Gå til innhold

temperaturmåleren klatrer ikke helt opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, kjører en 95-polo og i helgen så la jeg merke til at temperaturmåleren ikke klatra opp på midten, men holdt seg mellom bunn og topp.. Inni tunneler klatret den sakte litt oppover da! Og det luktet egentlig litt også.. Hva kan det skyldes? lekkasje på noe?

Spør her først jeg i tilfelle det kan være noe jeg får til selv, med litt hjelp istedet for å bruke en haug med penger på verksted..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må sjekke frostvæskebeholderen din. Er det lenge siden du har hatt noen til å se over bilen? Det kan hende du har en ørliten lekkasje et eller annet sted.

Jeg er ganske sikker på at frostvæskebeholderen din har veldig lavt innhold. Kjør på bensinstasjon, få tak i frostvæske og fyll på. Spør evt der for å få hjelp. Kjør litt og se hva som skjer, om nivået i tanken synker igjen, og hvor fort.

Hvis du har frostvæskelekkasje kan det være en kriseløsning å passe på å fylle på med ny frostvæske hele tiden slik at du ikke går tom. Men jeg ville nok ikke kjørt mye med den før jeg hadde sjekket hvor fort frostvæsken forsvinner.

Det kan også hende at termostaten din er gåen.

Den lukten du snakker om er i hvert fall noe som typisk kommer ved slike problemer.

Hvis du kjører for lenge med lite frostvæske/ødelagt termostat, så kan toppen ryke, og det er som regel så dyrt å fikse på at det ikke lønner seg med en så gammel bil.

Jeg vil anbefale deg å få bilen på verksted så fort som mulig og ikke bruke den før du har fått den sjekket av mekaniker. De kan bl.a. ta trykktest av systemet for å se om det er lekkasje noe sted. Er du heldig kan det hende at det kun er en mindre reparasjon som skal til, kanskje et par tusen kroner. Kjører du lenge med bilen nå så risikerer du at toppen ryker (hvis den ikke allerede har gjort det), og da snakker vi fort om tjuetusen kanskje.

Ring et verksted med en gang og hør hva de anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du fyller på frostvæske er det viktig at du vet om at det er to typer frostvæske. En grønn/blå og en rød/rosa. Blander du disse blir det bare grøt og du kan i værste fall få ganske store reperasjoner. VW har som regel rød væske, men se for all del i tanken før du kjøper ny.

Dersom det ikke er noe galt med kjølevæsken er det nok mest sannsynlig en termostat som er gåen. Hvis du ikke har merket noe særlig til at bilen ikke blir skikkelig varm i kupeen før, så tror jeg nok det er noe annet enn frostvæske. Normalt vil man merke at det ikke kommer varmluft fra varmeapparatet en stund før det går utover temperaturen på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at kjølevæske er der for å transportere varme vekk fra motoren. Er det lite kjølevæske, vil motoren bli varm. Altså det motsatte av det du ser på temperaturindikatoren i instrumentpanelet ditt. Så du har nok ingen lekkasje i kjølesystemet ditt.

Det er mulig at du skulle hatt en annen temperaturregulator ( termostat ) for å holde ideell temperatur på motoren når det er kaldt ute. Det vil gi deg lavere bensinforbruk og.. mere varme fra kupevarmeren.

Kontroll av kjølevæska bør gjøres før vinteren kommer, sjekke at det er nok væske og at den væska som er der tåler nok kuldegrader før den fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes svarene her er dårlige, og skrevet av folk som ikke har grunnleggende kunnskaper om reparasjon av bil. Vil jo helst ikke kritisere andres poster her men hallo.. her var det mye rart!

For lav temperatur pleier å skyldes to ting.

Det ene, og enkleste: defekt termostat. Termostaten er i prinsipp bare en ventil, som åpner og lukker for gjennomføring av vann ved en gitt temperator. Dersom termostaten står åpen hele tiden, vil selvfølgelig motoren gå alt for kaldt hele tiden.

En termostat koster ca 100-150 kroner å kjøpe.

De kan være litt vriene å bytte på enkelte biler. Jeg ser for meg at på en slik Polo sitter denne nede foran, ved vannpumpa. Da kan det være tungvindt å komme til.

Det andre:

Defekt topp eller topp-pakning.

Kjølevannet ledes gjennom kanaler for å kjøle motoren.

Dersom topp-pakningen er defekt, blir jo ikke disse kanalene tett og vannet kan gå andre veier enn det skal.

Dersom det er sprekk i toppen, så blir jo heller ikke disse kanalene tette.

Disse kanalene er som et spor som er frest inn. Topp pakningen ligger da i klem mellom toppen og blokken.

Begge disse tingene er svært kostbare å utbedre. Bytte av topp-pakning kan fort koste fem-seks tusen, selv om selve topp-pakningssettet ikke er veldig dyrt.

Dette fordi man ofte må planslipe topp etc.

Bytte av topp koster langt, langt mer..

Det er flere måter du kan "avsløre" om det er noe gæernt med topp-pakningen, men ingen av de er skuddsikre liksom..

Om du tar av det lokket til oljepåfylling, og ser om det ligger slik beige "majones" på innsiden av det, da har du kjølevæske i oljen. Likeledes dersom du ser på kjølevæskebeholderen at kjølevæsken fremstår som veldig unormalt farvet, så kan dette være et tegn. Dersom motoren går, og du står bak bilen og det lukter sur-søtt, jeg vil beskrive det som en slags lukt som minner meg mest om oppvarming av karamell (du vet, til å lage pepperkakehus), så er det et tegn på at det forbrennes kjølevæske. Det kan også komme mye tykk og hvit eksos hvis det er veldig mye kjølevæske som forbrennes.

Dersom termostaten ikke sitter så vrient til, så kan det være greit å bare bytte den først.. siden det er billigst og lettest å gjøre. Dersom det løser problemet er jo alt flott.

Antar den sitter nede foran ved vannpumpa på en slik Polo (går ut fra det er likt Golf), så da kan det være litt ekkelt å komme til.

Men - det skulle likevel være ganske enkelt å få dette til, selv for noen som mangler grunnleggende mekaniske kunnskaper.

Ta av den nederste slangen, da vil jo selvfølgelig kjølevæsken renne ut.. og det må du jo tømme ut når du skal bytte.

Da kan det være kjekt å ha et kar av noe slag å samle dette opp i, med mindre du ikke bryr deg om miljøhensyn da.

Dersom dette er likt på Golf, så må du ta av et slikt et hus som termostaten sitter i. Det er ganske lett å ta av lokket på det, er bare noen skruer.

Så bytter du termostaten, skrur på lokket, skrur på slangen med slangeklemma igjen, og så må du fylle med kjølevæske.

Da er det kjekt å kjøpe en stor slik dunk med ublandet konsentrat på biltema, fordi det er veldig mye billigere. Så blander du bare i forholdet 50/50 så du får litt ekstra sterk blanding, da tåler det veldig lave temperaturer, ned mot -25. (Vanlig blandingsforhold gir vanligvis bare ned til -10.. og vi bor jo I Norge tross alt.)

Så når du har fyllt på kjølevæske er det kjekt å klemme litt på slangene sånn at det ikke er noe luft fanget inni der. Kjør et lite stykke, og etterfyll mer kjølevæske, fordi det synker jo litt når det fyller opp der det har vært luft..

Lykke til :)

Endret av Mann_30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at kjølevæske er der for å transportere varme vekk fra motoren. Er det lite kjølevæske, vil motoren bli varm. Altså det motsatte av det du ser på temperaturindikatoren i instrumentpanelet ditt. Så du har nok ingen lekkasje i kjølesystemet ditt.

Det er nok ikke så enkelt. Hvis du har for lite kjølevæske så vil ikke føleren til termostaten registrere riktig temperatur, og da kan den f.eks. vise at motoren er kald selv om motoren er alt for varm.

Et tegn på at det er lite kjølevæske er at termostaten varierer, fra kald til varm, slik TS beskriver i innlegget sitt. Derfor tror jeg fortsatt at det mest sannsynlig er en eller annen slags lekkasje i kjølesystemet, eller noe feil med termostaten.

Dersom termostaten ikke sitter så vrient til, så kan det være greit å bare bytte den først.. siden det er billigst og lettest å gjøre. Dersom det løser problemet er jo alt flott.

Antar den sitter nede foran ved vannpumpa på en slik Polo (går ut fra det er likt Golf), så da kan det være litt ekkelt å komme til.

Men - det skulle likevel være ganske enkelt å få dette til, selv for noen som mangler grunnleggende mekaniske kunnskaper.

Ta av den nederste slangen, da vil jo selvfølgelig kjølevæsken renne ut.. og det må du jo tømme ut når du skal bytte.

Da kan det være kjekt å ha et kar av noe slag å samle dette opp i, med mindre du ikke bryr deg om miljøhensyn da.

Dersom dette er likt på Golf, så må du ta av et slikt et hus som termostaten sitter i. Det er ganske lett å ta av lokket på det, er bare noen skruer.

Så bytter du termostaten, skrur på lokket, skrur på slangen med slangeklemma igjen, og så må du fylle med kjølevæske.

Jeg skjønner at du og jeg har totalt forskjellig definisjon av hva som er "grunnleggende mekaniske kunnskaper". Mange vet ikke hvordan de skal få bilen opp på en bukk, hvordan vannpumpa egentlig ser ut, hvilken slange som skal av, hvilket verktøy som skal brukes, og hva som egentlig menes med "hus". Jeg tror ikke man bør prøve seg på slike reparasjoner uten grunnleggende mekaniske kunnskaper, eller uten å ha kyndig hjelp. Sikkerhet må tas på alvor.

Folk hadde generelt sett hatt godt av å lære seg mer om slike ting, helt klart. Men i denne situasjonen, om man ikke har mer peiling på bil enn hva det virker som TS har, så mener jeg verksted bør konsulteres snarest. Noen ganger er det billigere å la fagfolk gjøre jobben. Så får man heller etterpå lære seg mekking om man ønsker å gjøre tilsvarende jobber selv en annen gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh Gud, hva var vitsen med enda et innlegg med forvirrende informasjon fra enda en som har lyst til å ha rett, men ikke har det.

Trådstarter: jeg foreslår at du ikke hører på noen av de andre. Det er bare min ærlige mening, sier det ikke for å være drittsekk.

Bilde av termostathus vedlagt. Ta av slangen, skru av det huset den er festa i, bytt termostat :) Job done!

post-38440-1288024885,1186_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Såvidt jeg vet er vi på et diskusjonsforum. Hvis du mener jeg har konkret feil i noe jeg sier, så hadde det vært fint om du ikke bare akket deg over at det var noe galt, men faktisk skrev akkurat hva som var galt. Generell, uspesifisert kritikk er ikke noe annet enn hersketeknikk.

Det er mulig jeg undervurderer TS' mekkeevner, men det er også mulig at du overvurderer dem. Det får vi vel aldri vite om ikke TS selv kommer på banen med mer info.

Det viktigste er vel at TS får orden på bilen og at det ikke eventuelt oppstår større skader. Om TS klarer å fikse det selv eller om et verksted må til for å gjøre jobben er vel i og for seg ganske likegyldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes svarene her er dårlige, og skrevet av folk som ikke har grunnleggende kunnskaper om reparasjon av bil. Vil jo helst ikke kritisere andres poster her men hallo.. her var det mye rart!

Lykke til :)

Jeg prøvde å gi en enkel forklaring til TS. Ser du reagerer sterkt på dette og kommer med menig om at jeg mangler grunnleggende kunnskaper. Kan du utdype dette litt nærmere slik at jeg kan få lest meg litt opp.

Det Vårsøg skriver forbigår jeg i stillhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei TS her og TUSEN takk for mange svar.. Jeg er desverre ikke veldig kyndig når det kommer til bil selv om jeg ønsker jeg var det.. Som en stor prosentdel av oss kvinnfolk hehe....

jeg skal få en bekjent til å se på bilen, han er mekaniker, så får han prøve å finne en løsning, og hvis ikke så hører jeg med et verksted!

Ble ikke akkurat overlykkelig over noen av svarene her så håper det er noe som ikke er alvorlig da. Skal se om jeg skriver hvordan det går og hvor feilen ligger sånn at noen av dere får rett ;)

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gamle Mercedes 190e hjalp det veldig å bytte termostat, men måtte likevel bytte toppakning senere, da kjølevæsken var veldig grumsete og motoren gikk ikke som den skulle. Temp.måleren var da som du beskrev til termostat ble byttet. Symptomene var også at det ikke kom varmluft i kupeen når bilen var i fart, kun når den stod stille.

Alt var tipp topp helt til det ble byttet oljefilter (bare en grei rutinejobb), og det nye var defekt. ble derfor kjørt tom for olje, og må nå bytte motor. Sorry off topic det siste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var tipp topp helt til det ble byttet oljefilter (bare en grei rutinejobb), og det nye var defekt. ble derfor kjørt tom for olje, og må nå bytte motor. Sorry off topic det siste der.

Enda mer offtopic, men likevel. Ville du ikke sett det på oljetrykksmåleren ganske umiddelbart om oljefilteret var defekt og motoren ikke fikk tilstrekkelig smøring (oljetrykk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...