Gå til innhold

Kan jeg gi blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Samboeren min sier at jeg ikke kan gi blod, ettersom jeg har (hatt) HPV-virus. Stemmer dette?

Jeg trodde at HPV-virus var noe som gikk over av seg selv, og at det da var borte fra systemet. Det var også slik jeg forsto det på gynekologen min. Hun sa at når jeg var så ung (i begynnelsen av tyveårene), så ville kroppen min ta seg av slike ting på egen hånd, at HPV er en folkesykdom, og at jeg ikke trengte bekymre meg over det...

Men synes det er litt trist om jeg ikke kan gi blod pga dette. Finner heller ikke noe informasjon om temaet på nettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ringe blodbanken der du bor og spørre? :)

Skrevet

Hva med å ringe blodbanken der du bor og spørre? :)

Har litt telefonskrekk, så det var lettere å spørre her :gjeiper:

Men det bør jeg antageligvis gjøre ja...

Skrevet

Har litt telefonskrekk, så det var lettere å spørre her :gjeiper:

Men det bør jeg antageligvis gjøre ja...

•Du skal ikke gi blod hvis du har infeksjonssykdom som for eksempel: influensa, forkjølelse, bronkitt eller sår hals, forkjølelsessår, herpes, diaré, omgangssyke eller urinveisinfeksjon, åpne eller infiserte sår, akutte soppinfeksjoner.

Men ring å spør for sikkerhetsskyld.. Vet at man f.eks kan gi blod selv om man har herpes, bare man ikke har utbrudd akkurat når man gir blod.

Skrevet

•Du skal ikke gi blod hvis du har infeksjonssykdom som for eksempel: influensa, forkjølelse, bronkitt eller sår hals, forkjølelsessår, herpes, diaré, omgangssyke eller urinveisinfeksjon, åpne eller infiserte sår, akutte soppinfeksjoner.

Men ring å spør for sikkerhetsskyld.. Vet at man f.eks kan gi blod selv om man har herpes, bare man ikke har utbrudd akkurat når man gir blod.

Takk for svar! Da er det jo kanskje håp da.

Skrevet

Du kan fint gi blod meg HPV virus. HPV smitter ikke gjennom blod og er derfor ikke farlig for de som får blodet ditt.

Skrevet

Jeg leste et sted (tror det var på lommelegen.no) at man kunne få karantene fra blodgivning pga. HPV. Finner det selvfølgelig ikke igjen nå, men du kan jo google litt.

Skrevet

Du kan heller ikke gi om du har hatt anafylaktiskshock, det oppdaget jeg når jeg prøvde å bli blodgiver.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Supramundane, mod

Endret av Supramundane

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...