Gå til innhold

Andelsleilighet og 90% finansiering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man kjøper seg en andelsleilighet som koster 600 000,- og som har en fellesgjeld på 1 mill., og man må stille med 10% til banken - vil det si man må stille med 60 tusen? Eller må mn stille med 160 000 (altså 10% av totalsummen)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10% av hele summen. 1,6 mill.

Rett og slett fordi det er prisen.

Skrevet

Om man kjøper seg en andelsleilighet som koster 600 000,- og som har en fellesgjeld på 1 mill., og man må stille med 10% til banken - vil det si man må stille med 60 tusen? Eller må mn stille med 160 000 (altså 10% av totalsummen)?

Det er 10% av kjøpesummen. Altså 60' i dette tilfellet. (pluss omkostninger)

Fellesgjelden trenger man jo ikke ta opp lån for å innfri når man kjøper leiligheten.

Skrevet

Hm.. to ganske forskjellige svar.. Hvem har rett? :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Man må - med mindre det er helt klart avtalt med banken - stille med 10 % av leilighetens totalsum. Dvs. 160.000.

Alle lån teller med i ens totale lånegrad og hvis banken har sagt at de er med å finansiere inntil 90 % av leilighetens verdi er det nettopp det de mener. Når du kjøper en leilighet skal du ikke bare betale lånet til banken men også betjene fellesgjeld i form av renter og avdrag, derfor er dette med i den totale lånekostnaden.

Skrevet

10% av kjøpesummen. Altså 60tusen må du ha selv. Fellesgjelden er allerede ett lån som man i tillegg til det private lånet må betale i form av husleie.

Skrevet

Ånei.. :( Har noen som vil stille som garanti, men de vil ikke stille for mer enn 100 tusen :( Da kan vi se langt etter en leilighet på en god stund :(

Skrevet

10% av kjøpesummen. Altså 60tusen må du ha selv. Fellesgjelden er allerede ett lån som man i tillegg til det private lånet må betale i form av husleie.

Håper du har rett! :)

Så mange helt forskjellige svar at jeg ikke vet hva jeg skal tro.. får høre med banken imorgen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ånei.. :( Har noen som vil stille som garanti, men de vil ikke stille for mer enn 100 tusen :( Da kan vi se langt etter en leilighet på en god stund :(

Hva er det egentlig du prøver å si her?

Du skal kjøpe en leilighet der det er krav om 10 % egenkapital. Dette kravet er fra banken, ikke sant, som ikke vil låne dere mer enn 90 % av summen. Har du sjekket at banken aksepterer at de 10 % også er lånt? Hvis ikke hjelper det ikke uansett hva noen her mener er utgangspunktet: du har ikke 10 % egenkapital som ikke er belånt, verken 60 eller 160 tusen - ergo ikke noe leilighetskjøp.

Hvis banken har gått med på en finansiering av 90 % av leilighetens verdi er det av HELE kjøpesummen.

Skrevet

Hva er det egentlig du prøver å si her?

Du skal kjøpe en leilighet der det er krav om 10 % egenkapital. Dette kravet er fra banken, ikke sant, som ikke vil låne dere mer enn 90 % av summen. Har du sjekket at banken aksepterer at de 10 % også er lånt? Hvis ikke hjelper det ikke uansett hva noen her mener er utgangspunktet: du har ikke 10 % egenkapital som ikke er belånt, verken 60 eller 160 tusen - ergo ikke noe leilighetskjøp.

Hvis banken har gått med på en finansiering av 90 % av leilighetens verdi er det av HELE kjøpesummen.

Ja, banken gikk med på at noen stilte som garanti på 10% av summen - men om det var boligens verdi eller kjøpesummen vet jeg ikke.. :vetikke: Det var ikke så mye snakk om akkurat det..

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Ja, banken gikk med på at noen stilte som garanti på 10% av summen - men om det var boligens verdi eller kjøpesummen vet jeg ikke.. :vetikke: Det var ikke så mye snakk om akkurat det..

Akk ...

Det er du som er upresis altså. Boligens verdi og kjøpesummen er akkurat det samme - innskudd + eventuell fellesgjeld = kjøpesum/verdi. Du aner rett og slett ikke hva banken har svart ja til?

Grunnen til at jeg er så "påståelig" er at jeg har vært gjennom en mengde med runder med bankene selv angående dette med boliglån. Jeg har aldri hørt om en eneste bank som aksepterer at deres andel skal være X % av innskuddet. De har ALLTID regnet med X % av hele kjøpesummen uansett fellesgjeld eller ikke.

Så her er det faktisk bare banken som kan svare deg.

Endret av Blondie65
Skrevet

Akk ...

Det er du som er upresis altså - du aner rett og slett ikke hva banken har svart ja til?

Grunnen til at jeg er så "påståelig" er at jeg har vært gjennom en mengde med runder med bankene selv angående dette med boliglån. Jeg har aldri hørt om en eneste bank som aksepterer at deres andel skal være X % av innskuddet. De har ALLTID regnet med X % av hele kjøpesummen uansett fellesgjeld eller ikke.

Hehe, ok :) Takk allikevel! Krysser fingrene.

Skrevet

Man må - med mindre det er helt klart avtalt med banken - stille med 10 % av leilighetens totalsum. Dvs. 160.000.

Alle lån teller med i ens totale lånegrad og hvis banken har sagt at de er med å finansiere inntil 90 % av leilighetens verdi er det nettopp det de mener. Når du kjøper en leilighet skal du ikke bare betale lånet til banken men også betjene fellesgjeld i form av renter og avdrag, derfor er dette med i den totale lånekostnaden.

Feil feil feil. Fellesgjelden har ikke din private banken noe som helst med. Man skal kun betale 10% av det man faktisk kjøper leiligheten for, altså det man trenger lån til.

Hvis man har kjøpt hus eller leilighet så vet man det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Feil feil feil. Fellesgjelden har ikke din private banken noe som helst med. Man skal kun betale 10% av det man faktisk kjøper leiligheten for, altså det man trenger lån til.

Hvis man har kjøpt hus eller leilighet så vet man det.

Jeg skal ikke påstå noe som helst om ditt huskjøp så kan du la være å påstå noe som helst om min kunnskap om området - jeg har som nevnt vært gjennom flere runder med dette og har ALDRI opplevd at jeg får aksept for 10 % av innskudd - det har ALLTID vært tatt med i beregningen HELE kjøpesummen. Dette fordi også fellesgjelden skal betjenes. At du har vært heldig med ditt boligkjøp og har sluppet unna dette er flott for deg, men dette er da tydeligvis ikke en så gitt fasit som du vil ha det til. Jeg vet altså dette fordi jeg har fått avslag på lån med grunnlag i at fellesgjeld + innskudd + egenkapital har vært for høy for min inntekt. Og DA har jeg altså fått vite hva banken mener at jeg bør ha i egenkapital - noe som tilsvarte minst 10 % av HELE kjøpesummen (altså inkludert fellesgjeld).

Skrevet

Akk ...

Det er du som er upresis altså. Boligens verdi og kjøpesummen er akkurat det samme - innskudd + eventuell fellesgjeld = kjøpesum/verdi. Du aner rett og slett ikke hva banken har svart ja til?

Boligens verdi og kjøpesummen er IKKE det samme. Boligens verdi er taksten på boligen. Fellesgjelden sier ingenting om verdien på boligen.

Kjøpesummen er takst minus fellesgjelden.

Ja hele kjøpesummen. Man kjøper ikke fellesgjelden.

Skrevet

Jeg håper for all del du har rett Lulilelu :)

Skrevet

Jeg skal ikke påstå noe som helst om ditt huskjøp så kan du la være å påstå noe som helst om min kunnskap om området - jeg har som nevnt vært gjennom flere runder med dette og har ALDRI opplevd at jeg får aksept for 10 % av innskudd - det har ALLTID vært tatt med i beregningen HELE kjøpesummen. Dette fordi også fellesgjelden skal betjenes. At du har vært heldig med ditt boligkjøp og har sluppet unna dette er flott for deg, men dette er da tydeligvis ikke en så gitt fasit som du vil ha det til. Jeg vet altså dette fordi jeg har fått avslag på lån med grunnlag i at fellesgjeld + innskudd + egenkapital har vært for høy for min inntekt. Og DA har jeg altså fått vite hva banken mener at jeg bør ha i egenkapital - noe som tilsvarte minst 10 % av HELE kjøpesummen (altså inkludert fellesgjeld).

Man må jo ha stor nok inntekt til å kunne betale både lån og husleie, men det lånet man tar, tar man kun på kjøpesummen, ikke inkludert fellesgjeld. Om banken mener at de ikke vil gi større lån enn ca 450.000 pga for høy husleie, hadde de bedt om at kjøper må stille med ca 25% som er 150.000

Gjest Blondie65
Skrevet

Boligens verdi og kjøpesummen er IKKE det samme. Boligens verdi er taksten på boligen. Fellesgjelden sier ingenting om verdien på boligen.

Kjøpesummen er takst minus fellesgjelden.

Ja hele kjøpesummen. Man kjøper ikke fellesgjelden.

Eh ... hæ?

Skrevet

Det var forresten slik jeg forsto det også, at man trenger 10% av det man skal låne i banken. Så ble jeg usikker og postet det her. Men ble ikke så mye klokere ;)

Jeg forstår jo at banken må ta i beregning at man skal betjene et annet lån også, og man kan jo klart låne mindre når fellesgjelda er høy! Kan man låne 2 mill. av banken er det det samme om det er en selveier eller andelsleilighet. I dette tilfellet kan ikke fellesgjeld og kjøpesum overstige 2 mill. Men det jeg ikke er sikker på er om de 10% banken vil ha (garanti for/i egenkapital) er av det man faktisk låner av banken eller om det er av hele beløpet. Høres ikke logisk ut at det skal være for hele beløpet - det er jo ikke DE jeg låner pengene av?

Skrevet

Det er som sagt 10% av det du kjøper leiligheten for, og ikke totalverdien. Det er ganske logisk. Du kan jo snu det på hodet: når banken sier du kan få låne 90% så sier det seg selv at det ikke betyr at du får låne 1,44 mill, når kjøpesummen bare er 600.000,-. Det er lånet du trenger for å kjøpe, som er utgangspunktet. Fellesgjelden er et lån man overtar ansvaret for når man kjøper leiligheten. Du tar jo ikke opp nytt lån for å innfri fellesgjelden når du kjøper leiligheten.

Banken din tar riktignok hensyn til fellesgjelden når den vurderer hvor stort lån du kan få til å kjøpe, JA. Fordi du i tillegg til renter og avdrag på dette lånet, skal klare å betjene fellesgjelden også. Har man for lav inntekt kan banken kreve mer EK, eller ikke gi stort nok lån slik at man rett og slett må finne en billigere leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...