Gå til innhold

Så var vi 4 - de livlige dagene våre :)


sommerfuglen1982

Anbefalte innlegg

Hjelpes! Men det er ikke til å unngå at jeg blir litt misunnelig når jeg leser om soverytmen til S :ler::sove::tommelopp:

Gratulerer med 4-mnd dagen her for litt siden forresten ;) Det vokser fort klumpene :) Koselig å høre hvor han er i utviklingen sin.

Hos oss er favoritten nå, ved siden av å sikle, å spytte! :daane: Brrr-boble-brr... og der rant det nedover.. :fnise: Ellers så er det veldig gøy å bli kiilt litt, så vi har en fast kilerunde hver kveld :rodmer:

Jeg tror jeg skal prøve noe fast føde ved 4 mnd om ikke kveldene våre har blitt bedre... :jepp:

Takk for hilsen :)

Vi har våre kvelder vi og altså :gjeiper: Men som oftest går det greit.. Handler vel om at vi har funnet en rytme som S synes er grei, kl 21 er han som regel "passe trøtt" fro å finne senga. Vi gjorde ikke noe spesielt, har bare tatt det som det kom. Jeg er sikker på at det går seg fint tl hos dere også Line :)

Morro med brrrr'ing og kiling her også :)

Jeg har pumpet meg et par ganger nå i det siste pga julebord-planer.. Han vil visst ikke ha flaske for øyeblikket :sjenert: Så vi får se hvordan det går :gjeiper:

Kan hende det går bedre hos dere om du forsøker med grøt ja, vi har ikke prøvd enda.. Kommer til å begynne med litt annet sammen med amming om vi merker at han "trenger noe mer"..

Håper dere har en fin torsdag :klemmer:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei :vinke:

Innom med den fredagsoppdatering :)

Blir sjeldnere og sjeldnere men... Det kommer av at dagene flyr avgårde og plutselig er det fredag igjen :sjenert:

Jeg prøver å gjøre en ekstre innsats som "husmor" på fredager, men litt vask og shine'ings :fnise: Da kommer jeg på at jeg kanskje skal oppdatere litt også :rodmer:

Dagene med lillemann går fint.. Han tar kvelden i 21 tiden fortsatt og sover til 06-07 tiden, tar litt pupp og sover til 09 ca. Forrige helg startet vi litt med grøt, dette er populært. Gir det på det tidlige kveldsmåltidet ca kl 18 (etter 2 pupper, om han fortsatt har lyst på noe..) Kveldspuppen (før sengetid kl 21) er "hellig" så vi prøver å introdusere litt ekstra litt før på eftaen. Virker som om det fungerer fint!

Har prøvd både med bananmos og eple også, han smatter fælt :rodmer:

Nå er det snart så kjære kommer hjem fra jobb. Lite planer i helgen, kanskje vi skal begynne å snuse på julegavehandel... Hater å få det travelt med den slags...

Håper alle har en fin helg :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var're freddan igjen gitt :sjenert:

Dagene suuser avgårde... :fnise:

Lillemann har blitt skikkelig forkjølet.. Snørrer og hoster.. Ikke noe gøy for mammahjertet :tristbla::sjenert:

Bruker snørrsugeren flere ganger pr dag, gud vet hva vi skulle gjort uten den. Har brukt saltvannsdråper også, håper vi klarer å løse opp alt slimet... Han har ikke feber, så satser på at svineriet suser videre fort som bare det..

Ellers har vi det bare bra :) Har begynt med litt juleforberedelser. Tar ett rom pr uke, denne uka var det gangen oppe og loftsstua sin tur. Blir ikke all verdens bakst her, men littegrann er koselig.

Håper alle har en fin fredagskveld :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hoi!

Lenge mellom hver gang jeg er innom og skriver gitt :sjenert: Skjer jo en masse men, kommer liksom ikke på å skive. Får gi det ett forsøk til - fra nå skal jeg bli flinkere...

Siden sist har vi....

- "Feiret" 5 mnd :bursdag:

- Begynt med lapskaus til lille... ettersom grøten ikke har blitt noen stor høydare.. Mormors lapskaus som glasset heter falt derimot i smak :Nikke:

- Blitt kvitt den hersens forkjølelsen

Dagene med lillemann suser fortsatt avgårde..... Rekker ikke mye av det jeg tenker jeg skulle ha gjort, prøver å nyte dagene fullt ut. Skjønningen vår blir bare finere og finere, og er veldig opptatt av lekene sine og å roooope og frese :fnise:

Nettene er ok, ikke mer enn det. Han har tullet fælt noen uker, våkner hver 2-3 time... Heldigvis sover han godt på morgenen, så vi ligger som regel til kl 09. Vi ammer fortsatt, pluss at han får ett fruktmåltid på dagen og grøt eller middagsmat på eftaen/tidlig kveld. Når kl er 20.30 er senga god, så da kan vi bare legge han så sovner han med kosen sin selv :danse: Det er litt deilig :)

Aktivitetsmessig har det skjedd mye siste 2 ukene, ser han utforsker nye ting hver eneste dag.. Det er spes finmotorikk som har kommet seg masse synes jeg, ta ting som ligger langt vekk, kaste leker og fikle med små detaljer på lekene. Veldig moro å se på :hjerte:

Håper alle som måtte svinge innom har en fin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det til at kosen ble kosen hans? :sjenert:

Har ikke klart å få A til ønske noen som helst favoritter ennå, må være fingrene i tilfelle :fnise:

God helg til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det til at kosen ble kosen hans? :sjenert:

Har ikke klart å få A til ønske noen som helst favoritter ennå, må være fingrene i tilfelle :fnise:

God helg til deg :klem:

kosen ble kosen hans etter at jeg har lagt den oppå skuldra hans inntil kinnet hver kveld siden i sommer engang... Nå er den veldig populær og han leter etter den om han ikke har den inntil når jeg legger han i senga. Litt søt synes mamman :rodmer:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

I dag har vi vært på 5 mnd kontroll og tatt vaksiner igjen..

Det gikk bra, litt skrik på den 2 sprøyta men.. gikk fort over.

Lillemann er 69,5 cm lang og veier 7,4 kg. Passe stor gullgutt :fnise:

Blir spennende å se om han reagerer på vaksinene denne gangen, gikk helt bra sist uten noe symptomer. Om det går bra blir det svømming i dag. Svømming er populært virker det som.. Nå dukker han og vi sender han til hverandre under vann. Synes han har lært seg ting fort, planen vår er å drive med svømming til han skal lære å svømme selv. Håper på den måten han kan få en trygg, god start på kontakten med vann (ettersom vi bor ved vannet, og båting og bading antakelig blir en populær aktivitet på sommertid).

Maten her er fortsatt amming, gulrotmos og div middagsglass.. Sviskemos får han 1-2 ggr pr dag ettersom han sjelden bæsjer (har ikke merket noe ubehag på han men...)

Håper alle har en fin fin adventsuke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei hei :vinke:

:hoppe: Gratulerer med med 6mndersdagen til S! :hoppendeglad:

..kan nesten ikke skjønne at det er ett halvt år siden vi fikk våre små gullgutter :grine:

Håper alt er bra med dere, og at dere har hatt ei flotteflott jul, og en herlig start på nyåret! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :vinke:

:hoppe: Gratulerer med med 6mndersdagen til S! :hoppendeglad:

..kan nesten ikke skjønne at det er ett halvt år siden vi fikk våre små gullgutter :grine:

Håper alt er bra med dere, og at dere har hatt ei flotteflott jul, og en herlig start på nyåret! :klemmer:

Takk for gratulasjon MonThe :)

Jammens har de 6 mnd sust avgårde.. :sjenert:

Vi har hatt ei fin jul og en bra start på det nye året. Dagene suser som vanlig avårde.. Må bare henge seg fast i hver fine dag med guttene våre.

Håper dere har en fin januar-uke :nigo:

:klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Så var vakringen min fylt 6 mnd :strix:

De mnd har jammen meg gått fort, synes 1 mnd ikke er lange tiden... En dag føles liksom som en god stund, men jeg føler det bare er fredager omtrent jeg nå for tiden.. Plutselig er uka over :sjenert:

Nettene her går fint, amming en gang pr natt alt fra kl 03 til kl 05.. Så sover vi til 09-09.30.. Lillemann spiser litt grøt og ammer før han skal sove formiddagslur sånn i 11-12 tiden. Amming og frukt midt på dagen (sånn i 14-15) tiden.. Så sover han litt fra 15-16 tiden, middag etter vi har spist sånn ca kl 17.30-18. Og så ett lite grøtmåltid og pupp til kvelds alt fra 20-21. Når vi legger han får han litt pupp før jeg legger han ned, som regel sovner han innen noen min.. Om verdenen hans raser helt sammen etter jeg går ut fra soverommet går pappa'n inn og er der til han sovner, en ordning jeg er veldig glad i. Om jeg må inn igjen skriker han etter pupp og gir seg ikke før han får.. Uendelig glad for at han roer seg med pappa'n sin også (når han ellers er mett og god liksom) :rodmer:

Det var en dag hos oss.. Selvfølgelig har vi dager med surving og 2-3 amminger pr natt også, men det hører heldigvis til sjeldenhetene :nigo:

I dag har jeg laget mat til han selv. Lagde opp 3 forskjellige retter, den ene fikk han til middag i dag og den falt heldigvis i smak :fnise: Snille gutten min :yvonne: Jeg var litt spent på om han i det heletatt ville ha det jeg hadde laget må jeg si :sjenert:

Rett 1 er: kyllingfilet, brokkoli, pastinakk, gulrot og ris

Rett 2 er: potet, pastinakk og løk

Rett 3 er: Eple og pæremos

Har kjøpt glass fra Hipp til nå men synes det blir for ensformig mat.. Han har sine favoritter, men jeg kan tenke meg å variere maten hans litt. Har noen av dere laget noe mat som har falt i smak?

Håper de som måtte kikke innom meg har en fin kveld!

:klemmer:

edit: div trykkleifer :gjeiper:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Dere er jaggu godt igang med maten! :tommelsmil: Her har i akkurat starta. I dag er første gangen han har spist mer enn to skjeer med grøt, og det virket som om han koste seg med den :)

Når dere har vent han på mat, har dere gitt en og en matvare i et visst antall dager, for deretter å forsøke å blande de? Ser for meg at det er en eevighet til han spiser noe som ligner middag her, mtp hvordan han har reagert på maten han har fått hittil. Prøvde eplemos for 2. gang i dag, og han brakk seg til han kasta opp, stakkars liten. Da var eplemosen finmost (som tykk suppe på en måte), og lunka...

Ønsker der en finfin kveld :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Dere er jaggu godt igang med maten! :tommelsmil: Her har i akkurat starta. I dag er første gangen han har spist mer enn to skjeer med grøt, og det virket som om han koste seg med den :)

Når dere har vent han på mat, har dere gitt en og en matvare i et visst antall dager, for deretter å forsøke å blande de? Ser for meg at det er en eevighet til han spiser noe som ligner middag her, mtp hvordan han har reagert på maten han har fått hittil. Prøvde eplemos for 2. gang i dag, og han brakk seg til han kasta opp, stakkars liten. Da var eplemosen finmost (som tykk suppe på en måte), og lunka...

Ønsker der en finfin kveld :klemmer:

Ja, vi er godt i gang med maten egentlig :fnise:

Vi begynte forsiktig med grøt en gang pr dag.. Når grøten var "innarbeidet" etter et par tre dager kjøpte jeg noen glass med gulrot og pastinakk-mos (jeg hadde lest at dette var en fin og mild start for småfolk som ikke hadde smakt noe særlig fast føde).

Etter at gulroten var ok lagde jeg litt eple og pæremos selv (det hang igjen noen epler som var like fine i hagen) Dette falt også i smak :sjenert: Når vi hadde vennet han til frukt og gulrot osv mistet han litt lysten på grøt, ville mye heller ha frukt :gjeiper: I steden for grøt disse dagene prøvde jeg middagsglass for første gang. Mormors lapskaus og Hipps glasset med potet og brokkoli begynte vi med, disse falt tydeligvis i smak :nigo:

Jeg tok altså ikke smak for smak, begynte med grøt, deretter gulrot og pastinakk og så litt frukt og så hoppet vi på milde middagsglass.

Nå er det Hipp sine glass med nudler, grønnsaker og skinke og tomat, grønnsaker og kylling som er favorittene. Tenkte jeg skulle kombinere kjøpe-glass med hjemmelaget mat innimellom. Tips til retter som "funker" mottas med stor takk :rodmer: Er jo egentlig ikke noe hokus pokus å lage litt, er bare litt tiltak å komme i gang :gjeiper:

Stakars F som brakk seg så han kastet opp. Dette med mat-tilvenning er sikkert veldig individuelt.

Når vi var på 6 mndkontroll sa helsesøster at han fikk akkurat passe med mat siden han fulgte kurven sin på en prikk. Han var 70 cm lang og 7 670 gr tung. Lang og slank med andre ord.

:klemmer:

Endret av sommerfuglen1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia :vinke:

Innom med en liten oppdatering.. Ikke mange som følger med i boka her, så jeg har bestemt meg for å notere litt av og til så jeg kan se tilbake senere.... Orker ikke bruke like mye tid på kg nå som da jeg var gravid... Er noe som er viktigere gitt :sjenert:

I dag er jeg støl, en uvanlig følelse :gjeiper: Vi var ute på ski i går, og S hadde ergo sin første tur i pulk. Dette var fint, hele familien (både 2 og firbeinte) kom seg ut på noe i sammen :nigo: koselig var det! S sov hele turen i en god og varm hjemmesydd voksipose, tror han koste seg :fnise:

Snøen laver ned her i dag, så vi holder oss inne i dag :rodmer: lille sover nå, og jeg skal rydde litt klær osv..

Håper aller har en fin mandag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med!! :vinke:

Pulk og ski hørtes deilig ut! SKulle ønske jeg kunne gå på ski.. Har ikke hatt ski på bena siden de der obligatoriske ski-turene på ungdomsskolen..

Her i gården gledes det til våren kommer og i kan spenne på sykkelvogna og dra på familietur :)

Ønsker dere en fin mandag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt S liker den maten du introduserer :tommel:

Jeg skal heller ikke prøve meg på skitur med pulk, jeg har like mye skierfaring som MonThe ;) Skulle ønske jeg var flinkere, men det blir ikke prioritert i hverdagen å gå i marka etter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, følger med jeg også :jepp:

Så gøy med familietur i pulk! :tommelopp: Her fikk A pulk fra besteforeldrene sine til jul - men pga storm og dårlig vær på fjellet så fikk vi dessverre ikke testet den ;) Jeg og kjære har faktisk ikke langrenn-ski, vi må kanskje skaffe oss snart... ? :sjenert:

Du er godt i gang med maten ja! Bra det. Høres ut som introduksjonen har gått veldig smertefritt? Det ser ut som grøt tåles godt hos oss nå, og nå er vi i gang med øke porsjonene - så får vi se om vi får like bra netter som dere har :ler: as if... :roll: men man kan jo håpe :fnise:

Med hjemmelagd babymat så er det jo bare fantasien som setter grenser. Husk at du kan tilsette masse gode urter for spennende smaker :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger med!! :vinke:

Pulk og ski hørtes deilig ut! SKulle ønske jeg kunne gå på ski.. Har ikke hatt ski på bena siden de der obligatoriske ski-turene på ungdomsskolen..

Her i gården gledes det til våren kommer og i kan spenne på sykkelvogna og dra på familietur :)

Ønsker dere en fin mandag! :klemmer:

Koselig at noen titter innom :) Jeg er mye rundt og leser, men ikke flink til å legge igjen kommentar selv :gjeiper:

Ski er ikke yndlingshobbyen min, men ettersom jeg kjøpte meg gordonsettervalp for 5 år siden er det en veldig fin måte å trene både henne og meg selv på. Stilen er som den er, ingen Marit Bjørgen for å si den sånn. Sykkelvogn er genialt det og, gleder meg til det jeg og :nigo:

God kveld til deg og dine :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt S liker den maten du introduserer :tommel:

Jeg skal heller ikke prøve meg på skitur med pulk, jeg har like mye skierfaring som MonThe ;) Skulle ønske jeg var flinkere, men det blir ikke prioritert i hverdagen å gå i marka etter jobb.

Ja, det er fint at han liker både glass og den hjemmelagde maten. Glassene blir dyre i lengden (jeg som sparer for tiden) :sjenert:

Skjønner den prioriteringen.. Hvertfall på denne årstiden :gjeiper:

Ikke så flink mosjonist i høst og vintermørket selv jeg.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, følger med jeg også :jepp:

Så gøy med familietur i pulk! :tommelopp: Her fikk A pulk fra besteforeldrene sine til jul - men pga storm og dårlig vær på fjellet så fikk vi dessverre ikke testet den ;) Jeg og kjære har faktisk ikke langrenn-ski, vi må kanskje skaffe oss snart... ? :sjenert:

Du er godt i gang med maten ja! Bra det. Høres ut som introduksjonen har gått veldig smertefritt? Det ser ut som grøt tåles godt hos oss nå, og nå er vi i gang med øke porsjonene - så får vi se om vi får like bra netter som dere har :ler: as if... :roll: men man kan jo håpe :fnise:

Med hjemmelagd babymat så er det jo bare fantasien som setter grenser. Husk at du kan tilsette masse gode urter for spennende smaker :jepp:

Hei :vinke:

Pulk er fin gave :nigo: Vi kjøpte brukt, 10 år gml men brukt max 10-15 ggr. Like fin :)

Lillemann er glad i mat, heldigvis. I tillegg til pupp får han 2 ordentlige måltider og 3 fruktmåltider.. Kan bli nok frukt sikkert men, tenker på 5 om dagen osv... Kanskje babyer trenger 3 om dagen?!? :gjeiper: Håper uansett på at han kan bli av typen som kommer og spør meg om ett eple og ikke godis på hverdager. Så vi får begynne tidlig :lur:

Ja, jeg har visst ikke utforsket urte-verdenen... Må kikke litt på det på neste kokkelering.

Ha en fin kveld Line-mor :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...