Gå til innhold

Tror jeg har angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært pårørende til to nære personer som har slitt med angst, og føler jeg har fått det såpass inn under huden, at jeg selv begynner å frykte at jeg har angst.

Har ikke panikkanfall, men har fått for meg jeg har generalisert angstlidelse. Dvs. redd for flere ting. Poenget er at jeg ikke er redd så veldig mye.... Høres kanskje helt banalt ut å tro at jeg har angst da, men tror det liksom likevel. Flaut å si det faktisk.

Jeg er såpass redd for å få angstdiagnosen, at jeg kjenner knyttinger i brystet, snørringer i halsen og ellers skjelvinger. Framprovoserte symptomer kanskje.

Dere som sliter med generalisert angstlidelse; fortell meg hvordan dere har det, slik at jeg èn gang for alle kan avkrefte at det er angst jeg sliter med.

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør snakke med legen din.

Jeg er redd for det meste, men sliter ikke med noen store panikkanfall. Pulsen min hever seg noe grasalt, jeg rødmer og kaldsvetter for å nevne noe. Før var jeg nesten ikke redd for noe, men nå er jeg redd/skeptisk til alt. Alt fra å hoppe fra bassengkaten, til å gå over ei gangbro med mye glass. Jeg begynner å svimle litt på det verste.

Tenker mye på de tingene jeg skal gjøre, prøver å planlegge hvordan jeg skal takle situasjonen og lignende.

Skrevet

Du spurte hvordan jeg har det? Jeg har angst for møter, bilturer (enda jeg liker å kjøre bil), legetimer, t-baneturer, å være alene, å ha fri, å ikke ha fri, å skulle lære meg å slappe av, å ikke være til nytte, å måtte stå opp tidlig, å skulle rekke ting, å ha for mye å gjøre, å ha for lite å gjøre... Jeg har masse angst om morgenen... Oftest er det angst for å få angst, og det arter seg slik at jeg ikke klarer å slappe av, jeg begynner å skjelve, fryse, orker ikke mat, klarer ikke konsentrere meg... Ofte kjennes det ut som jeg får ei kald bøtte vann i hodet - etterfulgt av ei varm bøtte - etterfulgt av ei kald. Får jeg det tidlig på morgenen kan jeg glemme å få sove igjen, uansett hvor sliten jeg er. Og sliten blir jeg av hodet mitt som kverner de samme angstete tankene om og om igjen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg trur kognitiv terapi ville kunne hjelpe deg godt. Snakk med legen din om henvisning til psykolog som brukar desse teknikkane. Lykke til! :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...