Gå til innhold

tv aksjon


Gjest antonnym

Anbefalte innlegg

Gjest antonnym

er mækka lei av tv aksjon.og andre innsamlinger der det ringes på og tiggger etter penger.det er ikkje lett å sei nei.og det er ubehagelig når ein ikkje har god råd heller.syns dette bør av vikles.pengene går ikkje til dei som trenger det..administrasjon av dette koster flesk!! og haiene får rikelig.skammelig.det er vel på tide å hjelpe våre egne.eldre på sykehjem og skoler helsevesen kunne hatt mye bedre nytte av desse milionene..narkomane på gaten og vi samler inn penger til..mafia,våpen og administrasjon..mange lever av dette husk det! og det er ikkje noe mini lønn dei har heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90% av de innsamlede midlene går til administrasjon. Dette bekreftet faktisk en telefontigger da jeg kommenterte det, men hun synes ikke det gjorde noe ettersom de fikk gjort så mye godt med de smulene som var igjen etter at de selv hadde forsynt seg.

Hvilken organisasjon dette var husker jeg ikke, men det var en av de store og kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Herregud for en useriøs tråd. Tv-aksjonen i år går til Flyktningehjelpen, de gir ikke penger til mafia og våpen. Det går heller ikke veldig mye til administrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en useriøs tråd. Tv-aksjonen i år går til Flyktningehjelpen, de gir ikke penger til mafia og våpen. Det går heller ikke veldig mye til administrasjon.

kansje påtide å ofentliggjera rekneskapen....useriøst..du må da få øynene opp å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

kansje påtide å ofentliggjera rekneskapen....useriøst..du må da få øynene opp å se

Mindre enn 10% av pengene som kommer inn til flyktninghjelpen går til administrajon. Folk som ikke vil gi får si det da, i stedet for å finne opp dårlige løgner som unnskyldning. Noe administrasjon må man ha, det er ikke til å komme fra, men mesteparten går faktisk til folk i dyp nød.

Og forresten så er regnskapene offntlige, kan bestilles på brønnøysundsregistrene sin hjemmeside.

Endret av strykebrett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sannheten

Mindre enn 10% av pengene som kommer inn til flyktninghjelpen går til administrajon. Folk som ikke vil gi får si det da, i stedet for å finne opp dårlige løgner som unnskyldning. Noe administrasjon må man ha, det er ikke til å komme fra, men mesteparten går faktisk til folk i dyp nød.

Og forresten så er regnskapene offntlige, kan bestilles på brønnøysundsregistrene sin hjemmeside.

Ved å stadig gi penger og bistand år etter år til unternasjonene i for eksempel Afrika sørger man for å sementere nødssituasjonen i nettopp de samme landene. For da får de akkurat såvidt de klarer seg og unnlater å gjøre det de burde gjøre - nemlig starte en fransk revolusjon som frigjør folket fra sinnssyke maktdiktatorer i deres egne land. Dette er grunnen til at ikke noe har endret seg de tredve/førti årene vesten har gitt og gitt. Man skader folk i Afrika ved å gi så mye som fem øre. De må reise seg,få tilbake selvaktelsen og bygge sine nasjoner. Akkurat som vi gjorde i Europa på attenhundretallet. Bistandskroner har IKKE ført Afrika en millimeter lenger mot et bedre samfunn i manns minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Ved å stadig gi penger og bistand år etter år til unternasjonene i for eksempel Afrika sørger man for å sementere nødssituasjonen i nettopp de samme landene. For da får de akkurat såvidt de klarer seg og unnlater å gjøre det de burde gjøre - nemlig starte en fransk revolusjon som frigjør folket fra sinnssyke maktdiktatorer i deres egne land. Dette er grunnen til at ikke noe har endret seg de tredve/førti årene vesten har gitt og gitt. Man skader folk i Afrika ved å gi så mye som fem øre. De må reise seg,få tilbake selvaktelsen og bygge sine nasjoner. Akkurat som vi gjorde i Europa på attenhundretallet. Bistandskroner har IKKE ført Afrika en millimeter lenger mot et bedre samfunn i manns minne.

Hallooo, FLYKTNINGHJLPEN!!

Dette er nødhjelp til mennesker på flukt, mener du virkelig at vi gjør dem en tjeneste ved å ikke hjelpe dem? Gjerrig er du, og bare finner opp unnskyldninger for ikke å gi penger og heller bruke alt på deg selv. Egoist.

Det er nok en del hjelpeorganisasjoner man kan kritisere fordi de gir feil type bistand, men det har lite med flyktningehjelpen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å stadig gi penger og bistand år etter år til unternasjonene i for eksempel Afrika sørger man for å sementere nødssituasjonen i nettopp de samme landene. For da får de akkurat såvidt de klarer seg og unnlater å gjøre det de burde gjøre - nemlig starte en fransk revolusjon som frigjør folket fra sinnssyke maktdiktatorer i deres egne land. Dette er grunnen til at ikke noe har endret seg de tredve/førti årene vesten har gitt og gitt. Man skader folk i Afrika ved å gi så mye som fem øre. De må reise seg,få tilbake selvaktelsen og bygge sine nasjoner. Akkurat som vi gjorde i Europa på attenhundretallet. Bistandskroner har IKKE ført Afrika en millimeter lenger mot et bedre samfunn i manns minne.

Nå må du slutte og tulle les litt mer om hva tv aksjonen har gått til i år og i fjor og andre år. les mer om tanken bak aksjonene og hvor bra de er på sikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Strykebrett: det må være lov å ha en annen mening enn de som er for innsamling.

For noen år tilbake laget TV2 en dokumentar som viste at ledere for de store hjelpeorganisasjonene enten var ført bak lyset eller løy med vilje for å håve inn innsamlingsmidler. Jeg finner ikke igjen filmen ellers så skulle jeg gjerne ha lenket til den.

Her er den omtalt.

Det som også var interessant i denne dokumentaren var at tiltak som kunne hjelpe de lokale til å bli selvhjulpet konsekvent ikke ble igangsatt og at lokale landsbyer som faktisk klarte seg selv ble fremstilt som hjelpeløse fordi det de dyrket ikke så så fancy ut for journalistene.

For meg har denne dokumentaren gitt et varig endret syn på uhjelp og de organisasjonene som driver med det.

Grunnen til at jeg ikke støtter årets TV-aksjon eller andre som tigger på gaten for diverse organisasjoner er at det er en administrasjonskostnad overhodet. I "gatetiggernes" eksempel er det 90 % adm.kost - mens i TV aksjonen skryter de av at folk stiller opp gratis - likevel tar NRK millioner for å produsere dette. Kjendisene får betalt for å dra til Afrika for å representere innsamlingsaksjonen, og for meg blir dette bare kvalmt.

Jeg har et par saker jeg støtter og disse sakene vet jeg at 100% av innsamlede midler går til saken. Hvis noen SIER at de stiller gratis opp for dette så gjør de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Blondie65. Kvalm rett og slett! Jeg gir ikke til TV-aksjonen. Bøssebærere var akkurat på døra mi, og jeg sa bare at jeg ikke ville gi. Enkelt og greit. Men all ære til bøssebærere, som gjør dette helt gratis. NRK burde skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

"Pengene går til å dekke de faktiske kostnadene vi har med å sende programmet, forteller kommunikasjonsdirektør i NRK, Sigurd Sandvin, til E24"

I tillegg kommer det fram at NRK betaler lønnen til de som jobber. Det er jo et betydelig bidrag spør du meg.

Den andre artikkelen er kritikk av leger uten grenser sin håndtering av sultproblematikk i Nigeria i 2005. Det kan godt hende at denne var kritikkverdig, men jeg syns det er provoserende at det blir slengt rundt med uriktige påstander som liksom gjelder alle hjelpeorgansisasjoner. Det er jo helt åpenbart at er uriktig, og virker mer som en unnskyldning for ikke å gi enn reell kritikk.

Jeg undersøker organsisasjonene jeg støtter jeg også, og det er sunt å væære kritisk. Men å si at all bistand er nytteløst derfor er man fritatt for å hjelpe til blir bare dumt og overfladisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vil gjerne hjelpe på en måte som gjør at jeg slipper å hjelpe i morgen. Dette er mitt prinsipp. Ikke fordi jeg skal slippe å hjelpe i morgen, men fordi jeg da kan gi et annet sted som betyr at i over i morgen er det ikke nødvendig å hjelpe der mer.

TV-aksjonen fremstiller det som at alle stiller gratis for å hjelpe, men det er ikke gratis når NRK sender regning til Flyktningehjelpen på produksjonskostnadene. Eller for å si det på en annen måte: tjener NRK noe på denne aksjonen? Ja de har en hel dag der mennesker sitter klistret til skjermen (eller muligens ikke, slik som meg). Burde ikke det være betaling nok? Og hvorfor skal de som jobber denne dagen ha betalt, hadde det ikke vært bedre å donere tiden sin?

Vi blir sikkert aldri enig Strykebrett - men ikke kom og si at jeg bruker dette som unnskyldning for å ikke gi for det er ikke sant. Jeg gir - både pengemessig og ved frivillig arbeid til organisasjoner der jeg vet at det er kr 0 i administrasjonskostnad. Og det er slett ikke bare en dokumentar som har gitt meg denne erfaringen, jeg har levd en stund og hørt litt av hvert opp igjennom og ikke noe jeg har hørt tilsier at TV2 dokumentaren dokumenterer et enestående tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg vil gjerne hjelpe på en måte som gjør at jeg slipper å hjelpe i morgen. Dette er mitt prinsipp. Ikke fordi jeg skal slippe å hjelpe i morgen, men fordi jeg da kan gi et annet sted som betyr at i over i morgen er det ikke nødvendig å hjelpe der mer.

TV-aksjonen fremstiller det som at alle stiller gratis for å hjelpe, men det er ikke gratis når NRK sender regning til Flyktningehjelpen på produksjonskostnadene. Eller for å si det på en annen måte: tjener NRK noe på denne aksjonen? Ja de har en hel dag der mennesker sitter klistret til skjermen (eller muligens ikke, slik som meg). Burde ikke det være betaling nok? Og hvorfor skal de som jobber denne dagen ha betalt, hadde det ikke vært bedre å donere tiden sin?

Vi blir sikkert aldri enig Strykebrett - men ikke kom og si at jeg bruker dette som unnskyldning for å ikke gi for det er ikke sant. Jeg gir - både pengemessig og ved frivillig arbeid til organisasjoner der jeg vet at det er kr 0 i administrasjonskostnad. Og det er slett ikke bare en dokumentar som har gitt meg denne erfaringen, jeg har levd en stund og hørt litt av hvert opp igjennom og ikke noe jeg har hørt tilsier at TV2 dokumentaren dokumenterer et enestående tilfelle.

Jeg sier jo at jeg er enig med deg i at det er bra å sjekke ut hva man gir til. Og jeg er også enig i at bistanden må være på en måte som gjør at man kan hjelpe på veien til å bli selvhjulpen. Men av og til trengs det krisehjelp også, så da må det støttes med mat og vann.

NRK har ikke anledning til å pålegge de ansatte til å jobbe gratis, selv om jeg syns det hade vær fint om de hadde meldt seg til det frivillig. Men når flyktningehjelpen bruker 8 mill på en aksjon som gjør at de får inn 20 mill (fiktive tall) så kommer dette mange mennesker tilgode og det blir riktig å gjennomføre ettermin mening. Man må bruke penger for å få inn penger, selv om det selvfølgelig bør holdes på et absolutt minimum.

Jeg mener ikke at du unnskylder deg for å slippe å gi, den kommentaren var ment til AB i starten av diskusjonen som mente at all form for bistand er bortkasta. At man er krititsk og velger nøye ut hva man skal vil støtte og ikke derimot, det ser jeg på som bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Jeg gir - både pengemessig og ved frivillig arbeid til organisasjoner der jeg vet at det er kr 0 i administrasjonskostnad.

Hvilke organisasjoner har 0 i administrasjonskostnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvilke organisasjoner har 0 i administrasjonskostnad?

Organisasjoner som baserer seg på 100% frivillig innsats. De finnes.

Det finnes også noen som har svært lave administrasjonskostnader der langt under 10 % går til administrasjon. Der ikke lederne kjører mercedes og leder organisasjonen fordi det gjør seg godt på CV'en deres.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Organisasjoner som baserer seg på 100% frivillig innsats. De finnes.

Jeg bare lurte på hvem disse organisasjonene er, har du et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest antonym

ts her er veldig glad for at det ikkje bare er meg som er kritisk til tv aksjoner!! dei som administerere desse aksjonene har heildags jobb og tjener nok mye meir enn en gjenomsnitts arbeider. alle kjendisene som får betalt reisene sine til fattige land for å profilere..er dette riktig? syns ikkje det eg.når eg paserer en tigger på gaten som er alkoholiker eller narkoman..er det ikkje like greit å invitere tiggeren på litt mat? er det ikkje å hjelpe andre..ville du gjort d eller ..nei du er nok for feig..lettere å putte pengen i ei bøsse og late som ein har god samvittighet.mange blir utsatt for overgrip av hjelpearbeidere..er det greit for deg å sponse det.sponse våpen til mafiaen..dei som treng det får altid minst ..uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...