Gjest Margit Skrevet 28. oktober 2010 #1 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg har et problem og vil gjerne dele min frustrasjon med dere, og blir evig takknemlig hvis dere har noen råd å gi meg.. Jeg hadde en stor omfattende operasjon i ryggen for 5 år siden, og fram til det var gått 4,5 år hadde jeg ingen problemer med ryggen eller resten av kroppen (annet enn det som var normalt å forvente). Problemet oppsto for ca 1,5 år siden da jeg kjente at det verket mye i venstre hofte, en smerte som strålet ut og ned i resten av benet mitt. Jeg gikk til legen,og ble henvist til kirurgen som opererte meg tidligere. Han sa at jeg måtte trene mer fysioterapi, og sendte med meg en resept på paracet. Etter å ha gått til fysioterapi (1-2 ganger i uka) i et år, har jeg fortsatt ikke blitt bedre. Jeg fikk et nytt møte med kirurgen, som igjen sendte meg hjem med paracet og beskjed om å trene mer. Nå har jeg trent i et halvt år til, og jeg er fortsatt ikke blitt bedre, jeg kjenner ikke at fysioterapien har virkning i det hele tatt. Fysioterapauten har god kontakt med kirurgen min, så det er ikke noe tvil om at jeg gjør riktige øvelser. Smertene er hver dag, hele tiden. Noen ganger verre enn andre, men verken er der mer eller mindre hele tiden. Jeg sover dårlig om nettene og derfor påvirker dette hverdagen min. Jeg går på skole og sitter mye i ro, men etter skoletid går jeg tur i ca 1 time + at jeg ikke sitter så mye i ro ellers, så tror ikke det er problemet at jeg sitter for mye i ro. Jeg har prøvd korte perioder med varmepute, og også spikermatte uten noe hell. Det virker som ingenting hjelper og ingen tar meg seriøst. Jeg har ikke tid til å gå til fysioterapi lenger og har også mistet motivasjonen fordi jeg ikke har fått noe virkning av det. Legen sender meg bare hjem med de samme beskjedene hver gang, så det er ikke noe hjelp i han heller. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, men det er en veldig plagsom verk som påvirker hverdagen min negativt..
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #2 Skrevet 28. oktober 2010 Har du tatt nye MR bilder etter opperasjonen ? Stråling fra rygg ut i hofter og nedover bena er typisk symptomer for prolaps. Betennelser i nedre del av rygg og hofte kan også gi slike plager. Det samme gjelder isjas /falsk isjas. Har du forsøkt å gått til kiropraktor ? Er det låsninger, betennelser eller irritasjon i rygg og/eller hofte kan det hjelpe. (Pass bare på å få en kiropraktor med god erfaring og er godkjent av kiropraktorforeningen. Ikke alle er like flinke) Akupungtur kan lindre smerter for en periode mens andre er heldig at smertene forsvinner helt. Napropat kan også vere en ide å prøve ut. Men denne behandlingen koster litt. Er lurt å gå igjennom alt på første time og få en plan på hva som skal gjøres og ca hvor mange timer de tror du trenger for å bli bedre/bra. Ellers ender en fort opp med å bli "evighetsbehandlet".
Gjest Margit Skrevet 28. oktober 2010 #3 Skrevet 28. oktober 2010 Vet ikke helt hva MR-bilder er, men har tatt røntgen flere ganger etter operasjonen i alle fall. Jeg har ikke gått til kiropraktor, men har fått massasje av fysioterapauten uten noe særlig hell (jeg spenner meg for mye under massasjen slik at hun ikke kommer skikkelig til). Er ikke spikermatte en form for akupungtur? Skal sjekke ut mer om napropat, tusen takk for tips!
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #4 Skrevet 28. oktober 2010 Rønken og CT er noe helt annet en MR bilder. På MR visers det mer, sener, muskler, ben osv. Mens rønken og CT viser mest ben. Du blir lagt inn i en "trommel" (ligner på et stor rør) bråker noe aldeles forferdelig. (men synes det er rart om du ikke var til MR -før- opperasjonen, det er ganske vanlig) Spikermatte er nok ikke det samme som akkupungtur. Med akkupungtur setter de nåler på forskjellige steder på kroppen som kan stimulere til å få mer sirkulasjon og musklene til å slappe av. Strammer du deg under massarsje får ikke massarsjen god nok virkning. Er det betent -kan- massarsje ofte forverre ting også. For noen hjelper det, lindrer noe, med varme eller kuldeputer (eller en variasjon hvor en varierer med varme og kulde) i området der smertene er. Strekkøvelser for rygg, hofte og ben kan forresten også ha god effekt.
Gjest Margit Skrevet 28. oktober 2010 #5 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg har tatt av MR og sånn, mamma som har greie på det hehe. Men det skal jeg spør henne om. Kan ikke huske jeg har tatt MR iallefall. Akkupunktur og kiropraktor er jo verdt forsøket, så de kommer jeg til å ta kontakt med iløpet av kort tid (kanskje ikke begge samtidig..?) Tusen takk igjen, fint å vite at det finnes litt håp i det minbste..
Gjest gjest Skrevet 28. oktober 2010 #6 Skrevet 28. oktober 2010 http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/bekken-hofte-lar/piriformissyndromet-22564.html Artikkelen omhandler piriformissyndromet, eller falsk isjias som en gjest over her nevnte. Så vidt jeg ser skriver du ikke hvor i benet det stråler ned, men kan dette lyde kjent? Treningen burde du i alle fall ikke gi opp, det kommer nok godt med til tross for at du ikke kjenner ønskelig effekt. Likevel, det betyr nok at det må mer til for å få alt på plass, så da gjelder det å finne av hva det er du trenger for å komme ett hakk videre. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå