Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne måneden har jeg slitt veldig med penger, og måtte ty til sosialen i dag.

Har en samboer som søker sosialen frem til han eventuelt får aap penger.

Nå ringte ei fra nav og sa: Dette kan jo være en supplerende søknad for deg og din samboer for neste måned. Og jeg spurte hvor mye penger i livsopphold vi kommer til å få da, siden vi er to. Vi får 3400kr å leve for ut denne mnd og november.

Syns dette hørtes lite ut. Neste mnd slutter min inntekt, så alt vi har er 3400.

Er dette virkelig en norm - at to voksne personer skal leve på 3400 i over èn måned?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er det ikke. Høres ut som beløpet til en person.

Presiser at du søker på selvstendig grunnlag. De har ikke lov til å se samboere under ett for samboere har ikke forsørgelsesplikt overfor hverandre. De prøver seg, men de har ikke lov. Ei heller å opplyse noe som helst om deg og din økonomi til din samboer og vice versa. Taushetsplikt. Her er f.eks. livsopphold for en person på 5100 kr og da kommer boutgifter i tillegg. Dine boutgifter er halvparten av husleia og halvparten av strøm.

Skrevet

Jeg vet med 100% sikkerhet at samboeren min får 3400kr i livsopphold i måneden. Hverken mer eller mindre. Når jeg snakket med henne på nav, sa hun klart og tydelig at når en samboer søker sosialhjelp blir økonomien sammensveiset, fordi vi går under ett! Jeg begynte å gråte på telefonen fordi jeg fikk sjokk, men hun brydde seg ikke og sa jeg måtte bare finne meg i det. Og at jeg kunne si til min samboer at han ikke trengte å søke noe hjelp for november.

Jeg sa at vi ikke har felles økonomi, men det spilte ingen rolle.

Jævla hurpe altså.

Gjest pepsimax
Skrevet

herregud hvilken kompetanse har egentlig menneskene på nav? jeg har også fått masse forskjellige beskjeder om samme tema, og sliter med og finne ut hva som er riktig. vi er heldige som har dem, men de burde virkelig skjerpe systemet.

Skrevet

Ingen burde bli overrasket over Nav lengre.

De er da forlengst kåret til Norges mest udugelige etat, etter alle oppslag i media.

At de til slutt greide å finne noen som var villig til å ta sjefsjobben der, er et under.. mannen må være masochist. Eller sadist, det vil tiden vise, hva mer moro vi har i vente :fnise:

Skrevet

Jeg vet med 100% sikkerhet at samboeren min får 3400kr i livsopphold i måneden. Hverken mer eller mindre. Når jeg snakket med henne på nav, sa hun klart og tydelig at når en samboer søker sosialhjelp blir økonomien sammensveiset, fordi vi går under ett! Jeg begynte å gråte på telefonen fordi jeg fikk sjokk, men hun brydde seg ikke og sa jeg måtte bare finne meg i det. Og at jeg kunne si til min samboer at han ikke trengte å søke noe hjelp for november.

Jeg sa at vi ikke har felles økonomi, men det spilte ingen rolle.

Jævla hurpe altså.

Jeg jobber på et Nav-kontor.

Her praktiseres det følgende for samboere:

* De har ikke felles økonomi

* De har ikke forsørgelsesplikt for hverandre

Her praktiseres det følgende for gifte:

* De har felles økonomi

* De har forsørgelsesplikt for hverandre

Burde jo være like retningslinjer for hvert kontor, men det har oppdaget er at hver kommune liker å gjøre ting litt forskjellig fra hverandre.

Skrevet

Det burde ikke være lov. Når en sliter nok fra før å er langt nede - så klarer de å trykke en enda lenger ned i jorden.

Skrevet

Burde jo være like retningslinjer for hvert kontor, men det har oppdaget er at hver kommune liker å gjøre ting litt forskjellig fra hverandre.

Nei jøss sier du det.

Skrevet

Nei jøss sier du det.

Ja? Det hadde jo vært fint om ALLE kommunene drev lik praksis når det kommer til sosialstønad, men som sagt, har merket at de gjør det forskjellig.

Skrevet

Ja? Det hadde jo vært fint om ALLE kommunene drev lik praksis når det kommer til sosialstønad, men som sagt, har merket at de gjør det forskjellig.

:ironi:

Meningen var: Fortell oss heller noe vi IKKE vet..

Skrevet

:ironi:

Meningen var: Fortell oss heller noe vi IKKE vet..

Kanskje jeg skylde på at klokken snart er tolv?? :sjenert::ler:

Skrevet

Hvorfor er det så stor forskjell på hva kommunene gir i sosialstønad? Syns det er rart!!

Skrevet

Er store forskjeller på mye rart, fra kommune til kommune. Se f.eks. den historien på nyhetene de siste ukene om den familien som trenger rullestoltilpasset bil for sønnen, men ble nektet, de viste til at det ble innvilget i andre kommuner, iht. samme regelverk. Men det hjelper ikke, de bruker sitt eget tilfeldige skjønn uavhengig av regelverket. Fint å vite at man ikke har noe som helst å forholde seg til uansett hva behovet er....

Skrevet

De kan jo herse så mye de vil de da? De kan umulig skjønne at det er vanlige mennesker som trenger hjelp innimellom. Og det er ikke DERES lommebok vi kommer å tar penger fra.

Skrevet

De har faktisk ikke lov til å pålegge samboere forsørgelsesplikt overfor hverandre, men de prøver seg. Det eneste som skal deles er selve boutgiftene.

Jeg har kjente som jobber innen systemet og gir meg info. Send klage og blir den ikke hørt så sender du klage videre i systemet.

Skrevet

Var på "møte" med saksbehandler i dag som tilfeldigvis er nestleder for nav kontoret her.

Vi fikk 4000kr å leve for fra 27.10-2010 til 31.11-2010 :tristbla:

Har selv nok til husleie, men å leve på 4000kr i over en måned for to voksne mennesker er lite. Pluss at vi har regninger som ikke nav dekker. Og da sitter vi igjen med 1450.

Hun sa vi burde absolutt klare det, for det er tross alt 4000kr. Men vi kunne klage hvis vi vil - og det skal vi. Skal i enda et møte på mandag, så da sender vi klage samtidig. Men er redd for at det ikke blir noe mer fordi hun er nestleder. Min samboer fikk beskjed om i dag at han ikke trengte å søke til halve husleia en gang :(

Er det en skreven regel - at det ikke er lov å pålegge samboere forsørgelsesplikt?

Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg. Har jobbet til nå,men den gangen jeg må søke så skjer dette :grine:

Skrevet

Var på "møte" med saksbehandler i dag som tilfeldigvis er nestleder for nav kontoret her.

Vi fikk 4000kr å leve for fra 27.10-2010 til 31.11-2010 :tristbla:

Har selv nok til husleie, men å leve på 4000kr i over en måned for to voksne mennesker er lite. Pluss at vi har regninger som ikke nav dekker. Og da sitter vi igjen med 1450.

Hun sa vi burde absolutt klare det, for det er tross alt 4000kr. Men vi kunne klage hvis vi vil - og det skal vi. Skal i enda et møte på mandag, så da sender vi klage samtidig. Men er redd for at det ikke blir noe mer fordi hun er nestleder. Min samboer fikk beskjed om i dag at han ikke trengte å søke til halve husleia en gang :(

Er det en skreven regel - at det ikke er lov å pålegge samboere forsørgelsesplikt?

Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg. Har jobbet til nå,men den gangen jeg må søke så skjer dette :grine:

vet ikke helt hva reglene er, men flere sier her jo at de prøver seg. Det er min erfaring også, og jeg har vunnet frem flere i forhold til det offentlige ganger fordi jeg har tatt opp kampen og ikke gitt meg, men sendt inn klager, stått på, bedt om redegjørelser, at de skal henvise til paragrafer. De prøver seg, og håper du skal gi deg og ikke gå videre med det. Men ikke gi deg før du får det svart på hvitt fra høyeste instans iallefall. Vi på grasrota har nødt til å ta opp kampen så mye vi klarer mot dette, for det er så utrolig mye her i velferdsnorge som overhodet ikke fungerer på en flekk

ikke gi deg

Skrevet

Får du avslag på klagen din skal du klage til fylkesmannen. På bakgrunn av det du sier hadde jeg rett og slett klargjort den klagen med en gang, slik at jeg kunne sendt den umiddelbart etter at jeg gikk ut fra sosialkontoret og avslag var bekreftet.

Skrevet

Hun sa vi burde absolutt klare det, for det er tross alt 4000kr.

:hakeslepp:

det er det dummeste jeg har hørt!!er det hennes personlige mening eller?? For den er overhodet ikke relevant og hun skal ikke sitte og ytre personlige meninger i et slikt møte. Utrolig av en såkalt nestleder! utrolig uproft, men den type kommentarer er dessverre dagligdags på landets offentlige kontorer. Jeg ville klaget

Skrevet

Ok. Må jeg hente klageskjema eller noe sånt? da gjør jeg det i morgen. Ikke noe problem det. Men det jeg syns var så rart er at (fikk mamma til å ringe nav) når mamma snakket med nestleder på telefon, fikk hun oppført møte med en annen.

Tar ut noen påstander.

I svaret på søknaden står det: Søker og samboer har inntekt i form av sykepenger og bostøtte.

( Min samboer er arbeidsledig og har ingen inntekt, bostøtte er på 1000kr og siden sykemeldigperioden min er på vei ut vil jeg få utbetalt ca. 3000kr i nov. Det er husleien)

- Søker har marginal økonomi og invilges hjelp i form av livsopphold etter lov om sosiale tjenester i nav, paragraf 18.

- Søknad om reisepenger (til psykolog) avslås da dette regnes som en del av livsoppholdet. Søker kan evt. søke om refusjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...