Gå til innhold

oppskrifter med grønnkål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere noen gode oppskrifter med grønnkål?

Trodde jeg kjøpte salat, men det var visst grønnkål, og jeg aner ikke hva det kan brukes til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stekt grønnkål er godt som tilbehør til det meste, og det er veldig sunt. Kutt vekk stilken og skjær eller riv den i strimler, som du steker lett på lav varme i olje, med feks kuttet hvitløk eller andre krydder. Reddikskiver og knuste nøtter er spesielt godt sammen med grønnkål, og kan stekes sammen med kålen, men du kan også bruke andre grønnsaker, som feks tomat, gulrøtter eller andre ting du har liggende.

Tradisjonell nederlansk tilberedning har jeg ikke prøvd, men oppskriften finner du her: Boerenkool

Endret av Auraya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caldo verde.

Oppskriften her presiserer ikke grønnkål, men det er det du skal bruke.

Grønnkål på engelsk er "kale" - om du googler det, finner du mange oppskrifter. Du kan feks også bruke grønnkål i minestrone, eller du ha ha det i wokretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du grønnkål? Er kjempeglad i den selv, spesielt i Caldo Verde som det ble vist til ovenfor her.

Ser det av og til i vanlige butikker og på supermarkeder, og enda oftere på innvandrerforretninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yay! Da må jeg ta meg en tur Grønland i nærmeste fremtid.

Caldo Verde er fabelaktig som sagt, og fant dessuten en oppskrift på youtube for en stund siden som ser yummilicious ut. Rå grønnkål salat med avokado, tomat, sitron og salt&pepper:

Nom nom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boerenkool.... spiste det mye da jeg bodde i nederland, veldig godt. mose kålen sammen med kokte poteter, serveres med røkt kjøttpølse og små baconbiter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...