Naxos70 Skrevet 29. oktober 2010 #21 Skrevet 29. oktober 2010 Dere som mener det er unaturlig å feire bursdagen til barna sammen med både moren og farens familie- hvordan stiller det seg når barna blir store nok til å invitere selv? Og når det blir barnebarn? Det er kanskje litt off topic, men man må jo likefullt forholde seg til eksen/ eksens familie/ eksens nye familie/ eksen til samboers familie etc. Er selv skilsmissebarn, og det har aldri plaget meg å feire en dag hos pappa og en hos mamma. Men nå som jeg er voksen, er dette vanskelig! Jeg synes det er unaturlig å skulle ha to selskap fordi mamma og pappa og deres nye ektefeller skal slippe å forholde seg til hverandre. Og å invitere begge føles unaturlig, nettopp siden vi har feiret separat i over 20 år.. Når man tenker så langt så er jo forskjellen at vi blir invitert hjem til f.eks sønnen som da har eget hus og skal feire barnas bursdag. Jeg har da ikke noe problem med hvem andre som måtte komme dit. Det som er nå er at dette er i huset til eksen og med mest familie fra eksen sin side. Det er jo klart at hvis eksen hans fortsetter å dure på som hun gjør nå så kan det godt hende at jeg ikke gidder å snakke så mye til henne i fremtiden, men jeg skal nok alltids takle en familiebursdag. Så vanskelig skal jeg ikke være. Men jeg vil gjerne nå at jeg og faren som ny familie får lage eget bursdagselskap for barnet, det er mest naturlig for meg.
Gjest Annaires Skrevet 29. oktober 2010 #22 Skrevet 29. oktober 2010 Men jeg vil gjerne nå at jeg og faren som ny familie får lage eget bursdagselskap for barnet, det er mest naturlig for meg. For deg ja, men er det mest naturlig for barnet? Dette er barnets dag. Da skal du bare sitte og smile og være hyggelig.
Naxos70 Skrevet 29. oktober 2010 #23 Skrevet 29. oktober 2010 Om barnet får en bursdag hos moren med hennes familie og en bursdag hos faren med hans familie tror jeg bare er kjekt for barnet! Kan vel ikke være noe som er bedre enn to bursdager + barnebursdag?? For de aller fleste barn så er det pakkene som er viktig, ikke hvem som er tilstede!
Leanne Skrevet 29. oktober 2010 #24 Skrevet 29. oktober 2010 Er man barn av skilte foreldre må man visst bare finne seg i å gjøre alt 2 ganger - siden man ikke kan gjøre noe sammen... - feiere 2 bursdager - be skolen om å ha 2 avslutninger (man kan jo ikke treffes der heller..) - konfirmeres 2 ganger - ja til og med gifte seg 2 ganger - og når man får barn, bør man vel ha 2 barnedåper også slik at de skilte besteforeldrene og deres nye partnere slipper å møte hverandre Hvor mange barn har dere egentlig???! En bursdag er som regel bare EN gang i året. Da må det da være fullt mulig å samles og ha en koselig bursdagsfeiring for barnet sin del 3
Piper Skrevet 29. oktober 2010 #25 Skrevet 29. oktober 2010 hvs jeg ser andre veien da, mot min egen datter og hennes far; vi har vært fra hverandre i mange år nå (jenta er 12 år). Vi har, etter at vi skilte lag, aldri feiret bursdagen hennes sammen, bortsett fra en gang vi hadde klassen hennes på bowling (dette var ikke familiebursdag). Dette hadde jeg sett som svært unaturlig. Jeg synes det er greit at hun får feire hos meg sammen med min familie og venner og så får hun feire hos faren med familien der. Hos oss er det også sånn at mora kommer til oss for å synge bursdagssang (hvis ungene er hos oss) før vi har stått opp om morgenen. Dette synes faktisk ikke jeg noe særlig om. Jeg synes de overdriver hele greia rett og slett. Hva hvis jeg hadde hatt min familie her i tillegg, skulle vi samlet hele skokken på et sted for å være samlet for ungene sin del?? Nei, her er det bare å innse at vi er nye familier! Siden det er barna dag, syns jeg faktisk man kan strekke seg litt for deres skyld. Men har forstått at du ikke er villig til det, siden du sier at du ikke vil samle alle for barnas del. Må være forferdelig å kunne tenke på akkurat det ene barnet, den ene dagen i året. Vi snakker faktisk om en dag i året, og har man for eksempel tre bonusbarn snakker vi om tre dager i året. Forferdelgi å ikke få lov til å tenke på seg selv de dagene.
Eliisa Skrevet 29. oktober 2010 #26 Skrevet 29. oktober 2010 Jeg tenker at det høres fantastisk ut at dere har muligheten til å feire sammen Mannen min og jeg har allerede snakket om at vi kommer til å feire bursdagen til vår lille pjokk sammen som en familie - uansett hva som skjer. For uansett om vi går fra hverandre i fremtiden, så er vi småen sin nærmeste familie. Da får vi være voksne nok til å fokusere på ungen vår. Vi skal også inkludere de vi eventuelt møter senere.. Tror unger har godt av å se at foreldrene kan være sammen, selv om de ikke nødvendigvis er kjærester lengre. For vår del ville det vært unaturlig med to bursdager.. Men folk er forskjellige.
Jade Skrevet 29. oktober 2010 #27 Skrevet 29. oktober 2010 Så flott at begge foreldrene kan feire barnet sitt sammen! Nei, mor og far er ikke lengre en familie. Det har jo mor skjønt, og inkludert stemor (TS) også! Ellers kan jeg ikke annet enn å gi innlegget til Leanne her over en stor applaus. Det med to brylluper tenkte jeg også på Hvis det er sånn at mor og far ikke KAN feire noe sammen, så er det jo bare trist, ikke "naturlig". Man må ikke være bitre fiender bare fordi man har funnet ut at det ikke er de to som hører sammen livet ut. 1
Piper Skrevet 29. oktober 2010 #28 Skrevet 29. oktober 2010 Om barnet får en bursdag hos moren med hennes familie og en bursdag hos faren med hans familie tror jeg bare er kjekt for barnet! Kan vel ikke være noe som er bedre enn to bursdager + barnebursdag?? For de aller fleste barn så er det pakkene som er viktig, ikke hvem som er tilstede! Og siden du uttaler deg på den måten, regner jeg med at du har snakket med barna og vet dette med 100 % sikkerhet. For her i huset har vi det motsatt, der de er mest opptatt av hvem som kommer enn gavene. Og vi har alltid bare hatt et voksenbesøk, der vi har samlet alle. Noe de har fått være med på å bestemme selv. Så jeg vilnå si at hadde du snakket med barna, uten å hause opp to bursdager, men virkelig snakket med de hadde nok de fleste ville feiret dagen sin sammen med mamma, pappa og bonusforeldre. Familie er veldig viktig for barna, selv om enkelte voksne mener noe annet 2
Jade Skrevet 29. oktober 2010 #29 Skrevet 29. oktober 2010 Om barnet får en bursdag hos moren med hennes familie og en bursdag hos faren med hans familie tror jeg bare er kjekt for barnet! Kan vel ikke være noe som er bedre enn to bursdager + barnebursdag?? For de aller fleste barn så er det pakkene som er viktig, ikke hvem som er tilstede! :O Bryr ikke barn flest seg om hvem som er til stede i bursdagen??? Kun om hva de får i gaver? Den var ny for meg!
Gjest Dhanu Skrevet 29. oktober 2010 #30 Skrevet 29. oktober 2010 Om barnet får en bursdag hos moren med hennes familie og en bursdag hos faren med hans familie tror jeg bare er kjekt for barnet! Kan vel ikke være noe som er bedre enn to bursdager + barnebursdag?? For de aller fleste barn så er det pakkene som er viktig, ikke hvem som er tilstede! Det er rart du, men det gjelder ingen av mine to barn. Pakkene er det minst viktige med bursdagen. Derimot setter de ekstremt stor pris på at de voksne treffes alle sammen, og å få feire dagen sin med hele familien samlet. Trivelig har vi det, også. Ikke at jeg sier statistikken er på min side, siden du er så skråsikker. Men det er altså ikke min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #31 Skrevet 29. oktober 2010 Kan dere ikke ha bursdagen annenhvert år og invitere allemannalle?
Gjest hmm... Skrevet 31. oktober 2010 #32 Skrevet 31. oktober 2010 Her feirer barnet 3 bursdager, en familiebursdag hos far, en hos mor og så til slutt en vennebursdag.. (Bare så det er sagt, så har ikke jeg noe med denne ordningen å gjøre!)
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #33 Skrevet 31. oktober 2010 Huff, her var det mye trist lesing, rett og slett. Er det virkelig så mange voksne som ikke klarer å sette egne behov til side for barnas skyld en sjelden gang? Jeg er selv stemor, og det er den største selvfølge at vi feirer barnas bursdager sammen. Altså, enten er det barnas mor som arrangerer bursdag og inviterer meg og mannen hjem til dem, eller så er det vi som arrangerer bursdag og inviterer mor og hennes kjæreste til oss. Det er jo snakk om barnas bursdag, da er det verken foreldre eller steforeldre som skal være i fokus, men barna. For meg blir det annerledes med julefeiring, for det er en dag for alle, ikke bare for et enkelt barn. I sånne situasjoner må man prøve å komme fram til en løsning som er best mulig for alle parter, og vi velger å feire jul med barna annethvert år, noe barna synes er kjekt. Det kunne fort blitt trangt rundt middagsbordet dersom alle ekser/barn/stebarn/nye samboeres barn osv skulle feiret jul sammen. Dessuten varer jo jula i dagesvis, og det kunne vært kleint å skulle omgås folk man kjenner dårlig da. Men for en time eller to en gang i året burde man da klare å legge til side egne behov og feire barna sammen? Men bursdagen
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2010 #34 Skrevet 31. oktober 2010 Men bursdagen Stryk de to ordene der. Feilredigering.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå