Gjest Simone Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Hei jeg er syk besvimer ofte og får ofte krampe anfall om natten. Jeg er 16 år bor for meg selv og ingen tar meg på alvor. Legen sier at jeg skal ta meg sammen. Har vært hos fire ulike og de seir det samme jeg tror det har noe med at jeg er ung og gjøre. Til og med hun i skranken på legekontoret skjelte meg ut.
Meridian Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Hei jeg er syk besvimer ofte og får ofte krampe anfall om natten. Jeg er 16 år bor for meg selv og ingen tar meg på alvor. Legen sier at jeg skal ta meg sammen. Har vært hos fire ulike og de seir det samme jeg tror det har noe med at jeg er ung og gjøre. Til og med hun i skranken på legekontoret skjelte meg ut. Jeg har opplevd lignende, men da dro jeg til slutt til privat-lege. Det koster, men der har de tid til å undersøke deg skikkelig.
Snop Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Hun i skranken skjelte deg ut? På hvilket grunnlag?
Gjest Simone Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Var hos lege for en uke siden jeg blir så kvalm når jeg spiser. Sånn skikkelig kvalm så kvalm at det føles ut som om jeg skal svime av vanskelig og forklare men det er ikke vanlig kvalme og ikke kaster jeg opp heller. Ofte besvimer jeg og får som sagt krampe om natta. Jeg sliter også med at jeg ikke vokner. Jeg kan sove i mer en 24 timer i strekk og ofte våkner jeg av at jeg ikke klarer og bevege meg i det hele tatt, samme hvor mye jeg prøver. I stedet for forsover jeg meg så til de grader. Jeg blir i hovedsak dårlig når jeg spiser, spiser jeg ikke noe på lenge føler jeg meg helt fin litt svimmel når jeg reiser meg fort bare men ikke dårlig. Jeg tør nesten ikke å spise noe, noe jeg sa til legen. Jeg hadde ikke spist på et døgn for å klare og reise til henne. Jeg blir så dårlig når jeg spiser at jeg bare forsover meg. Har prøvd og spise forskjellige ting som og kutte ut melk og gluten i tilfelle jeg reagerer på noe. Det hjelper ikke og det blir bare verre. Avføringen er helt hvit i beste fall grå. Ser veldig rart ut. Sa det til lege og hun ba meg om å ta meg sammen slutte og stresse og så skrev hun ut sovemedisin. Skolen har sagt at jeg vil bli katet ut om jeg ikke kommer med legerklæring snart Sa alt jeg skrev nå til legen. Jeg tør ikke spise ei heller og ta sove medisinen da problemet er at jeg ikke våkner samt krampe. Hjelper sove medisin mot kramper??? TS
Meridian Skrevet 27. oktober 2010 #5 Skrevet 27. oktober 2010 Var hos lege for en uke siden jeg blir så kvalm når jeg spiser. Sånn skikkelig kvalm så kvalm at det føles ut som om jeg skal svime av vanskelig og forklare men det er ikke vanlig kvalme og ikke kaster jeg opp heller. Ofte besvimer jeg og får som sagt krampe om natta. Jeg sliter også med at jeg ikke vokner. Jeg kan sove i mer en 24 timer i strekk og ofte våkner jeg av at jeg ikke klarer og bevege meg i det hele tatt, samme hvor mye jeg prøver. I stedet for forsover jeg meg så til de grader. Jeg blir i hovedsak dårlig når jeg spiser, spiser jeg ikke noe på lenge føler jeg meg helt fin litt svimmel når jeg reiser meg fort bare men ikke dårlig. Jeg tør nesten ikke å spise noe, noe jeg sa til legen. Jeg hadde ikke spist på et døgn for å klare og reise til henne. Jeg blir så dårlig når jeg spiser at jeg bare forsover meg. Har prøvd og spise forskjellige ting som og kutte ut melk og gluten i tilfelle jeg reagerer på noe. Det hjelper ikke og det blir bare verre. Avføringen er helt hvit i beste fall grå. Ser veldig rart ut. Sa det til lege og hun ba meg om å ta meg sammen slutte og stresse og så skrev hun ut sovemedisin. Skolen har sagt at jeg vil bli katet ut om jeg ikke kommer med legerklæring snart Sa alt jeg skrev nå til legen. Jeg tør ikke spise ei heller og ta sove medisinen da problemet er at jeg ikke våkner samt krampe. Hjelper sove medisin mot kramper??? TS Dette hørtes alvorlig ut. Det er tydelig at du reagerer på noe mat. Jeg hadde det lignende selv da jeg var syk, men fastlegen sa at det ikke var noe galt. De har ikke alltid den kunnskap og utstyr til å finne ut hva som er galt. Derfor dro jeg til en privatklinikk, som er spesialister på nettopp dette med mat og tarm og sykdom. Jeg hadde bl.a cøliaki. Jeg sier ikke at du har det, men jeg ville anbefalt det å dra dit jeg dro. Det at du besvimer og blir kvalm og svimmel har med mat og gjøre. Bor du i nærheten av Oslo?
Gjest Simone Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Hun i skranken skjelte deg ut? På hvilket grunnlag? Fordi jeg ikke kom til en legetime i februar som moren min ringte "bestilte". Det var faktisk moren min som glemte å gi beskjed om at jeg hadde fått time da. Men jeg ringte mandagen etter og sa beklager. (var en fredag) Men hun i skranken skjelte meg ut for 3 uker siden når jeg ringte og sa jeg trengte legetime fordi jeg sa beklager at jeg var syk og at jeg ikke kunne vente i 3 og en halv måned slik som hun ville. Så ble hun bare enda surere husker ikke alt hun sa men hun var veldig sint og sa blant annet rettere sagt skrek at ”Det ikke var noe greit for de og sette meg opp på time akkurat når det passet meg.” Så sa jeg at det ikke var så greit og virkelig trenge en legetime heller. Da begynte hun og liste opp og fortelle meg hvor mange ganger jeg har vært hos legen opp gjennom årene: sånn du var her "kl dato årstall" "kl dato år" osv sov Før hun kom til den dagen jeg ikke dukket opp på time og skjelte meg ut enda mer… Jeg har var mye syk på ungdomskolen og barneskolen også men ikke så mye som nå. Så har jeg en ganske alvorlig astma og har vært en del til legen for å bytte astma medisn og slikt. Måtte en del ganger til legen for å utrede den astmaen...
Snop Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg skjønner ingenting av det legekontoret ditt, jeg... Med mindre det er to sider av samme sak her (ikke at jeg kan forstå hva det skulle være) kan jeg ikke fatte og begripe at de kun ber deg ta deg sammen og attpåtil skjeller deg ut for at du har vært der ofte!? Jeg har da vært hos min lege 1-2 ganger i måneden de siste to årene og ingen har sagt noe til meg. En annen ting jeg ikke forstår er at du ikke skifter fastlege? Evt går til en privatlege, som noen over meg her nevnte. Da får du time med en gang og de har god tid til deg. Hvor i landet bor du?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Hvit avføring er et tydelig symptom på at noe er galt i lever/galle, hvilket kan (avhengig av årsak) være svært farlig. Sammen med de andre symtomene i forbindelse med måltider, får meg til å tenke galleproblemer. Er urinen din mørk? Du er 16, dette er ikke vanlige problemer for 16åringer, det kan være derfor du ikke blir tatt seriøst. Om historien din er sann, dog den høres litt merklig ut, kom deg til en annen (privat)lege.
Gjest Simone Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Dette hørtes alvorlig ut. Det er tydelig at du reagerer på noe mat. Jeg hadde det lignende selv da jeg var syk, men fastlegen sa at det ikke var noe galt. De har ikke alltid den kunnskap og utstyr til å finne ut hva som er galt. Derfor dro jeg til en privatklinikk, som er spesialister på nettopp dette med mat og tarm og sykdom. Jeg hadde bl.a cøliaki. Jeg sier ikke at du har det, men jeg ville anbefalt det å dra dit jeg dro. Det at du besvimer og blir kvalm og svimmel har med mat og gjøre. Bor du i nærheten av Oslo? Jeg bor i Ålesund. Jeg kan godt reise litt til en annen lege om noen har tips til en som er bra. Jeg er redd for å dra til privat, vi har jo medi 3 her da(allmennleger) men er redd at det skal være like bortkastet og dra dit slik som de andre legene. Men jeg kan jo ikke ha det slik heller. Jeg har forresten testet meg for om jeg har diabetes selv kjøpte slik måler på apoteket. Blodsukkeret oppfører seg eksemplarisk bra. Har testet mange ganger. Jeg håpet jo at det skulle være diabetes da. Men det var ikke det og egentlig trodde jeg det aldri heller men det var lett og teste. Så har jeg testet at jeg ikke har (epilepsi og) hjernesvulst jeg har ikke det. Fastlege testet det i fjor fordi jeg maste om at jeg trodde jeg hadde epilepsi. Egentlig testet hun ikke epilepsi for han mannen som tok testen sa at en bare kunne se hjernesvulst på maskinen! Jeg tror fastlege bare henviste meg til den testen fordi at hun ikke tror jeg er syk. Altså bare lot meg ta testen fordi jeg maste. For hun sa noe slikt som ”Jeg tror ikke du har epilepsi men hvis du absolutt føler det nødvendig kan vi teste det for sikkerhets skyld” Hvorpå jeg svarte at jeg ville være helt sikker. Jeg har pollen allergi og astma.
Gjest Simone Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg skjønner ingenting av det legekontoret ditt, jeg... Med mindre det er to sider av samme sak her (ikke at jeg kan forstå hva det skulle være) kan jeg ikke fatte og begripe at de kun ber deg ta deg sammen og attpåtil skjeller deg ut for at du har vært der ofte!? Jeg har da vært hos min lege 1-2 ganger i måneden de siste to årene og ingen har sagt noe til meg. En annen ting jeg ikke forstår er at du ikke skifter fastlege? Evt går til en privatlege, som noen over meg her nevnte. Da får du time med en gang og de har god tid til deg. Hvor i landet bor du? Jeg bor i Ålesund Har vært hos fire ulike og de seir det samme jeg tror det har noe med at jeg er ung og gjøre. Ja tre av disse legene er på helt ulike legekontor i ulike deler av landet. Altså tre forskjellige steder i landet og jeg har ikke med meg journaler eller annet. Skjønner ikke hvorfor de ikke tar meg på alvor. 1 Hun ene bare avbrøt meg samme hva jeg sa og sa "Nei nå svarer du på spørsmålene jeg stiller deg så skal du få fortelle etterpå. Så stilte hun meg hundrevis av usaklige spørsmål som hva liker du og gjøre på fritiden hvorpå jeg svarte jeg orker ikke og gjøre så mye på fritiden. Da jeg var ferdig med og svare på alle spørsmålene var timen over jeg begynte og gråte og hun sa "Nå må du gå, jeg har faktisk andre pasienter". 2 Andre legen jeg var hos var veldig skeptisk til hvorfor jeg kom til henne? Jeg hadde ringt legekontoret og spurt om å få en bestemt lege (som jeg vet noen andre er veldig fornøyd med) så fikk jeg time og dumme dumme meg trodde jeg fikk han jeg ville ha siden jeg ikke fikk beskjed om annet. Men så fikk jeg henne. Nedtur. Hun sa slikt som ”Jeg prioriterer mine pasienter som er herfra jeg” Jeg kom fra en annen by så var hun ikke min fastlege heller. Nedtur å få henne hadde fått søsteren min til å kjøre meg dit da over en time. 3 legen jeg alt har skrevet om over. 4 det er fatlegen min da om er sånn passe håpløs bortsett fra at hun hjalp meg med astmaen. Fastlegen min tar alltid en mengde blodprøver for å sjekke jern vitaminer mineraler ec Hun finner ikke ut så mye. Så tar hun bare de samme prøvene om og om igjen og prøvene viser det samme så sier hun at hun ikke tror noe feiler meg. Hvis jeg fortsetter og bare se på henne for å vente på at hun skal si noe mer sier hun. ”Ja jeg kan vertfall ikke hjelpe deg med noe blodprøvene dine er normale.” Så er det et problem og komme gjennom på telefon. Det er også et problem og ringe da jeg gruer meg så fælt til å ringe. Huff nå har jeg lite lyst til å skifte fastlege. Altså fastlegen min finner ikke ut noe men hun er vertfall ikke fæl og ekkel mot meg da. Så hun kommer ikke til og skjelle meg ut be meg ta meg sammen og ikke hadde hun kastet meg ut på gangen om jeg begynte og gråte heller... Men jeg må jo bare prøve og gå til en annen lege. Om jeg drar privat kan jeg vel si at jeg bare vil være der en gang og se hvordan det er først.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg tør banne på at flesteparten i denne tråden er ultra-nevrotiske, engstelige og plagsomme for legen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #12 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg tør banne på at flesteparten i denne tråden er ultra-nevrotiske, engstelige og plagsomme for legen. Ja det kan godt hende, men det legene skal være profesjonelle.Alle har krav på å bli møtt med respekt,også de "nevrotiske".Det kunne jo hende at det faktisk var noe alorlig galt,og ikke bare psykisk.
Snop Skrevet 27. oktober 2010 #14 Skrevet 27. oktober 2010 hypokonder? hypokonder med hvit avføring? "Medical conditions that may cause light-colored or white stool include: Liver infections, such as hepatitis Biliary cirrhosis Gallstones Anatomic abnormalities of the intestines or bile ducts present at birth (congenital) Inborn errors of metabolism Sclerosing cholangitis Narrowing (strictures) of bile ducts Cysts Tumors A side effect of certain medications, such as some antibiotics, antifungal drugs and antacids" Så for meg virker det veldig rart (nesten litt for rart) at en lege uten videre skal avvise dette alvorlige symptomet og si at man skal skjerpe seg.
Meridian Skrevet 27. oktober 2010 #15 Skrevet 27. oktober 2010 Det hjelper ikke å dra til fastlegen ... de kan ikke hjelpe deg. Jeg fikk ikke noe hjelp da jeg gikk til fastlegen, og de sa jeg var frisk, og de ble litt irriterte etterhvert fordi de ikke forstod hva som feilte meg. Derfor dro jeg til en privat klinikk. Du kan dra til Balderklinikken i Oslo(der var jeg), der har de kunnskap til å hjelpe deg, for det er tydelig at du sliter med mat. De er profesjonelle, og tar tak i problemet og tar de rette testene. De er leger som har utdannelse innen ernæring og helse. Det er viktig at du spiser som før, for man skal IKKE begynne på noen diett før man har testet seg for "ditt og datt". Om du kutter ut gluten, melk og sukker vil det ikke bli noe utslag på testen, og man er like langt. Etter at dere har funnet ut hva som er problemet blir du nok satt på diett, og du vil nok få et helt nytt liv.
Arden Skrevet 27. oktober 2010 #16 Skrevet 27. oktober 2010 Dessverre er det slik at mange leger ikke hører på pasientene sine, noen ser knapt nok på deg over skrivebordet før de har satt en diagnose som ikke stemmer med de symptomene man framviser. Har hørt om mange som regelrett har måttet kjempe seg fram for å få rett diagnose/medisin/hjelp, og det er dessverre ikke alle som makter det. Er selv fra Ålesund omegn, og har gjennom eldreomsorgen møtt meget varierende kvalitet på leger rundt omkring. Du kan klage på behandlingen du har fått ved å gå inn på Ålesund Kommune sine nettsider. Det høres ut som ganske alvorlig det du sliter med, håper du får hjelp! Vil anbefale deg å gå til Medi3, har hørt at det er god behandling du får der Lykke til videre, og ikke gi opp!
Lulilelu Skrevet 27. oktober 2010 #17 Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Om jeg drar privat kan jeg vel si at jeg bare vil være der en gang og se hvordan det er først. Du blir ikke bundet eller "medlem" på noen måte om du drar til privatlege. Bare ring å få time og ta det derfra. Det er mulig de vil at skal kan komme tilbake for å ta nye prøver etter en tid hvis de finner ut hva som er gale. Endret 27. oktober 2010 av Lulilelu
Gjest Simone Skrevet 28. oktober 2010 #18 Skrevet 28. oktober 2010 Har hørt mye bra om Balder klinikken var så dum at valget sto mellom to lege sentere og så valgte jeg en av de legen jeg har skrevet om da jeg var i Oslo kipt angrer så.((den der jeg skrev om som nr 2)) Vil egentlig prøve noe som er nærmere Ålesund nå orker ikke og reise så langt nå. Er det noen spesiell lege dere vil anbefale meg å gå til på medi 3 ålesund? Eventuelt et annet sted dere kan anbefale meg og dra til lege? Du blir ikke bundet eller "medlem" på noen måte om du drar til privatlege. Bare ring å få time og ta det derfra. Det er mulig de vil at skal kan komme tilbake for å ta nye prøver etter en tid hvis de finner ut hva som er gale. Formulerte meg dårlig lurer på om det er slik at legen kan hjelpe meg like mye om jeg bare går der en gang. Er redd legen skal si nei slike blodprøver kan jeg ikke ta for jeg er ikke fastlege. Nei jeg kan ikke henvise deg for jeg er ikke fastlege. Slik at jeg er like langt.. (fordi alt må via fastlege) ((Jeg vegrer meg for og skifte fastlege da jeg ikke vil få tilbake hun jeg har nå om jeg først skifter lege hun har mange pasienter og prøvde og kutte pasientlistene sine for noen år siden det virker som hun har mist like mange pasienter nå.))
Lulilelu Skrevet 28. oktober 2010 #19 Skrevet 28. oktober 2010 Formulerte meg dårlig lurer på om det er slik at legen kan hjelpe meg like mye om jeg bare går der en gang. Er redd legen skal si nei slike blodprøver kan jeg ikke ta for jeg er ikke fastlege. Nei jeg kan ikke henvise deg for jeg er ikke fastlege. Slik at jeg er like langt.. (fordi alt må via fastlege) Ja de kan hjelpe deg like mye. De har ofte tilgang med mye mer utstyr enn fastlegesenter har. De kan også henvise deg. Men ofte er ikke det nødvendig siden de har mange spesiallister tilgjengelig på samme plass. Så når du ringer så ber om en spesialist innen mage/tarm eventuelt mat og allergi.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2010 #20 Skrevet 28. oktober 2010 Kjøre Simone Desvere er det mange leger som er slik som de du har vert borte i. Jeg har også slike erfaringer, men kan trøste deg med at jeg kom i mål til slutt. Men det var mye jobb. Jeg gikk også privat som så mange andre her. Der ble jeg omsider hørt på og fikk den hjelp jeg trengte. -OM- det skulle vise seg at plagene dine er psykisk relatert (noe jeg tviler på pga.symptonene du beskriver) så bør du jo få hjelp med det også. En ting du bør gjøre før du skal inn til legetimen er å forberede deg godt. Er ofte vanskelig å huske på alt mens en er hos legen, enkelte leger "overkjører" en helt, andre er mer opptatt av pcn de ser ut til å ikke høre i det hele tatt og noen har det så travelt at en knapt rekker å sette seg ned. Skriver du ned på forhånd og gi det til legen. Da har legen det skriftlig også, pass på å ha en kopi til det selv også for enkelte leger er også ganske rotete og "mister" slikt. Da kan du bare stikke innom med en ny kopi. Her er en liste som jeg fant på nettet jeg synes er veldig grei å bruke til slikt både til lege og spesialist. Men vær nøye med å skrive kort og konkret. Bruk pcn og skriv ut, for håndskrevne papirer kan legen skulde på at h*n ikke skjønner. __________________________________ Plager/symptomer Beskriv dine plager/symptomer. Du kan gjerne gruppere de etter symptomer, f.eks nakkesmerter, ryggsmerter osv og gi en nærmere beskrivelse under hvert symptom basert på følgende spørsmål: Hvor har du smerter? Hvor starter smertene? Hvor sterke er de vanligvis på en skala fra 1 til 10 (verst) Varierer smertene? Hva utløser/provoserer smertene? Når har du smerter? Søvnproblemer pga smertene? Har plagene/skadene dine vært mer eller mindre konstante? Funksjonsbeskrivelse Det er også viktig å forsøke å gi en beskrivelse av de funksjonshemninger du har som følge av plagene du har: Hvilke gjøremål kan du ikke utføre? Hva kan du gjøre, men med begrensninger? Hva er det som gjør at du har begrensninger? Trening, behandling og tester : Hvilke tester har du hatt og resultater på de Hvilke behandlingstiltak er gjennomført og hva er virkningen Hva har du gjort i forhold til trening og hva slags effekt hadde det Hvordan fungerer du totalt, dvs. gjøremål i hjemmet og på fritid/sosialt. (Poenget er at du bør ha balanse i ditt liv og ha overskudd til å stille opp i alle de tre forannevnte situasjoner. Må du begrense deg bør du fordele det slik at du på sikt kan leve helhetlig og f. eks ikke ta ut alle krefter i skole/ arbeidssituasjonen slik at du ikke klarer noen av dine oppgaver hjemme og må bruke fritiden for å hvile deg opp.) ____________________________________ Ønsker deg lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå