Gå til innhold

Billig middagtips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lever på et litt stramt budsjett nå i et par mnd og trenger derfor tips og oppskrifter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å lage Pastasalat når jeg har dårlig råd. Det blir mye mat, og du kan ha den i kjøleskapet i noen dager.

1 ferdigstekt kylling

1 glass pesto

1 rødløk

1 pakke pastaskruer

1 pakke soltørkede tomater

1 pakke cashewnøtter

1 pakke sukkererter

1 pakke rucculasalat

Fetaost

Oliven

Smaker nyyyydelig, gjerne med brød ved siden av :)

Skrevet

Hva vil et stramt busjett tilsi? Det er forskjell på 500 kr/mnd til mat og 2000 kr/mnd til mat, for å si det sånn. Og det er litt lettere å gi tips i passende prisklasse dersom man har et reelt tall å forholde seg til. :)

Uansett, et vanvittig billig tips er semulegrøt. En posjon koster deg vel rundt 8 kr eller noe sånn.

Skrevet

Store porsjoner som kan fryses kommer godt med. Billige tørrvarer er også greit, slik som pasta, mel, havregryn og ris. Produkter på boks er også billig og kan brukes til mye. Selv er jeg glad i kjøttboller nåår jeg er blakk. Da kjøper jeg kjøttdeig og lager farse av kjøttdeigen, løk, ett egg, litt vann,parmesanost og diverse krydder (salt, pepper, chili og hvitløkskrydder er min favoritt). Dise stekes og fryses så ned i prosjoner. Kan serveres med pasta, i suppe, salat eller som tilbehør til ris eller nudler. En pakke med kjøttdeig (500 gram) koster 32kr på rema 1000 og gir meg 4-5 middager. Billig!

Rema 1000 har også noen gode kalkunpanneter emd ost til 16kr for to stykker (2*100 gram). Dise smaker utrolig godt sammen med pommes frites, ris eller bare med salat.

Skrevet

Nå har de fleste butikkene billigmerker, så det kan man fint kjøpe. Feks får man dette billig:

Fiskepinner

Fiskegrateng

Fiskeboller

Kylling/svinkjøttdeig

Potetmos

Frosne grønnsaker

Spaghetti

Skrevet

Hva vil et stramt busjett tilsi? Det er forskjell på 500 kr/mnd til mat og 2000 kr/mnd til mat, for å si det sånn. Og det er litt lettere å gi tips i passende prisklasse dersom man har et reelt tall å forholde seg til. :)

Uansett, et vanvittig billig tips er semulegrøt. En posjon koster deg vel rundt 8 kr eller noe sånn.

Har satt av 750 kr i uka, men skal prøve å holde meg til 500-600 kr. Og så kan jeg nevne at det er meg og samboeren min da.

Skrevet

Studentmat.net

Liste over billige oppskrifter + beregning av pris. ;)

Har funnet noen oppskrifter der.

Skrevet

Har satt av 750 kr i uka, men skal prøve å holde meg til 500-600 kr. Og så kan jeg nevne at det er meg og samboeren min da.

750 kr i uka blir jo 3000 kr/mnd. Det gir ganske gode muligheter det. :)

Noen generelle handletips:

1. Sett opp ukemeny og følg denne.

2. Handle inn for en uke av gangen og ikke ha med mer penger enn det som er budsjettet for den uka. Skriv handleliste med prisoverslag før du går hjemmefra.

3. Kjøp inn større kvanta.

4. 2 kg frossen FP kyllingfilet koster rundt 120 kr på Kiwi og Spar.

5. Les tilbudsaviser.

6. Fyll opp fryseren når det er noe bra på tilbud (type kjøttdeig til 19,90 og 40% rabatt på en del Findus fisk osv)

7. Ikke vær redd for å prøve ut varer fra billigmerker.

Et lite middagstips:

Kyllingfilet med hjemmelaget potetstappe (2 pers).

2 FP kyllingfileter (ca 20 kr, utifra 2 kg pose)

6 store poteter (max 10 kr)

ca 5 dl melk (ca 8 kr)

en klump margarin

salt

pepper

valgfrie grønnsaker (10 kr)

Totalpris: under 60 kr. :)

Skrevet

*abonnerer*

Et tips er forøvrig disse tortelliniposene de har på IcaMaxi. De kan stå i skapet en hel uendelighet uten å bli ødelagt, og når man koker opp en pose er det akkurat passe for to voksne. Posene koster 30 kr, så det blir jo 15 kr pr. pers.

Det smaker forsåvidt kjempegodt også! :jepp:

Skrevet

På rema koster 400 gram frossen kjøttdeig 19,40kr. Jeg kjøper aldri annen kjøttdeig. De har også ostesnitzler til 25kr for fire stykker i frysedisken. Med litt ris og grønnsaker til kan man lage to middager av en sånn pakke. Jeg synes det ofte er kjøttproduktet man har til middagen som koster mest, ris, pasta og annet tilbehør er ganske billig. Derfor er det greit å velge billige varianter av kjøttprodukter, så får man mer mat for pengene :jepp:

Skrevet

På rema koster 400 gram frossen kjøttdeig 19,40kr. Jeg kjøper aldri annen kjøttdeig. De har også ostesnitzler til 25kr for fire stykker i frysedisken. Med litt ris og grønnsaker til kan man lage to middager av en sånn pakke. Jeg synes det ofte er kjøttproduktet man har til middagen som koster mest, ris, pasta og annet tilbehør er ganske billig. Derfor er det greit å velge billige varianter av kjøttprodukter, så får man mer mat for pengene :jepp:

Eller man kan bare droppe kjøttet og lage vegetarisk mat. :lur: Av feks tørkede linser/bønner og billige sesonggrønnsaker, som norske rotgrønnsaker nå om høsten.

Jeg er ikke enig i at man får mer for pengene når man feks kjøper ostesnitzler. Blandingsprodukter av denne typen er billige av en grunn - de inneholder minimalt med kjøtt, og det av dårlig kvalitet, og består ellers av tilsetningsstoffer og fyllstoff som sørger for konsistens og smak.

Skrevet (endret)

Eller man kan bare droppe kjøttet og lage vegetarisk mat. :lur: Av feks tørkede linser/bønner og billige sesonggrønnsaker, som norske rotgrønnsaker nå om høsten.

Jeg er ikke enig i at man får mer for pengene når man feks kjøper ostesnitzler. Blandingsprodukter av denne typen er billige av en grunn - de inneholder minimalt med kjøtt, og det av dårlig kvalitet, og består ellers av tilsetningsstoffer og fyllstoff som sørger for konsistens og smak.

Akkurat de nevnte ostesnittslene til 25 kr er jeg enig i. Kjøpte disse en gang og ikke igjen. De har 2,5 ganger så mange kalorier i seg som f.eks kalkunsnitslene til rema og de består i stor grad av billig blandingsskvip. Jeg endte med å spytte ut halvparten fordi jeg fikk så mye fett og brusk :S Blæææ. Kalkunsnittlene er ikke helt rene de heller, 56% kalkun, men de er bedre på smak og renere enn de andre ostsnittslene...

men kjøper du billig kyllingfilet kan du enkelt lage slike selv :)

Endret av Lykkelitenen
Skrevet

Frossen lapskausblanding (koster den rundt 12 kr mon tro?) og en pakke kyllingkjøttdeig (ca 20 kr på rema 1000) har vært en gjenganger hos oss. Litt buljong til å ha sammen med vannet, men dette er kanskje noe dere har i skapet fra før av. Evt. salt og pepper til å krydre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...