Gå til innhold

Reagere etter sex

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette passer seg sikkert både i samlivs-tråden OG i seksualitet-tråden, men jeg tror det er noe rent kroppslig så da prøver jeg her først.

Jeg er ei ung jente som har vært seksuelt aktiv siden jeg var 15-16. Jeg har hatt ett fast forhold siden den tid, og vi har alltid hatt ett helt fint sexliv. Vi gikk sakte og sikkert frem, forhastet oss aldri og var alltid enige om alt vi gjorde. Ting har gått ganske naturlig og nå har vi det begge godt i senga. Så ingen problem der.

Problemet ligger hos meg, rett i etterkant av at vi har hatt sex. Når vi nettopp har komt over toppen og bare ligger der og slapper litt av så kjenner jeg det komme over meg - Jeg blir skikkelig lei meg. Føler meg tom, forvirret og trist. "Hva skal vi gjøre nå da?" er den første tanken jeg tenker, selv om følelsene ikke har noe med at jeg kjeder meg eller noe sånt. Jeg blir bare rett og slett helt slått ut. Det er så sterkt at jeg nesten kjenner det klikker om fra glad til trist inni hodet mitt. Hva skjer? Er det ikke slik at det blir sluppet lykkehormoner når man har sex? Hvor kommer denne sterke tristheten fra? Det er veldig sterkt akkurat der og da, for så å gå sakte over i løpet av noen få timer.

Håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du helt sikkert vet at du kan se bort fra tidligere traumer eller et kaotisk følelsesmessig forhold til partneren din. Så tror jeg det rent "kroppslig" rett og slett kan komme av at hormonrushet synker etterpå!

Man blir "høy" av sex, og når det går over reagerer du omtrent som ved fylleangst.

Jeg tror du forsterker det selv ved å både skjule det for ham, og ved å gruble på det. Snakk med ham om det. Og hyl fra deg en gang eller to. Så skal du se at det kanskje går over.

Skrevet

Hvis du helt sikkert vet at du kan se bort fra tidligere traumer eller et kaotisk følelsesmessig forhold til partneren din. Så tror jeg det rent "kroppslig" rett og slett kan komme av at hormonrushet synker etterpå!

Man blir "høy" av sex, og når det går over reagerer du omtrent som ved fylleangst.

Jeg tror du forsterker det selv ved å både skjule det for ham, og ved å gruble på det. Snakk med ham om det. Og hyl fra deg en gang eller to. Så skal du se at det kanskje går over.

Takk for svar!

Jeg ble voldtatt da jeg var en liten jente, men jeg er 100 prosent sikker på at det ikke har noe med dette å gjøre. Høres kanskje lite overbevisende ut, men jeg er en av de få prosentene med voldtatte jenter som faktisk har klart seg fint etterpå. Jeg har håndtert det på min måte, og har lagt det bak meg. Ingen flere "ettervirkninger" enn at jeg engasjerer meg i slike saker.

Men ja, det har vært følelsesmessig vanskelig med han jeg er sammen med. Mye opp og ned. Men akkurat nå har vi det bra, så skjønner ikke hvorfor det skulle ha noe med saken å gjøre.

Jeg har pratet med han om det, vi har prøvd å finne ut hva det er. Kanskje det er så enkelt som du sier at det bare er hormonnivået som synker. Det har vært slik i mange år, og de gangene det virkelig er ille så blir vi liggendes og prate litt om det, men føler ikke at det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...