølgelig er flott at dere har egenkapital. Planen om å kjøpe bolig med dagens inntekt er dessverre heller urealistisk. Dere får fortsette med å spare og heller søke på boliglån når dere har fått høyere inntekt. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 Planen om å kjøpe bolig med dagens inntekt er dessverre heller urealistisk. Dere får fortsette med å spare og heller søke på boliglån når dere har fått høyere inntekt. Ok, jeg leser hva dere skriver. Og vi har selvfølgelig tenkt selv at her er det ikke noe boliglån å hente. Det jeg skriver nå er for all del ikke for å "vinne" diskusjonen eller noe som helst, jeg vet at banken ikke bryr seg og at betjeningsevnen vår ikke kan regnes ut fra dette, men jeg syns bare at det er litt urettferdig. Vi er begge funksjonshemmede studenter, og vi får rett og slett ikke noe mer inntekt enn den vi har før om 3-4 år. Vi får ikke noen jobb ved siden av den inntekten vi allerde har, hadde vi fått det hadde vi hatt en vesentlig større årsinntekt. Vi ønsker så gjerne å etablere oss. For å svare på eiendomspørsmålet: Ja, han eier en tomt.
Gjest Illiya Skrevet 29. oktober 2010 #11 Skrevet 29. oktober 2010 Ok, jeg leser hva dere skriver. Og vi har selvfølgelig tenkt selv at her er det ikke noe boliglån å hente. Det jeg skriver nå er for all del ikke for å "vinne" diskusjonen eller noe som helst, jeg vet at banken ikke bryr seg og at betjeningsevnen vår ikke kan regnes ut fra dette, men jeg syns bare at det er litt urettferdig. Vi er begge funksjonshemmede studenter, og vi får rett og slett ikke noe mer inntekt enn den vi har før om 3-4 år. Vi får ikke noen jobb ved siden av den inntekten vi allerde har, hadde vi fått det hadde vi hatt en vesentlig større årsinntekt. Vi ønsker så gjerne å etablere oss. For å svare på eiendomspørsmålet: Ja, han eier en tomt. Men da må dere vel gjøre som de fleste andre studenter, nemlig vente med å kjøpe bolig til dere er ferdigstudert og har fått jobber.
vivana Skrevet 29. oktober 2010 #12 Skrevet 29. oktober 2010 Prøv denne lånekalkulatoren: jeg har regnet ut at dere kan få 700 000 i lån, men det er bare banken som kan svare riktig. http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php
Gjest Spinell Skrevet 29. oktober 2010 #13 Skrevet 29. oktober 2010 Prøv denne lånekalkulatoren: jeg har regnet ut at dere kan få 700 000 i lån, men det er bare banken som kan svare riktig. http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php Den testet jeg også, men synes samtidig 700000 høres helt hinsides ut! Jeg forstår at TS ønsker å kjøpe bolig, men de fleste studenter må bare innse at de må vente til studiene er ferdige og de har fått seg fast jobb.
SmallTalk Skrevet 29. oktober 2010 #14 Skrevet 29. oktober 2010 Ok, jeg leser hva dere skriver. Og vi har selvfølgelig tenkt selv at her er det ikke noe boliglån å hente. Det jeg skriver nå er for all del ikke for å "vinne" diskusjonen eller noe som helst, jeg vet at banken ikke bryr seg og at betjeningsevnen vår ikke kan regnes ut fra dette, men jeg syns bare at det er litt urettferdig. Vi er begge funksjonshemmede studenter, og vi får rett og slett ikke noe mer inntekt enn den vi har før om 3-4 år. Vi får ikke noen jobb ved siden av den inntekten vi allerde har, hadde vi fått det hadde vi hatt en vesentlig større årsinntekt. Vi ønsker så gjerne å etablere oss. For å svare på eiendomspørsmålet: Ja, han eier en tomt. Hvordan kan du i det hele tatt si at det er urettferdig at dere ikke får boliglån med 11.000 brutto inn i måneden og er studenter i mange år til? Dette er da virkelig tilværelsen til 90% av alle studenter i samme situasjon, og de klarer da fint å leie noe inntil de har inntekt nok til å betjene et huslån med. At dere er funksjonshemmede har ingen ting med denne saken å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #15 Skrevet 29. oktober 2010 Vi har i brutto 11.640 i inntekt hver måned, dvs en månedslønn hver på 139.680. I tillegg sitter jeg med 25.000 på BSU, og han sitter med ca 53.000 på BSU. I tillegg har han litt i overkant av 200.000 på bok. Hvor mye i førstehjemslån tror dere at vi kan få? Vi har prøvd diverse kalkulatorer på nettet, men de tar ikke hensyn til egenkapital. Hvor mye lån dere får har ingenting med egenkapital å gjøre. Dere kan få det lånet som kommer opp i kalkulatoren uavhengig av hva dere har i egenkapital, men dere må ha 20% egenkapital da, for dere får bare låne opp til 20% av boligens verdi, muligens 90% hvis dere er heldige.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #16 Skrevet 29. oktober 2010 Hvor mye lån dere får har ingenting med egenkapital å gjøre. Dere kan få det lånet som kommer opp i kalkulatoren uavhengig av hva dere har i egenkapital, men dere må ha 20% egenkapital da, for dere får bare låne opp til 20% av boligens verdi, muligens 90% hvis dere er heldige. 3 ganger inntekt er forresten en ganske vanlig regel.
Lulilelu Skrevet 29. oktober 2010 #17 Skrevet 29. oktober 2010 Hvor mye lån dere får har ingenting med egenkapital å gjøre. Dere kan få det lånet som kommer opp i kalkulatoren uavhengig av hva dere har i egenkapital, men dere må ha 20% egenkapital da, for dere får bare låne opp til 20% av boligens verdi, muligens 90% hvis dere er heldige. De kan låne 90% av boligverdien siden de skal ha førstehjemslån.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #18 Skrevet 29. oktober 2010 3 ganger inntekt er forresten en ganske vanlig regel. Ved snittlønning så er det nok det. For høyere lønning kan en gjerne få låne både 5 og 6 gangeren, mens for lavere lønninger kanskje bare 1 årslønn. Siden det blir mer eller mindre igjen til nedbetaling av lån etter at andre forventede levekostnader er dekket. Ok, jeg leser hva dere skriver. Og vi har selvfølgelig tenkt selv at her er det ikke noe boliglån å hente. Det jeg skriver nå er for all del ikke for å "vinne" diskusjonen eller noe som helst, jeg vet at banken ikke bryr seg og at betjeningsevnen vår ikke kan regnes ut fra dette, men jeg syns bare at det er litt urettferdig. Vi er begge funksjonshemmede studenter, og vi får rett og slett ikke noe mer inntekt enn den vi har før om 3-4 år. Vi får ikke noen jobb ved siden av den inntekten vi allerde har, hadde vi fått det hadde vi hatt en vesentlig større årsinntekt. Vi ønsker så gjerne å etablere oss. For å svare på eiendomspørsmålet: Ja, han eier en tomt. Hvor mange andre studenter kjenner du har kjøpt sin egen bolig? Uten hjelp av mor/far eller jobber vettet av seg ved siden av studiene. Tenker på punktet du sier om urettferdig.
Gjest Iah Skrevet 29. oktober 2010 #19 Skrevet 29. oktober 2010 Det å ikke har råd til å kjøpe bolig som student er da slettes ikke urettferdig. Det er jo de færreste studenter som har råd til å eie egen bolig.
Zzyzx Skrevet 29. oktober 2010 #20 Skrevet 29. oktober 2010 Den testet jeg også, men synes samtidig 700000 høres helt hinsides ut! I følge den skal jeg og samboeren kunne fa 3,5 mill i lån, men det er rett og slett galskap. Tror banken hadde ledd av oss om vi hadde kommet der og bedt om så mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå