Gå til innhold

Jack russel terrier - røyter endel

Fremhevede innlegg

Skrevet

vi har en JRT valp på 5 mnd, og har hørt at de ikke skal røyte så mye. altså vi skjønner at den skal røyte, men nå er det veldig mye i forhold til hvordan det har vært, og bare han rister seg så ser vi at det detter av en del. jack russel skal nappes, isteden for å gres med børste, og det har vi gjort :)

vi lurer litt på om det er fordi at det er kaldt ute nå at de lager seg "ny" pels, og at det er en periode nå som han kommer til å røyte mer enn ellers?

noen som vet noe om dette?

takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være at dere ikke napper ofte nok? Hvor ofte napper dere?

Skrevet

vi har nappet han to ganger. han har jo ikke før nå egentlig fått ordentlig pels, og ikke valpepelsen lenger. men hvor ofte skal de nappes??

Skrevet

Tror de skal nappes 2-4 ganger i året.

Skrevet

Jeg har også en jack russel som har røytet forferdelig mye i det siste.

Tror nok det var bare litt utbytting av pels. Litt børsting (han er korthåret, ikke strihåret) og litt bading, og nå er det slutt på røyteperioden hans.

Skrevet

Har også korthåret. Og at han røyter så mye at huset må støvsuges annenhver dag mens det står på.. vel ja. Men han er også sort og hvit - så hårene synes bedre, både på godt og vondt. :)

Skrevet

da får vi bare vente og se om han etterhvert røyter mindre da. det aner meg at det er utskifting av pels nemlig :)

tusen takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Siden du skriver4 at den skal nappes regner jeg med at den er ruhåret. Og da skal den jo normalt ikke røyte i noen særlig grad.

Men utifra alderen vil jeg gjette på at den er i ferd med å miste valpepelsen og derfor røyter. Det er i omtrent samme alder pudler skifter til voksenpels i allefall.

• 2 uker senere...
Skrevet

ja, regner egentlig med at det er fordi at den skal miste valpepelsen sin, så da er det bare å være litt tålmodig en liten stund :) satser på at det blir bedre, det sies jo at de ikke skal røyte så mye så :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...