Gå til innhold

siktet for fyllekjøring


tøydokka

Anbefalte innlegg

Etter flere døgn med minimalt med søvn pga mye jobb og intensiv studieperiode valgte jeg å ta noen glass med vin. Dette var på tirsdag. Naboen min, som jeg er forelsket i kom innom, og resten av kvelden var som en drøm som jeg husker veldig lite av. Der hukommelsen plutselig setter inn igjen, er at jeg blir revet ut av "drømmen" av at en politimann banker på bilruten. Da sitter jeg alene i min bil i en annen bydel enn der jeg bor. Lengre nedi veien var det flere politibiler og masse politifolk. Det var meget uvirkelig. Jeg måtte gå ut av bilen og ble ransaket for kniver og våpen(!) Har jeg drept noen? husker jeg at jeg tenkte, og ble kjempestresset. Så "vekke" var jeg. Videre ble jeg spurt ut om narkotika(noe jeg aldri har vært borti), og politiet sa at jeg så ut til å være ruset på annet enn alkohol. Jeg forklarte da at jeg tidligere på kvelden hadde drukket 2 glass rødvin, og i frustrasjon over at jeg ikke husket noe mer sammenhengende, og følte jeg måtte svare på det de spurte om, svarte jeg ja da jeg ble spurt om jeg hadde kjørt dit. Det virket der og da logisk i og med at jeg satt i min egen bil i førersetet. Da var det inn på legevakten, og masse spørsmål som jeg ikke husker hvilke svar jeg har gitt på. Husker helt vagt at jeg har underskrevet noen papirer, og frykter at det kan være tilståelser.. I etterkant har nemlig min nabo forklart meg at jeg aldri kjørte bilen. Det var en venninne av han som kjørte oss. Jeg hadde sovnet på veien.Forstår ikke hvorfor jeg satt i bilens førersete når politiet kom. Kanskje jeg hadde tenkt å kjøre, eller kanskje jeg bare hadde satt meg inn fordi det var kaldt ute.Faktum er at jeg ikke kan huske at jeg har kjørt bilen, og at ingen har sett meg kjøre den. Altså er det overhengende stor sannsynlighet for at jeg ikke har gjort noe galt overhodet, men fordi jeg var så stresset når politiet kom, og ville samarbeide så godt jeg kunne har jeg rett og slett tilstått en kriminell handling jeg ikke har begått.. Det er tross alt lov å drikke seg dritings, og at jeg kom i den syke tilstanden med drøm og virkelighet om hverandre tilskriver jeg at jeg hadde gått søvnløs så lenge.. Har jo mistet lappen og alt, og føler det blir dødsteit og utroverdig å forandre forklaringen.. Så, hva f.. gjør jeg nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ehum, ta kontakt med politiet og gi en forklaring, gjerne sammen med venninnen som angivelig skal ha kjørt bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring polti og trekk tilbake eventuell tilståelse.

Men jeg mener å ha lest en plass at så lenge du sitter bak rattet og er rusa, kan du bli sikta for fyllekjøring, selvom du faktisk ikke kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det samme som Audiot. Du kan bli tatt for fyllekjøring bare ved å sitte beruset bak rattet selv om bilen står i ro uten å være startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det samme som Audiot. Du kan bli tatt for fyllekjøring bare ved å sitte beruset bak rattet selv om bilen står i ro uten å være startet.

Sremmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Det var også i media for noen år tilbake om en mann som satt i passasjersetet, full, og bilen begynte å trille og han tok tak i håndbremsen for å stoppe bilen (sjåføren var ute) Mannen fikk fratatt lappen og bot fordi han da hadde kjørt i beruset tilstand.

Jeg mener, folk mister jo lappen uten å ha kjørt i beruset tilstand i det hele tatt, men på bakgrunn at de fester veldig mye i helgene (den ene saken er omgjort og mannen har nå fått lappen tilbake da)

Ta kontakt med politiet sammen med vitnet som kan bekrefte at du ikke kjørte. Det kan hende du kommer noe vei, men jeg ville ikke håpet for mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg mener å ha lest en plass at så lenge du sitter bak rattet og er rusa, kan du bli sikta for fyllekjøring, selvom du faktisk ikke kjørte.

Det stemmer, dersom man sitter på førersiden og har nøkkelen i tenninga. Så hvis man har drukket, og må varme seg i bilen, eller vil høre på radioen bør man sette seg på passasjersiden. Og å være så trøtt som du beskriver sidestilles med fyllekjøring det også, uavhengig av vinen, selv om dette vanligvis er vanskelig å bevise.

Men de skulle jo aldri avhørt deg og fått deg til å signere i den tilstanden, så den biten kan du nok protestere på. Tror det beste er å snakke med en advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Sitter vel bare egentlig og lurer på hvor mye vits det er å endre forklaringen, når jeg allerede har tilstått.Jeg vil tro at straffeutmålingen for å sitte ruset i en bil som står vil få et annet utfall enn om man blir straffet for å ha kjørt. Ser jo at jeg har et stort troverdighetsproblem, og at jeg i verste fall kan siktes for å ha avgitt falsk forklaring. Historien med venninnen som skal ha kjørt bilen aner jeg ikke om er sann.(eller om det faktisk er jeg eller naboen som har kjørt dit). Men som sagt husker jeg det ikke selv, og min nabo vil ikke oppgi hvem denne venninnen er, han sier at "det var nå en av de kjerringene vi traff nedi byen tidligere, men husker ikke hvem".. Om jeg bare hadde visst at jeg hadde fyllekjørt, så var det en ting. Da hadde jeg liksom ikke tatt en urettmessig straff. Kjøring i ruset tilstand ser jeg svært alvorlig på, og synes egentlig at man får ta sin straff om man er så dum.. Men her tviler jeg på hva som virkelig har skjedd. Ååh, blir så pissesur på meg sjøl, som nå virkelig har klart å rote det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...